Aihe: Mitä multiefektin perään?
1
Ipe80
28.09.2006 23:34:32
Tarkoituksen olisi ostaa multiefekti + vahvistin ja kaipaan tietoa siitä, millainen/mikä vahvistin tms. sopisi parhaiten multiefektin(esim. Korg AX3000/Boss GT-8) kanssa yhteen. Soitanta tapahtuu pääosin kotona, etupäässä raskaampaa mutta myös rock/blues-osastoa. Mitkä olis tärkeimpiä ominaisuuksia vahvistimelle? Tollaisia mahd. perusvahvistimia oon ettinyt, koska tarvittavat efektit löytynee noista efektilaitteista. Budjetti on tällä hetkellä pieni vahvistimen osalta (n. 200e) ja olen miettinyt tällaisia:

Kustom Dual 30RC (10" Celestion-kaiutin, efektilenkki) 150e
H&K Blue Edition 30-R (10" Jensen, efektilenkki) 200e
Roland Cube 30 200e
..

Käytättekö itse vahvistimia(mitä?), vai esim. kotistereoita? Toimiiko nuo multiefektit miten transistorivehkeiden kanssa? Onko joitain merkkejä jotka EI toimi ollenkaan, tai toimii erityisen hyvin. Kaikki mielipiteet, kokemukset ja vinkit tervetulleita!
McNulty
28.09.2006 23:57:01 (muokattu 28.09.2006 23:57:24)
Jos pelkästään kotisoittoon, niin eikös esim. Line6 POD tai VOX Tonelab olisi fiksumpi? Ei tarvitse mitään vaffareita miettiä erikseen (säästät siis rahaa). Onnistuuhan tuo toki GT-8:lla myös, mutta ei kuitenkaan niin fiksusti mitä näillä mallintavilla purtiloilla. Niissä kun saa valita kaappeja ja mikityksiä, siirtää mikin paikkaa yms.

Boss GT-8 toimi ainakin ihan mukavasti pienien putkicombojen kera. Eli jotain Hughes & Kettner Edition Tubea voisi lämpimästi suositella.
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Werihukka
29.09.2006 00:39:29 (muokattu 29.09.2006 00:43:58)

Onnistuuhan tuo toki GT-8:lla myös, mutta ei kuitenkaan niin fiksusti mitä näillä mallintavilla purtiloilla. Niissä kun saa valita kaappeja ja mikityksiä, siirtää mikin paikkaa yms.

GT-8 on mallintava, ja sillä pystyy säätämään kaappia: Flat, Original, 1x12, 2x12, 4x12, 8x12 ja 2 erilaista customia, jotka saa säätää miten haluaa. Voi valita monesta eri elementtikoosta 5-15 tuumaan. Tämän lisäksi saa säätää kaappimallinnoksen korkeita taajuuksia ja matalia taajuuksia sekä päättää onko se suljettu vaiko avoin.

Eikä siinä vielä kaikki!

Saat myös säätää mikin paikkaa, mikkityyppiä: 2 dynaamista, 2 konkkaa +flat, mikin leveliä, onko siinä semmonen grillinuppi päässä ja kaikenlaista muuta kivaa.

Efektejä on enemmän kuin tarpeeksi, säröjä on enemmän kuin tarpeeksi, etuastemallinnuksia on enemmän kuin tarpeeksi, kaappimallinnuksia on enemmän kuin tarpeeksi, wahia on tarpeeksi+customit, 2 etuastetta, jotka saa ajettua monona päällekkäin tai stereona kahteen vahvistimeen/linjaan, on tehty metallista, saa soundit ihan mihinkä tahansa.

Jokohan siinä olisi kaikki. Tuskin, mutta ei jaksa enää kirjoittaa.

Edit: ja ihan vastausta itse kysymykseen: Putkivehjes tekee ihmeitä tosiaan mallintavalle. Trankun pitää olla todella hyvän kuuloinen itsessään, että siitä voi saada mallintavalla mitään irti. Toki mallintavalla voi soittaa ihan yhtähyvin vaikkapa kiipparivahvarin läpi tai jotain semmosta, mutta itse oon ollu sitä mieltä, että kitaraa soitetaan kitaravahvistimen läpi, aina.
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
Ipe80
29.09.2006 07:20:45
Putkicombo ois toki kiva, mut kalliita ovat. Esim. tuo Laneyn LC15R voisi juuri vielä mahtua budjettiin, mutta sekin on täällä ehditty haukkua kotiin liian äänekkääksi ja kykenemättömäksi säröjen tuottamiseen =) Liekkö asia ihan näin mustavalkoinen, mutta jos transistoripelienkään kans esim. gt-8 ei pelaa ni taitaa olla turhaa sitä 450e siihen sijoittaa. Tietysti voisi ostaa vain gt-8 ja kuunnella luurien läpi, mutta välillä pitäisi kyllä saada luukuttaa vahvistimellakin kun talo on tyhjänä... Liekkö hyvä mallintava sitten parempi ratkaisu, esim. Vox ad30vt... Sitä en oo livenä kuullut, mutta tähän asti kaikki testatut transistorivehkeet on kuulostanut ihan samalta, ainakin säröjen puolesta.. joku siitä vaan puuttuu..
Werihukka
29.09.2006 10:18:16

Putkicombo ois toki kiva, mut kalliita ovat. Esim. tuo Laneyn LC15R voisi juuri vielä mahtua budjettiin, mutta sekin on täällä ehditty haukkua kotiin liian äänekkääksi ja kykenemättömäksi säröjen tuottamiseen =) Liekkö asia ihan näin mustavalkoinen, mutta jos transistoripelienkään kans esim. gt-8 ei pelaa ni taitaa olla turhaa sitä 450e siihen sijoittaa. Tietysti voisi ostaa vain gt-8 ja kuunnella luurien läpi, mutta välillä pitäisi kyllä saada luukuttaa vahvistimellakin kun talo on tyhjänä... Liekkö hyvä mallintava sitten parempi ratkaisu, esim. Vox ad30vt... Sitä en oo livenä kuullut, mutta tähän asti kaikki testatut transistorivehkeet on kuulostanut ihan samalta, ainakin säröjen puolesta.. joku siitä vaan puuttuu..

Toisaalta taas mallintava tekee transistorille ihmeitä :), kunhan se trankku on vaan hyvä. Peaveyn vanhoja trankkukompoja suosittelisin gt-8:n kanssa, kun itsellä sellainen on ja toimii paremmin kuin hyvin.

GT-8 soundaa hyvältä myös trankun kanssa, mutta toki putkivehjes aina antaa lämpimämpää cleansoundia.

Voxitkin varmaan loistavia vempeleitä. Itse en taas ole noista Korgeista pitänyt, mutta empä niitä ole paljoa testaillutkaan.

GT-8:sta saa todella hyvän särön, kun vaan jaksaa väännellä nuppeja. Se vaan vaatii mahdollisimman hyvän clean-kanavan. ;)
darrell
29.09.2006 10:35:18 (muokattu 29.09.2006 10:39:41)
GT-8 on mallintava, ja sillä pystyy säätämään kaappia: Flat, Original, 1x12, 2x12, 4x12, 8x12 ja 2 erilaista customia, jotka saa säätää miten haluaa. Voi valita monesta eri elementtikoosta 5-15 tuumaan. Tämän lisäksi saa säätää kaappimallinnoksen korkeita taajuuksia ja matalia taajuuksia sekä päättää onko se suljettu vaiko avoin.

Eikä siinä vielä kaikki!

Saat myös säätää mikin paikkaa, mikkityyppiä: 2 dynaamista, 2 konkkaa +flat, mikin leveliä, onko siinä semmonen grillinuppi päässä ja kaikenlaista muuta kivaa.

Uh-oh, tuossa onkin säädettävää.

Jos jollakin on GT-8, niin onko joku kokeillut säätää GT-8:sta just esim. omistamansa oikean kaapin mallin ja äänittää molemmilla vertailua???
Kuulostaako yhtään samalta???

Olen kokeillut useampaa mallintavaa. En sano, että ne kuulostaa huonoilta. Mikä minua häiritsee, vaikka ne kaikki kuulostaa erilaisilta, ehkä aivan kuin esikuvansa, niin silti (mun korvaan) ne kuulostaa malleilta.

Niistä puuttuu harmoniset. Tällä hetkellä DSP-prosessoreissa pitäisi riittää jo laskentakapaa, mutta ne parhaat mallinnusalgoritmit on vielä keksimättä. Tämä kun on subjektiivinen signaalinkäsittelyn ala, niin sellaista 'Shannonin' ylärajaa mallille ei taida olla, mutta käytännössä se tavoittelemisen arvoinen raja on siinä, kun oikean kaapin parametrit latoo malliin, ja kuuntelutestissä ei voi tietää tuleeko soundi mallista vai kaapista.

Sama turina pätee kitaramalleihin, vahvistinmalleihin ja efektimalleihin.
Deranged
29.09.2006 11:21:11
Ehdotus:
---------
Rakentele pienitehoinen putkipääte ja aja GT-8 sen läpi kaappiin. Yksinkertaisia 1/2/5W päättärin skeemoja on netti pullollaan. Ei tule kalliiksi ja oppii rakentelemaan.

Saat taatusti paremman soundin kuin vetämällä GT-8 soundin ensin kombon etuasteen läpi ja sitten päätteelle.

------
Toinen vaihtoehto on, että hommaat kunnollisen kombon jossa on luuppi ja kytket GT-8:n siihen neljän piuhan metodilla.

Muuten tuo GT-8 soundi menee osittain harakoille.
Ipe80
29.09.2006 11:33:19
Lueskeltuani noita vanhoja kirjotuksia mallintavista, näyttäs siltä ettei kitaravahvistin välttämättä ole paras laite niiden perään? Jos haluaisin käyttää nimenomaan vahvistinmallinnoksia niin kannattaisiko ostaa esim. joku aktiivimonitori tai keybordvahvari, vai ihan kotistereot (ne pitäisi hankkia muutenkin)?

Ketjun otsikko tuli valittuva vähän huonosti, koska mietin nimenomaan miten nuo vahvistinmallinnukset toimii erilaisten vahvistimien kans.. Mutta olenko pahasti väärässä jos ajattelen että jos ostaa kitaratrankun nii sen kans kannattas ostaa ehkä vain efektejä, mut jos haluaa käyttää mallintavia niin joku "neutraali" vahvistin ois parempi?

Noita kiipparivahvistimia/monitoreita en tunne yhtään joten voisiko joku suositella jotain edullisia vehkeitä joka sopis tähän tarkoitukseen?
wilo
29.09.2006 11:41:34
Terve!

Soittelin taannoin hyvin pitkään yhdistelmällä Boss GT-6 ja Rocktron Replitone mallintava vahvistin. Kytkin GT-6:n suoraan replitonen efektipaluuseen eli pääteasteeseen - kytkentä ohittaa täysin replitonen digitaalisen etuasteen. Muissa vahvareissa homma voi pelata eri tavalla.

Saundi oli kyllä ihan loistava. Tarvittaessa iso, muhkea, avoin, täyteläinen - GT-6:n säädöt vaikuttivat saundiin hiton hienosti. Asiaan vaikuttaa varmasti paljon replitonen 2x12" kajarit ja stereopääte; isontaa saundia kummasti. Kajarit ovat aika peruskamaa, rocktronin omilla tarroilla.

Miinuspuolena sellaista, että alussa meni pari-kolme viikkoa, että aloin saada edes järkeviä saundeja irti GT-6:sta. Siinä on yksinkertaisesti niin paljon säädettävää, että opiskeluksi menee. Toinen miinus on, että kun soittaa eri tilassa tai käyttää eri vahvistinta, pitää saundit säätää uudestaan.

Eli toisin sanoen trankku mallintavan perässä voi kuulostaa hyvältä. Ja miksipä ei kuulostaisi - maailmassa on paljon hyväsaundisia trankkuvahvareita. Mun mielestä onkin enemmän kyse siitä, että hyväkään multiefekti ei saa huonoa vahvistinta soundaamaan hyvältä.

Nykyinen setuppi on kitara -> ehx q-tron -> boss gt-6 -> koch studiotone ja se kuulostaa vieläkin paremmalta kuin vanha. Olen kuitenkin varma, että hyvä trankkuvahvari studiotonen tilalla kävisi ihan yhtä hyvin.
wilo
29.09.2006 14:14:21
Tätä itsekin suunnittelin, mutta luin esim. tuon H&K:n manuaalia, jossa sanotaan "Distortion devices are not designed for use in an FX loop. As a rule of thumb, and kind of device that compresses the signal should be connected first in the signal chain." Tiedä sitten mitä tämä käytännössä tarkottaa.. ajattelin vain että miten käy jos esim. gt-8 lyö siihen looppii ja yrittää käyttää noita särö/vahvistinmalleja..

Mun mielestä tolla on merkitystä vain, jos käytetään myös vahvarin etuastetta ja säröillä tarkoitetaan vain matolaatikkoja eli erillisiä efektibokseja.

Jos kytket GT-8:n suoraan fx returniin eli ohitat etuasteen, koko signaaliketju pääteastetta lukuun ottamatta on ikään kuin GT-8:n sisällä. Silloin manuaalin huomautuksella ei ole merkitystä.

29.09.2006 14:44:18
GT8 + jcm800 = Todella pätevät soundit.
mindsnare
29.09.2006 15:03:40 (muokattu 29.09.2006 15:04:49)
Tarkoituksen olisi ostaa multiefekti + vahvistin ja kaipaan tietoa siitä, millainen/mikä vahvistin tms. sopisi parhaiten multiefektin(esim. Korg AX3000/Boss GT-8) kanssa yhteen. Soitanta tapahtuu pääosin kotona, etupäässä raskaampaa mutta myös rock/blues-osastoa.

Jos himassa vaan soittelet niin osta ekaks toi gt-8 ja hyvät kuulokkeet. Jos olet stereoita ostamassa niin gt-8:n saa varmaan sitten niihinkin kiinni "luukuttelua" varten. Pistät lopun rahan sukanvarteen kunnon vahvistinta odottamaan sillä kyllä noilla mainitsemillani jo mukavasti soittelee.

e: et tarvitse vahvistimesta säröä tuon gt-8:n kanssa.
Chaanim
29.09.2006 15:19:41 (muokattu 29.09.2006 15:20:43)
Ehdottaisin myös tuota multihärveli+kuulokkeet, mikäli vain kotona soittelet. Itse olen soitellut kotona pari vuotta kitara --> boss gt-6 --> kuulokkeet -yhdistelmällä. Ei se saundi hyvä ole, mutta kyllä sen kanssa pärjää. En myöskään ole saanut hyvää saundia liittämällä GT-6:n suoraan PA-kamoihin. Tosin räpelsin GT-6:n kanssa melkein neljä vuotta ennenkuin sain edes kohtuullista mölyä ulos, joten käyttäjän säätötaidoissa taitaa olla vikaa :P
Werihukka
29.09.2006 15:41:26 (muokattu 29.09.2006 15:42:11)

Imo, mikään ei kuulosta niin digitaaliselta, kuin mallintava kuulokkeilla. Itselle ei ainakaan tuo gt-8 toimi kuulokkeilla soundejen osalta. Moni on kyllä kehunut, mutta itelle ei toimi. (voi johtua siitä, ettei se simuloi päätesäröä/astetta niinkuin esim Pod, vai mallintaako se?)

Toinen vika tuossa GT-8:ssa on: Kuulostaa ilman Line/Phones output selectiä jopa kitaravahvistimella siltä, kuin ääni tulis ilman kaappimallinnusta kokoaluekaiuttimesta. Pitää leikata ihan älyttömästi yläpäätä, jotta sen soundit kuulostaa hyvältä ilman tuota kaappimallinnosta.

Muuten se onkin sitten täydellinen mallintava. Ei sillä että mallintava olisi täydellinen.
Ipe80
29.09.2006 19:50:30
Kiitos kommenteista, tässä riittääkin jo pähkäiltävää =). Tai no... missä seuraavista on mielestänne parhaat mallinnukset (efektit ei niin tärkeitä): GT-8, AX3000G, POD XT?

Olen ymmärtänyt että kaikista saa suht hyvät cleanmallit, mutta säröpuolesta tuntuu olevan hyvinkin monenlaisia kommentteja =) Itsellä vähän huonot mahdollisuudet päästä kokeilemaan näitä.
riff
29.09.2006 20:04:50
Jos käyttää etuasteita esim Bossista, niin edullinen ja älyttömän toimiva ratkaisu on Tech 21 Power Engine 60. Siinä on pääte ja 12 tuuman kajari.
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
Werihukka
29.09.2006 21:13:31 (muokattu 29.09.2006 21:16:58)

Kiitos kommenteista, tässä riittääkin jo pähkäiltävää =). Tai no... missä seuraavista on mielestänne parhaat mallinnukset (efektit ei niin tärkeitä): GT-8, AX3000G, POD XT?

Olen ymmärtänyt että kaikista saa suht hyvät cleanmallit, mutta säröpuolesta tuntuu olevan hyvinkin monenlaisia kommentteja =) Itsellä vähän huonot mahdollisuudet päästä kokeilemaan näitä.

Kaikista varmaan saa hyvät soundit, mutta minusta ainakin kaikki noista kuulostaa jollain tavalla itseltään. GT-8 kuulostaa gt-8:lta ja niin edespäin. Vaikka olis samanlaisia mallinnuksia, niin silti niistä löytää jotain yhtäläisyyksiä mallintavan muiden mallinnoksien kanssa.

Suosittelen kokeilemaan. Mutta tunnin kokeilulla luulen, että päädyt johonkin muuhun kun bossiin... Jos saisit kuukausia testailla, niin luultavasti valitsisit bossin. Näin siis minun mielestä.

Mutta eikun testaamaan vaan.

Minulta jos kysytään, niin boss on paras, mutta sinähän sen päätät, mikä sulle parhaiten sopii.

E: semmosta vielä, että paras tuo bossi on juurikin käytettävyydeltään ja muokkautuvuudeltaan. Se toimii vahvistimen kanssa hyvin ilman kaappimallinnoksia ja toimii loistavasti suoraan PA:han tai aktiivimonitoriin yms. Ja siinä on todella paljon erilaisia mahdollisuuksia muokata soundia. Toisille se on kyllä itseasiassa liikaakin. Tone Modify: Resonator toimii mulle jokasessa rytmimurinassa. Ja bossilla saa muutettua efektien järjestystä mielensä mukaan. (effect chain)... ja semmosta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)