Aihe: Tone potikan käyttö.. Kuka käyttää kuka ei??
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Jormaz
27.09.2006 06:43:26
En ole käyttänyt enkä tule käyttämään.
Jetzt gehts wieder aufwärts
Lesko
27.09.2006 09:03:04
Voi kuule, nyt et ole tainnut miettiä asiaa aivan loppuun asti. Kyllä ne ennen muinoin "taitavammat ja luovemmat soittajatkin" on juttujaan kopioineet edellisiltä sukupolvilta. Siinä ei ole mitään väärää, vaan se on täysin luonnollinen tapa rakentaa uutta vanhan päälle. Miksi pitäisi yrittää keksiä ruutia uusiksi? Mitä enemmän soittajia, sitä enemmän matkijoita. Mites se menikään: "Kun matkit yhtä, matkit yhtä. Kun matkit montaa, luot oman tyylin." :-)

Kuules jamppa, nyt ymmärsit väärin!
Tarkoitin tuolla sitä että nämä kaverit opettelevat kotona 4 vuotta Bodomin sooloja nuotista nuottiin ja just prikulleen tasan niinkuin ne on. Sitten on aika vankka pohja sille, että bändihommasta ei tule yhtään mitään...
Saati jos ne kaverit siellä kotona opettelisivat niitä Bodomin sooloja ja tekisivät omia biisejä.
Ymmärsit myös väärin tuon, että ennenkin kopioitiin edellisiltä sukupolvilta, tottavitussa, pakkohan se on, enkä tarkoittanut, että "ei silloin, nyt vaan"
Vaan silloin kuunneltiin ja treenattiin ja tehtiin omaa jne.
Nyt olen vaan törmännyt liian moneen 15 vuotiaaseen hevikitaristiin joka ei edes sointujen nimiä tiedä, mutta osaa soittaa Bodomin sooloja.... tätä tarkoitin tuolla luovuudella!
Kyllä olen asian miettinyt ohan loppuun asti ja tätä mieltä olen... =)
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
arppah8
27.09.2006 10:25:43

Eipä ole tullut käytettyä tonepotikkaa täälläkään. Rakenteluprojekteistani jää ko. potikka pois suosiolla.

Kukas kitaristi se olikaan, jolla volumepotikassa lukikin tone? Pitää nimittäin paikkansa.
Peace, love and good happiness stuff.
Numb
27.09.2006 10:54:43

Kukas kitaristi se olikaan, jolla volumepotikassa lukikin tone? Pitää nimittäin paikkansa.

Eddie Van Halen -signature Music Manissa.
Spike
27.09.2006 11:34:47
Nyt olen vaan törmännyt liian moneen 15 vuotiaaseen hevikitaristiin joka ei edes sointujen nimiä tiedä, mutta osaa soittaa Bodomin sooloja.... tätä tarkoitin tuolla luovuudella!

Täytyykö osata sointujen nimet ollakseen luova? Eikö tärkeintä olekkaan tehdä sitä, mistä itse pitää? Jos haluaa soittaa bodomin sooloja, niin miksei niitä saisi soittaa?
Clearly motivated by an unholy alliance. Vaihdetaan SD Distortion -> JB/Custom/tarjoa.
Lesko
27.09.2006 11:47:07
Täytyykö osata sointujen nimet ollakseen luova? Eikö tärkeintä olekkaan tehdä sitä, mistä itse pitää? Jos haluaa soittaa bodomin sooloja, niin miksei niitä saisi soittaa?

Hei hoi, voi vitun urvot, väännätte nyt väkisin sanomiseni perseelleen, mutta se ei taida olla kovin harvinaista täällä.
Totta helvetissä saa soittaa bodomia jos haluaa, kukas sen kieltää, en minä ainakaan edes yritä, saatikaan että olisin kieltämässä.

Tottakai on tärkeintä tehdä mistä itse pitää, mutta pitäähän silloin myös hyväksyä se, että soittaminen ei ole luovaa, jos soitat vain muiden biisejä nuotista nuottiin! Ymmärrätkö?
Ei sointujen nimiä tarvi osata, miks tarvis, eihän sellasilla mitään tee, mitäs sitä millään teorialla mitään tekee, eihän sitä tarvi tietää mitä soittaa, pääasia että tietää tarkalleen että: "Nyt tästä ja tästä ja sormet menee näin kun tabseissa niin luki"
Mitäs hyötyä mistään sävellajeista on... paskaa sellaset...

Onko se näin vai?
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
tuluppa
27.09.2006 13:35:09 (muokattu 27.09.2006 13:35:15)

Lähinnä vääntelen vainoharhaisesti jo täysillä olevaa tonea täysille.
kimurantti1
27.09.2006 18:45:06 (muokattu 27.09.2006 18:59:48)
Kuules jamppa, nyt ymmärsit väärin!
Tarkoitin tuolla sitä että nämä kaverit opettelevat kotona 4 vuotta Bodomin sooloja nuotista nuottiin ja just prikulleen tasan niinkuin ne on.

Mä en keksi miten muuten tämän voisi ymmärtää:

Kai se nyt on sanomattakin selvää, että ennen oli taitavampia soittajia, tai sanotaan että ainakin luovempia soittajia, nyt matkitaan liikaa toisia, siksi se vaan on noin... minun mielestäni!

Et ainakaan tuossa viittaa millään tavalla 4 vuotta Bodomin sooloja nuotista nuottiin opetteleviin 15v hevikitaristiin. Jos heitä tarkoitit, niin eihän tuota voi mitenkään muuten ymmärtää, kuin ettäs yleistit tuon stereotypian aivan kaikkiin nykyajan kitaristeihin. Hevityypit ei usein käytä tonea tai volumea, koska se ei ole siinä musatyylissä oleellista. Se että he eivät näitä säätöjä tarvitse, ei tarkoita ettei kukaan niitä käyttäisi, eihän?

Ymmärsit myös väärin tuon, että ennenkin kopioitiin edellisiltä sukupolvilta, tottavitussa, pakkohan se on, enkä tarkoittanut, että "ei silloin, nyt vaan"
Vaan silloin kuunneltiin ja treenattiin ja tehtiin omaa jne.

Jälleen kerran, miten muuten tuon edellisestä tekstistäsi lainaamani lauseen voi ymmärtää? Ilmeisesti et tarkoittanut asiaa, mutta ethän sä voi puhua yleiskäsitteillä ja samalla tarkoittaa vain osaa soittajista. Niin tulee helposti väärinymmärretyksi.

Eli kun sä puhut nykyajan kitaristeista, niin tarkoitat 15 vuotiaita vain Bodomin sooloja soittavia hevikitaristeja? Muuten sun sanomiset on aikalailla ristiriidassa edllisten kanssa. Nää 15v-COB-stereotyyppihevarit ei onneksi ole mikään enemmistö siinä vaiheessa, kun edes vähän pitemmälle musahommissa pääsee.

Edit:
Hei hoi, voi vitun urvot..
Myös korrekti kielenkäyttö usein auttaa ymmärretyksi tulemista.. ;-) Jos vastailet noin toisten kirjoituksiin, niin luulisi sen vain yllyttävän porukkaa tulkitsemaan sanomisiasi entistä negatiivisempaan sävyyn. Niin kauan kuin kirjoitat eri asioita mitä tarkoitat, sulla ei ole syytä haukkua ketään "vitun urpoiksi".

Btw. Sointujen nimiä eikä teoriaa tarvitse osata ollakseen luova. Musiikki kun ei ole kielellinen taiteenmuoto. :-)
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Stratocaster_90
27.09.2006 19:09:37

No jos rehellisesti pitää puhua, jos saisin valita niin haluisin osata soittaa Bodomin soolot (myös koko biisit) mielummin kuin kaikki soinnut... Minkäs sille mahtaa että on aina tykännyt jostain bändistä, jo paljon ennen kuin sai edes kitaran = ei tee mieli soittaa muuta.

Nykyisin on tullut vähän älliä päähän, ja soittelen paljon muuta(kin). Ja helpompaa, ja yritän säveltää omaa kamaa vaikka kuullostaakin paskalta, kun ei löydy säveltäjän lahjoja. Mutta tähän on yksinkertainen syy: teorian puute!

Lähdenkin tästä koraamaan tuota vikaa :)
Shredder
27.09.2006 19:18:51
Joskus jotain omahäröilyä kun harrastaa tulee käytettyä sitä ja jos soolossa on paljon pinch harmonioita niin se on liian "kirkas" se ääni...
Lesko
27.09.2006 21:31:55
"Kimurantti" kuule, en edes jaksa alkaa kinaamaan sun kanssa enempää, naurattaa liikaa jo nyt. En tie miten elämässä pärjää tollasella ylenpalttisella pilkunnussimisella tai näsäviisaudella, mutta sarkasmin ja toisen omien kokemusten pohjalta puhumisen ymmärtäminen taitaa olla silti vaikeaa.
Ihan sama... tsemppiä elämään!
petski
27.09.2006 21:45:46
Ite tykkään omassa lesterissä, että rytmimikin tone on nollassa ja soolomikin täysillä. Tietysti riippuu tilanteesta
apenaattori
27.09.2006 21:56:14
En pärjäisi ilman tonea. Erityisesti Les Paulilla soittaessa tulee tuota kaulamikin tonea säädeltyä. Tonella saa vaikutettua saundiin ratkaisevan paljon. Ja voihan sillä tonepotikalla tehdä wahiakin. :-)
Voi myrkky.
kimurantti1
27.09.2006 22:47:51 (muokattu 27.09.2006 23:02:59)
"Lesko" kuule, pilkunnussiminen on tuosta kaukana. Jos sä kirjoitat tekstisi tietyllä tavalla ja tarkoitat toista, niin tällaiset "vitun urpot" kuin minä emme ymmärrä juttujasi. Älä mua ala syyttämään jos et voi olla sanomisiesi takana. Kielenkäytöstä huomauttaminen ei myöskään ole mitään näsäviisastelua. Et sä internetin ulkopuolellakaan tuntemattomia ihmisiä sanoisi "vitun urpoiksi", ethän?

Nyt ihan vilpittömästi, kerro ihmeessä miten tämä pitäisi ymmärtää, jos se ei kerran tarkoittanutkaan kaikkia soittajia:
Kai se nyt on sanomattakin selvää, että ennen oli taitavampia soittajia, tai sanotaan että ainakin luovempia soittajia, nyt matkitaan liikaa toisia, siksi se vaan on noin...
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Ossi
28.09.2006 00:24:43

Tonella saa vaikutettua saundiin ratkaisevan paljon.

Juuri näin.
Lift your other foot up And fall on your ass Get back up Put your teeth in a glass Aint ever been nothin quite like this Its a magical thing called the wilbury twist
Lesko
28.09.2006 13:42:51
Nyt ihan vilpittömästi, kerro ihmeessä miten tämä pitäisi ymmärtää, jos se ei kerran tarkoittanutkaan kaikkia soittajia:

Ei kai näistä asioista pysty puhumaan muutakuin yleisellä tasolla. Varmasti nykyään on joku kovempi kuin enne oli joku, siksi puhunkin yleisellä tasolla, eli en vain ole nykypäivän kappaleista löytänyt samanlaista taitoa ja luovuutta, joita kuulen niistä vanhoista kappaleista.
Ajattelen sen "oman kokemuksen ja näkemisen tuoman minun mielestä suuren todennäköisyyden mukaan"
Aina löytyy poikkeuksia, sehän on totta!
Eli minusta suurin osa 15-vuotiaista kitaristeista on niitä tiluttajia.
Minusta ennen 'suuret' bändit olivat taitavampia kuin nykyään 'suuret bändit!
Tästä voitaisiin väitellä ikuisuuksia, joten on varmasti hyvä lyödä kättä päälle ja antaa olla!
Ja tuo "Vitun urvot" oli sarkastisesti ja ihan letkeästi heitetty, ei ryppyotsaisesti ja vihalla, siksi tämä kirjoittaminen antaa vääriä kuvia ihmisestä!
Wolfie
28.09.2006 16:06:49
Tone on käytössä. Tosin harvakseltaan, sillä explorerin yksi pikku ominaisuus hankaloittaa tonen käyttöä: kaksi volumea, yksi tone. Tone vaikuttaa kumpaankin mikkiin, ja kun kaulamikille käytännölliset sävyt on säädelty tonen kautta, on tallamikki hieman liian puuroinen. Yksin tosin soittelen, mutta molemmille mikeille saisi olla oma potikkansa. Pitäisiköhän ruveta hieman kustomointia harrastamaan...
Mitään allekirjoituksia tarvita...
Minushuman
28.09.2006 18:54:51
Tonea tulee ruuvailtua vähän väliä. Tallamikillä ruuvataan vähän vähemmäksi ja kaulamikillä kybälle. Olisipa X-Plorerissa tonet molemmille mikeille niin säästyisi lennossa ruuvailulta.
kimurantti1
28.09.2006 20:22:28 (muokattu 28.09.2006 20:23:09)
Minusta ennen 'suuret' bändit olivat taitavampia kuin nykyään 'suuret bändit!
Mitä nämä nykyajan suuret bändit mielestäsi ovat? Ehkä sä etsit väärästä paikasta, tai meillä on vaan niin erilainen näkemys koko hommasta. Mun mielestä tuollaista termiä ei ole tarpeellista käyttää, koska miellän musiikin niin paljon yksilöllisemmäksi ja henkilökohtaisemmaksi jutuksi kuin ilmeisesti sinä. Mä siis tarkastelen näitä ilmiöitä ja bändien "suuruutta" omasta näkövinkkelistä, sä puhut suurista yleisöistä. Suurien yleisöjen kannalta 70-luvun ja 2000-luvun bändien vertaaminen on vähän ongelmallista. Musabisnes, markkinat ja kokohomman volyymi kun on muuttuneet aikalailla siitä.

Tästä voitaisiin väitellä ikuisuuksia, joten on varmasti hyvä lyödä kättä päälle ja antaa olla!
Mikä ettei :-)

Ja tuo "Vitun urvot" oli sarkastisesti ja ihan letkeästi heitetty, ei ryppyotsaisesti ja vihalla, siksi tämä kirjoittaminen antaa vääriä kuvia ihmisestä!
Tässä syy miksi en pidä kirjallisesta ilmaisusta (joo ja silti heilun tällä foorumilla :-P). Kun ei voi tulkita toisen äänensävyä, esimerkiksi sarkasmia on pirullisen vaikea toisinaan huomata. Siksi en itse menekään tuollaisia heittämään ellen ole satavarma, että toinen varmasti tajuaa jutun.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)