![]() 28.09.2006 11:26:57 | |
---|---|
Isot on kentät... En aivan käsittänyt, mutta luulisin... | |
![]() 28.09.2006 11:29:38 | |
En aivan käsittänyt, mutta luulisin... Kyllä siihen hymiö olisi kuulunut perään... Olet kyllä itseäsi täynnä nakkisormi, taittuukohan niin komeasti kun joka paikassa leuhkit! HOHO ashole kotitarvekiipparisti | |
![]() 28.09.2006 11:30:46 | |
Kyllä siihen hymiö olisi kuulunut perään... No sitähän minäkin. :) | |
![]() 28.09.2006 12:35:36 | |
Missä ne ovat nuo Ogelin -vai mikä se on nykyään- kouluttamat osaavat muusikot, oli sitten kysymys mistä soittimista tahansa. Eikö humpansoitto kiinnosta? Lähtökohdat ja valmiudet ovat varmasti hyvät heillä ja rutiini tulee sitten kentällä. Tuollahan niitä pyörii humpanlyönnissä aika paljonkin. Taso nousee heidän myötä ajan mittaan. Varmasti, vissiin. | |
![]() 28.09.2006 13:15:53 | |
Tuollahan niitä pyörii humpanlyönnissä aika paljonkin. Taso nousee heidän myötä ajan mittaan. Niinhän se pitääkin, ettei tarvi oppia kantapään kautta kaikkea, kuten meikäläisen ja monien muidenkin aikalaisteni sen minkä osaa, jos osaa. | |
![]() 28.09.2006 13:22:15 | |
Sanojen tahtiinhan sitä tanssitaan. Vai onko se sitten niin taiteellista? Kun katsoo modernia tanssia tyyliin Uotinen, ei siitä paljon yhteyksiä löydä musiikin ja tanssin rytmistä. Ehkäpä siinä tanssitaan sitä musiikin aiheuttamaa tunnelmaa tjsp. Toisaalta rytmimusiikissa on tärkeää nimenomaan rytmi, mutta kyllä myös musiikin synnyttämä tunnelma olisi hyvä niinkin luovassa tapahtumassa kuin tanssissa näkyä. Ehkä kysymys on siitä, että melodia ja soinnut koetaan tärkeämpänä kuin rytmiikka. Jenkeissä jokin lasten musiikkikoulua pitävä oli kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka huomattava, muistaakseni monenkymmenen prosentin muutos huonompaan on muutaman vuosikymmenen aikana tapahtunut lasten kyvyssä erottaa musiikista rytmi. Modernia tanssia tanssitaan myös rytmimusiikkiin ja se sopii siihen erittäin hyvin. Uotinen on mielestäni erittäin osaava ja tyylitajuinen koreografi, modernin tanssin liikekieli ei vain aivan hetkessä avaudu suurelle osalle ihmisiä ja tanssi saattaa vaikuttaa aivan mielivaltaiselta kakofonialta, jolla ei ole rytmistä yhteyttä musiikkiin. Melodia ja varsinkin soinnut synnyttävät tälläkin palstalla jatkuvasti keskustelua, harvoin täällä rytmeistä puhutaan. Mielestäni monen orkesterin musiikki ja ohjelmisto on suunniteltu nimenomaan tältä pohjalta, synnyttämään jonkinlaista harmonista kokonaisuutta. Jos ja kun ihmiset haluavat melodioita ja sointuja kuunnella niin tanssimusiikki voi ja tavallaan sen pitääkin olla rytmisesti aika yksinkertaista. Tahdin tärkein sävel on sen alussa, ja kaikkien muiden sävelten vaikutus riippuu niiden sijainnista. Asiaa voi havainnollistaa toistamalla ääneen seuraavia tavuja: hum-pa-pa-hum-pa-pa ... | |
![]() 28.09.2006 13:36:31 | |
Melodia ja varsinkin soinnut synnyttävät tälläkin palstalla jatkuvasti keskustelua, harvoin täällä rytmeistä puhutaan. Mielestäni monen orkesterin musiikki ja ohjelmisto on suunniteltu nimenomaan tältä pohjalta, synnyttämään jonkinlaista harmonista kokonaisuutta. Jos ja kun ihmiset haluavat melodioita ja sointuja kuunnella niin tanssimusiikki voi ja tavallaan sen pitääkin olla rytmisesti aika yksinkertaista. Aivan ja juuri näin.+ | |
![]() 28.09.2006 13:36:36 | |
Aleksis Kiven "Seitsemän veljestä" -teoksessa Kissalan Aapeli sai pelkällä klaneetilla melkoisen rytmimusiikin hurmoksen aikaiseksi, samoin viime vuosisadan alkupuolella pelkällä haitarilla vetivät tuntikausien mittaiset tanssit. Että olisko se kuitenkin tuolloin ollut näin että sen melodian mukaan tanssittiin, kun ei noilla peleillä ainakaan nykykriteerien mukaan kovaakaan jytyä aikaiseksi saa. "Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega. | |
![]() 28.09.2006 13:39:41 | |
Missä ne ovat nuo Ogelin -vai mikä se on nykyään- kouluttamat osaavat muusikot, oli sitten kysymys mistä soittimista tahansa. Eikö humpansoitto kiinnosta? Lähtökohdat ja valmiudet ovat varmasti hyvät heillä ja rutiini tulee sitten kentällä. Osaavat ja osaavat... Pari kokemusta tälläsesta ihan oikeasti tanssimuusikoksi "valmistuneesta"on ollut tässä parin vuoden sisään. Kitaristeja molemmat...toinen oli varsin kova kaveri niin soittamaan kuin myös laulukin taittui,oli innokas ottamaan laulubiisejä itselleen,ja myös stemmat taittuivat tuttuihin biiseihin heti,arrit,kaikki toimi,oli kiva vetää.Käsittääkseni tämä kaveri ei ole tulossa humppakehiin,vaan lähtee(on lähtenyt) opiskeleen ulkomaille... Toinen oli sitten se stereotyyppi opisto-soittajasta,homma kyllä taittui,mutta se lähestymistapa oli se "akateeminen",lauluvoimaa ei juurikaan ollut,kun ei koulussa ole kuulemma pakko laulaa,muutama soolobiisi toki oli,mutta saundi ei oikeen ollut soolokelpoinen. Ja stemmat piti kirjoittaa ylös,treenasi ne kyllä sitten himassa,tosin ei niitä sitten aina "muistanut"laulaa tai laulu ei kuulunut yhtään.Soittaa käsittääkseni edelleen aktiivisesti kapakkabändissä. Kumpikin hoiti tonttinsa,mutta toinen oli selkeesti musikaalisesti lahjakkaampi,aktiivisempi,mukautuvampi eli soveliaampi alalle. Molemmat valittelivat sitä että koulutus on osin ollut liikaa "jatsia"toinen mm kysyi multa,mitä kitaralla voi soittaa tsatsaan!Kun ei koulussa opetettu...?HOHO! Mutta eiks se me niin että bändi on just niin hyvä kuin sen huonoin soittaja/laulaja?Siis jos itse aiheeseen palataan... Ostan Casion kun täytän 50v... | |
![]() 28.09.2006 13:40:52 | |
Missä ne ovat nuo Ogelin -vai mikä se on nykyään- kouluttamat osaavat muusikot, oli sitten kysymys mistä soittimista tahansa. Eikö humpansoitto kiinnosta? Lähtökohdat ja valmiudet ovat varmasti hyvät heillä ja rutiini tulee sitten kentällä. Pilepänteissä soittamassa finnhitsiä ja kasarirokkia. Monenlaisessa rokkiksessa kevyen musan kentällä. Muun ajan opettavat? Se on tuo luuttukin niin suosittu soitin ja siihen saapi niin monelta taholta opetusta, että aika monta tuntia voi viikossa tehä opetushommaa kun vähän pysyy Landola kädessä. Enkä tarkoita etteikö Stadian pojalla pysyisi. They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit. | |
![]() 28.09.2006 13:44:08 | |
Osaavat ja osaavat... Pari kokemusta tälläsesta ihan oikeasti tanssimuusikoksi "valmistuneesta"on ollut tässä parin vuoden sisään. Kitaristeja molemmat...toinen oli varsin kova kaveri niin soittamaan kuin myös laulukin taittui,oli innokas ottamaan laulubiisejä itselleen,ja myös stemmat taittuivat tuttuihin biiseihin heti,arrit,kaikki toimi,oli kiva vetää.Käsittääkseni tämä kaveri ei ole tulossa humppakehiin,vaan lähtee(on lähtenyt) opiskeleen ulkomaille... Toinen oli sitten se stereotyyppi opisto-soittajasta,homma kyllä taittui,mutta se lähestymistapa oli se "akateeminen",lauluvoimaa ei juurikaan ollut,kun ei koulussa ole kuulemma pakko laulaa,muutama soolobiisi toki oli,mutta saundi ei oikeen ollut soolokelpoinen. Ja stemmat piti kirjoittaa ylös,treenasi ne kyllä sitten himassa,tosin ei niitä sitten aina "muistanut"laulaa tai laulu ei kuulunut yhtään.Soittaa käsittääkseni edelleen aktiivisesti kapakkabändissä. Kumpikin hoiti tonttinsa,mutta toinen oli selkeesti musikaalisesti lahjakkaampi,aktiivisempi,mukautuvampi eli soveliaampi alalle. Molemmat valittelivat sitä että koulutus on osin ollut liikaa "jatsia"toinen mm kysyi multa,mitä kitaralla voi soittaa tsatsaan!Kun ei koulussa opetettu...?HOHO! Mutta eiks se me niin että bändi on just niin hyvä kuin sen huonoin soittaja/laulaja?Siis jos itse aiheeseen palataan... Kaunista taas toveri hyvä. En vaan nyt jaksa ruveta sun kanssas tappeleen. Yhden asian vaan kysyn: Onko niin, että ei kannata ylipäätään soittamaan eikä alalle pyrkimään, jos soololaulu ei pölähdä? Kerro ihmeessä, niin älyän vaihtaa pikaisesti alaa? | |
![]() 28.09.2006 13:59:31 | |
Kaunista taas toveri hyvä. En vaan nyt jaksa ruveta sun kanssas tappeleen. Yhden asian vaan kysyn: Onko niin, että ei kannata ylipäätään soittamaan eikä alalle pyrkimään, jos soololaulu ei pölähdä? Kerro ihmeessä, niin älyän vaihtaa pikaisesti alaa? Biisejä ainakin täytyy osata blokata , ple! "Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega. | |
![]() 28.09.2006 14:13:30 (muokattu 28.09.2006 14:14:22) | |
Biisejä ainakin täytyy osata blokata , ple! No niin täytyy ja siinäkin vain tekeminen opettaa, kunhan pahimmat aukot tiedoissaan paikkaa. Ei kai nyt nämä etenkin nykyiskelmät ole niin vaikeita plokata, etteikö sitä taitoa oppisi opettelemalla ,jos pöntösä on jotain taipumusta oppimiseen. Jos esim. minun pitäisi noita vanhempia iskelmiä ja etenkin pillihommia plokata aidoille instrumenteille, niin eipä taittuisi. Suurin kompastuskivi mielestäni on kuitenkin edelleen tuo soinnutus, sen olen havainnut omakohtaisesti useissa eri pändeissä, kun basistina niitä on joutunut neuvomaan aikoinaan muille soittajille, kuten kitaristeille ja koskettajillekin. | |
![]() 28.09.2006 14:29:00 | |
No niin täytyy ja siinäkin vain tekeminen opettaa, kunhan pahimmat aukot tiedoissaan paikkaa Kait kovat kaverit tekee sen pelkällä korvalla, mutta ainakin mulle on tullut helpommaksi kun vähän opiskellut harmonian alkeita ja vähän tietoa, mikä on mahdollista/tavanomaista missäkin tilanteessa. Tossa Tohtori Toonikassa on progressiivisesti vaikeutuvia bassolinjojen ja sointujen plokkaustehtäviä, tosin vain muutaman tahdin mittaisia ja kyllä mä mielestäni siitä sain kiinni idiksen, mistä hommassa on kyse. "Speaking about music is like dancing about architecture" | |
![]() 28.09.2006 14:29:26 (muokattu 28.09.2006 14:30:50) | |
Muistaakseni Jaakko Salo on sanonut näin: "Käyttömusiikin alueella (johon lasken kaiken, mihin maallikko voi omaehtoisesti tykästyä) sovittaminen opitaan yleensä kantapään kautta. Orkka tarvitsee soitettavaa. Jonkun on ryhdyttävä hommiin. Lähtökohtana on hyvä luontainen sointukorva ja paljon erehdyksistä oppimista. Siinä ohessa joutuu paikkaamaan pahimmat aukot tiedoistaan. Suurin kompastuskivi on on yleensä soinnutus. Etenkin, jos erehtyy tutkimaan klassiset sointuoppaat. Niillä on varmasti ansionsa muodollisella puolella, mutta käytännön arkityön parissa niillä ei juurikaan pärjää. Silloin tarvitaan yksinkertaisia ja selkeitä mielikuvia soinnutustyön tueksi. Harvalla muulla alalla kuin musiikinopiskelussa on edelleen käytössä 1700- ja 1800-luvun metodit sellaisenaan, kun opetellaan ilmiöitä, jota edelleen ovat välttämättömiä jokapäiväisessä työssä. Yleisin harhaluulo on kuvitelma, että on olemassa "hienompia sointuja" ja sitten ne, jotka löytyy iskelmistä. Vähitellen valkenee! Valtaosa kaikesta musiikista, joka meitä päivittäin ympäröi, kuuluu samaan terssisointumaailmaan." Tämän lainasin Teostory-lehden jutusta, jonka aikoinaan leikkasin talteen. | |
![]() 28.09.2006 15:27:34 | |
Taas täytyy mainita....opiskelu musiikin kuin muullakin alalla antaa määrätyt perus valmiudet ammattiin, mutta koulu ei itsessään anna valmiutta kentälle. Se on vähän niinkuin ajokortti, saat kortin suoritettua mutta tuhannet ja taas tuhannet kilometrit vasta opettavat sinua ajamaan ja reagoimaan tienpinnan ja sään eri vaihteluihin. Sama asia se on musiikissa. Koulutus antaa perusvalmiudet ja paljon tietoa ja taitoa mutta tien päällä oppii vasta soveltamisen käytännössä. Kumpaakaan ei voi missään nimessä väheksyä ,mutta ainakin minä arvostan ja neuvon mielelläni sellaista nuorta kaveria joka tulee "kentälle" intoa täynnä,mutta haluaa kuulla neuvoja kokeneemmilta jotta osaisi niitä sitten soveltaa käytännössä. Minulla on sama asia tällä hetkellä. Minua n.20 vuotta nuorempi dipl. urkuri on urkujen soiton opettajani. Kuuntelen neuvoja häneltä koko ajan mutta vuorovastaisesti hän tykkää kuunnella juttujani tanssimusiikin vuosilta ja molemmat ottavat opikseen toistensa kokemuksista. En ainakaan minä tunne että en kuuntele tuota nuorta "kloppia" vaan yritän ammentaa kaiken mitä pystyn ottamaan vastaan. Hän taas oppii määrättyjä asioita minun kokemusteni kautta. Ja voin taata että meillä on hauskaa, hän on nimittäin aika "hullu" sanan myönteisessä merkissä. Sopisi humpan lyöjäksi hyvin. Niinkuin eräs karaten mustanvyön haltija Tampereella aikoinaan sanoi, hän kävi säännöllisesti katsomassa alkeiskurssilaisia koska sanoi oppivansa heiltä koko ajan uutta....outoa eikö totta?? paitsi jos osaa katsoa asiaa toiselta kantilta. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 28.09.2006 15:41:57 | |
Minua n.20 vuotta nuorempi dipl. urkuri on urkujen soiton opettajani Kaikki mun pianomaikat on olleet junioreita. Mä oon käynyt kuuntelemassa niiden keikan, kun huomannut että taittuu niin sillä saanut riittävän auktoriteetin ja olen ottanut vastaan sen jälkeen, mitä tarjottavaa ollut. Sen verran off-topicia, että kerran hakkasin saliturnauksessa mun sulkisopettajan ja lopetin tunnit välittömästi, jollei mulle pärjää, auktoriteetti meni. "Speaking about music is like dancing about architecture" | |
![]() 28.09.2006 15:57:02 | |
Minusta pienempi paha on heikko basisti. Siis yleisön kannalta. Turakaiset ei kuule, jos basistilla suttaa, mutta tod näk huomaavat, jos kitaristilla ei taitu. On muuten ihan totta tää. | |
![]() 28.09.2006 15:57:18 | |
Biisejä ainakin täytyy osata blokata , ple! Korva toimii usein paljon paremmin tuossa suhteessa kuin nuotit. Mitä eroa on basistilla ja kellolla?
Kello pysyy tahdissa. | |
![]() 28.09.2006 15:57:56 | |
Kaunista taas toveri hyvä. En vaan nyt jaksa ruveta sun kanssas tappeleen. Yhden asian vaan kysyn: Onko niin, että ei kannata ylipäätään soittamaan eikä alalle pyrkimään, jos soololaulu ei pölähdä? Kerro ihmeessä, niin älyän vaihtaa pikaisesti alaa? Mikä tuli???? Teidän juttu nyt on niiiiiin eri asia kuin normi trio/kvartetti,josta mä puhuin? Ja se mitä puhuin,puhuin omasta kokemuksesta,ja kahdesta erilaisesta soittajasta,miksi vedät herneet moisesta???Siksikö,kun mä sanoin ton?Ilmeisesti... Totuus on kuitenkin se,että vaikka olisit kuinka hevon witun kova soittaja etkä laula,niin kyllä se vaikeuttaa työnsaatia normi tanssibändeissä.Joissa tarvitaan laulajia!Vai eikö muka? Mietippä trioa/kvartettia,jossa vaan yksi laulaa?Ei hyvä,mitäs jos hän sairastuu,kuka sitten laulaa....kun viimeksi pyörin lavoilla niin noita bändejä oli aika paljon,yhteisenä nimittäjänä nuoret paavot...kun ei TARVI laulaa,ollaan vaan niin witun totoja,HOHO! Ja kuten mä sanoin,on eri asia soittaa trumpettia isossa bändissä jossa on monta laulajaa, kuin bassoa/kitaraa triossa/kvartetissa?Sun ei tarvi laulaa,mun tarvii:-) Mä pidän sitä laulamista jonkinasteisena ammattitaitona kuitenkin?Että pystyy vaikka yksin vetään sen illan... Ostan Casion kun täytän 50v... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)