Aihe: Bänditovereista
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Mikko T.
29.09.2006 11:01:45

Mikä bändi on OMB!!???

Ihan provosoinnin vuoksi sanon:

Hyvä OMB/komppisyna tai muu sekvensseritaustahässäkkä kuulostaa paremmalta kuin paska bändi. Piste.

Ja vielä: mun mielestä hyvä kosketinsoittaja voi jäljitellä esim. harmonikkaa tai jousia niin, että se kuulostaa hyvältä, mutta ei puhaltimia (poislukien "brass hitit", siis lyhyet brassisektiotrööttäykset).

No niin, nyt tulee varmaan turpaan. Ei se mittää, ottakaa vuoronumerot niin mä meen kaivamaan saunan taakse montun valmiiksi.
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
KoskPaavo
29.09.2006 11:32:48
Ihan asiaa puhut.
"Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega.
v_m_kangas
29.09.2006 11:44:23

Hyvä OMB/komppisyna tai muu sekvensseritaustahässäkkä kuulostaa paremmalta kuin paska bändi. Piste.

Varmaan pitää paikkansa, mutta en ole vain niin paskaa bändiä vielä kuullut. Tai nojoo kerran, mutta ei se mikään bändi ollut, meinaan Syötteen taikaa :)
Humppaa tai soita humppaa
half
29.09.2006 11:47:16

Ja vielä: mun mielestä hyvä kosketinsoittaja voi jäljitellä esim. harmonikkaa tai jousia niin, että se kuulostaa hyvältä, mutta ei puhaltimia (poislukien "brass hitit", siis lyhyet brassisektiotrööttäykset).

No niin, nyt tulee varmaan turpaan. Ei se mittää, ottakaa vuoronumerot niin mä meen kaivamaan saunan taakse montun valmiiksi.

Voihan se kuulostaa miltä vaan, niin levytkin. Mutta ne eivät silti ole bändejä tai sitten bändi pitää määritellä uudestaan.
Tankero
29.09.2006 12:22:39
Varmaan pitää paikkansa, mutta en ole vain niin paskaa bändiä vielä kuullut. Tai nojoo kerran, mutta ei se mikään bändi ollut, meinaan Syötteen taikaa :)

Totta haastat.
Oli muuten aikamoinen kokemus kuulla viikonloppuna erästä sekkariryhmää, missä on entinen rinsessa ja pari ulkomaalaista.
Varmasti, vissiin.
KoskPaavo
29.09.2006 12:50:00
Voihan se kuulostaa miltä vaan, niin levytkin. Mutta ne eivät silti ole bändejä tai sitten bändi pitää määritellä uudestaan.

Määritteitä voidaan tehdä loputtomasti.
Eipähän se Mikkokaan sitä nimenomaan bändiksi väittänyt, mainitsi vaan että "kuulostaa paremmalta kuin paska bändi".
Pitävätköhän nykyiset ravintoloitten ja kuppiloitten pitäjät ja ohjelmanostajat suurenakaan plussana esim. esiintyjäryhmän soittajien suurta määrää.Money talks.
Kyllä mä uskallan sanoa itseäni vaikka bändiksi kun soitan kuuluvasti haitarilla "Rantakoivun alla"-valssin. Sieltä pölähtää vallan oikeat bassoäänet ja soljuvat kompitkin.
"Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega.
Mikko T.
29.09.2006 13:04:21

Mutta ne eivät silti ole bändejä tai sitten bändi pitää määritellä uudestaan.

Yhtään esittämättä hyvää muusikkoa totean, että mä kuulostan Yamaha Tyros 2:n kanssa paremmalta, kuin monet monet triot. Tai kvartetit. Tai kvintetit. Anteeksi nyt vaan kauheasti. Enkä halua ketään haukkua tai itseäni kehuani, mutta niin se vaan mun mielestä on. Sorry. Sen verran mulla on omaa live-esailuani nauhalla.

Sanan "bändi" uudelleenmäärittely ei ole tarpeen. Pikemmin pitää hyväksyä se, että digitaalitekniikka on mennyt niin paljon eteenpäin, ettei asiantuntijatkaan erota, onko jollakin tallenteella esim. aito hammond vai softahammond vai synahammond. Esimerkkinä tästä Eros Ramazzottin uusi CD, jonka teossa ei varmasti ole loppunut raha kesken ja on taatusti ollut hyvät aidot beekolmoset käytössä jos on haluttu. Kumminkin on levyllä molempia, aitoa ja softahammondia.

Tämä näkyy - ja kuuluu - myös komppisynapuolella.

Painotan tähän loppuun sitä, että edellä oleva ei koske hyviä bändejä, jotka luonnollisesti ja tietysti pesevät meikäläisen ja kenet vaan muunkin OMB:n ihan tuosta noin koska vaan.

Pointti varmaan tuli kuitenkin esille.
veeka
29.09.2006 13:05:05

Se on taidetta!
"ei vaivaa kiire, ei dressi"
Mikko T.
29.09.2006 13:06:39

Kyllä mä uskallan sanoa itseäni vaikka bändiksi kun soitan kuuluvasti haitarilla "Rantakoivun alla"-valssin. Sieltä pölähtää vallan oikeat bassoäänet ja soljuvat kompitkin.

Niin paljon kuin haitaria vihaankin, myönnän koko sydämestäni, että
A) se olisi hieno soitin oikeasti osata,
B) osaavan soittajan käsissä kuulostaa tosi mageelta, sekä
C) osaavan soittajan käsissä haitarissa on koko bändi, juuri niinkuin on pianossakin.
v_m_kangas
29.09.2006 13:13:24

Yhtään esittämättä hyvää muusikkoa totean, että mä kuulostan Yamaha Tyros 2:n kanssa paremmalta, kuin monet monet triot. Tai kvartetit. Tai kvintetit. Anteeksi nyt vaan kauheasti. Enkä halua ketään haukkua tai itseäni kehuani, mutta niin se vaan mun mielestä on. Sorry. Sen verran mulla on omaa live-esailuani nauhalla.

Joo, mutta minä en pidä yhtään sen kummempana, että taustat tulee styroksista levyn sijaan. Voithan sinä siellä karaoketa esittää ja vieläpä hyvinkin, en väitä vastaan. Mutta jos minä meen bändiä kahtoon ja siellä onkin tyroksi tai karaokelevy, minä vaadin rahani takaisin. Enkä jää kyllä sen kummempia ihailemaan vaikka olisi itse elvis laulamassa.

Kuten samoin.

Edelleenkään en halua mollata OMB hemmoja. He tekevät rankkaa duunia, pisteet siitä. Ei mun kuitenkaan tarvitse diggailla heidän esityksiään.
v_m_kangas
29.09.2006 13:14:33

Se on taidetta!

Polyrytmiikkaa ja värejä löytyy. Mitenköhän tanssijat tuon arvottavat?
Mikko T.
29.09.2006 13:29:31 (muokattu 29.09.2006 13:32:07)

Joo, mutta minä en pidä yhtään sen kummempana, että taustat tulee styroksista levyn sijaan. Voithan sinä siellä karaoketa esittää ja vieläpä hyvinkin, en väitä vastaan. Mutta jos minä meen bändiä kahtoon ja siellä onkin tyroksi tai karaokelevy, minä vaadin rahani takaisin. Enkä jää kyllä sen kummempia ihailemaan vaikka olisi itse elvis laulamassa.

Kuten samoin.

Edelleenkään en halua mollata OMB hemmoja. He tekevät rankkaa duunia, pisteet siitä. Ei mun kuitenkaan tarvitse diggailla heidän esityksiään.

Just näin. Ei OMB oo sama asia kuin bändi. Mut OMB:ssa on se ero levyyn/sekkaritaustaan, et arrangeria pitää koko ajan ohjata livenä, ei se kuitenkaan ihan itestään pyöri..
v_m_kangas
29.09.2006 13:54:30

Just näin. Ei OMB oo sama asia kuin bändi. Mut OMB:ssa on se ero levyyn/sekkaritaustaan, et arrangeria pitää koko ajan ohjata livenä, ei se kuitenkaan ihan itestään pyöri..

Öö..ei mun mielestä eroa. Tietenkin arrangerin ohjailu voi olla hiukan vaikeampaa kuin levyjen vaihtelu, mutta ei välttämättä perustasolla. Tiedän, että taitava styroksin ohjaaja voi esim vaikuttaa bassokuvioiden kulkuun yms lennosta. On olemassa myös hyviä ja huonoja DJeitä.
Mikko T.
29.09.2006 14:00:59

Tietenkin arrangerin ohjailu voi olla hiukan vaikeampaa kuin levyjen vaihtelu, mutta ei välttämättä perustasolla. Tiedän, että taitava styroksin ohjaaja voi esim vaikuttaa bassokuvioiden kulkuun yms lennosta. On olemassa myös hyviä ja huonoja DJeitä.

Just näin, ja tää ei tästä muutu.

Vittu, kerrankin oon samaa mieltä jonkun kanssa. Viiva seinään.
KoskPaavo
29.09.2006 14:10:12
Öö..ei mun mielestä eroa. Tietenkin arrangerin ohjailu voi olla hiukan vaikeampaa kuin levyjen vaihtelu, mutta ei välttämättä perustasolla. Tiedän, että taitava styroksin ohjaaja voi esim vaikuttaa bassokuvioiden kulkuun yms lennosta. On olemassa myös hyviä ja huonoja DJeitä.
Kiitos , ähh.
Itselleni oli tuon "Toiset meistä"-biisin hoito Soltonvermeellä siten että oikeat bassoäänet ja oikeat soinnut tulivat jonniimoisen harjoittelun takana. Käsi saa olla aika rypäleenä esim.jossakin C7-9 -soinnussa.
basstone
29.09.2006 14:25:02
Pitäiskö oikeestaan perustaa joku yksityinen konsa, jossa soitetaan ekat kolme vuotta pelkkää komppia. Neljäntenä vuotena ois psygologiaa hullun yleisön/artistin varalta, kolvausta ja autonhuoltoa. Lisäks sielä tutustuttais erilaisiin ympäristöihin jossa vois vaihtaa vaatteita ja viettää aikaa kerran tunnissa vartin ajan. Viides vuosi opeteltais juomaan Jaloviinaa. Kuudentena vuotena opeteltais vittuilemaan ja ottamaan vittuilua vastaan. Lopuks ois puolen vuoden erikoistumiskausi, jossa katottais vähän sooloja ja fillailua. Siitä opinahjosta valmistuis varmasti keikoille valmiimpia soittajia mitä mistään Arabiasta. Ja mitä luultavimmin kavereilla vois olla työllisyystilanne parempi, ku on hallussa se asia, mitä komppimuusikolla täytyy ollakin. Kavereille tulis myös OIKEANLAINEN kuva siitä, mitä tämä työ vois olla. Pitäiskö vielä palata koulunpenkille??

Yks lisävuosi vois olla autossa istumisen harjoittelua. Moni ei honaa sitä, kuinka paljon sielä Mersussa oikein kökötetään.
Mikä seuraavista on työnantajani: 1)maakatosi, 2)maahävisi, 3) maalivahti?
WanhaWetäjä
29.09.2006 14:39:02 (muokattu 29.09.2006 14:40:16)

Onny siinä jo taas alottamatta perkellen kekkuloittija. Eikö sullakaan aikunen karvamunaäijä oo mutta tekemistä, kun vituilla sua muka huommille muusikoille netissä. Hanki elämä.

?
Kaipaatko taas jäähylle?Sähän tässä vittuilet,en minä!

Useasti olen samaa kysellyt,että missä sua vois kuulla livenä,aina sä vedät asiasta herneet.Keksin helpon ratkaisun:TALLENNA yks livekeikkasi,missä SOITAT ja laulat bändisi kanssa,kiippareita ja pasuunaa,ja vaikka sitä valkosta asuusi sopivaa Gibsonia,eikä sitten mitään sekuosastoja,pistä mulle mp3,niin katotaan sitten....

Mun soitantaa voi sen sijaan kuulla ihan livenä,elävän orkesterin kaa,ilman koneita,kuin myös valtaosaa täällä kirjoittavista muusikoista.Jos se kuulostaa paskalta,niin on se ainakin livesoittoa ;-)
Ostan Casion kun täytän 50v...
tiukkapipo
29.09.2006 15:04:57
Musta alkaa tuntua, että visioimani keikkapalkkion jakosuhde jakautuisi sittenkin oikeudenmukaisimmin niin, että rumpalille (bändin oikeasti tärkeimmälle soittajalle - sanon sen suoraan, enkä yritä piilottaa sitä johonkin implisiittisen lappu -, transponointi ja omb-väännön alle. Voi V mä olen hyvä, tärkeä ja teitä kaikkia parempi sekä ihmisenä että muusikkona! Ja vaikken oikeasti osaa soittaakaan niin hyvin kuin jotkut, niin soitossani on sentään aitoa fiilistä! ) jaetaan 70 % ja basistille 30%. Muille rimputtajille ja hiplaajille riittänee jos järjestetään illan lopuksi yleisöäänestys siitä kuka on bändin kovin soittaja lapuilla tai ilman. Jos äänestystulos ei arvon taiteilijoita miellytä niin transponoikoot toisiaan turpaan sillä välin kun komppiryhmä hoitaa miesten työt. Ja kaikki viinat kuuluu rumpalille, bändin tärkeimmälle ihmiselle ja useimmissa tapauksissa myös parhaalle muusikolle.
Timi
29.09.2006 15:29:54

Sanan "bändi" uudelleenmäärittely ei ole tarpeen. Pikemmin pitää hyväksyä se, että digitaalitekniikka on mennyt niin paljon eteenpäin, ettei asiantuntijatkaan erota, onko jollakin tallenteella esim. aito hammond vai softahammond vai synahammond. Esimerkkinä tästä Eros Ramazzottin uusi CD, jonka teossa ei varmasti ole loppunut raha kesken ja on taatusti ollut hyvät aidot beekolmoset käytössä jos on haluttu. Kumminkin on levyllä molempia, aitoa ja softahammondia.

Tämä näkyy - ja kuuluu - myös komppisynapuolella.

Painotan tähän loppuun sitä, että edellä oleva ei koske hyviä bändejä, jotka luonnollisesti ja tietysti pesevät meikäläisen ja kenet vaan muunkin OMB:n ihan tuosta noin koska vaan.

Niin Pestääkii!!
Kylmän viileesti!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)