Aihe: Kielet liian korkealla?
1 2
Ibanezko
27.09.2006 21:49:50
Mikä teidän mielestä on sähkärin oikea kielten korkeus? mulla tahtoo jäädä soimaan kielet tai siis kuuluu semmosia sivu ääniä vaikka kokeilin mielestäni oikeaa sammutus tyyliä.
sus
27.09.2006 21:51:49
Kannattaa soittaa tosi paksuilla kielillä korkeilla asetuksilla, niin harjaantuu sormivoima hyvin.
Rock'N'Roll All Night Sex And Drugs And Booze All Day Let's Go Fishing
Lesko
27.09.2006 21:53:38
Kannattaa soittaa tosi paksuilla kielillä korkeilla asetuksilla, niin harjaantuu sormivoima hyvin.

Minulla se oli alkuvaiheessa pakko kun oli sellanen ikivanha akustinen, jossa oli matalimmalla varmaan sentin otelaudasta!
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Ibanezko
27.09.2006 21:55:33
Niin mitenkä teillä on tapana sammuttaa mikä on tehokkain ku meinaa jäädä kappaleessa soimaan häiritsevä sivu ääni aina ku vaihtaa kieltä
sus
27.09.2006 21:56:14
Niin mitenkä teillä on tapana sammuttaa mikä on tehokkain ku meinaa jäädä kappaleessa soimaan häiritsevä sivu ääni aina ku vaihtaa kieltä

Ei tohon varmaan muuta tapaa oo ku harjottelet soittotatsias kyllä se siitä liestyy.
Rock'N'Roll All Night Sex And Drugs And Booze All Day Let's Go Fishing
Makuupussimies
27.09.2006 23:54:59 (muokattu 27.09.2006 23:56:38)
Nosta vaan rohkeasti sitä tallaa. Harjaantuu vaan tekniikka ja lihasvoima paremmin.
Parhaimmillaan oon sähkökitaralla soittanu 12-52 setillä E-vireessä kielet suht
korkeella. Ei soundi oikein miellyttäny, joten vaihdoin ohuempaan settiin. Meikäläinen muutenkin tykkää, ainakin oman kitaran kohdalla, siitä soundimaailmasta, jonka hieman korkeammalla olevat kielet tuo. Tänäänkin juuri nautiskelin paremmasta soundista, kun nostin tallaa.
Kitaroiden pienet ilot.
"Harr"
tommiot
28.09.2006 07:19:30
Kymppisetillä Eb-vireessä, 6. kieli osuu ekaan nauhaan jos vähänkin hipaisee... Mutta tykkään soitella kevyellä tatsilla :) Rässissä se nyt aiheuttaa vähän räminää, mutta ei se kuulu vahvarista.

Voishan ton RG:n kieliä kai nostaa vähän. Jemissä mulla on n. kaks kertaa ylempänä kielet :D
Räkkipeli
29.09.2006 15:28:14
Mä en tykkää yhtään ite jos nuotti särisee soidessaan. Tämä tapahtuu ainakin silloin kun kielet on liian lähellä otelautaa. Omassa kepissä on ihan reilu väli ja hyvin menee soolotkin. Ja tosiaan se sormivoima ja -näppäryys kehittyy siinä.
Jonain päivänä ihmiskunta kuolee, ja musiikkia ei enää soiteta.
Krice
29.09.2006 16:58:08

Ja tosiaan se sormivoima ja -näppäryys kehittyy siinä.

Tuo on oikeasti ihan tuubaa. Ei soitossa tarvita sormivoimia! Mitä matalammalla kielet ovat sen parempi, mutta nauhasirinä usein estää kielten laskemisen kovin matalalle, koska kielellä pitää olla myös tilaa värähdellä kaaressa. Sen vuoksihan kitaran kaulaa voikin säätää kieroon, että olisi enemmän tilaa värähtelyn aiheuttamaan kaarimuotoon.
VJP
29.09.2006 17:21:09 (muokattu 29.09.2006 17:21:44)
Tuo on oikeasti ihan tuubaa. Ei soitossa tarvita sormivoimia! Mitä matalammalla kielet ovat sen parempi...

Ja tuo on taas täysi makuasia. Kuitenkin, väitätkö oikeasti että vedät pitkiä legato-sarjoja pelkällä vasurilla jos ei sormissa ole yhtään voimaa? Vaikka soittaisitkin .07- satsin kielillä ja kielet kiinni otelaudassa?
Krice
29.09.2006 17:25:23

jos ei sormissa ole yhtään voimaa?

Mitä tarkoittaa "ei yhtään"? Sormissahan on aina voimaa. Varsinkin sen verran, että se riittää kitaran soittamiseen kunhan kielisetti on valittu oikein eli ei ole liian paksu soittajan voimatasoon nähden.
VJP
29.09.2006 17:30:32 (muokattu 29.09.2006 17:32:10)
Ei soitossa tarvita sormivoimia!

Tuohon kohtaan minä takerruin. Minua rupesi vaan kiinnostamaan väitätkö tosissaan että sormivoimista ei ole apua kitaroinnissa. Edelleen sopiva kielten paksuus on makuasia. Nimim. 11-54. Parempi soundi, parempi tatsi. Ei vaan kaikkien mielestä.

Edit: Lisään vielä että aloittelijan sormet ovat kuin nippu nakkeja. Vailla voimaa ja koordinaatiota. Pikku hiljaa ne alkavat vahvistua ja oikeat nauhavälit löytyvät näppituntumalla. Eli kyllä se voima siellä kehittyy ja siitä on hyötyä.
pes
29.09.2006 17:34:22
Mikä teidän mielestä on sähkärin oikea kielten korkeus? mulla tahtoo jäädä soimaan kielet tai siis kuuluu semmosia sivu ääniä vaikka kokeilin mielestäni oikeaa sammutus tyyliä.

no mulla menee just ja just 2mm pleku sekä paksuimmalla että ohuimmalla kielellä 12 nauhan kohdalta, nauhan ja kielen väliin, ehkä vähän kieli nousee. no tääkin ottaa/leikkaa kiinni jossain 17 nauhan bendeissä. vähän pitäis nostaa... no ihan ok soitella...
Stratocaster_90
29.09.2006 18:58:00 (muokattu 29.09.2006 19:00:46)

Tallapalat on takaa niin alhaalla kun saa, ja kun painan 1. ja 24. nauhavälistä samaa aikaa, 12 nauhavälin kodalle jää noin 2mm rako. Pitäisikö kiristää (vääntää myötäpäivään) kaularautaa? Vika ollut siitä lähtien kun vaihdoin 9-setistä 10-settiin. Niin, ja kielet on lepoasennossa noin 3mm korkeudella. Kun kaverin ammattilainen kitaran säätäjä sääsi kaverin kitaran, niin silläkin oli tallapalat niin alhaalla kuin mahdollista, mutta silti jäi ainakin 3,5 mm tilaa kielestä otelautaan 12. nauhavälistä!
Krice
29.09.2006 19:21:20

Edelleen sopiva kielten paksuus on makuasia. Nimim. 11-54. Parempi soundi, parempi tatsi.

Parempi soundi? Mitä kielten paksuudella on sen kanssa tekemistä? Osta basso jos haluat paksut kielet.
Jos soittaa itselleen liian paksuilla kielillä niin ei se tatsi siitä kyllä parane, päinvastoin.
VJP
29.09.2006 19:42:28 (muokattu 29.09.2006 19:43:44)
Jos soittaa _itselleen_ liian paksuilla kielillä niin ei se tatsi siitä kyllä parane, päinvastoin.

Vastasit itse kysymykseesi. Ne kielet eivät ole liian paksut minulle. Ja kyllä se soundi muuttuu tuhdimmaksi. Kokeile vaikka.
RekoS
29.09.2006 21:27:52
Jos soittaa _itselleen_ liian paksuilla kielillä niin ei se tatsi siitä kyllä parane, päinvastoin.

Riffit ovat huomattavasti helpompia paksummilla kielillä. Siksi minulla on 3 ylintä kieltä paksua settiä ja 3 alinta ohuempaa.
tommiot
29.09.2006 21:44:54 (muokattu 29.09.2006 21:47:13)
Riffit ovat huomattavasti helpompia paksummilla kielillä. Siksi minulla on 3 ylintä kieltä paksua settiä ja 3 alinta ohuempaa.

Soitatko riffejä lähinnä G-, B- ja E-kielillä? :)

Tallapalat on takaa niin alhaalla kun saa, ja kun painan 1. ja 24. nauhavälistä samaa aikaa, 12 nauhavälin kodalle jää noin 2mm rako

Sulla taitaa olla aika helvetin kovera se kaula? :S Kiristä nyt joku neljäsosakierros sitä ja huomenna varmaan saman verran lisää, tai katso miltä näyttää... Ite soittelen luotisuoralla kaulalla...

Ja se tallan korkeus vaikuttaa luonnollisesti myös kielten korkeuteen, ei pelkästään tallapalojen korkeus tallasta.
Stratocaster_90
29.09.2006 21:57:28

Ei ole erillisiä tallapaloja joka kielelle, kuten ei taida olla muissakaan ei floikka/strato talloissa. Eli tallan korkeudella säädetään kielet.

Mutta pitääkö minun nyt kääntää sellanen 1/4 kierros MYÖTÄPÄIVÄÄN sitä kaulaa?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)