Aihe: aktiivimonitorit isoon olohuoneseen?
1
shamaani74
27.09.2006 12:07:25
Ajattelin kysyä sellaista asiaa kun puhutaan lähikentästä ja muista aktiivimonitoreiden yhteydessä, onko monitorikaiuttimen ja ns.hifi-kaiuttimen toistossa jotain olennaista eroa? Onko monitorit suunniteltu toimivaksi lähellä seinää, entä kuunteluetäisyys?
Tällä hetkellä käytössä olevat kaiuttimeni vaativat taakseen 180cm, jotta bassotoisto ja tilantoisto ovat hyvät. Huone on iso, joten ongelmaa ei ole sen suhteen, ajatukseni on korvata nuo kaiuttimet nyt aktiivisilla monitoreilla. saan samalla tilaa perheelle ja kalusteille. kuinka lähelle seinää pystyn sijoittamaan esim. behringerin monitorit(2030 tai 2031) ilman isompia korostuksia? pystyykö tuollainen kaiutin luomaan vakavasti otettavaa tilantuntua ja stereokuvaa jos kaiutinten välillä on n.5metriä tilaa ja ovat lähes seinässä kiinni?
Mikä olisi toimiva ja edullinen ratkaisu esivahvistimeksi? Ideaali olisi 2-3 stereosisään ja laadukas potikka volumelle. Olisikohan joku pikkumikseri kätevä?
Nykyiset kaiuttimeni ovat Magnepanin paneelit joihin olen ollut erittäin tyytyväinen, olisikos hyviä(edullisia) ideoita mitkä monitorit kävisivät tarkoitukseeni? Noita behringereitä olen harkinnut, genelecit tiedän ihan hyviksi ja maciet, mutta niiden hinta on aika korkea.
kiitoksia jos jaksatte vastailla.
CryptoFib
27.09.2006 15:22:32 (muokattu 27.09.2006 15:26:08)
...pystyykö tuollainen kaiutin luomaan vakavasti otettavaa tilantuntua ja stereokuvaa jos kaiutinten välillä on n.5metriä tilaa ja ovat lähes seinässä kiinni?...

Herää kysymys, että mitä teet niillä kaijuttimilla? Siis miksaat jne? Omassa miksailuhuoneessa ei ole tuon vertaa tilaa, ku sulla, mutta vaikka olisikin niin en laittais kaijuttimia 5m etäisyydelle toisistaan. Oma huone on onnistuneesti akustoitu ja mulla on monitorit sijoteltu siten, että kartiot on 120cm(korvien korkeus/etäisyys lattiasta, ku istun alas) korkeudella telineissä siten, että etusormella yletän bassokartion reunaan. Pöydän sivuilla, oikealla ja vasemmalla niin, että takaraivosta mitattuna kaijuttimet on 90-asteen kulmassa.

Veikkailisin, että heijastuksia tulee seinien ja katon ja vaikka minkä kautta, jos kaijuttimet on noin etäällä sinusta (2,5m kumpainenkin?). Lähikenttämonitorit on minun käsityksen mukaan suunniteltu niin, että ne antavat suorinta taajuusvastetta lähelle. Joten luulisin, että ko. behkujen ääni värittyy tuolle matkalle muutenki, vaikka tilan akustiikka olisikin primakunossa.

Viisaammat kertokoon syvällisemmin...

E: Sitä tilantuntua riittänee.. ;)
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Danko
27.09.2006 16:02:10

Tohon just sopivalta kuulostais Wharfedale NXT, kaks taulukaiutinta ja subi. Helppo sijottelu ja laaja sweetspot, soundas aivan loistavalta.
Maksettu mainos - ei vaan, itselläkin harkinnan alla.

Ja volakontrolliks vaikka Alto AMX-100, tää yksilö on ainakin toiminut moitteetta.
Mullo rakkauden viilis, menkää ja tehkää kaikki kansat minun rakkauden lapsiksini! -Juzzu
shamaani74
27.09.2006 17:04:46
eli käyttötarkoitus on kuunnella pääasiassa musiikkia ja elokuvien ääntä toistaa, mutta myös varmistella omien biisien balanssia. tällä hetkellä kaiuttimeni ovat sen n.150-180cm takaseinästä ja itse kuuntelen n 4 metriä kaiuttimista. käytössä on myös subbari. kaikinpuolin olen ollut pitkään tyytyväinen tähän, mutta iso putkivahvistin, cd, video ja muut romppeet vievät aika paljon tilaa, kuten tämä suuri sijoittelu kaiuttimille. joten hella-säröä esiintyy....
mhelin
27.09.2006 17:40:54
Tarvitsisit siis pienet mutta suuntaavat kaiuttimet, aika vaikea yhtälö. Ehkä joku dipolikaiutin voisi käydä (Linkwitzin Orion, mutta se on DIY-kaiutin). Noissa geneissä on kyllä alapään tasolle säätö, mutta pienet kaiuttimet joissa on kapea etulevy alkaavat suuntaamaan kokoavaruuteen jo aika korkeilla taajuuksilla, esim. pienimmät 8020A:ta 15 cm leveinä jostain 500 Hz alaspäin. No tuo kaiutin on myös vain 14 cm syvä joten jos se on ihan seinässä kiinni niin voisi toimiakin, varsinkin jos kaiuttimen taakse laittaisi akustiikkalevyn. Yleisesti ottaen mitä leveämpi kaiutin sen paremmin se sopii asennettavaksi seinän lähelle.
Roberto
27.09.2006 18:39:50

Ja se stereo on sit oikeasti 60 astetta... tasasivuinen kolmio.
shamaani74
28.09.2006 10:40:33
jos tulee mieleen joitain erityisesti seinään tai nurkka-sijoitukseen suunniteltuja monitoreja(miel.aktiivi) niin kertokaa. tiedän että valtavalla etäisyydellä ja seinässä kiinniolemalla ei välttämättä saa selkeää ja syvää stereokuvaa. nämä nykyiset kaiuttimeni ovat dipolit, eli vaativat juuri sitä tilaa taakseen soidakseen ja toistaakseen hyvin. subbari minulla on ja sen ehkäpä voisin säästää, joten hyvää keski ja ylä-äänten toistavaa monitoria etsin. jos löytyy jotain hyvää artikkelia esim. netistä jossa puidaan kotiteatterin ja kaiutinten sijoittelua niin laittakaa linkkiä. kiitoksia.
kivi
28.09.2006 10:48:22
Magnepaneja ei oikein voi korvata lähikenttämonitoreilla. Lähikenttämonitorit ovat, kuten nimestäkin kuulee, tarkoitetut työskentelyyn lähietäisyydellä tasasivuisessa (kulma 60 astetta, kuten Roberto oikein muistutti) kolmiossa, ja that's that.

Jos kolmion sivu onkin 5 metriä, on asiallista siirtyä hyviin kolmiteihin. Mä lähtisin hakemaan käytettynä Genelecin vanhempia malleja, ja mielellään seinään upotettavina, niin päästään siitä turhasta keskustelusta, että kuinka kaukana takana on seinä
:-)

Perhekin tykkää, kun saatte nätit seinään upotetut tv-syvennyksen, dvd-hyllyt ja vastaavat, kun rakennetaan valeseinä kaiutinten upotukselle.

Itse en kyllä luopuisi Magnepaneista, jos mulla sellaiset olisi, mutta onhan ne kieltämättä aika ...öh... näkyvät sisustuselementit.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
shamaani74
28.09.2006 15:42:44
itselle tuli kanssa mieleen nuo genelecin upotettavat, mutta keittiön puolelta kommentoivat negatiivis-sävytteisesti huoneen pienentämistä kaiuttimien vuoksi(juuri siitä tilan viemisestä kun on tässä kyse).
mielessä kävi myös martin-loganin elektrostaatti-paneelit jotka tulee seinään kiinni, ovat lähinnä kotiteatteriin ja olihan tannoyllakin noita erilaisia, mutta mikään näistä ei ole aktiivi. olisi vaan aika kätevää kun voisi vahvarinkin hävittää, käytössä olisi siis vain hyvä dvd ja esivahvistin.
katsellaan ja pähkäillään.
myöhemmin laitan kyllä jotkut paneelit(magnepanit/martin-loganit) takaisin, mutta tällähetkellä olisi hyvä saada pömpelit näkymättömiksi ja ylös turvaan, äänenlaadusta kauheasti tinkimättä.
kivi
28.09.2006 15:51:34
itselle tuli kanssa mieleen nuo genelecin upotettavat, mutta keittiön puolelta kommentoivat negatiivis-sävytteisesti huoneen pienentämistä kaiuttimien vuoksi(juuri siitä tilan viemisestä kun on tässä kyse).

Hmm. Kun kerran kysymys selvästikin on vakavammasta äänentoistosta, niin mites olisi sellainen ratkaisu, jossa kaiuttimet osin piikataan seinän sisään (tarvii luvan jos on kantava rakenne, mutta on mahdollista), osin rakennetaan ympärille muhvia.

Ajattelin tuosta katon rajaan sijoittamisesta, että siinähän kaiuttimet ovat joka tapauksessa tiltatut alaviistoon (muuten katto sirisee ja säteilee, eikä diskanttisuuntauskaan ole kunnossa) - ei kai se huonetta paljon pienentäisi jos seinän ylin metri muodostaisi ulokkeen joka olisi viistetty samalla tavoin alaviistoksi? Lattiapinta ja yleisesti ottaen koko käyttötila olisivat entisellään.

Et sitten 5.1 tai vastaavaa järjestelmää ole ajatellut? Sehän pistäisi koko homman taas uuteen valoon.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
28.09.2006 21:03:17
Ainoa isompi puute monitoreissa on tehon (SPL) puute,

SPL = Sound Pressure Level, eli äänenpaine eikä teho.
(Handsome Dick Manitoba)
varakeef
29.09.2006 10:55:13
SPL = Sound Pressure Level, eli äänenpaine eikä teho.

Noinhan tuo terminologia menee, mutta ehkä mhelin tarkoittaa sitä, että SPL on se konkreettinen seikka johon teho vaikuttaa, mutta josta teho ei kerro juuri mitään.

Toisin sanoen tulee liian hiljaa. ei potki.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)