Aihe: Studion koko - miten iso?
1
htm
28.09.2006 23:34:32

Ollaan emännän kanssa rakentamassa omakotitaloa, ja kellariin olisi tarkoitus tehdä studio. Arkkitehti kyseleekin nyt, miten paljon tilaa sille tulisi varata. Itse olen aika huono arvioimaan pinta-aloja, joten kysynkin nyt teidän - studiossa aikaa viettävien tai studionomistajien - mielipidettä.

Tilan pääasiallinen tarkoitus olisi paikka, jossa voi luukuttaa kitaraa perheen häiriintymättä. Toisaalta sen tulisi soveltua myös bänditreenitilaksi. Ja nyt kun ollaan liikkeellä, niin samalla vaivalla siitä saisi akustoitua nauhoituskelpoisen tilan.

Toisin sanoen tilaa pitäisi olla rummuille, kiipparille, n. kymmenelle kitaralle ja parille vahvistimelle. Lisäksi pitäisi mahtua pa-kamat ja tietokone pöytineen. Soittajia pitäisi sopia sekaan 5-8 kerrallaan mikkitelineineen. Tarkkaamoa en ajatellut rakentaa, ja sohvat löytyisi sitten olohuoneesta.

Miten luulisitte, riittääkö 20m2 tuollaiselle, vai pitäisikö olla lähemmäs 30m2. Täytyy ottaa tietty huomioon, että äänieristys syö tilaa tuosta vielä. Huomautan vielä, että studio ei tulisi ammattikäyttöön, vaan henkilökohtaiseksi "leikkihuoneeksi". Toisaalta nälkä kasvaa syödessä, kuten on elämän aikana tullut opittua..
Säätäjä
29.09.2006 09:30:44 (muokattu 29.09.2006 09:31:11)
Sinuna rakentaisin heti myös sen tarkkaamon. Halvempaa tässä vaiheessa, kun joka tapauksessa tulet sen tarkaamon rakentamaan ;-)

E: typo
niinq.
Jouni Antero
29.09.2006 09:50:58
20 neliötä ei riitä mitenkään; jos on noi kaikki kamat ja 8 soittajaa, niin 30 neliötä pelkkänä soittotilanakin alkaa olla aika puhelinkoppi (meillä on 31 neliöinen treenikämppä/studio).

Kaikki mahdollinen pitää sitten ripustaa seinille: kitarat, PA-kaapit ja ehkä mikserikin (olen itse usein miettinyt mikserin ripustamista pystysuoraan seinälle ja yhä idea tuntuu ihan fiksulta).

Bänditreeneihin verrattuna vapaan (ja roskattoman) lattiapinta-alan tarve vähintään tuplaantuu, joten kannattaa jo samantien suunnitella fiksut seinätelineet rakenteisiin. Samoin yleisimmät piuhat pitkin seiniä ja kattoa (PA ym ja kun tiedät mihin rumpusetti kasataan niin sen mikkien piuhat myös, ellet ruuvaa jo suoraan kattoon overheadeja joutsenkaulalla tai vastaavalla).
hape
29.09.2006 09:52:34

Sinuna rakentaisin heti myös sen tarkkaamon. Halvempaa tässä vaiheessa, kun joka tapauksessa tulet sen tarkaamon rakentamaan ;-)

Näin munkin mielestä. Talon rakentaminen maksaa niin paljon että ei siinä enää tunnu missään oli se studio 20 tai 30 neliötä. Eli niin iso ku vaan uskallat :)

Itselläni 35 neilön tilaan tehty tarkkaamo, äänitystila ja vahvistinkoppi (kuvia http://koti.mbnet.fi/hphphoto/studio/ ). Tuon pienempään tilaan en ehkä alkas ahtaan tarkkaamoa ja soittotilaa erikseen.

Muista kaivaa kellarille tarpeeksi syvä kuoppa! Matala studio ei ole kiva eikä hyvä...
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
kivi
29.09.2006 10:01:49 (muokattu 29.09.2006 10:03:54)
Komppaan Hapea.

Muista suunnitella sähköjen vetäminen omaksi kaapikseen. Silloin ei tarvi käydä nyhtämässä kodin kylmälaitteita irti seinästä aina kun alkaa äänityttää.
:-D

Tarkkaamoon kannattaa varata tilaa myös. Ehkä kannattaa suosiolla siirtää se sohvaryhmä jossa rentoudutte biisien välillä suosiolla tarkkaamon puolelle jo nyt suunnitelmavaiheessa, liian pienessä tarkkaamossa ei kuuntelu toimi.

Muista myös ilmanvaihto. Ja sama toisinpäin - suunnitelkaa LVI-kaverin kanssa miten putkitukset kiertävät soittotilan joutumatta silti ulkoseinään ja jäätymisvaaraan.

Mä en tiedä, miten mahdollista on valaa treenikämppä omaksi laatakseen, mutta se ainakin katkaisisi runkoäänen tehokkaasti.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
29.09.2006 10:35:16 (muokattu 29.09.2006 10:36:34)

Mä en kyllä välttämättä laittais kotistudio/treenikämppäyhdistelmään erillistä tarkkaamoa. Tarkkaamoalue huoneen toiseen päähän ja soittoalue toiseen. Näin säästää ainakin väliseinien ja erillisten kellutuksien rakentelulta, sekä todennäköisesti saa soundin paremmaksi molempiin käyttöihin kun koko tilan koko on isompi - ellei sit tosiaan ole tehdä riittävän isoa molemmista tiloista. Lisäksi yksi isompi tila on avaramman tuntuinen kuin kaksi pitentä. Kotistudiohommissa jos pääsääntöisesti tekee itelleen tai omalle bändille, niin suurimman osan ajasta joko soittaa tai tekee äänityötä - harvemmin näitä molempia tapahtuu samanaikaisesti.

Korkeuteen tosiaan kannattaa kiinnittää huomiota - mitä korkeampi, sen parempi.
Siitä mistä aita on matalin...
Torniojaws
29.09.2006 10:59:38

Vai kellarin tapauksessa syvempi? :)

Onko muuten rakennuksissa olemassa mitään maksimisyvyyttä? Tietysti jossain valtionkomplekseissa sun muissa on maan allakin paljon rakennelmia, mutta lähinnä ajattelin ns. normaalitaloa. Tai jos saunakin vielä taloon, niin onko härski ajatus, että talossa olisi kaksi kerrosta maan alla? :D
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Zammy
29.09.2006 11:02:44
Tai jos saunakin vielä taloon, niin onko härski ajatus, että talossa olisi kaksi kerrosta maan alla? :D

Ainakin tulee erittäin kalliiksi.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Boge
29.09.2006 11:08:37
Onko muuten rakennuksissa olemassa mitään maksimisyvyyttä? Tietysti jossain valtionkomplekseissa sun muissa on maan allakin paljon rakennelmia, mutta lähinnä ajattelin ns. normaalitaloa. Tai jos saunakin vielä taloon, niin onko härski ajatus, että talossa olisi kaksi kerrosta maan alla? :D

Olin joskus tekemässä pihakivetystä yhelle äijälle, niin se näytti kämppäänsä sisältä myös. No mentiin sitten hissillä yks kerros maan alle jossa oli melkosen hienot saunaosastot ja tämän jälkeen toinen kerros maan alle jossa oli täyspitkä uima-allas.
Don't try to argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
Jouni Antero
29.09.2006 13:17:35
Mä en kyllä välttämättä laittais kotistudio/treenikämppäyhdistelmään erillistä tarkkaamoa. Tarkkaamoalue huoneen toiseen päähän ja soittoalue toiseen. Näin säästää ainakin väliseinien ja erillisten kellutuksien rakentelulta, sekä todennäköisesti saa soundin paremmaksi molempiin käyttöihin kun koko tilan koko on isompi - ellei sit tosiaan ole tehdä riittävän isoa molemmista tiloista. Lisäksi yksi isompi tila on avaramman tuntuinen kuin kaksi pitentä. Kotistudiohommissa jos pääsääntöisesti tekee itelleen tai omalle bändille, niin suurimman osan ajasta joko soittaa tai tekee äänityötä - harvemmin näitä molempia tapahtuu samanaikaisesti.

Mä voin ainakin suositella tätä mallia - toimii meitin treenikämpällä hyvin. Ei tarvitse kokoajan juosta tarkkaamon ja äänitystilan väliä kun itse äänittelee ja toimii äänimiehenä jne. Olenpa jopa ajatellut, että jos joskus (heh heh...) kasaisin isomman äänitystilan/studion, niin joka tapauksessa äänityspöydät, räkit ja muut olisi äänitystilassa, koska olen jo tottunut siihen, että voin äänitellä itseäni ja vapaasti kävellä äänitystilassa ja säätää mikkejä ja mikseriä jne. Varmaan sitten kunnon harhaoppisia ajatuksia...

Tietenkin erona on se, että mä miksaan sitten yleensä muualla, mutta kukin tietenkin rakentaa itselleen mieluisimman ympäristön.
Mikael
29.09.2006 13:57:47

Oliskohan olleet muistaakseni Daniel Lanois joka nimenomaan halusi ainakin joissain projekteissa työskennellä studiossa, jossa äänitystila ja tarkkaamo ovat samassa tilassa. Näitä tais olla muitakin...
htm
29.09.2006 15:08:32

Kiitoksia neuvoista. Tosiaan erillistä tarkkaamoa en tule rakentamaan jo pelkästään siitä syystä, että suurimman osan nauhoituksista tulisin tekemään omin päin. Eli en aio ruveta ramppaamaan kahden huoneen välillä, kun huvikseni nauhoittelen. Ja tosiaan tuonkin tilan jätän treenitilan käyttöön.

Ehkä alan itsekkin kallistua tuohon lähemmäs 30m2.
Roberto
29.09.2006 17:34:42

Oliskohan olleet muistaakseni Daniel Lanois joka nimenomaan halusi ainakin joissain projekteissa työskennellä studiossa, jossa äänitystila ja tarkkaamo ovat samassa tilassa. Näitä tais olla muitakin...

Joo, toi oli se joku vanha leffateatteri, oisko Lanoisin oma mesta peräti.
Da Make
29.09.2006 20:46:33
Tarkkaamo on ainakin minulle henkilökohtaisesti todella oleelinen.
Muutoin on hyvin vaikea hakea esimerksi rumpumikkien hienosäädettyjä asentoja.
Täysin eristetyilläkinluureilla tulee aina vääristymää.
Eikä mikään ota enempää päähän, kuin istua rumpalin vieressä 7-tuntisen live-studioäänityksen aikana yrittäen samalla keskittyä äänityksen tarkkailuun.
Katso omat plussasi täältä! : Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki : "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
htm
29.09.2006 21:10:26

Hmm..tuli tässä parin oluen jälkeen tällainen idea: tuon studiotilan ympärille tulee muuta kellaritilaa. Jospa tekisi kaksoislasi-ikkunan ja vedot kaapeleille studiosta ulos "takkahuoneeseen". Sinne voisi tällöin tarvittaessa vetää kuulokkeet tms. esim tollaisia hankalampia mikityksiä varten. Jolloin Takkahuone toimisi tarvittaessa "tarkkaamona".

Täytynee vielä huomauttaa, että mun mielestä mikki on sijoitette oikein silloin, kun ääni kuuluu. Vaatimukset eivät siis ole ammattimaiset...
Mikael
29.09.2006 21:12:56

Joo, toi oli se joku vanha leffateatteri, oisko Lanoisin oma mesta peräti.

Jep. Se oli New Orleanssissa joku vanha kartano:
"In the late '80s, Lanois moved to New Orleans, where he set up his own studio, Kingsway, a rather funky place located in a large 19th century house. Very little, if any, acoustic treatment was done, an API mixing desk was deposited in the living room, Lanois spread out his guitars and amps and all kinds of other instruments in the house, and recordings take place anywhere, in the living room, in the hall, in the kitchen -- wherever the mood of the musicians flowers best."

koko juttu täältä:
http://www.soundonsound.com/sos/1994_articles/sep94/daniellanois.html
Mikael
29.09.2006 21:17:09 (muokattu 29.09.2006 21:17:30)

Hmm..tuli tässä parin oluen jälkeen tällainen idea: tuon studiotilan ympärille tulee muuta kellaritilaa. Jospa tekisi kaksoislasi-ikkunan ja vedot kaapeleille studiosta ulos "takkahuoneeseen". Sinne voisi tällöin tarvittaessa vetää kuulokkeet tms. esim tollaisia hankalampia mikityksiä varten. Jolloin Takkahuone toimisi tarvittaessa "tarkkaamona".

Jooh. Toi kuulostaa juskin asialliselta. Siinä loikoilla takkatulen loimottaessa sohvalla, kärtsätä vähän lerssiä ja siemailla ohrajuomaa samalla kun välillä voi huudella talkback-mikkiin et "joo, ehkä kerran vielä pojat ja nyt sit tunteella..." sit luurit taas kiinni ja fudismatsin ääni päälle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)