Aihe: Rocktron Velocity 150 - ekat bänditreenit
1 2
BlackD
15.07.2003 23:28:30
Nonni, nyt sitten oltiin ekoissa reeneissä missä mulla oli uudet kamat, eli Pod Pro Rocktron Velocity 150 -päätteeseen ja siitä edelleen 2x12 kaappiin. Ääntä lähtee reilusti, päättärissä oli volat karvan alle puolivälin. Mutta ei ollut ihan täydellinen kokemus, sillä bassoa lähti ja liikaa. Podissa kajarimallinnukset pois ja bassot nollille, silti voluumia nostettaessa lähti aivan tajuttoman iso botne. Arvelen syyksi käyttämääni kaappia, jossa on ihan Celestion G12-50 -kitarakajarit, mutta kaapin rakenne on ilmeisesti rakennettu bassokaapiksi. Kaapin sisällä on lasivillavuoraukset sekä nähtävästi refleksiputki. Ajattelin, että josko villan poistaminen ja refleksiputken tukkiminen hillitsisivät bassotoistoa. Lopputreeneissä sitten heitin eq:n podin looppiin ja leikkasin reilusti bassoa ja boostailin ylä- ja yläkeskiääniä. Tämän jälkeen soundi alkoikin jo muistuttaa todella hyvää, leikkasi lävitse mutta ei haudannut muita alleen julmetulla bassotoistolla.

Eli loppujen lopuksi jäi ihan positiivinen kuva uusista kamoistani. Täytyy vissiin vaan hankkia kunnollinen räkkieq vielä kamojen kaveriksi niin saa hienosäädettyä viimeisen silauksen ;)
-K-
15.07.2003 23:44:45 (muokattu 16.07.2003 01:05:36)
Räkkikamat rokkaa. behginger.comissa oli Vamp PRO:n kohdalla available now! ..en taida IHAN varmaan saada perjantain keikalle mutta eiköhän se pian suomeen rantaudu.

Itselläni on 100w putkipääte ja volaa tarvitsee kääntää vain 2:n kohdalle (ei klo). Sitten kun joskus joudun vaihtamaan putket niin puolitan kyllä tehot, säästää edes vähän putkikuluissa.

..kun nyt rupesin miettimään niin koko tekstini oli niin aiheen vierestä kuin olla voi mutta menköön.

EDIT: ainiin kaverilla on myös 2x12" kaappi mutta siitä on takaa 1/3 auki ja alapäätä tulee ihan mukavasti niin kotivolilla kuin keikallakin. Tuollainen refleksiputki on kyllä kitarakaapissa aika liioittelua ja yleensäkin kitarakaapeissa ei kotelon koolla ole niin hirveästi väliä (vrt. subbarille kotelon tekeminen)
Ei suotta elämys.
BlackD
15.07.2003 23:48:33
Itselläni on 100w putkipääte ja volaa tarvitsee kääntää vain 2:n kohdalle (ei klo). Sitten kun joskus joudun vaihtamaan putket niin puolitan kyllä tehot, säästää edes vähän putkikuluissa.

No, putkipeli on aina putkipeli :P Mutta kyllä mun uudessa päättärissä tuntuu riittävän tehot ihan mihin vain. Eipä sitä ikinä tarvitse niin lujaa soittaa kuin treeneissä pienessä kopissa. Ja tuo Velocityn reactance-säätö tuo oikeasti aika kivaa putkimaisuutta soundiin. Sitä pidin yli puolenvälin.
-K-
15.07.2003 23:53:31
No, putkipeli on aina putkipeli :P Mutta kyllä mun uudessa päättärissä tuntuu riittävän tehot ihan mihin vain. Eipä sitä ikinä tarvitse niin lujaa soittaa kuin treeneissä pienessä kopissa. Ja tuo Velocityn reactance-säätö tuo oikeasti aika kivaa putkimaisuutta soundiin. Sitä pidin yli puolenvälin.

Niin joo tosiaan siinähän on se ns. "putkiemulaatio". Itsekin olin aluksi ostamassa velocity 100sta mutta onneksi tuli tämä nykyinen pääte vastaan käytettynä. Voisin jopa sanoa että trakkupäätteellä jotkus mallinukset kuulosta paremmilta kuin putkipäätteellä, mm. osa putkipuhdas-mallinnuksista menettää jotain, mitenkähän sitä nyt kuvailisi hmmm. saa ehkä huonommin selvää eli erottelevuus kärsii. Kun taas säröpuoli saa aivan uutta potkua putkipäätteellä, toki tuokin riippuu mallínnuksesta.
Ei suotta elämys.
Dumb
15.07.2003 23:57:23 (muokattu 16.07.2003 00:01:55)

Mitenkäs kovalla muuten huudatit PODiasi? Mulla kun on toi Tube Worksin 2x80W:nen MosValve trankkupääte (painii samassa sarjassa noiden Roctronin päätteiden kanssa) ja joudun yleensä ruuvaamaan päätteen volumen hieman yli puolen välin, PODin ulostulon ollessa noin klo. 13.00. Käytän normaalisti tuota päätettä monona (automaattisiltaus) ja silloin sen teho taitaa olla 100W, muistaakseni. Soitetaan kyllä bändin kanssa aika kovalla volumella muutenkin ja mun soundi on sellainen "nu-metal" -soundi eli alapäätä on paljon ja keskiääniä aika vähän. Mulla on myös särömallinnuksissa päällä Line6 4x12" kaappimallinnus kun ilman kaappimallinnuksia särösoundi on riipivä eikä alapäätä ole läheskään tarpeeksi.

Olen ajatellut joskus ostavani toisen päätteen tuon PODin kaveriksi ja pitäisin MosValven sitten Mesan etuasteen kaverina (Mesan volume-säätimien ollessa puolivälissä ja päätteen noin klo. 9.00:ssa, lähtee ääntä jo aivan tarpeeksi jopa minun käyttööni). Tuollaista trankkupäätettä kun ei viitsisi hirveästi huudattaa vaan enneminkin saisi olla niin päin, että tehoa olisi ikään kuin turhan paljon (pohjalta 2x150W tai 2x200W). Yksi vaihtoehto, jota aion kokeilla ennen kuin teen mitään päätöksiä uuden päätteen suhteen, on pistää joku buusti PODin ja päätteen väliin. Vaikka joku DOD:n räkki-EQ:uista niin saisi samalla option pieneen soundin viilaukseenkin.

Ja sen verran vielä näin jälkikäteen, että PODin monoulostulosta (en näe syytä käyttää efektejä stereona livenä) olen joskus haaroittanut signaalin päätteen molempiin sisääntuloihin ja ajanut kaappiani stereona. Näin saan käyttöön koko päätteen tarjoaman tehon, mutta siitä ei ole oikein hyötyä kun stereona kaapin vastus nousee 8 ohmiin normaalin neljän sijasta (toi mun pääte on 4 ohminen).

Jos -K-:n viesti oli hieman aiheen vierestä, niin oli kyllä tämäkin. 8-)
Mursuviiksi
16.07.2003 00:01:17 (muokattu 16.07.2003 00:03:11)
Minulla on myös kyseinen Velocity 150 päättäri ja vauhditan sitä tällä hetkellä GT-6:lla (kohta ehkä eräällä toisella etusella...). Erittäin tyytyväinen olen laitteeseen ollut.

On kyllä todellakin kyse suhteellisen kovaäänisestä pelistä. Volume saa kyllä kovemmassakin treenipaahdossa pysytellä maksimissaan siinä neljän kohdalla (olettaen että asteikko kulkee 1-10!) jos tahdotaan soittaa kokonaisena bändinä (sooloartistit soittakoon sitten lujemmalla). En edes uskalla kuvitella millainen helvetinkone tuo Velocity 500 mahtaa olla? (oli muistaakseni taanoin myynnissa bändikeskuksessa)

Ja mitä tuohon bassovoittoisuuteen tulee, niin minulla oli myös alussa tuota ongelmaa. Aktiivisella säätämisellä olen kuitenkin saanut äänestä paljon mielyttävämpää.
+7min
BlackD
16.07.2003 00:18:23
Mitenkäs kovalla muuten huudatit PODiasi? Mulla kun on toi Tube Worksin 2x80W:nen MosValve trankkupääte (painii samassa sarjassa noiden Roctronin päätteiden kanssa) ja joudun yleensä ruuvaamaan päätteen volumen hieman yli puolen välin, PODin ulostulon ollessa noin klo. 13.00. Käytän normaalisti tuota päätettä monona (automaattisiltaus) ja silloin sen teho taitaa olla 100W, muistaakseni. Soitetaan kyllä bändin kanssa aika kovalla volumella muutenkin ja mun soundi on sellainen "nu-metal" -soundi eli alapäätä on paljon ja keskiääniä aika vähän. Mulla on myös särömallinnuksissa päällä Line6 4x12" kaappimallinnus kun ilman kaappimallinnuksia särösoundi on riipivä eikä alapäätä ole läheskään tarpeeksi.

Podin voluumi on suunnilleen 3/4 täydestä, sinne se taitaa osoittaa klo 15:00 suuntaan. Toi mun pääte taitaa antaa tällä hetkellä sillattuna kaapin vaatimaan 16 ohmiin 110W. Taitaa olla sulla aika bassoinen soundi (tai sitten se on mun pääte&kaappi) jos joudut pitämään 4x12-mallinnuksia päällä :P Itellä oli kanssa aluksi mutta aika äkkiä jouduin ottamaan pois, sitä bassoa tuli vaan ihan liikaa. Peittyi toinen kitara ja syntikka alle. Pitää huomenna seuraavissa reeneissä säätää enemmän podia ja laina-eq:ta niin ehkäpä sieltä alkaa tulla todella hyvää soundia. Ja mitä soundilta haen niin se on varmaan aika Metallica-pohjainen, vaikka veivataankin black metallia bändin kanssa. Tässä musassa se soundin selkeys on koetuksella, jotkut pällit väittävät että bläkkikseen käy mikä tahansa paska, mutta totuus on toinen. Biisit ovat täynnä koukkuja, jippoja ja kaikkea muuta, mikä on soundille todellinen haaste. Nyt meni jo paasaamikseksi, mutta kyllä moni black metal -bändi voittaa monimutkaisuudessaan useimmat muut :)
Dumb
16.07.2003 00:40:19

Podin voluumi on suunnilleen 3/4 täydestä, sinne se taitaa osoittaa klo 15:00 suuntaan.

Mulla on joku päähänpinttymä, ettei tota PODin ulostulovolumea "saa" ihan kauhean kovalla pitää. Kyllähän siitäkin nimittäin täysillä ääntä lähtee aika paljonkin. Tuo klo. 14.00 on mulla sellainen maksimi. Joskus luin muistaakseni jonkun suosituksen, jossa neuvottiin pitämään tuo ulostulovolume noin klo. 10.00:ssa! Isompitehoisella päätteellä voisi vaikka pitääkin, mutta tällä hetkellä ei ole oikein mahdollisuutta edes kokeilla (yleisen volumen ollen kuitenkin bändin kanssa soittamiseen kelvollinen).

Taitaa olla sulla aika bassoinen soundi (tai sitten se on mun pääte&kaappi) jos joudut pitämään 4x12-mallinnuksia päällä :P Itellä oli kanssa aluksi mutta aika äkkiä jouduin ottamaan pois, sitä bassoa tuli vaan ihan liikaa. Peittyi toinen kitara ja syntikka alle.

Onhan mun soundissa bassoa aika paljon, kieltämättä. Monen mielestä varmaan aivan liikaakin. PODista säädän Rectifier-mallinnuksella basson jonnekin klo. 12-13 paikkeille ja silloin sitä on sopivasti (eli lopullisessa soundissa enemmän kuin tuo voisi antaa olettaa). Mulla on Marshallin perus 4x12":n kaappi, joka on aika kirkassoundinen, joten senkin takia tuo kaappimallinnus pitää päällä olla. Kyllähän minäkin tolla "hevijyrälläni" peitän muita vähän alleni, mutta eipä ole juurikaan sanomista tullut ainakaan tähän asti. Toisella kitaristilla on aika lailla erilainen soundi ja kyllä se bassokin sieltä jotenkin kuuluu. 8-)

Pitää huomenna seuraavissa reeneissä säätää enemmän podia ja laina-eq:ta niin ehkäpä sieltä alkaa tulla todella hyvää soundia.

Mulla tuo EQ:n käyttö arvelluttaa sen takia hieman kun käytössä on kuitenkin paljon soundeja ja niille pitäisi sitten löytää yksi sopiva EQ-käyrä. Ei välttämättä ihan helppo homma (ideaalitilanteessa olisi ohjelmoitava EQ, jossa vaihtuisi muistipaikka samalla kun PODissakin). Lähinnä voisi tehdä sellaista yleistä hienosäätöä ym., joka vaikuttaisi yleissoundiin eikä niinkään yksittäisiin soundeihin.
PIM
16.07.2003 10:30:38
Parit kommentit edellisiin vieteihin.

BlackD: Lyö se refleksiputki vaan tukkoon ja anna villan olla, koska se villa vaimentaa alapään kuminoita.

-K- & Dumb: Mulle ei ole koskaan auennut se että mitä etua putkipäätteestä olisi mallintavien yhteydessä. Siinä mallinnetussa soundissa on jo kerran mallinnettu se putkipäätteen tuottama pääteastesärö joten ei sitä enää toista kertaa tarvita. Parasta on tosiaan jos käytössä on tarpeeksi järeä transistoripääte, joka ei isommillakaan volumeilla väritä soundia putkipäätteen tavoin vaan toistaa sen kertaalleen mallinnetun putkivahvistinsoundin mahdollisimman värittömästi.

Dumb: edullisin ohjelmoitava ja midiohjattava eq taitaa olla Behringerin Feedback Destroyer, josta löytyy 12 täysparametrista eq:ta per kanava. Noita löytyy nykyään halvalla kun porukka joka on ostanut sen kierronpoistokäyttöön ei ole oppinut käyttämään niitä. Eq käytössä se on kuitenkin melko yksinkertainen käyttää.
Peten KesäAle, klikkaa nimimerkkiä. Tarjolla pari puoliakustista, strato, putkikombo, digiraituripaketti
JuSu
16.07.2003 10:43:32

Dumb: edullisin ohjelmoitava ja midiohjattava eq taitaa olla Behringerin Feedback Destroyer, josta löytyy 12 täysparametrista eq:ta per kanava.

Muistankos väärin, vai oliko tuosta olemassa sellainen erityisesti kitaralle suunnattu versiokin? Guitar Feedback Destroyer?

JuSu
"One of the great advantages of being a male is, that eventually you get to be a dirty old man."
fox
16.07.2003 10:46:41

Muistankos väärin, vai oliko tuosta olemassa sellainen erityisesti kitaralle suunnattu versiokin? Guitar Feedback Destroyer?

JuSu

Enpä muista JuSu moista nähneeni - tosin saattaa olla hyvinnii että on. Sharkki on ainakin se pienempi - se jolla saapi signaalitieviiveenkin.Soita nyt - kuule huomenna :)
JuSu
16.07.2003 10:58:49
Enpä muista JuSu moista nähneeni - tosin saattaa olla hyvinnii että on. Sharkki on ainakin se pienempi - se jolla saapi signaalitieviiveenkin.Soita nyt - kuule huomenna :)

Juu, pitäisi vissiin vähän tutkia ennenkuin aukoo päätään. Eli Behkulta oli mallistossa erikseen Guitar Denoiser SNR-201.

JuSu
"One of the great advantages of being a male is, that eventually you get to be a dirty old man."
Dumb
16.07.2003 12:35:10 (muokattu 16.07.2003 12:35:24)

Mulle ei ole koskaan auennut se että mitä etua putkipäätteestä olisi mallintavien yhteydessä. ...

Olen vähän samoilla linjoilla. Koskaan en ole putkipäätettä ja mallintavaa yhdessä kokeillut, mutta jotenkin uskon tuon transistoripäätteen olevan parempi vaihtoehto ainakin minulle. Tosin, pääasiahan on, että saa hyvän soundin ilmoille eikä niinkään se, onko se vahvistinyhdistelmä suositusten mukainen. Olenhan minäkin nimittäin hieman "väärinkäyttäjä" kun ajan tuosta etuasteesta soundin kaappimallinnuksen kanssa päätteeseen ja siitä edelleen fyysiseen kaappiin. Näinhän ei yleensä suositella tehtäväksi, mutta näin saan parhaan soundin (selitys ylempänä jossain aiemmassa viestissä).

Dumb: edullisin ohjelmoitava ja midiohjattava eq taitaa olla Behringerin Feedback Destroyer, josta löytyy 12 täysparametrista eq:ta per kanava. Noita löytyy nykyään halvalla kun porukka joka on ostanut sen kierronpoistokäyttöön ei ole oppinut käyttämään niitä. Eq käytössä se on kuitenkin melko yksinkertainen käyttää.

Niin, tuo on midiohjattava. Mulla kun on toi Line6:sen oma Floor Boardi käytössä eikä MIDI-lauta niin voisi olla tuon Behkun ohjaaminen hieman hankalaa. PODissa kyllä on nuo MIDI-liittimet, mutta en tiedä, toimisiko systeemi niin, että liittäisi sen Behkun kiinni PODiin ja saisi Floor Boardin ohjaamaan samalla sekä PODia että Behkua? En usko, että toimisi noin. Muistelisin vain, että kaksi PODia voisi laittaa tottelemaan yhtä FB:tä kun linkittää PODit MIDIllä yhteen.
-K-
16.07.2003 20:24:51 (muokattu 16.07.2003 20:59:00)
Mulle ei ole koskaan auennut se että mitä etua putkipäätteestä olisi mallintavien yhteydessä.

Joo mutta mutta tarkoituksena olisi hommata muitakin etusia joten tuli pääte hommattua "pitkälle tähtäimelle". Soundia se tosiaan värittää mutta se ei ole aina välttämättä huono asia.

EDIT: jos nyt rupeaa oikein lompakolla ajattelemaan niin eihän esim POD ja VAMP pro:n kanssa tarvitsisi oikeastaan edes päätettä tai kaappiakaan, suoraan PA:han kiinni keikoilla ja treeneissä.
Ei suotta elämys.
-K-
16.07.2003 21:04:27 (muokattu 16.07.2003 21:07:21)
Niin, tuo on midiohjattava. Mulla kun on toi Line6:sen oma Floor Boardi käytössä eikä MIDI-lauta niin voisi olla tuon Behkun ohjaaminen hieman hankalaa. PODissa kyllä on nuo MIDI-liittimet, mutta en tiedä, toimisiko systeemi niin, että liittäisi sen Behkun kiinni PODiin ja saisi Floor Boardin ohjaamaan samalla sekä PODia että Behkua? En usko, että toimisi noin. Muistelisin vain, että kaksi PODia voisi laittaa tottelemaan yhtä FB:tä kun linkittää PODit MIDIllä yhteen.

Onkos tuolla floorboardilla ohjailusta jotain erikoista hyötyä verrattuna kattavaan midipedaaliin ? Jos ei, niin ei muuta kuin lattialankku myyntiin ja kunnon midilauta tilalle niin saa helposti ohjailtua esimerkiksi erillistä efektiprosessoria tai vast ;)
Ei suotta elämys.
Dumb
16.07.2003 22:44:58

Onkos tuolla floorboardilla ohjailusta jotain erikoista hyötyä verrattuna kattavaan midipedaaliin?

Käsittääkseni ei. Vähän MIDI-pedaalin tavallahan tuo Floor Boardikin toimii (mutta siis vain PODeille).

Jos ei, niin ei muuta kuin lattialankku myyntiin ja kunnon midilauta tilalle niin saa helposti ohjailtua esimerkiksi erillistä efektiprosessoria tai vast ;)

Tavallaan ihan kiehtova ajatus. Joku BOSSin FC-200 (vai mikä se nyt onkaan?) voisi olla ihan käypä lankku. Toisaalta, olen tykästynyt tuohon FB:hen kuitenkin sen verran paljon ja se toimii mun käytössä juuri hyvin, joten taitaa jäädä vaihto tällä erää väliin. Joskus sitten, jos on tarvetta esim. jollekin räkkilaitteelle, joka tarvitsee MIDIä ohjaukseen, voi siirtyä käyttämään midilautaa tuon PODinkin kanssa, mutta tällä erää ei (en ole siis vakavissani harkinnut tuota ohjelmoitavaa räkki-EQ:ta).
Hombre
17.11.2003 22:14:22
Vanhahko threadi, mutta nostetaanpa hieman...

Bändin toinen kitaristi olisi vailla päätettä ja nämä Rocktronit tuntuu olevan melko yleisiä, mutta yllä on kuitenkin pari kommenttia soundin bassovoittoisuudesta. Onkohan vielä jollain muullakin kokemuksia näistä Rocktroneista tai esim. vertailutietoa eri mallien (100, 120 ja 150) välisitä soundieroista?

120:siä ja 150:siä ei taideta enää valmistaa, mutta mikä noista päätteistä olisi käypä hinta käytettynä?

Ja jos jollain on jotain asiallista trankkupäätettä nurkissa ylimääräsenä niin tarjota voi. ;-)
Että sellaista tällä kertaa sitten..
fox
18.11.2003 00:37:20

Onkohan vielä jollain muullakin kokemuksia näistä Rocktroneista tai esim. vertailutietoa eri mallien (100, 120 ja 150) välisitä soundieroista?

Kyllä nuo 150:set Velocityt varsin voimallisesti pelittelee, bändin kitaristisankarit niillä on vedelleet. Soundieroista en osaa sanoa mutta tuskin ainakaan mitään vallan mullistavaa eroa on, kun ovat samalla periaatteella tehtyjä. Current feedback-trankkulootia. Toisessa meillä oli vähän laittoa, "Kurjen vahvistinsairaala" sieltä parsi pari kylmäjuotosta ja taas käy kuin se kuuluisa junan vessa.. olen mä nähny 300W asti noita vanhoja malleja, enää ei taida olla kuin se satanen, vai?
Groove Man
18.11.2003 15:31:39
Olen kuullut sanan 'transparent' käytettävän noiden kanssa, mutta tiedä sitten. Kaverilla on yksi tuollainen myös käytössä eikä ole ongelmia ilmennyt.
Ja tosiaan vain 100:sia (2 eri mallia?) tehdään enään, kuten fox mainitsi. Vanhempia on olemassa sitten 120, 150, 250, 300 ja 500, joissa ainoina selvinä eroina (pl. tehot) on hiukan ristiin menevä 'definition' ja 'reactance' potikka varustelut. Ensimmäinen boostaa hiukan keskiääniä ja toinen pehmentää/pyöristää soundia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)