faq1 26.09.2006 16:49:45 | |
---|
Nauhoitan ulkoisella mikillä kitaraa, mutta hiljaisissa kohdissa tuppaa pienimmätkin ylimääräiset kitaran käsittelyäänet tallentumaan raidalle. Tietääkö joku millä työkalulla (Cubase SE3) noita kannattaisi yrittää poistella/vaimentaa? |
CryptoFib 26.09.2006 17:46:42 (muokattu 27.09.2006 00:18:18) | |
---|
Dynamics. Siitä konffaat vaan gaten siihen kuntoon, ettei pienimmät käsittelyäänet avaa gatea. Tämän tekeminen toki on aika tapauskohtaista. Tuolla kannattaa joka tapauksessa yrittää. E: jos tahot, ne käsittelyäänet pois myös visuaalisesti, niin tuplaklikkaa kitararaitaa. editorissa ensin valitset koko raidan. Process - noise gate ja haet oikean desibelimäärän.. Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
faq1 26.09.2006 18:20:47 | |
---|
Kiitti tiedosta, kokeilen tuota. Uskoisin, että pienet rapsahdukset hiljaisista kohdista voisi erittäin lyhyellä fadellakin (?) saada pois. Siis kohdista, missä ei ole hyötysignaalia. Ehkä Cubasestakin voisi napsujenpoistotyökalukin löytyä, mutta kun en tiedä millä nimellä ohjekirjatiedostosta etsisi. Jos liittää kaksi audioraitaa peräkkäin, niin välttää rapsun syntymisen viistämällä liitettävien raitojen päät lyhyellä fade'lla. |
Timo JM 26.09.2006 19:00:06 | |
---|
Itse en ole tällaisiin ongelmiin keksinyt muuta kuin opetella äänityksissä soittamaan niin, ettei ylimääräisiä hälyääniä synny. (Hihat ylös jne.) On tietysti ymmärrettävää, että soittotyyli poikkeaa silloin normaalista rämppäämisestä. ...siis mun mielestä. |
CryptoFib 26.09.2006 19:02:12 | |
---|
Kiitti tiedosta, kokeilen tuota. Uskoisin, että pienet rapsahdukset hiljaisista kohdista voisi erittäin lyhyellä fadellakin (?) saada pois. Siis kohdista, missä ei ole hyötysignaalia. Ehkä Cubasestakin voisi napsujenpoistotyökalukin löytyä, mutta kun en tiedä millä nimellä ohjekirjatiedostosta etsisi. Jos liittää kaksi audioraitaa peräkkäin, niin välttää rapsun syntymisen viistämällä liitettävien raitojen päät lyhyellä fade'lla. niin.. riippuu vähän projektin luonnosta, mutta jos sitä signaalia ei ole kovin montaa km, niin ei ole kovin työlästä tehä käsipeilläkään sitä siivoamista. maalailee ja näppäinyhdisteillä tekee "silencet" niinhin kohtiin mihin tarvii. Tai vastaavasti automatisoi kitarakanavan liu'un tekemään sama asia. tapoja on monia. klippien yhdistämisessä omasta mielestä kannattaa vaan zoomata ihan törkylähelle ja kattoa, että sinikäyrä jatkuu mahdollisimman luonnollisesti klipistä toiseen. tuo megalyhyt fadehan käy myös, varsinki jos kaikuja ym. härpäkkeitä on signaaliketjussa tuon jälkeen. Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
faq1 26.09.2006 19:54:01 | |
---|
Lähinnä ylimääräiset äänet häiritsevät sellaisten kappaleiden aloituskohdissa, joka alkaa esim. akustisen kitaran näppäilyillä/kompilla. Toisaalta kielten vinkaisut kuuluvatkin kitaran ääneen, kuitenkin kohtuuden rajoissa. Lähimikkiäänityksissä, jolloin ei mikään muu soitin vielä soi - ne kuitenkin korostuvat aivan liikaa. Esim. soinnunvaihtorahinat karsisin mieluusti pois. |
faq1 26.09.2006 21:29:36 | |
---|
Pääsin hyvään lopputulokseen käyttämällä Silence-käskyä ja vielä fadea silencen molempiin päihin siten, että feidaantui siististi hiljaisuuteen. |
saastara 26.09.2006 22:02:30 | |
---|
Miksi joku haluaisi poistaa kitaran inahdukset ja vingahdukset..? Nehän ovat koko touhun sydän. :) Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Timo JM 26.09.2006 22:22:02 | |
---|
Miksi joku haluaisi poistaa kitaran inahdukset ja vingahdukset..? Nehän ovat koko touhun sydän. :) Tässä tuskin on kyse siitä. ...siis mun mielestä. |
milcoin 26.09.2006 22:54:53 | |
---|
Esim. soinnunvaihtorahinat karsisin mieluusti pois. Kyl noi menee huonon soittotekniikan puolelle jos ne on häiritseviä. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
saastara 26.09.2006 22:58:38 | |
---|
Tässä tuskin on kyse siitä. Missasit selkeäsi sarkastisen hymiön.. :) Kyl noi menee huonon soittotekniikan puolelle jos ne on häiritseviä. Epäilemättä, mutta ei se tarkoita, etteikö niitä rahinoita saisi sieltä pois haluta. Minusta taas akustisen kitaran rahina on the juttu koko soittimessa. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Minusta taas akustisen kitaran rahina on the juttu koko soittimessa. Riippuupi ihan skuik-äänien määrästä ja häiritsevyydestä. Kannattaa pestä kädet huolellisesti ennen soittoa, niin pysyvät yleensä kohtuudessa, vaikka on mulla yhdessä akkarissa sellaiset kielet jotka skuikkivat kovempaa kuin itse soinnut. |
milcoin 26.09.2006 23:28:14 | |
---|
skuik-äänien Suomenkielen onomatopoesiaa parhaimmillaan. Muita hyviä audioalan termejä: Lätinä Pörinä Surina Murina Sirinä Kolina Suhina "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
saastara 26.09.2006 23:35:56 | |
---|
Suomenkielen onomatopoesiaa parhaimmillaan. Muita hyviä audioalan termejä: Lätinä Pörinä Surina Murina Sirinä Kolina Suhina Plörinä on myös hyvä lisä tähän sarjaan. Kuin myös kilinä. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
milcoin 26.09.2006 23:40:20 | |
---|
Plörinä on myös hyvä lisä tähän sarjaan. Kuin myös kilinä. Kilinää on tullu käytettyä, plörinää ei. Pingi, brummi, kohina, kumina, lätke, vikinä ja kopse vielä listaan "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Timo JM 26.09.2006 23:48:50 | |
---|
Mä ymmärsin jotenkin, että tässä oli kyseessä myös muunlaiset häiriöäänet jotka syntyy esim. soittajan tai kitaran liikkumisesta. Ja niitä tulee helposti mukaan soiton seastakin. Eli silloin pitää vaan yrittää välttää kaikkea ylimääräistä liikettä. ...siis mun mielestä. |
CryptoFib 27.09.2006 00:12:38 | |
---|
Mä ymmärsin jotenkin, että tässä oli kyseessä myös muunlaiset häiriöäänet jotka syntyy esim. soittajan tai kitaran liikkumisesta. noin minäkin sen ymmärsin. kyllähän ne sointujen vaihto skuik-äänet kuuluu siihen sointiin olennaisesti, siinä missä pianon vasaran nousuäänikin. Oikein tiuhaan punotut kielet mielestäni synnyttää vähemmän skuikkia ku harvemmat - rosoisemmat. Ite oon pistäny merkille, että kun sormien iho on kostea, niin seki jeesaa. Ja tietysti se, että kielet on vanhat ja täten täynnä sontaa, mutta hehkeimpään soundiin ei kyllä päästä niillä kielillä. :) Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
Soolokitaristi 27.09.2006 00:44:29 | |
---|
Varmaan kannattaa Split-työkalulla (sakset) jakaa se raita sopiviin paloihin ja sitten joko poistaa ne palat, joissa on sitä häiriöääntä tai laittaa ne hiljaisemmalle siintä kahvasta joka on jokaisen audiopalan ylälaidassa (sininen neliö mun versiossa). Ellei sitten SE-versiosta puutu ko. ominaisuudet? Palaset vähän toistensa päälle ja niihin crossfade niin ei tule mitään napsuja. |
BotneLapio 27.09.2006 08:21:25 | |
---|
Plörinä on myös hyvä lisä tähän sarjaan. Kuin myös kilinä. Unohditte yhden: SBLive - KOHINA! -=Botnee!!=- |