Aihe: Bänditovereista
1 2 3 4 5 610 11 12 13 14
half
28.09.2006 18:25:51
On muuten ihan totta tää.

Olen vahvasti eri mieltä.
half
28.09.2006 18:33:41
Ja minä olen myös vahvasti eri mieltä :/

Jos basisti-rumpali työskentely toimii ja laulu kulkee, ei edes kitaristi pysty sitä pilaamaan, mikäli älyää pitää riitävästi käsiä taskussa, jos ei tiedä mitä niillä tekisi.
Sertzo S
28.09.2006 18:48:48
Jos basisti-rumpali työskentely toimii ja laulu kulkee, ei edes kitaristi pysty sitä pilaamaan, mikäli älyää pitää riitävästi käsiä taskussa, jos ei tiedä mitä niillä tekisi.

Minä olen vahvasti samaa mieltä! ;)
Tankero
28.09.2006 19:34:13

Aivan, mikäli. Tämähän ei liene kitaristin rooli useinkaan. Joten basistilla ei ole niin väliä.
Varmasti, vissiin.
half
28.09.2006 19:40:00
Aivan, mikäli. Tämähän ei liene kitaristin rooli useinkaan. Joten basistilla ei ole niin väliä.

Basistilla ja rumpalilla on valtaa. Monta kertaa kitaristiltamme on mennyt esim kieli poikki tai virrat kadonneet. Tilannetta ei ole koskaan noteerannut oikeastaan kukaan, mutta kun MINÄ, basisti, astun vaikka johdon irti, niin liike lakkaa. Sama koskee rumpalia.
Sertzo S
28.09.2006 19:48:23
Basistilla ja rumpalilla on valtaa. Monta kertaa kitaristiltamme on mennyt esim kieli poikki tai virrat kadonneet. Tilannetta ei ole koskaan noteerannut oikeastaan kukaan, mutta kun MINÄ, basisti, astun vaikka johdon irti, niin liike lakkaa. Sama koskee rumpalia.

Olen vahvasti samaa mieltä!
Zonebs
28.09.2006 20:03:03

samaa mieltä...
Basistin hommassa ensimmäinen juttu on se että räimii vaan eetä plekulla niin perkeleesti. Ja juo kalajaa. Ja vie kaikki naiset.
Mikko T.
28.09.2006 20:47:50

Tää on itse asiassa helvetin hyvä topic.

Mulla oli ilo ja kunnia soittaa Olli Leppäsen kanssa samassa bändissä melkein viisi vuotta (jotain 800 keikkaa yhteensä ehkäpä ja lisää tulee silloin tällöin). Hän on siis myös kitaristi, kenen kanssa oon tehnyt ylivoimaisesti eniten keikkaa ja myös se, kehen automaattisesti vertaan muita kitaristeja, kenen kanssa satun milloinkin soittamaan.

Teknisesti taitavia soittajia Suomessa on ihan perkeleesti. On prima vista-keisareita ja ties minkälaista tykittäjää, joka vetää suoraan lapuista tai ilman lappuja vaikka Paganinin viulukapriiseja silmät kiinni butt-plug persiissä kädet poikki puukko selässä.

Mulle on ihan paskanhailee irtoaako kitaristilta Dmaj7b5sus36min21sus18#11b13-soinnut vai ei tai vetääkö se lapuista tai ilman Europen The Final Countdown-tilutukset ja soolot. Mun mielestä on vitusti tärkeämpää, että skebaa voi tosiaan soittaa hyvällä maulla, sopivasti riffaten ja fillaillen ja välillä vedetään sitä Kari Tapio-countrykitarakomppia sinne taakse kun se kuuluu siihen biisiin, eikä rutista et vittu ku on tylsä biisi kun tää on tätä samaa koko ajan eikä mulla oo ees yhtään sooloa.

Soolot ja fillit ei hyvällä kitaristilla välttämättä ole joka kerta samanlaisia vaan välillä tulee tätä ja huomenna ehkä jotain muuta. Joskus tulee ihan kauheeta paskaa mutta yleensä voi odottaa että nyt tulee jotain yksinkertaista tai monimutkaista, mutta maukkaasti ja hyvällä soundilla. Se on hienoa se.

Oon tehnyt ihan riittävästi tuurauksia bändeissä, joissa omasta mielestään vitun kova kitaristi soittaa humppaa samoilla kamoilla kuin Gary Moore ja yrittää vielä joka saatanan rallissa vielä kuulostaa siltä. Sitte kun tulee tauko niin eka kommentti on et otit setin kolmanteen biisiin siihen välikkeeseen Dm9:n vaikka siinä nuotissa lukee Dm11 kyllä mää tiiän kun se nuotti on mun tekemä, soita ens kerralla oikein.

Kitara on helvetin tehokas ase, ja hyvä kitaristi saa bändin kuulostamaan bändiltä - trio (rummut+basso+keyboard) on kuitenkin aina trio. Luojan lykky oon saanut kuitenkin pääasiassa tehdä töitä hyvien kitaristien kanssa, joista oikeastaan suurin osa on lisäksi helvetin hyviä jätkiä ja rakkaita ystäviä!

Eksyinkö aiheesta?
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
Ukko
28.09.2006 20:50:11

Siitä puhe mistä puute. Jos kitaristin rooli on pelkästään kompata ja orkassa on myös osaava kiipparisti niin kitaristin rooli ei ole niin näkyvä. Mites kävis Agents porukassa jos Pulliainen soittelis miten sattuu. Se noteerattais heti mutta basistilla ei siinä tapauksessa niin väliä vaikka menis soitto välillä arpomalla.
Ukko
28.09.2006 20:54:35

Asiasta kolmanteen. Nyt Sertzo setä duunaamaan biisiä pätkätyöstä/työläisestä kilpailuun jonka SAK järjestää. Helmikuuhun asti on aikaa jättää biisi tuomaristolle.
Sertzo S
28.09.2006 21:02:21 (muokattu 28.09.2006 21:04:22)
Asiasta kolmanteen. Nyt Sertzo setä duunaamaan biisiä pätkätyöstä/työläisestä kilpailuun jonka SAK järjestää. Helmikuuhun asti on aikaa jättää biisi tuomaristolle.

Jaahah, mistähän löytyy linkki tuon kisan säännöistä? Eräs toinen kisa on tuossa työn alla tai paremminkin harkinnassa. Yksi teksti siihen on tullut jo hovisanoittajaltani, mutta vielä en ole ryhtynyt duuniin.

Paiskasin muuten Mikko T:lle plussan kirjoituksestaan. :)
jon lord
28.09.2006 21:06:21
.

Kitara on helvetin tehokas ase, ja hyvä kitaristi saa bändin kuulostamaan bändiltä - trio (rummut+basso+keyboard) on kuitenkin aina trio. Luojan lykky oon saanut kuitenkin pääasiassa tehdä töitä hyvien kitaristien kanssa, joista oikeastaan suurin osa on lisäksi helvetin hyviä jätkiä ja rakkaita ystäviä!

Eksyinkö aiheesta?

Olen tehnyt keikkaa myös sellaisten rumpalien ja basistien kanssa jotka osaavat sovittaa soittotyylinsä tarpeen mukaan. Eräskin basisti oli rakentanut bassoonsa mikityksen niin että pystyi markkeeraamaan esim. humpassa tuubaa muistuttavaa soundia. Reggae tyylisissä biiseissä soundi oli matala ja tumma. Moniin eri tanssi tyyleihin oli omia soundimaailmoita ,mutta tyylin mukaisia. Oli kiva soittaa hänen kanssaan.
Sitten olen soittanut muutamien rumpaleiden kanssa jotka ovat miettineet ( tutkineet) erityylejä myös. Eräs rumpali soitti humppaa jännästi vähän foxin tyyliin mutta kuitenkin niin ettei se edes muistuttanut sitä tavallista "lätkytystä". Kuitenkin sen tunnisti humpaksi mutta se svengasi kuin hirvi.
Eräs toinen rumpali urani alkuaikoina oli oikein expertti lattari kompeissa. Koko ajan sai olla tarkkana koska tuntui välillä siltä että komppi kääntyy muuttei se kääntynytkään.
Niin että kyllä näitä mestareita löytyy muistakin instrumenteista kuin kitarasta. Hieman kun näkee vaivaa niin kyllä triostakin saa aikaan kohtalaisen kuulloista kun miettii sovituksia ja sitä mitkä biisit sopii triolle. Kaikkea ei tietenkään triolla voi toteuttaa ja se kitara "keinuttaa" ihan eri lailla komppia jota ei voi synalla matkia.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
tiukkapipo
28.09.2006 21:12:13
Kyllä minäkin olen edelleen tätä mieltä. Onhan se kitara tärkeä (kaikki soittajat ovat tärkeitä) mitä rokimpaa ohjelmistoa soitetaan.
Mutta jos tanssiorkesterin rumpalilla/basistilla olisi soitto rytmisesti jatkuvasti hieman epätarkkaa ja humpassa/valssissa/tangossa tulisi puolen tahdin nukahduksia 3kpl/biisi ja komppi kääntyisi vielä pariin kertaan, niin siitä sekoaisi bändi ja tanssiva yleisö. Kitaristilla kun sattuu samat munaukset niin niin homma on vielä mahdollista pitää kasassa ilman suurempaa katastrofia.

Mielestäni olisikin kohtuullista, että rumpali saisi keikkapalkasta 40%, basisti 30%, laulusolisti 20% ja kitaristi 10%.
(Jos kitaristi osaa laulaa niin siinähän on vielä mahdollista päästä palkoille!!)

Ai niin - jos bändissä on vielä kosketinsoittaja ja haitaristi, niin heille jaettakoon loput rahat suhteella fifty/sixty.
baron
28.09.2006 21:14:20

Mielestäni olisikin kohtuullista, että rumpali saisi keikkapalkasta 40%, basisti 30%, laulusolisti 20% ja kitaristi 10%.

Onhan tää uusi näkemys. Aikoinaan rumpali ja laulaja saivat puolet muiden liksoista kun eivät olleet muusikoita.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
Sertzo S
28.09.2006 21:19:17 (muokattu 28.09.2006 21:20:56)
(Jos kitaristi osaa laulaa niin siinähän on vielä mahdollista päästä palkoille!!)

Ai niin - jos bändissä on vielä kosketinsoittaja ja haitaristi, niin heille jaettakoon loput rahat suhteella fifty/sixty.

Eipä taitaisi olla tuolla systeemillä pändi kauan olla kasassa. Ukkoa vaihtuisi kuin mulkut aktiivihuoran perseessä ja yhtä nopeasti.
kuunsirppi
28.09.2006 21:26:26

Meillä menee muuten ihan tasan, paitsi mä otan kaikkien yhteisellä päätöksellä kympin - kaks enemmän (en aina ees sitä), koska myyn keikat ja sovin kaikki käytännön järjestelyt ja hoidan, että hommat pelaa ja saadaan liksa ym.

Tosin rumpari sanoi just viime lauantaina, että hän taitaa antaa joku kerta oman liksansa jostain keikasta kiipparistille, koska ei oo mikään pieni vaiva roudata aina koko PA-kalusto paikalle ja sieltä pois ja hoitaa äänentoisto ja sen tuo kiipparisti tekee. Katotaan, mitä tekee, mutta jos niin käy, niin aika hieno ele ja omasta tahdosta!

Niin ja kitaristi myös laulaa mun lisäks/kanssa ja samoin kiippariesa. Rumparikin osais, muttei laula jostain syystä :o(
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen!
tiukkapipo
28.09.2006 21:30:54
...Mielestäni olisikin kohtuullista, että rumpali saisi keikkapalkasta 40%, basisti 30%, laulusolisti 20% ja kitaristi 10%...
Onhan tää uusi näkemys. Aikoinaan rumpali ja laulaja saivat puolet muiden liksoista kun eivät olleet muusikoita.

Niinhän se Dylankin lauloi, että ajat ne ovat muuttumassa. Visioimaani uuteen jakosuhteeseen kuuluisi myös se, että rumpali saisi juoda kaikki viinat. Kullekin ansionsa mukaan.
riff
28.09.2006 21:34:59
Eksyinkö aiheesta?

Et todellakaan eksynyt! Hyvä kirjoitus! Tuohon kun vielä lisätään, osaako kitaristi kompata kunnolla niin ollaan jo perimmäisten kysymysten äärellä;-)))
Komppaaminen on mun mielestä paljon vaikeempaa kuin mikä tahasa tiluttelusoolo ja riffien kanssa kikkailu. En tiedä miten on nykyisin oppilaitoksissa mut mun opiskeluaikoina ei opettajat puhuneet komppaamisesta yhtään mitään. Ite on pitänyt mennä perse eellä puuhun ja funtsia. Hyvä jos taittuu vieläkään.
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
Sertzo S
28.09.2006 21:38:42
Et todellakaan eksynyt! Hyvä kirjoitus! Tuohon kun vielä lisätään, osaako kitaristi kompata kunnolla niin ollaan jo perimmäisten kysymysten äärellä;-)))
Komppaaminen on mun mielestä paljon vaikeempaa kuin mikä tahasa tiluttelusoolo ja riffien kanssa kikkailu. En tiedä miten on nykyisin oppilaitoksissa mut mun opiskeluaikoina ei opettajat puhuneet komppaamisesta yhtään mitään. Ite on pitänyt mennä perse eellä puuhun ja funtsia. Hyvä jos taittuu vieläkään.

Juu, kompin pitää toimia ehdottomasti ekana ja SOINNUT ON OSATTAVA prle, silloin setääkin naurattaa. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)