Aihe: Kohinanpoisto-ongelma cubasessa.
1
Kurmas
27.09.2006 15:47:33
Olemme tehneet erilaisia äänityksiä ja kohina häiritsee. Cubaseesa on noise gate, mutta emme osaa säätä asetuksia oikein. Noise gatessa on seuraavanlaisia säätömahdollisuuksia: threshold, attack time, min. opening time sekä release time. On myös mahdollista ruksata linked channel-kohta.

Osaisiko joku neuvoa? Kiitoksia etukäteen!
kivi
27.09.2006 21:16:08 (muokattu 27.09.2006 21:17:37)
Olemme tehneet erilaisia äänityksiä ja kohina häiritsee. Cubaseesa on noise gate, mutta emme osaa säätä asetuksia oikein. Noise gatessa on seuraavanlaisia säätömahdollisuuksia: threshold, attack time, min. opening time sekä release time. On myös mahdollista ruksata linked channel-kohta.

Osaisiko joku neuvoa? Kiitoksia etukäteen!

Varmasti kaikki tän palstan lukijat osaisivat, mutta harva jaksaa, varsinkaan tuhannetta kertaa ...ja varsinkaan jos uskoo että teillä on waretettu ohjelma, joka periaatteessa riittää syyksi vi**uiluun ja vastaamatta jättämiseen. Näin täällä on sovittu.

Threshold = kynnystaso, jolla gate aukeaa. Katsokaa koska valot alkaa vilkkua ja laite ylipäätään toimii
Attack time = kuinka nopeasti gate aukeaa. Yleensä pienimmällä
Min opening time = vähimmäisaika jonka gate on auki. Lähinnä sitä varten, ettei esimerkiksi rakeinen signaali naksuttele gatea kuin levotonta suuntavilkkua...
Release time = kuinka kauan gate on auki sen jälkeen kun signaali on laskenut kynnystason alle. Sointujen loput ja vastaava kuulostavat aika hassulta jos tää on liian pienellä.

Linked channel = stereokäytössä olis kiva, jos oikea ja vasen kanava käyttäytyisivät samalla tavalla. Sitä varten niiden on kyettävä ohjaamaan toisiaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
27.09.2006 22:28:43
Sä oot Kivi ehkä pitkämielisin ihminen, jota maa päällään kantaa.
GIGO
milcoin
27.09.2006 23:53:36
Sä oot Kivi ehkä pitkämielisin ihminen, jota maa päällään kantaa.

Näin on. Niin ja hei, kerros Kivi vielä miten kompuraa käytetään. Tai niinq jotain lähtökohtia ruuvaamiseen. Ihan vaan et pääsee alkuun.

:)

Kyllä Kivikin joskus kettuilee. Mut yleensä kyllä jaksaa paremmin kuin me muut.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Reddie
28.09.2006 00:57:18
En nyt tahdo olla lähtökohtaisesti pessimistinen, mut kyl vähän ihmetyttää et joku omistais jonkun version Cubasesta, eikä tietäis edes JOTENKUTEN gaten toimintaperiaatetta..
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
Twinkle
28.09.2006 03:09:15
En nyt tahdo olla lähtökohtaisesti pessimistinen, mut kyl vähän ihmetyttää et joku omistais jonkun version Cubasesta, eikä tietäis edes JOTENKUTEN gaten toimintaperiaatetta..

ne sellaiset jotka ostaa innoissaan ensimmäisen paremman luokan äänikortinsa ja saa cubasesta jonkun leluversion siihen kylkiäiseksi?
Reddie
28.09.2006 05:52:28
ne sellaiset jotka ostaa innoissaan ensimmäisen paremman luokan äänikortinsa ja saa cubasesta jonkun leluversion siihen kylkiäiseksi?

Juu ohan toi mahdollista. Kuhan epäilyttää. :)
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
kivi
28.09.2006 09:58:22 (muokattu 28.09.2006 10:00:40)

No tätä mä ajattelin, ja päätinpä sitten vastata. Aattelin ettei oo reilua soittaa poskea, jos jollain on joku LE-light.

Ei mulle ollu aikoinaan ollenkaan itsestäänselvää, kuinka gate toimii. Kun mä sain ekan gaten käsiini, siinä oli muistaakseni kolme potikkaa: threshold, release ja decay, ja kyllä mä niitä uskoon ruuvasin ennen kuin alkoi virveli soundata yhtään Phil Collinsilta.
:-D

Kompressorin toiminnan osaisin piirtää vaikka unissani, sen verran lujaan se aikoinaan iskettiin päähän, mutta mun täytyy rehellisesti sanoa, että jos joku vois mulle valottaa mitä expanderi oikeasti tekee (siis, kyllä mä tiedän mitä se tekee, mutta m i t e n se sen tekee) niin se olis ihan nastaa.

On parempi mieluummin ymmärtää laitteiden toiminta mahdollisimman syvällisesti kuin juuttua joidenkin yksittäisten säädinten asentoihin ja arvoihin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
PL
28.09.2006 10:25:40
mun täytyy rehellisesti sanoa, että jos joku vois mulle valottaa mitä expanderi oikeasti tekee (siis, kyllä mä tiedän mitä se tekee, mutta m i t e n se sen tekee) niin se olis ihan nastaa.

Ei valaise välttämättä Kiveä sen enempää, mutta kuitenkin.

Ennenvanhaan rautagate oli alle tresholdtason kiinni eli ulos ei tullut mitään ja tresholdin ylittyessä värkki tuuppasi ulos samaa tasoa kuin sisäänkin meni.

Periaatteessa expanderi on yksinkertaisesti vuotamaan jäävä gate + boosteri eli kun signaaltaso on alle tresholdin niin ulos tulee asetusten mukaan joko sisäänmenevää tasoa tai esim. -10db tasoa ja kun tresholdtaso ylitetään niin värkki kääntää gainia lisää taas asetusten mukaan vaikkapa 12 db:ä.

Laitteiden ja varsinkin softagate/-expanderien kehittyessä juttu on mennyt siihen, että gatella ja expanderilla ei oikeastaan ole mitään eroa.

Se miten nuo tuon tekevät riippuu värkin valmistajasta, VCA:sta ja siitä miten VCA-piiriä ohjataan.
BenGlenton
28.09.2006 10:35:21
Oisko jotain hyviä esi merkki asetuksia ;-) ?
www.supremecourtband.fi
kivi
28.09.2006 10:38:57
Ei valaise välttämättä Kiveä sen enempää, mutta kuitenkin.

Ennenvanhaan rautagate oli alle tresholdtason kiinni eli ulos ei tullut mitään ja tresholdin ylittyessä värkki tuuppasi ulos samaa tasoa kuin sisäänkin meni.

Periaatteessa expanderi on yksinkertaisesti vuotamaan jäävä gate + boosteri eli kun signaaltaso on alle tresholdin niin ulos tulee asetusten mukaan joko sisäänmenevää tasoa tai esim. -10db tasoa ja kun tresholdtaso ylitetään niin värkki kääntää gainia lisää taas asetusten mukaan vaikkapa 12 db:ä.

Laitteiden ja varsinkin softagate/-expanderien kehittyessä juttu on mennyt siihen, että gatella ja expanderilla ei oikeastaan ole mitään eroa.

Se miten nuo tuon tekevät riippuu värkin valmistajasta, VCA:sta ja siitä miten VCA-piiriä ohjataan.

Kiitos, tää valaisi mua riittävästi sikäli, että varsinkin joissakin vanhoissa ekspandereissa (mutta kyllä uudemmissakin) kuului thresholdin ylittäessä selvästi s/n-tason muuttuminen, niin se on ilmeisesti ollut vika eikä funktio. Kaikki nää vuodet olen miettinyt, millä algoritmillä tungetaan kohinaa mukaan soundin mukamas huononematta, kun ääntä levennetään takaisin ne kompressorin puristamat desibelit.
:-)

Mut ei se ollutkaan niin. Kyseessä onkin ollut huonolaatuinen vahvistussuhde. Nyt voin vapautuneesti alkaa käyttää ekspanderia enemmän, siinä missä olen yleensä hoitanut homman esim rinnakkaisgeitillä (jolloin saa säätää paljon tarkemmin).

Kiitos.
(Handsome Dick Manitoba)
passe
28.09.2006 11:32:27 (muokattu 28.09.2006 11:35:14)

Sitten on meitä muita idiootteja, jotka lyövät rahat kiinni siihen kalliiseen softaan. Sitä kun on koulussa vähän tsiigailtu ja "se on kuulemma tosi hyvä...". En mä tiedä tulenko ikinä tarvitsemaan viideosaakaan noista SX:n ominaisuuksista, jotkut asiat opetellaan kantapään kautta.

Arvaa oliko minulla pienintäkään hajua yhtään mistään efekteistä, tai mistään muustakaan, kun tuon aikanaan ostin;-)
"Good is in the details..."
kivi
28.09.2006 11:39:02 (muokattu 28.09.2006 11:40:16)
Arvaa oliko minulla pienintäkään hajua yhtään mistään efekteistä, tai mistään muustakaan, kun tuon aikanaan ostin;-)

Heh heh.

Mulla piti olla varmuus siitä, että studiohommat ainakin maksavat itsensä takaisin ennen kuin aloin rakentaa omaa pajaa. Mulla jo kohta lukion jälkeen hankittua ekaa omaa neliraituria edelsi tuhat käyttötuntia lainakamoilla, samoin ajatus omasta tarkkaamosta kehkeytyi pikkuhiljaa toisten studioiden tarkkaamoissa istuessa.

Jälkeenpäin oon aika tyytyväinen, vaikka ikävuosia meni enemmän kuin monilla muilla.
(Handsome Dick Manitoba)
Klezberg
28.09.2006 12:09:15

Mulla piti olla varmuus siitä, että studiohommat ainakin maksavat itsensä takaisin ennen kuin aloin rakentaa omaa pajaa. Mulla jo kohta lukion jälkeen hankittua ekaa omaa neliraituria edelsi tuhat käyttötuntia lainakamoilla, samoin ajatus omasta tarkkaamosta kehkeytyi pikkuhiljaa toisten studioiden tarkkaamoissa istuessa.

Minä taas olen hankkinut värkkejä ja softaa siitä ilosta että se on mahdollista, toisin kuin 30 vuotta sitten kun niistä vaan pystyi haaveilemaan. Koskaan en tule saamaan rahojani takaisin. Silti Cubase SX ei ole kallis verrattuna siihen mitä se sisältää. Tosin enimmäkseen en tulekaan tekemään tyhmiä kysymyksiä, vaan luen kirjoja ja etsin netistä. Monesti asiat on teoriassa tuttuja, mutta softien kanssa voi silti tulla tenkkapoo vastaan. Olen törmännyt sellaisiinkiin Cubase-foorumeihin joissa ei oikeastaan tapahdu muuta kuin kyselijöiden leimaamista piraateiksi.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Twinkle
28.09.2006 12:58:48

Sama. Ensikosketus näihin hommiin ja laitteisiin tuli kunnan projektistudiossa, jossa vehkeet on melkeinpä viimeisen päälle. Siinä sitten yritettiin, kompurasta ei tajuttu käytännössä mitään, efektit oli ihan täyttä huttua ja mitään perusteista ei tiedetty sanakaan. Siinä sitten lähdettiin kokeilemaan, tyyliin "mitä tää nappi tekee?", naks, "JAAA... " -periaatteella. Jotakin tulosta on tullut sen jälkeen.

Vieläkään en tiedä, miten hardware-mikserit routataan johkin digitaalisiin vehkeisiin ja ite asiassa en tiedä, olenko koko ajatukseni kanssa ihan ulalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)