Aihe: Kaatumisongelmia tietokoneessa
1 2
insight
27.10.2005 11:08:22 (muokattu 27.10.2005 11:12:37)
Emo on kunnolla kiinni, ruuveja ja niitä kiinnikkeitä on juuri oikea määrä. Mitä ongelmia tuo tuollainen on aiheuttanut?

Koita nyt jollain toisilla muisteilla kuin Kingstoneilla. Jos vaan pystyt.
Pelsi
27.10.2005 12:46:23
Emo on kunnolla kiinni, ruuveja ja niitä kiinnikkeitä on juuri oikea määrä. Mitä ongelmia tuo tuollainen on aiheuttanut?

Kerran töissä yksi emolevyn alle unohtunut kiinnike aiheutti ilmeisesti jonkun maadoitushäiriön ja aiheutti epävakautta. Olihan se vähän hassua, mutta sen kun otti pois, niin kone toimi ihan oikein.
Elä sinä boikka huijjo, ota podee
Yrtti
27.10.2005 18:30:33

Mulla oli koneessa 2x256 muistikammat - ostin lisämuistin 512mb palikan. Kone kaatuili jatkuvasti. Kävin vaihtamassa tuon 512mb palikan toiseen merkkiin, mutta sama homma. Emona on asuksen a7v266e ja siinä ei yksinkertaisesti pelaa erikokoiset muistikammat, mikäli 3 on kytkettynä, riippumatta järjestyksestä - netistä löytyi joitain kohtalotovereitakin asian tiimoilta.
Nyt on kiinni 512mb palikka ja yksi 256mb palikka ja homma toimii.
Tämä nyt ei toki vastaa kysymykseen miksi tuo sun kone ei toimi enää kahdellakaan :) Ajattelin vaan infota kun nuo meidän emot on suht läheistä sukua.
insight
28.10.2005 13:24:51 (muokattu 28.10.2005 13:25:21)

Tämä nyt ei toki vastaa kysymykseen miksi tuo sun kone ei toimi enää kahdellakaan :) Ajattelin vaan infota kun nuo meidän emot on suht läheistä sukua.

Sun emo käyttää VIA:n piirisarjaa, ketjun aloittajan nForcea eli tuo tieto ei pidä paikkaansa. nForce 2 tai 3 piirisarja ei nyt vaan sovi Kingstonin kanssa. Kingstonia en itse ostais, samaan sarjaan kuuluu VIA, Asrock ja Epox. Epox toimii liimapuolella paremmin ;) Muistisuositukseni olen jo tässä ketjussa maininnut.
Antti1
28.10.2005 15:38:40 (muokattu 28.10.2005 15:40:33)
Täytyy nyt koittaa ilmeisesti jotain uutta muistia. Ongelma ei onneksi ole tämännäköinen, sillä noi olis muutenkin menneet ennemmin tai myöhemmin (nyt alkaa olemaan jo myöhemmin) vaihtoon. Todennäköisesti ostan kaksi gigan kampaa.

EDIT: tuosta kahdesta kammasta muuten... Ettei olisi mulla käynyt niinkin vanhanaikaisesti, etten kolmannen kamman pois otettuani olisikaan muistanut laittaa toista kampaa oikeaan slottiin... :) No mutta mitä väliä, uutta rautaa hakemaan ensi viikolla.
"Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune
Antti1
25.09.2006 18:41:15
Pitääpä nostella vanhaa ketjua esiin. Vika löytyi aikoinaan jostain prosessoriin liittyvästä ongelmasta. Tarkempaa diagnoosia ei ole antaa. Jännä ilmiö sinänsä, koska ongelma korjaantui alikellottamalla prossu 2500+ tilasta 1900+ tilaan. Nyttemmin tämä 1900+ ei enää toimi ja kellotaajuus on laskettu edelleen aina 1100MHz kohdille, tiedä sitten että mitä se noilla AMD:n arvoilla vastaa.

Onko kellään mitään ideaa tämän syystä? Onko prossu vain yksinkertaisesti tullut tiensä loppuun? Mitään suurempaa merkitystä tällä ei ole, koska uusi on jokatapauksessa pakko hankkia. Olisi kuitenkin ihan jees, jos tämän pystyisi pelastamaan kotikoneeksi. Saako jostain näin vanhoihin myllyihin prossuja yms. osia ja missä hinnoissa mahtavat liikkua?
Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten!
CryptoFib
25.09.2006 19:39:37
No omituinen on kyllä ongelmas ollu. Ite lueskelin koko threadin ja oma veikka kyllä napsahtais emolevyyn, notta se on ollu ronkeli virran suhteen ja _jotain_ on kärähtäny. Tuo PeteH:n metodi vaihtaa emo ja D2C prossu on aika näppärä ja voisin suositella sullekin.

1900+ ei oo tänä päivänä liikaa. =)

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=133107

Uus emo ja prossu. AGP-väylä joten ei tarvi uusia näyttistä jne. tuo sinun poweri pitäis kyllä pärjätä uusien osien kanssa. Varmista vaan, että vanhat muistit käy, ja vot.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Antti1
25.09.2006 19:41:39
1900+ ei oo tänä päivänä liikaa. =)

Eipäs nyt liioitella sentään, se olisi peräti 1,3GHz, mulla on vain 1,1GHz käytössä enää. :D

Päivitys on ajankohtainen heti, kun saan vain rahaa jostain. Ehkä toi on ajattelemisen arvoinen vinkki, kun on niin halpa. Laskentatehoa on kuitenkin kaikesta huolimatta yli kaksi kertaa enemmän.
lindo
27.09.2006 21:44:16

Tuo Asuksen emolevy on kuulemma muutenkin aika ronkeli muistien suhteen.
"

Sanon vaan tähän väliin että mulla on tuo täysin sama ASUS emo kuin Antti1'llä ja kaksi Kingston muistia Dual Channelina. Ei ole ollut mitään ongelmia.

kop kop.
Rok rok
StJerky
28.09.2006 09:25:17
Huh. Pitkästä aikaa taas käväisin katsomassa tätä tietokonepuolta. Hyvin muistui mieleen, miksi hankin raiturin. Älytöntä säätämistä ja miljoona erilaista neuvoa yhtä moneen ongelmaan ja aina syntyy uusi ongelma edellisen ratkaisemisesta.
mhelin
28.09.2006 09:30:51 (muokattu 28.09.2006 09:41:33)
Lues tuosta virransyötöstä täältä:
http://www.skenegroup.net/fi/artikkelit/asus_a7n8x.2

Tuo vaatisi ilmeisesti virtalähteen jossa on vakaa 5V jännite (ja riittävästi virtaa).

Nexus Breezen 400W poweri antaa 30A 5V linjaan joten sen ei _pitäisi_ olla ongelma.

Täältä löytyy volttimodeja ko. emolle:
http://plaza.fi/harrastukset/muropa … yjen-virittely/nforce2-modifiointia
BenGlenton
28.09.2006 10:21:20
Mulla tuli tuossa juuri keväällä yksi Kingstonin muisti tiensä päähän. Neljä vuotta se toimi kunnolla, mutta sitten yhtäkkiä se hyytyi. Tässä tapauksessa kyllä BIOSin oma memtest huomasi vian ja kun nyppäsin Kingstonin irti, niin homma alkoi toimimaan.

Tuo koneen kanssa taisteleminen on kyllä rasittavinta ja vammaisinta puuhaa, mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen. Toivottavasti homma selviää. Postaa sitten resepti, kun saat koneen pelittämään :)
www.supremecourtband.fi
Antti1
28.09.2006 14:03:56
Täytyy katella miten käy, pitää ilmeisesti koittaa kaikki pienetkin vippaskonstit läpi. Jos ei enää miksauskoneeksi kelpaakaan, niin saisi nyt edes kelvollisen kotikoneen nettikäyttöön yms. Perhana...
Antti1
03.10.2006 19:56:31
Hehe, päivittelenpä huumorimielessä näitä tänne:

-kone toimii "normaalisti" iltapäivällä (mitä nyt tehot on käytännössä puolitettu)
-parin tunnin päästä alkaa ääni katkeilemaan --> virrat pois
-sen jälkeen ei enää käynnisty kuin biosin vikasietotilassa --> asetusten keventämistä edelleen --> ei käynnisty
-lopulta jopa bios alkaa jumittamaan ja koneeseen ei tule virtaa kuin puoleksi minuutiksi

Tämän härdellin jälkeen mä nappasin jälleen kerran emolevyn patterin pois, resetoin asetukset jumppereista ja pistin purkin kokoon. Siinä sitten aikani biosia roplattuani (ei oikein toiminu taaskaan) tämä rutku päättää käynnistyä tuossa 2500+ tilassa, joka ei ole toiminut enää miesmuistiin.

Mitä vittuaperkelettä tämä oikein tekee? :D Ei uskalla enää sammuttaa...
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
orjake
04.10.2006 12:12:12 (muokattu 04.10.2006 13:20:35)
Kerronpa oman ongelmani, joka on hieman samantapainen.

Koneen romut on palttiarallaa tämmöset:

Antec Performance II SX835II + 350W poweri
Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB
Abit NF7-S2G
AMD Athlon XP 3200+ boxed 0.13u 2.2GHz/400MHz/640Kb
2x Kingston 512MB DDR 400MHz
Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB
Win XP Pro

Ja ongelma on seuraavanlainen. Alunperin mulla oli vaan yks muistikampa, mutta jälkeenpäin tilasin toisen. Emossa paikat muisteille on || | Eli dual ja sitten tuo yks erikseen. Kun tuikkaan muistit dualportteihin ni kone ei ees kerkee wintoosaan vaan boottaa siinä "Ladataan windowsia" kuvan kohilla. Jos pistää toisen muistin dual porttiin ja toisen tohon yksinäiseen niin pelittää hyvin niin kauan kunnes pelaa jotain. Äskenkin 5min pelailun jälkeen tapahtu automaattinen boottaus. Oon kokeillu molempia muisteja erikseen ja silloin toimivat moitteettomasti, tosin koneesta ei irtoo tehoja niin paljoa kun tarvitsisin... Memtestikin väitti ettei muisteissa mitään vikaa ole. Tuota biosin päivitystä en ole vielä uskaltanu kokeilla, kaveri joskus niin teki ja konehan kaatui kesken päivityksen joten huoltoreissu siitä tuli. Toiseksi, mulla ei oo diskettiasemaa joka tietääkseni on välttämätön biosin päivityksessä? Korjatkaa jos olen väärässä.

Jos joku osais auttaa tässä ongelmassa niin olisin enemmän kuin kiitollinen, pariin kertaan kun on tehnyt mieli takoa tuo peltitoosa tuhannen *illun päreiksi.
"Ruotsalaiskitara: maksaa vitusti ja on yksinkertainen." -pehmo
Antti1
05.10.2006 18:34:34 (muokattu 05.10.2006 18:36:09)
Ongelman huumoriarvo kasvaa edelleen: vaihdettiin rumpalin kanssa prossuja päittäin ja kas kummaa, mun prosessori on täysin toimiva! Ihmetystä herättää se, että kun mulla se pyöri jatkuvasti yli 60 asteisena, niin rumpalilla (sama tuuletus) se toimii 20 astetta viileämpänä ja hänen prossunsa toimii mun koneessa siinä 38-42 asteisena.

Mistä mä lähden sitten seuraavaksi ratkomaan ongelmaa, kun muistit ja prossu on varmuudella nyt pois vikalistalta? Emolevy ja poweri oikeastaan enää jäljellä. Mikä tuossa emossa voisi tehdä tämmöisen tempun?

EDIT: Aha, mä en ookkaan päivittänyt ihan koko settiä tähän. No tuo 2500+ toimi jonkin aikaa, kunnes alkoi tulemaan bluescreenejä ja palauduttiin taas maanpinnalle --> aina biosin kanssa minimissään puoli tuntia vääntöä, että tämä rakkine käynnistyy. Silloinkin kun käynnistyy, käynnistyy tämä ihan satunnaisilla asetuksilla.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)