Aihe: Mikä vikana putkiradiossa?
1
smo
28.09.2006 19:52:39
Hei! tuota olen itsekin ajatellut aloitella tuollaista putkiradio-vahvistin projektia, ja olen oikeastaan jo löytänytkin sopivan radion hommaan. Radiossa on oikeanlaiset putket ja hehkuvat kun päälle laittaa, mutta siinä on vain yksi vika: siitä ei kuulu mitään. Omistaja oli laittanut lapun päälle jossa luki: "sulake" ja kysymysmerkki. Voiko vika siis olla mahdollisesti sulakkeessa jos se menee päälle? Mietin että voisiko elementti olla sökö..?
Wilkeson
28.09.2006 23:21:47
Hei! tuota olen itsekin ajatellut aloitella tuollaista putkiradio-vahvistin projektia, ja olen oikeastaan jo löytänytkin sopivan radion hommaan. Radiossa on oikeanlaiset putket ja hehkuvat kun päälle laittaa, mutta siinä on vain yksi vika: siitä ei kuulu mitään. Omistaja oli laittanut lapun päälle jossa luki: "sulake" ja kysymysmerkki. Voiko vika siis olla mahdollisesti sulakkeessa jos se menee päälle? Mietin että voisiko elementti olla sökö..?

ota yhteys soitinlaite kiviojaan.
taas hehkutan sitä täälä.
sil niit muistaakseni hyllys oli ku kävin ni eiköhän se jotai osaa sanoo!
Tubeman
29.09.2006 09:49:50 (muokattu 29.09.2006 09:56:56)

Sulakkeen palamiselle on aina jokin syy,tässä tapauksessa vaikka en ole sitä nähnytkään,on seleentasuri poksahtaminen.Jos putket hehkuu,on sulake ehjä.

Mikä on radio merkiltään ja malliltaan?
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
smo
29.09.2006 11:52:33
Juu eli, radio on saksalainen Blaupunkt merkkinen peli. takana luki "Sultan, typ 2621. En osaa saksaa mutta luulen että se on malli.
Tubeman
29.09.2006 12:14:52
Juu eli, radio on saksalainen Blaupunkt merkkinen peli. takana luki "Sultan, typ 2621. En osaa saksaa mutta luulen että se on malli.

Sehän se on,vikaa kannattaa hakea mittaamalla tasasuuntaajan "+" navalta löytyykö sieltä mitään eloa,tasurin tunnistaa siitä että se on runkoon pultattu,kiiltävä neliönmallinen lätkä,tyyppimerkintä B250..jotain..
Navalta pitäis löytyä jotain 275V DC:tä.
smo
29.09.2006 12:23:39
Joo eli se on B250 C100. Mitä jos se on ihan kunnossa?
Tubeman
29.09.2006 13:19:18
Joo eli se on B250 C100. Mitä jos se on ihan kunnossa?

Sitten mittaillaan mitä pääteputken piikeistä löytyy,jos epäilee kajarin kuntoa,siihen voi laittaa ulkoisen kovaäänisen .

Pääteputken jännitteet pitää olla kutakuinkin niin että anodilla ja suojahilalla on yhtäpaljon (ainahan niissä pientä eroa on) ,ja sieltä pitää löytyä tuo tasurilta tuleva
275V (tai mitä tasuri antaa..) nämä jännite arvot on viitteellisiä.Pääteputken ohjaushilalta löytyy ilman signaalia negatiivinen jännite.

Tuon anodipiirin voit ilman mittalaitteita tsekata sen etupaneelin viritysindikaattorin avulla,jos siihen tulee vihreä tai sinivihreä hohto,on anoditasuri ok,jos se pysyy
pimeänä,on tasuri 99,9 % varmuudella vainaa.Indikaattori kuuluu olla pimeänä levysoitinasennossa,eli kokeile mielummin ULA/ FM asennossa.
smo
29.09.2006 13:45:22
Joo. Suunnaton kiitos näistä neuvoista. Minäpä rupean selvittelemään hommaa..
smo
29.09.2006 22:32:55
Joo, eli piirilevy löytyy..
smo
29.09.2006 22:50:55
Viritysindikaattori ei reagoi milläänlailla. Eli tasuri on sökönä? Mistä saan uuden?
Tubeman
30.09.2006 13:24:40 (muokattu 30.09.2006 13:26:45)
Viritysindikaattori ei reagoi milläänlailla. Eli tasuri on sökönä? Mistä saan uuden?

Jos haluat alkuperäisen seleenitasurin,kysy täältä: toimisto@radiomuseo.fi

ja täälläkin vois olla : www.radioduo.fi ,muuten menee piidiodien kolvaamiseksi.

laita kyselyyn tuo alkuperäisen tiedot,eli B250 ja mitä siihen on muuta,tuo B250 on
sen input jännite,ja loput max virta arvo.Seleenitasuri (lattamallit) pitää aina olla runkoon pultattuja,niitä ei saa käyttää ilman tuota jäähdytystä kovinkaan pitkään,seleenitasuri lämpenee myös,tätä kirjoittaessa omassa poppikoneessa
tekee hommia sylinterimäinen "AEG RundFunk Gleichrichter" joka on samannäköinen kuin mutterikiinnitteinen elko,se käy melkein yhtäkuumana kuin tasuriputki,tuo on toosan alkuperäinen tasuri vuodelta 1956.

PS.Vanhaa tasuria ei kannata heivata mäkeen,sen sisään voi piidiodeista tehdä uuden tasurin jos niinkseen tulee..
SirElwood
30.09.2006 13:37:19
Enpäs avaakkaan uutta, vaan kysyn tässä...

Mulla ilmestyi loistavasti pelvelleeseen ASA1029 radioon kummallinen vika, johon en ainakaan itse ole koskaan aiemmin törmännyt.

Eli ihan yhtäkkiä kesken kuuntelun radio alkoi "kiertää". Samalla tyylillä ja äänellä kun kitara&vahvistin yhdistelmä. Mitään silmin havaittavaa vikaa ei ole, ei hajonneita konkkia tms. Vaihdoin jo aikoja sitten siihen kaikki pikikonkat orange drop mallisiin, ja elkot 47uF+47uF kannua lukuunottamatta. Voisiko vika siis olla tuossa kannukonkassa? Se tuli itselleni ensimmäisenä mieleen.

Itseasiassa, tämä mystinen ääni on vähän samanlainen kun SE kitaravahvarissa laittaa ulostulomuuntajan piuhat väärinpäin. Riipivää ujellusta. Eikai nyt ole käynyt niin, että muuntaja on sanonut itsensä irti?

Kytkis minulla tuohon radioon on, joten jos ratkaisu ehdotuksia tulee, niin mielelläni otan ne vastaan. Tuon kannun vaihdan, kun vaan pääsen työhuoneelle kera radion.
smo
30.09.2006 14:32:27
Hyvä että luultavasti oikea vika löytyi..

PS.Vanhaa tasuria ei kannata heivata mäkeen,sen sisään voi piidiodeista tehdä uuden tasurin jos niinkseen tulee..

Eli jos alkaisin tekemään itse tuollaisen uuden tasaajan niin miten hankalaa se on? Ja ennenkaikkea miten se käytännössä onnistuu?
Tubeman
01.10.2006 19:18:43
Hyvä että luultavasti oikea vika löytyi..

Eli jos alkaisin tekemään itse tuollaisen uuden tasaajan niin miten hankalaa se on? Ja ennenkaikkea miten se käytännössä onnistuu?

Itse asiassa se ei ole hankalaa,siihen riittää kaksi piidiodia,esim 1N4007 kaksikappaletta,joiden katodipäänjohtimet voit juottaa yhteen,ja toisen diodin
juotat siihen johtoon kiinni joka menee nykyisen tasurin vaihtovirta liittimeen ja toisen diodin vastaavasti siihen toiseen vaihtovirta tasuriin menevään vaihtovirta johimeen,ja se risa tasuri tietenkin pois kytkennästä.Se yhteen juotetut katodijohtimet siihen johtimeen joka on tasurilta lähtevä "+" ,siihen on hyvä sitten jos se jää kiinteäksi kytkennäksi,laittaa 120-150 ohm / 5W vastus sarjaan tasurin jälkeen,ja miksei heti samantien,pysyy jännite kutakuinkin sopivalla tasolla.
Tubeman
01.10.2006 19:24:52
Enpäs avaakkaan uutta, vaan kysyn tässä...

Mulla ilmestyi loistavasti pelvelleeseen ASA1029 radioon kummallinen vika, johon en ainakaan itse ole koskaan aiemmin törmännyt.

Eli ihan yhtäkkiä kesken kuuntelun radio alkoi "kiertää". Samalla tyylillä ja äänellä kun kitara&vahvistin yhdistelmä. Mitään silmin havaittavaa vikaa ei ole, ei hajonneita konkkia tms. Vaihdoin jo aikoja sitten siihen kaikki pikikonkat orange drop mallisiin, ja elkot 47uF+47uF kannua lukuunottamatta. Voisiko vika siis olla tuossa kannukonkassa? Se tuli itselleni ensimmäisenä mieleen.

Itseasiassa, tämä mystinen ääni on vähän samanlainen kun SE kitaravahvarissa laittaa ulostulomuuntajan piuhat väärinpäin. Riipivää ujellusta. Eikai nyt ole käynyt niin, että muuntaja on sanonut itsensä irti?

Kytkis minulla tuohon radioon on, joten jos ratkaisu ehdotuksia tulee, niin mielelläni otan ne vastaan. Tuon kannun vaihdan, kun vaan pääsen työhuoneelle kera radion.

Tuossa näkyy olevan AB-luokan pääteaste,ei muuten ole ihan yleinen vika putkiradiossa,,kokeiles toista EABC80:stä jos löytyy hyllystä.niitä paukkui useammin kuin EL84:sia.
smo
02.10.2006 19:23:14
Itse asiassa se ei ole hankalaa,siihen riittää kaksi piidiodia,esim 1N4007 kaksikappaletta,joiden katodipäänjohtimet voit juottaa yhteen,ja toisen diodin
juotat siihen johtoon kiinni joka menee nykyisen tasurin vaihtovirta liittimeen ja toisen diodin vastaavasti siihen toiseen vaihtovirta tasuriin menevään vaihtovirta johimeen,ja se risa tasuri tietenkin pois kytkennästä.Se yhteen juotetut katodijohtimet siihen johtimeen joka on tasurilta lähtevä "+" ,siihen on hyvä sitten jos se jää kiinteäksi kytkennäksi,laittaa 120-150 ohm / 5W vastus sarjaan tasurin jälkeen,ja miksei heti samantien,pysyy jännite kutakuinkin sopivalla tasolla.

Kiitos ohjeistuksesta. Minäpä koetan saada pelin toimimaan. Pistän tänne viestiä jos ei pelaa, tai tulee jotakin muita hankaluuksia..
Tubeman
03.10.2006 09:57:30
Kiitos ohjeistuksesta. Minäpä koetan saada pelin toimimaan. Pistän tänne viestiä jos ei pelaa, tai tulee jotakin muita hankaluuksia..

Eipä kestä!
Jos itse olisin tuota kasaamassa,hankkisin sen seleenitasurin,pysyy aparaatti alkuperäisen kaltaisena.
smo
07.10.2006 12:31:49
HEP. TOIMII! eipä ollutkaa tasuri hajalla vaan yksi sulakkeista sittenkin!
Tuossa radiossa ei pysty käyttämään sitä banaaniliitin-systeemiä kitaran liittämiseen vaan tuossa on erilainen tuo plugi levysoittimelle. pitää ostaa passaava liitin..
Tubeman
07.10.2006 13:07:28 (muokattu 07.10.2006 13:07:38)
HEP. TOIMII! eipä ollutkaa tasuri hajalla vaan yksi sulakkeista sittenkin!
Tuossa radiossa ei pysty käyttämään sitä banaaniliitin-systeemiä kitaran liittämiseen vaan tuossa on erilainen tuo plugi levysoittimelle. pitää ostaa passaava liitin..

Hieno homma! :) Liitin lienee 3 piikkinen DIN-liitin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)