Aihe: Piraattiliitto
1 2 3 4 513 14 15 16 17 18 19 20 21
FoolOnTheHill
28.09.2006 00:18:55
Mr. BC:
Huvittavaa tässä on se, että tuolle tasolle alentuu juurikin nämä "ammattilaiset" ja "oikeuden viimeiset puolustajat". Näin ainakin heidän omien sanojensa mukaan. Täällä jos tuon vakiokaartin kanssa on erimieltä tai esittää eriäviä mietteitä ja mielipiteitä, on automaattisesti IDIOOTTI, PIRAATTI, WARETTAJA, AINA VÄÄRÄSSÄ jne. En tässä jaksa kaikkia laatusanoja luetella. Tsemiä näille meidän Olen-aina-oikeassa-Aikuisille!

Jep jep. Mites omien kirjoitusten laita?

Rat-race! Raha ratkaisee, painukoot muut v*ttuun! Tavarataivaassa tavataan, jumala kun on dollarimerkin muotoinen. Mitä enempi haalit maallista mammonaa, sen enempi sinulla on oikeuksia ja erivapauksia. Samat tahot myös määräävät lait, joita tulee noudattaa orjallisesti. Todelliset potilaat parantavat todellisia terveitä.

Siispä, kadotukseen ovat tuomittuja he, jotka rikkovat pyhän mammonan kolmiyhteyttä. Nuo mammonayhteiskunnan torakat pyritään hävittämään voimakeinoin ja heidät voidaan säälimättä heivata koko komeuden ulkopuolelle, jolloin varakkaat yli-ihmiset pääsevät heitä nimittelemään ja osoittelemaan sormilla todeten "sinä olet vihollinen, sinä olet saastaa".
Onnellisina selviävät ne, jotka saavat päivittäisestä propagandaläpyskästään lukea kuinka yksi tai kaksi mammonayhteiskunnan suurvihollista on saatettu häpeäpaaluun keskelle kauppatoria. Sinne kaikki joukolla räkimään vihollista naamalle ja huutelemaan solvauksia, sillä meillä hallitsijoilla ja rahanahneilla on siihen täysi oikeus.

Lopulta emme kuitenkaan tiedä, onko raha täällä palvelemassa meitä, vai me sitä. Mutta ei sen ole väliä, sillä eihän täällä pyritä yksistään nautintoa tai viihdykettä tarjoamaan. Mehän haluamme vain rahaa ja mammonaa, keinolla millä hyvänsä sitä on saatava. Rahaa ja mammonaa jotka tekevät meistä ylpeitä ja arvokkaita mammonayhteiskunnan superihmisiä.
Siinä ei siipeilijöitä ymmärretä, ei edes haluta ymmärtää vaan heidät tulee saattaa shakaalien riepoteltaviksi, sillä he eivät ole alistuneet vapaasta tahdostaan mammonarattaiden hampaisiin.

...
Musiikkia voisikin hyvin kutsua "kulttuurihuoraamiseksi", sillä sitähän se nimenomaan on. Nyt vain laki on sutenöörien puolella.

Jäykkis puolestaan loihe lausumahan seuraavaa:

Nyt kyllä jätkät perkele rauhaa!
...
Siis ootko joku kommunisti vai muuten vain suvaitsematon?
...
En tiedä minkälaiset liksat sulle sieltä Valvontavirastosta juokseen, mutta joltisetkin ne täytyy olla.
Aijaa? Sun tasoinen, selkeesti keskitasoa älykkäämpi ihminen, ei voi näin yksinkertaisessa asiassa ihan pikkurahalla heittäytyä täydelliseksi idiootiksi.

...
Toista se näiden "luovantyön tekijöillä", niin sulla kun mullakin. Ei aina oikein tiedä mitä syntyi ja laatukin on aika häilyvä käsite.
...
Kaikki muut rävellykset olisi automaattisesti CC lisenssin alaisia.
...
Pyrin yleensä välttämään tämän tasoisen rölöttämisen kommentointia, mutta jospa nyt vanhan ystävyyden nimissä varottaisi, että jengi kyllä naureskelee sulle ihan sikana. Ehkä olisi pienen loman paikka, alkaa meinaan toi keskittyminen herpaantua...

Kun keskustelu kulkee tällä tasolla ei ole mikään ihme, että joltakulta räveltäjältä palaa käpy. Mutta tämän primitiivireaktion aiheuttanut Mr_Zombien kirjoitus on kyllä kaikin puolin varsinainen pötypuheen runsaudensarvi. Katsotaan jos jaksaisi huomenna heittää hukkaan muutaman tunnin elämästään ja tarjota pari lisäkommenttia.
McNulty
28.09.2006 00:29:01 (muokattu 28.09.2006 00:30:19)
Jep jep. Mites omien kirjoitusten laita?

Mikäs tuossa nyt niin? Se on kenties ihan tarkoituksella vedetty överiksi eikä lainkaan polteltu hihoja tai revitty pelihousuja. Pilke silmäkulmassa ja suunpielet ylöspäin minä kirjoittelen.

edit: ja jollei joku tajunnut niin tuohan on ihanaan Rantala-tyyliin kirjoiteltu. Älkää olko tosikkoja vaikka aihe onkin vakava.

Ja mitä tulee "huoraamiseen", niin onhan tuo musiikin myyminen sellaista "itsensä myymistä". Pienet bändit tekevät kaikkensa jotta pääsevät isommille apajille. Värikkäässä ilmaisussa musabisneksestä käytin sopivaa termiä "suternööri". Monelle kuitenkin kun tuo musiikki on vain "rahanlähde". Samalla tavoin huorilta on varmaankin se intohimo jo kadonnut ja kylmä käteinen on vienyt paikan. En tietystikään tarkoita tällä m.netin jäsenistöä, mutta musabisneksestä kyllä löytyy niin paljon sitä "rahan vuoksi valmis tekemään mitä vain"-sankaria, että mielestäni tuo rinnastus oli enemmän kuin osuva. Kolahtiko se jotenkin sinun sieluun?
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
FoolOnTheHill
28.09.2006 01:12:00 (muokattu 28.09.2006 01:16:19)
Mikäs tuossa nyt niin? Se on kenties ihan tarkoituksella vedetty överiksi eikä lainkaan polteltu hihoja tai revitty pelihousuja. Pilke silmäkulmassa ja suunpielet ylöspäin minä kirjoittelen.

Samoin tekee suurin osa trolleista. En mä tässä sun fiiliksistä puhunut (voin vain kuvitella miten huojentunut olo 4R:llä oli sen vittuviestin lähettämisen jälkeen), joku vaan saattaa kokea tollaisen kirjoittelun leimaavaksi, vääristeleväksi ja itselleen vastenmieliseksi.

Ja mitä tulee "huoraamiseen", niin onhan tuo musiikin myyminen sellaista "itsensä myymistä".

Ja mun mielestä kaikki työnteko rahaa tai muita hyödykkeitä vastaan on itsensä myymistä. Siinä ole mitään pahaa, mutta sana "huora" sisältää sen verran negatiivisia konnotaatioita, että kannattaa joko välttää sen käyttämistä tai hyväksyä se, että muutkin puhuvat rumia.

Värikkäässä ilmaisussa musabisneksestä käytin sopivaa termiä "suternööri"

Jaha. Viitsitkö muuten selittää vielä kerran mikä on piraatin/piratismin tarkka määritelmä?

Monelle kuitenkin kun tuo musiikki on vain "rahanlähde". Samalla tavoin huorilta on varmaankin se intohimo jo kadonnut ja kylmä käteinen on vienyt paikan. En tietystikään tarkoita tällä m.netin jäsenistöä, mutta musabisneksestä kyllä löytyy niin paljon sitä "rahan vuoksi valmis tekemään mitä vain"-sankaria, että mielestäni tuo rinnastus oli enemmän kuin osuva.

Oikeasti, sun käsitys musiikkibisneksestä on todella kummallinen.

Kolahtiko se jotenkin sinun sieluun?

Sieluusi. Joo, se vuotaa verta.
McNulty
28.09.2006 02:44:14 (muokattu 28.09.2006 02:47:11)
Ja mun mielestä kaikki työnteko rahaa tai muita hyödykkeitä vastaan on itsensä myymistä.

Millä tavalla roskakuski myy itseään suorittaessaan päivittäistä askaretta? Verrataan nyt vaikka PopStarseihin tai Idolseihin. Niin tai vaikka siihen jamppaan joka signaa artistin, rahastaa hänellä sen mitä voi ja sitten lemppaa pellolle. Sutenööriltä tuo kuulostaa. Kun hutsu on työnsä tehnyt ja tuonut pimpalle rahat, voi hänet heittää nurkkaan kuin rukkasen. Kovaa peliä Bostonissa. Sitähän tuo bisnes on.

Siinä ole mitään pahaa, mutta sana "huora" sisältää sen verran negatiivisia konnotaatioita, että kannattaa joko välttää sen käyttämistä tai hyväksyä se, että muutkin puhuvat rumia.

Ei minua kiinnosta vaikka muut rumia puhuisivat. Säälittää vain nuo henkilökohtaisuudet joihin eräät menevät. Se että kutsun musabisnestä "huoraamiseksi" ei tosiaankaan tarkoita sitä että sinä, minä tai joku muu myisi sukukalleuksiaan tuolla jossain, vaan se metafora siitä, kuinka musabisnestä pyörittää PELKKÄ RAHA ja sen edessä moni kulkee siteet silmillä, välittämättä artistista tai itse musiikista pätkääkään. Vastaavaa tapahtuu esim. Etelä-Amerikassa metsäteollisuudessa. Ei niitä rahanahneita kiinnosta sademetsät, muuta kuin ansaitsemismielessä. Got it?

Jaha. Viitsitkö muuten selittää vielä kerran mikä on piraatin/piratismin tarkka määritelmä?

Viitsitkö lukea aikaisempia kirjoituksia? Jollet, niin miksi minä viitsisin vastata uudelleen? Lyhyesti siten, että piraatti on joko ihka oikea merirosvo tai sitten henkilö, joka ANSIOTARKOITUKSESSA hyötyy muiden tuotteista/brändistä. Piratismi on ansiotarkoituksessa harrastettua toimintaa, jossa kaupitellaan ilman tuotteen/brändin oikeudenomistajan lupaa tahi lisenssiä tuotteita tai kopioita niistä.

Oikeasti, sun käsitys musiikkibisneksestä on todella kummallinen.

Onko? Pystytkö sinä sanomaan että KAIKKI musabisneksessä ovat hyväsydämisiä, eivätkä lainkaan kylmästi mukana vain rahan takia?

Sieluusi. Joo, se vuotaa verta.

Se on kyllä äidinkielen mukaan "sinun sieluun" TAI "sieluusi", joten sinun-sanan kanssa voin hyvin käyttää tuota "sieluun" ilmausta. Retoriikkaa. Juurikin sitä kun argumentit loppuvat...
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Marlowe
28.09.2006 03:50:49
Sulla menee nyt aikatavalla puurot ja vellit sekaisin. Ensinnäkin musiikin tekeminen ammattina kyllä poikkeaa melkolailla "normaalista" työstä. Se poikkeaa siitä esimerkiksi juuri siinä suhteessa, että toisin kun normaalista suorituspohjaisesta työstä saa palkan, pääosin kertakorvauksena, niin säveltäminen jne. takaavat siitä saatavan tietyn tulon hamaan tulevaisuuteen.

Musiikin tekeminen on joka tapauksessa työtä. Se, milloinka ja miten pitkään siitä maksetaan korvauksia, on ihan toissijainen asia, kunhan niitä korvauksia maksetaan kuten pitääkin. Jos "tuote" on kunnossa vielä kymmenen vuoden kuluttua sen julkistamisesta, niin silloin tekijä on oikeutettu nauttimaan työnsä hedelmistä vielä silloinkin. Sama pätee myös muuhun työhön.

En oikein ymmärrä, missä suhteessa menen mielestäsi metsään tuon teoksen määräämisoikeuden suhteen, kun olemme kuitenkin samaa mieltä tuon teoksen käytön kieltämisoikeuden suhteen.
"Drove downtown in the rain nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane / but when I'm surrounded I just can't stop. (Barenaked Ladies: Brian Wilson)
Neljä Ruuvia
28.09.2006 07:40:09 (muokattu 28.09.2006 07:42:03)

Ei minua kiinnosta vaikka muut rumia puhuisivat. Säälittää vain nuo henkilökohtaisuudet joihin eräät menevät. Se että kutsun musabisnestä "huoraamiseksi" ei tosiaankaan tarkoita sitä että sinä, minä tai joku muu myisi sukukalleuksiaan tuolla jossain, vaan se metafora siitä, kuinka musabisnestä pyörittää PELKKÄ RAHA ja sen edessä moni kulkee siteet silmillä, välittämättä artistista tai itse musiikista pätkääkään. Vastaavaa tapahtuu esim. Etelä-Amerikassa metsäteollisuudessa. Ei niitä rahanahneita kiinnosta sademetsät, muuta kuin ansaitsemismielessä. Got it?

Nokialla sen sijaan kaikki ovat duunissa pelkästään puhelimen rakentamisen ilosta. Vanjokihan vain tavoittelee maailman rauhaa julkistaessaan puhelimia vanhassa asevarastossa...Kumpikos teistä nyt tienaskaan ihan perkeleesti,sä vai jäykkis? Jää veke sieltä kovaliksaisesta duunista jos se noin rasittaa :-)
"Pelkkä raha" pyörittää aika paljon maailmaa mutta pillun varaan tää kuitenkin perustuu!
jäykkis
28.09.2006 08:34:13
Jäykkis puolestaan loihe lausumahan seuraavaa:

Nappasit hienoja lainauksia, mukava että minunkin kirjoituksia luetaan, mutta et hoksannut pointtia. Selitän.

Muistini mukaan ainakin osa lainauksista on otteita hra Feggylle lähettämistäni viesteistä. Herra Feggy on mulle "vapaata riistaa" syystä että hänellä on "kunniallinen päivätyö", hän on siinä suhteessa täysin itseeni rinnastettava harrastelija ja lisäksi hän tuntuu tuntevan pakottavaa tarvetta kuittailla jokaista sanomaani lausetta. Täysin ystävällissävytteistä kuittailua puolin ja toisin. On toinenkin syy, mutta sen hän nyttemmin tuntuu johdonmukaisesti kiistävän, eli olkoon.

Sen sijaan tuo tyynnyttelyviesti oli suora rektio 4R:n purkauseen ja osoitettu nyt lähinnä muille sillä ajatuksella, että tietyissä tilanteissa on aihetta sietää "normaalia enemmän" ja olla lähtemättä imettämään paskaa takasin.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
M-Juhana
28.09.2006 08:40:18

Sama pätee myös muuhun työhön.

Ei päde. Minä en saa kymmenen vuoden kuluttua tänään tekemästäni työstä välttämättä mitään. Se että teen työni nyt hyvin, takaa minulle työtä tulevaisuudessakin, ehkä. Olen tehnyt sopimuksen työnantajani kanssa tietystä rahasta. Työnantajalla on kaikki oikeudet minun tekemään työhön.

Ja tämä EI ole kannanotto tekijänoikeuksia vastaan.
It ain't Country Music you've been listenin' to.
Teijo K.
28.09.2006 08:50:03

Ei päde. Minä en saa kymmenen vuoden kuluttua tänään tekemästäni työstä välttämättä mitään. Se että teen työni nyt hyvin, takaa minulle työtä tulevaisuudessakin, ehkä. Olen tehnyt sopimuksen työnantajani kanssa tietystä rahasta. Työnantajalla on kaikki oikeudet minun tekemään työhön.

Ja tämä EI ole kannanotto tekijänoikeuksia vastaan.

Säveltäjä taas ei saa nyt tekemästään työstä välttämättä nyt yhtään mitään, vaan vain takautuvasti.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
kivi
28.09.2006 08:50:38 (muokattu 28.09.2006 09:10:37)
Sulla menee nyt aikatavalla puurot ja vellit sekaisin. Ensinnäkin musiikin tekeminen ammattina kyllä poikkeaa melkolailla "normaalista" työstä.

Se poikkeaa siitä esimerkiksi juuri siinä suhteessa, että toisin kun normaalista suorituspohjaisesta työstä saa palkan, pääosin kertakorvauksena, niin säveltäminen jne. takaavat siitä saatavan tietyn tulon hamaan tulevaisuuteen. Ne ovat siis täysin eri asioita ja tämä on kyllä asiaa syvällisemmin tuntemattoman aika hankala ymmärtää.

Eivät ne takaa tuloa hamaan tulevaisuuteen, vaan vain siksi aikaa kun yleisöä jaksaa kiinnostaa.

Eikä säveltäjän, sanoittajan ja sovittajan työ nyt niin kauhean kummallista ole. Vastaava palkan jakautuminen pienemmiksi paloiksi ja pitkälle aikajanalle on ominaista kirjailijoille, kuvittajille, teollisille muotoilijoille, graafikoille, designereille, jopa kustannustoimittajille; oikeastaan kaikille sellaisille luovan työn tekijöille joiden työtä jäljennetään ja toisinnetaan.

(Palkka voi myös jäädä kokonaan saamatta, ja usein jääkin, jos ei yleisö innostukaan ostamaan. Mitä sanoisi metalliliitto, kun irtisanomisten ohella ilmoitettaisiin ettei sitä palkkaa saa edellisiltäkään vuosilta?)

Vastaavasti sama tai vastaava suoja-aika jonka puitteissa teos ei ole vapaata riistaa pyörii kaikessa mukana. Se suoja koskee myös Viivin ja Wagnerin skannaamista kotisivulle (kiellettyä) ja Lassi & Leevi -T-paitoja (ne ovat kaikki piraatteja, Watterson ei ole koskaan antanut merchandise-lisenssiä kenellekään). Se suoja koskee myös Emmi Kamppisen (5v) mulle piirtämää kuvaa jossa Emmi, Mervi, Äiti, Isi, Kivi, kissa Elsa ja kissa Elviira ajavat keikkabussilla Helsinkiin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Chemo
28.09.2006 08:55:47

edit: yksinkertaistettuna - Kuinka tulla toimeen waretuksen ja piratismin rinnalla musabisneksessä?

Sepä se - kun se voi olla niin että ei välttämättä tullakaan.

On tietysti helppo puolustella warettamista jos näkee siitä vain sen puolen että voi itse saada jotain ilmaiseksi. Kysyisin nyt warettajapoppoolta tämän: oletteko te olleet näkemässä kuinka levy-yhtiö lopettaa toimintansa piratismin takia? Tai kuinka julkaisuja lykätään tai skipataan sen takia, että levymyynti on piratismin takia heikentynyt - ja ennenkaikkea tulevaisuudennäkymät ovat kysymysmerkki? Oletteko nähneet?

Ja: tuo iskee hyvinkin niihin pienempiin kuvioihin, joissa ei todellakaan "myydä itseään rahan perässä", eikä nuoleskella kenenkään per*että, vaan tehdään musaa tinkimättä omista periaatteista.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
M-Juhana
28.09.2006 08:56:09 (muokattu 28.09.2006 09:07:03)

Säveltäjä taas ei saa nyt tekemästään työstä välttämättä nyt yhtään mitään, vaan vain takautuvasti.

Kyllä. Ja se on oikein. Edit: Niin siis ei se ole oikein, ettei saa rahaa...:-)

Puutuin vain siihen, että kaikki työ ei ole samanlaista ansionmuodostukseltaan.
It ain't Country Music you've been listenin' to.
Teijo K.
28.09.2006 09:30:20

Sepä se - kun se voi olla niin että ei välttämättä tullakaan.

On tietysti helppo puolustella warettamista jos näkee siitä vain sen puolen että voi itse saada jotain ilmaiseksi. Kysyisin nyt warettajapoppoolta tämän: oletteko te olleet näkemässä kuinka levy-yhtiö lopettaa toimintansa piratismin takia? Tai kuinka julkaisuja lykätään tai skipataan sen takia, että levymyynti on piratismin takia heikentynyt - ja ennenkaikkea tulevaisuudennäkymät ovat kysymysmerkki? Oletteko nähneet?

En ole warettanut, mutta olen nähnyt tuota. Ja nimenomaan pikkulafkan kohdalla ja marginaalimusan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Feggy
28.09.2006 09:41:16 (muokattu 28.09.2006 12:00:56)

Jäykkis:

Täysin ystävällissävytteistä kuittailua puolin ja toisin.

Ai. Mistä lähtien? Ime hanskaa, Jäykkis!

Jospa sinä ja ystäväsi Zombi pysyisivät piraattiliiton puolella, jonka jälkimmäinen on näköjään perustanut. Tai vaikka Finnreactorin? (http://portal.finreactor.com/index.php?option=com_smf&Itemid=54)

Siellä on varmaan paljon kivempaa, kun ei ole ikäviä setiä kinaamassa ja saa warettaa ihan rauhassa ilman omatunnontuskia. Vai oletteko te täällä lobbaamassa?

http://pahis.blogspot.com/2006/07/piraatit-on-aika-yhdisty.html

Pannaanpas nyt vielä otsikkoon liittyen puolueen ohjelma Piraattiliiton sivuilta kuten hra Zombi sen näkee.

Kirjoittanut mr_Zombie: sunnuntai, 27 elokuu, 2006 - 00:39. _ _
_

Mikä ihmeen Piraattiliitto?

Piraattiliitto syntyi osana kansainvälistä piraattiliikettä, joka lähti liikkeelle Ruotsista Piratbyrånin ja The Pirate Bayn vauhdittamana. Piraattiliiton tarkoituksena on toimia Piratbyrånin hengessä puolustaen kansalaisten vapautta käyttää, jalostaa ja jakaa kulttuuria ja tietoa. Vastustamme myös kaikentyyppistä isoveli-yhteiskuntaa ja kansalaisten yksityisyyden suojan heikentämistä.

Mitkä ovat Piraattiliiton tavoitteet?

Vaadimme tekijänoikeuslakien radikaalia uudistusta. Kaikki ei-kaupallinen kopiointi tulisi sallia ja kaupallisellekin käytölle tekijänoikeuden keston voisi rajata esimerkiksi viiteen vuoteen. Ihmisiä tulisi pikemminkin kannustaa jakamaan kulttuuria keskenään kuin estää sitä. Nykypäivän säädökset, jotka estävät teosten käyttämisen jopa 70 vuotta niiden tekijän kuoltua, ovat täysin absurdeja.

Vaikka emme haluakaan kenellään olevan monopolia tietyn teoksen käyttöön, kannatamme kuitenkin teoksen tekijän oikeutta teokseensa niin, ettei kukaan muu saa väittää sitä itse tekemäkseen. Sellainen olisi valehtelua ja pettämistä, josta ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle.

Patenteista on luovuttava kokonaan. Ne eivät täytä sitä tehtäväänsä, jota varten ne on alunperin luotu: antamaan kannustin uuden keksimiselle ja tiedon tuottamiselle. Sen sijaan ne estävät kehitystä kieltäessään jopa aivan yksinkertaisten keksintöjen käytön ja hukkaavat inhimillisiä resursseja, aikaa ja rahaa oikeustaisteluihin tietyn idean käyttöoikeudesta. Patentteja myönnetään nykyään huomattava määrä ideoille, joita ei edes tulla ikinä käyttämään millään tavoin kaupallisesti hyväksi. Sen sijaan niitä voidaan hyvinkin käyttää esimerkiksi kilpailijoita vastaan taistelemiseen estämällä heitä käyttämästä jotain tiettyä innovaatiota. Tämä ei edes ole mikään uusi ilmiö, sillä jo teollisen vallankumouksen on arvioitu myöhästyneen vuosikymmenen tai kaksi James Wattin höyrykonepatentin ansiosta.

Tavaramerkkejä emme vastusta. Niiden tarkoituksena on auttaa kuluttajia tunnistamaan hyödykkeet ja palvelut sekä niiden tuottajat, jolloin ne tuottavat hyödyllistä informaatiota markkinoille.

Kuinka toimitte kannattamienne asioiden hyväksi?

Pyrimme tietoa jakamalla ja ihmisiä valistamalla saamaan yleistä ilmapiiriä suopeammiksi tavoitteillemme. Samalla koitamme lobata myöskin poliitikkoja parhaan kykymme mukaan muuttamaan lakeja toivomallamme tavalla.

Yllytättekö ihmisiä laittomuuksiin?

Suomalaisia ei tarvitse yllyttää piratismiin, koska jo miljoona suomalaista harjoittaa sitä vapaaehtoisesti siitä yksinkertaisesta syystä, että he rakastavat kulttuuria ja haluavat jakaa sitä keskenään. Tällainen massiivinen kansalaistottelemattomuus kulttuurille vihamielisen lainsäädännön edessä on mielestämme kunnioitettavaa. Se osoittaa, että Suomen kansalla on selkärankaa ja tahtoa kamppailla vapaan kulttuurin puolesta huolimatta siitä, että poliitikoiltamme tällainen selkäranka on aikoja sitten taittunut mediateollisuuden lobbareita kumarrellessa.

Oletteko oikeistolaisia vai vasemmistolaisia?

Emme kumpaakaan. Immateriaalioikeuksien vastustaminen on mahdollista miltä kohdalta vasemmisto-oikeisto-akselia tahansa, ja kansainvälisellä piraattiliikkeellä onkin kannattajia kaikista perinteisistä poliittisista ryhmistä. Vapaan kulttuurin ja tiedon puolustaminen hyödyttää jokaista kansalaista riippumatta puoluekirjasta. Siksi olemme poliittisesti sitoutumattomia, joskin tulemme luonnollisesti eri tavoin tukemaan piraattipuoluetta, jos/kun sellainen perustetaan Suomeen.

-----------------------

Jeh, kun nyt eksyin vähän tarkemmin selaamaan Piraattiliiton sivuja, niin sieltähän löytyy kaikenlaista kivaa, joka kertoo hyvin näiden ajatusmaailmasta. Seuraava keskustelusta, joka koskee sitä saako Youtube-linkkejä laittaa omalle sivulleen:

"Miten olisi maksullinen site joka hyödyntäisi palveluita kuten imageshack ja freeshare ja sendspace / rapidshare. Kuitenkin tiedostot noihin siteihin tulisivat jostain jäljittämättömiä reittejä. Minä vaan keräisin rahat linkkisivustoa ylläpitämällä. Silloin ainoat rikolliset ovat uploaderit (joita ei tavoiteta) ja ne henkilöt jotka lataavat tiedostoja. Toimin bulvaanina ja kuittaan rahat kotiin.

Hmm. Eiköhän tuohon löytyisi joku reikä jonka kautta palaisi."

"Miksi parittaminen on kiellettyä? Eihän parittaja tee mitään sopimatonta. Hän vain välittää tiedon. Se on kahden henkilön välinen asia mitä he tekevät sen jälkeen.

Muistaakseni japanissa tuntihotellit ja "hiermomalaitokset" toimivat tällaisella periaatteella. Tilojen ja palvelun tarjoaja ei ole vastuussa siitä mitä ihmiset tekevät sen jälkeen kun menevät huoneeseen."
Kuuntele ja kommentoi Lockmania
Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1
Feggy
28.09.2006 11:28:09

Joo, oliskin aika hienoa että ton artikkelin vastapainoksi joku aktiivinen warettaja kirjoittaisi artikkelin ihan omalla nimellään (ja mielellään myös ammattinimikkeellään) allekirjoitettuna siitä, miten hienoa ja upeeta laiton latailu on, miten se on parantanut hänen elämänlaatuaan, miten se on niin hienoa promoa kaikille artisteille, miten se on todellista kulttuurin rakastamista jne. (Mr Zombie?)

No, tämä Januksen kaipaama tilitys tulikin Mr Zombielta Piraattiliiton ohjelmassa:

"Suomalaisia ei tarvitse yllyttää piratismiin, koska jo miljoona suomalaista harjoittaa sitä vapaaehtoisesti siitä yksinkertaisesta syystä, että he rakastavat kulttuuria ja haluavat jakaa sitä keskenään. Tällainen massiivinen kansalaistottelemattomuus kulttuurille vihamielisen lainsäädännön edessä on mielestämme kunnioitettavaa. Se osoittaa, että Suomen kansalla on selkärankaa ja tahtoa kamppailla vapaan kulttuurin puolesta huolimatta siitä, että poliitikoiltamme tällainen selkäranka on aikoja sitten taittunut mediateollisuuden lobbareita kumarrellessa."
Kuuntele ja kommentoi Lockmania
Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1
JoKo
28.09.2006 11:41:16 (muokattu 28.09.2006 11:48:55)
Mitä väliä sillä on, mistä se levyn hinta tulee? Olennaistahan tässä on se, mistä raha levyn maksemiseksi tulee.

Kyllä sillä on väliä.

Katsos kun tehdään levyä, niin ensin tehdään biisit. Tässä prosessissa saattaa kestää vaikkapa vuosi. Sen jälkeen harjoitellaan, sovitetaan yms.

Sen jälkeen vuokrataan studio, äänittäjä, joku tuottamaan. Tämän kaiken maksaa joko levy-yhtiö tai artisti, tai molemmat yhdessä, sopimuksesta riippuen. Jotkut tekevät myös äänityksen itse. Tämän jälkeen levy miksataan, jossa materiaalista riippuen kestää kuukausia tai viikkoja. Sitten masteri lähetetään painoon, josta kuljetusfirma vie levyt varastoon. Siellä varastomiehet pakkaavat levyjä levykauppojen tilausten mukaan. Sitten kuljetusfirma tai posti vie paketit levykauppaan, jossa kauppias sitten asettelee ne hyllylle.

Jos huomaat, niin tässä ketjussa (artisti, levy-yhtiö, studio, tuottaja, miksaaja, masteroija, paino, logistiikka ja varasto, levykauppias) on 10 eri toimijaa joissa jokaisessa on x määrä ihan oikeita ihmisiä, jotka tekevät työtään. Osa on sijoittanut rahaa että tämä kaikki olisi mahdollista, ja luonnollisesti toivovat että pääsisivät edes omilleen.

Ymmärräthän että tämän prosessin kustantaminen olisi hyvin vaikeaa "lahjoituksina ja tekstiviesteinä".

Sitten on herra Zombie joka kysyy:

Miksi minä tarvitsen siihen (levyn kopioimiseen) luvan? Tätä on toisteltu useammankin kerran tässä threadissa, josko sinä voisit vaikka vähän perustellakin sitä. Vastaukseksi ei kelpaa, että se on "reilua ja oikeudenmukaista", vaan pitäisi kertoa *miksi* se on reilua ja oikeudenmukaista.
fox
28.09.2006 11:48:13

"Miten olisi maksullinen site joka hyödyntäisi palveluita kuten imageshack ja freeshare ja sendspace / rapidshare. Kuitenkin tiedostot noihin siteihin tulisivat jostain jäljittämättömiä reittejä. Minä vaan keräisin rahat linkkisivustoa ylläpitämällä. Silloin ainoat rikolliset ovat uploaderit (joita ei tavoiteta) ja ne henkilöt jotka lataavat tiedostoja. Toimin bulvaanina ja kuittaan rahat kotiin."

Eli tämä on sitte sitä Piraattiliiton peräänkuuluttamaa "vapaasti hyödynnettävää kulttuuria".. Valokuvaajien copyrighti ei oo mitään, sillä voi piraatti järkätä esim. kuvista pikkuisen sievän MAKSULLISEN kuvapankin.. Ne piraateista, joilla on palvelinresursseja, hyötyvät... Arrr!
Sitten voi toki tekstaritse tms. sille artistille/taiteilijalle heittä 20 c "lahjoituksen" eli tukimaksun..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Zammy
28.09.2006 11:52:05
"Miten olisi maksullinen site joka hyödyntäisi palveluita kuten imageshack ja freeshare ja sendspace / rapidshare. Kuitenkin tiedostot noihin siteihin tulisivat jostain jäljittämättömiä reittejä. Minä vaan keräisin rahat linkkisivustoa ylläpitämällä. Silloin ainoat rikolliset ovat uploaderit (joita ei tavoiteta) ja ne henkilöt jotka lataavat tiedostoja. Toimin bulvaanina ja kuittaan rahat kotiin.

Olipa todellinen yllätys, että se kulttuurin rakastaminen on just tätä.

No jotkut todella rakastavat sitä kulttuuria vielä niin saakelin paljon enemmän, että ovat valmiita jopa luopumaan osasta rahojaan, saadakseen vastikkeeksi sitä kulttuuria vaikkapa cd-levyn muodossa. Onko uskomatonta?
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
FoolOnTheHill
28.09.2006 11:58:49
Nappasit hienoja lainauksia, mukava että minunkin kirjoituksia luetaan, mutta et hoksannut pointtia. Selitän.

Kirjoitit peräkkäin hienoja kirjaimia sanoiksi, mutta et hoksannut pointtia. Selitän.

Sun tyynnyttely-yritykset on tekopyhiä.

On toinenkin syy, mutta sen hän nyttemmin tuntuu johdonmukaisesti kiistävän, eli olkoon.

Valvontakomissio?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)