Aihe: Piraattiliitto
1 2 3 4 510 11 12 13 1417 18 19 20 21
Neljä Ruuvia
26.09.2006 19:21:38
Kukaan ei mainiitse myöskäänm sellaista vaihtoehtoa että kopioisi levyn kaverilta. Sekin on kai liian työlästä.
jäykkis
26.09.2006 20:01:29
Feggy
Eikös sitä ole tässä vuosi tehty. Jos susta tuntuu, että esim. minä en ole missään asiassa yhtään tullut vastaan, niin se on sun omaa sokeutta.

Kun noissa loma-tj tunnelmissa nyt tilität, niin täytyypä sitten itsekin. Olenhan kyllä tullut vastaan minäkin, sitä et voi väittää. Kurkkasin tekijänoikeustynnyriin ja näinkin jotain. Näin valtavan suuren käenpojan... paljon muuta en sitten nähnytkään.

Kulunut runsas vuosi tämän kysymyksen äärellä on saanut minut, jos mahdollista, entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että se on kasvanut ja pulskistunut hyvin ja se on aika päästää päiviltä ja panna lihoiksi.

Kivi
"Sä et nyt nää että sä et tajua."

Olen iloinen kun olet välttänyt keskustelua kanssani. Sun on ehkä hankala uskoa että sisimmässäni tunnen aika suurta sympatiaa sinua kohtaan, parina heikkona hetkenä olen jopa ollut aikeissa nykäistä hihasta, mutta järki on voittanut.

Järki voittanut siksi, että ensinnäkin aavistelen, että tämä on sulle sekä periaatteellinen, että "ei niin periaatteellinen" kysymys.

Toisekseen, toisin kun näytät olettavan, niin tässä keskustelussa ei yksinkertaisesti ole "oikeassa olijoita" ja "väärässä olijoita". Sen sijaan tässä keskustelussa on osallisena ihmisiä erilaisista taustoista ja jotka uskovat erilaisiin ratkaisuihin ja reagoivat asioihin näitä taustoja vasten.

Luojan kiitos, ainoat "väärässä olijat" näyttävät (tällä saitilla) puuttuvan tästä keskustelusta lähes tykkänään, ja ne on tietenkin ne jotka eivät aidosti ymmärrä tekevänsä mitään väärää. Se on huolestuttavaa, ei niinkään tämän asian suhteen, vaan yleisemmin.

4R
Mä yritin lukea tuota käännettyä versiota mutta mun mielestä siellä tuli heti vastaan outo dilemma. Yhtäällä sanottiin musiikinkustannustoiminnan olevan tulevaisuuden business(sitähän se ei vielä ole) ilmeisesti koska tietoyhteiskunnassa on helppo seurata liikuteltavia datamääriä. Toisaalta heti myöhemmin kohta sanottiin tekijänoikeuden hallitsemisen olevan tulevaisuudessa mahdotonta.

Tämä on kyllä teksti joka pitää lukea vielä paremmalla ajatuksella, mutta kertalukemalla tuntuisi että olet täysin oikeassa.

Ainaisena kyynikkona sanoisin kyllä ensinnäkin sen, että (minusta) tässä annettu kuva on ehkä hiukan ruusuinen - tai, voi olla, että markkinat kokonaisuutena kasvavatkin, mutta ei kylläkään pelkästään musiikin osalta.

Itse ongelma on juuri se johon tunnut kiinnittävän huomiotakin, eli yksittäisen musiikintekijän saaman hyvän määrän mittaaminen ja (sen perusteella) maksaminen. Kuten olen aijemminkin sanonut, niin kun ei ole mittaria, niin ei ole mittaria. Millä jyvität ja jaat kun ei ole jakoavainta?

Toisin kun nyt joku ehkä saattaa kuvitella, niin verkkoliikenteen valvominen sillä tasolla, että siitä olisi tässä yhteydessä hyötyä, on yksinkertaisesti mahdoton tehtävä. Se on mahdoton tehtävä, se ei onnistu. Näin. Tarviiko toistaa?

Siis mallit on oltava jotain täysin muuta ja voihan olla, että nämä muut mobiilit ym. palvelut ovat volumiltaan sellaisia, että niitä voidaan käyttää avaimina myös P2P verkkojen liikenteen osalta. Mistä tietää.

Mutta kuten sanottu, tekstiin pitää vihkiytyä vielä uudelleen. On tässä vaan tuota luettavaa kertynyt muutenkin aikatavalla.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
mydarkstar
26.09.2006 20:31:48
Haluaisin edelleen kuulla tulkintoja miten muusikoiden tekijänoikeudet eroavat muista tekijänoikeuksista. Toisia kun ollaan näillä palstoilla puolustamassa henkeen ja vereen, toisia suorastaan kannustetaan rikkomaan:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=24&t=133434

Pitänee tyytyä vain lainaamaan Homer Simpsonia:
Lisa, when you've sustained as many blows to the head as I have, consistency is something, something, that something - I love you, Marge!
Teijo K.
26.09.2006 20:38:57 (muokattu 26.09.2006 20:41:24)

Haluaisin edelleen kuulla tulkintoja miten muusikoiden tekijänoikeudet eroavat muista tekijänoikeuksista. Toisia kun ollaan näillä palstoilla puolustamassa henkeen ja vereen, toisia suorastaan kannustetaan rikkomaan:

Pitänee tyytyä vain lainaamaan Homer Simpsonia:

Mitä haluaisit kysyä tuosta tilanteesta, tai millaisia johtopäätöksiä näistä ketjuista olet nyt vetämässä? Ovatko samat henkilöt toisaalla puolustamassa ja toisaalla rikkomassa vai voisiko kenties olla kyse eri henkilöistä? Jos luet tätä ketjua läpi niin eihän tässäkään kaikki puolusta tekijänoikeuksia. Mm. jäsenet bonecrusher ja pari muuta ovat hyvinkin vastaan.

Aina välillä tulee vastaan todella omituisia kirjoituksia joissa oletetaan ikäänkuin jonkinlaisen kollektiivisen m.net-olion olemassaolo, ja ristiriitaisuuksina sitä että löytyy vastakkaisia mielipiteitä ja tekoja. Kyllä täälläkin yksilöt tekevät mitä tekevät.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Feggy
26.09.2006 21:11:21

Jäykkis:

Kun noissa loma-tj tunnelmissa nyt tilität, niin täytyypä sitten itsekin. Olenhan kyllä tullut vastaan minäkin, sitä et voi väittää.

En missään tapauksessa väitä. On tässä ollut hetkensä, mutta loppua ei tule. Koskaan.
Kuuntele ja kommentoi Lockmania
Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1
Leikari
26.09.2006 21:53:59 (muokattu 26.09.2006 22:00:09)

olen ymmärtänyt, että muusikoiden.netissä käytännössä sallitaan välittää sellaista tekijänoikeuden alaista aineistoa, joka on jo julkaistu jossain muussa mediassa - siis. esim. levyltä ripattu mp3 ei ole luvallista täällä levittää, mutta jos musiikki on esitetty tv:ssä niin sen voi vapaasti linkittää. Helposti voi syntyä käsitys m-netin käytännön perusteella, että radiosta äänitetyn biisin voi ripata mp3:ksi ja levittää sitä täällä.

olen näistä joskus kysellyt, mutta en ole saanut vastausta - yo. tulkinnan "laillisuuteen" tai m-netin sääntöjenmukaisuuteen en ota kantaa - yo. näkemys on vain havainto m-netissä toteutuneesta käytännöstä.

en kuitenkaan kehoita ketään em. tyyppisiä aineistoja levittämään - moraalisesti en sellaista toimintaa pidä oikeana, vaikka se m-netissä on vakiintuneen käytännön mukaan ollutkin sallittua.
Soitetaan jamia!
Teijo K.
26.09.2006 21:56:21

olen ymmärtänyt, että muusikoiden.netissä sallitaan välittää sellaista tekijänoikeuden alaista aineistoa, joka on jo julkaistu jossain muussa mediassa - siis. esim. levyltä ripattu mp3 ei ole luvallista täällä levittää, mutta jos musiikki on esitetty tv:ssä niin sen voi vapaasti linkittää. Uskosin m-netin käytännön perusteella, että radiosta äänitetyn biisin voi ripata mp3:ksi ja levittää sitä täällä.

olen näistä joskus kysellyt, mutta en ole saanut vastausta - yo. tulkinnan "laillisuuteen" tai m-netin sääntöjenmukaisuuteen en ota kantaa - yo. näkemys perustuu vain m-netissä olevan käytännön seuraamiseen.

en kuitenkaan kehoita ketään em. tyyppisiä aineistoja levittämään - moraalisesti en pidä sellaista toimintaa pidä oikeana, vaikka se m-netissä on vakiintuneen käytännön mukaan ollutkin sallittua

Ollaan selailtu eri m.nettiä, koska minä en ole mitään tuollaista käytäntöä huomannut.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Leikari
26.09.2006 22:05:06
Ollaan selailtu eri m.nettiä, koska minä en ole mitään tuollaista käytäntöä huomannut.

joutube!!

Eräskin m-netin vakiokirjoittajista on kovasti huollissaan, että mediayhtiöt haluavat rajoittamattomia oikeuksia välittämiinsä aineistoihin - nyt kun sellainen ylempänä olevan linkin (simpsons, futurama...) kautta jo tavallaan toteutuu niin ei se tunnu vaivaavan - kuten ei loppumattomalta tuntuva youtube-tarjontakaan.

Miksi siis Nokia ja liittolaisensa eivät saisi rahalla ostaa copyright oikeuksia kun kuitenkin vastikkeetontakin levitystä sallitaan ilman, että siihen täällä välitettäisiin kajota!!
Soitetaan jamia!
kivi
26.09.2006 22:06:14

Viitannee YouTube -linkkeihin.

YouTube taas on ilmoittanut ottavansa vastuun siellä olevan aineiston laillisuudesta.

Mä näkisin että on heidän asiansa sitä myös valvoa, ei Muusikoiden.netin moderaattorien.

Ja Jäykkis: tunnenko mä sut reaalimaailmassa?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Leikari
26.09.2006 22:24:50 (muokattu 26.09.2006 22:25:13)
Viitannee YouTube -linkkeihin.

YouTube taas on ilmoittanut ottavansa vastuun siellä olevan aineiston laillisuudesta.

Mä näkisin että on heidän asiansa sitä myös valvoa, ei Muusikoiden.netin moderaattorien.

näen tuon puhtaasti laillisuuskikkailuna - jokaiselle pitäisi olla selvää, että musiikkia sisältävät ja myös muiden alojen (kuvaajat, ohjaajat, näyttelijät...) luovan panoksen sisältävien ohjelmien levitys ei ole vapaata. Eikö tässä olekaan kyse myös moraalista?

Yhtä lailla: miksi Taavi Tavalliselta voidaan nykyään vaatia, että hänen pitää tunnistaa piraattiäänite - onko sellaisen tunnistaminen hänen asiansa - eikös se ole esim. Venäjän tai Viron viranomaisten asia valvoa, että mitä heidän maissaan myydään?

BTW: kerran kesällä kirjastossa selatessa jostain lehdestä jäi mieleen, että Youtube olisi RIAA:n hampaissa.
Soitetaan jamia!
kivi
26.09.2006 22:58:59 (muokattu 26.09.2006 23:08:46)
Kyllä tämä on ihan puhdas netti tuttavuus. Julkisuuden henkilönä olin tunnistavinani sut kuvista. Toinen oli joskus keväällä tamppereella ja toinen myöhemmin turkkusess.

Kaikki tuntee apinan, apina ei tunne ketään
:-D

Sangen mahdollista. Olen ko. ajankohtina ollut useita kertoja kyseisissä kaupungeissa.

Ja kyllä, se olin minä joka tilasin samppanjaa Marina Palacen aamiaisella Ruisrockin aikaan. Vanha berliiniläinen tapa 'Frühstück mit sekt' on mun heikkouksiani.
:-)

PS. Saa tulla sanomaan päivää. En mä ole siviilissä kovin vaarallinen, ainakaan juuri syötyäni. Nälkäisenä joskus kyllä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
mr_Zombie
26.09.2006 23:13:35
Sinä olet heille suurin ajateltavissa oleva uhka. Minkä tähden?

Siksi, että luultavasti sinun mallisi tarkoittaa monopolin purkamista, kentän avaamista kilpailulle ja tiedätkö, se on se pahin ajateltavissa oleva kauhuskeraario.

Jep, tiedän kyllä. Ja ihan ymmärrettäväähän se on, eihän kukaan halua vapaaehtoisesti luopua hyvästä markkina-asemasta. Mutta se, että jollekin voi tulla paha mieli, ei vielä tarkoita etteikö uudistuksia kannattaisi tehdä.

Että oikein "luonnonlait" ! Voi näitä digiajan oraakkeleita, jotka ihan pyyteettömästi tahtovat meitä vaan valistaa... :-)

No joo. Totta munassa maailma muuttuu eskoseni ja Darwin sanoi, että selviytyjiä ovat parhaiten mukautuvat. Blaa blaa. Tästä huolimatta en aio vaihtaa musiikintekijän ammattiani ojankaivamiseen, kiitos vaan lukuisista tarjouksista.

Tarkoituksenani ei tietenkään ole suositella musiikinteon vaihtamista ojankaivuuseen, vaan huonon bisnesmallin vaihtamista johonkin toimivampaan. Tekijänoikeudet eivät enää toimi nykymaailmassa, joten niihin ei kannattaisi luottaa enää kovin paljon. Sen takia kannattaisi mukautua samantien niihin muutoksiin ja alkaa miettimään muihin keinoihin perustuvia ansaintamahdollisuuksia.

Niin kauan kuin ihmiset vain haluavat kuunnella musiikkia, ovat he myös valmiita maksamaan siitä. Pitää vain keksiä joku toimiva tapa saada se rahavirta artistille, ja samalla tietenkin minimioida yhteiskunnalle tulevat haitat.

Mielenkiintoista tässä on se, että Piraattiliiton lippua innokkaimmin heiluttavista ihmisistä yksikään ei ansaitse pääelantoaan musiikin tekemisellä. No, ehkäpä he saavat jo palkkansa "lahjoituksina ja tekstiviesteinä", joten nyt on aika puuttua toisten saamaan elantoon. Säveltäminen on työtä siinä missä mikä tahansa muukin, ja tekijällä on oikeus tuotantonsa hedelmiin sekä päätösvaltaan siinä, kuka ja missä hänen biisejään käytetään hyödyksi.

Tokihan säveltäminen on työtä, mutta se, että tekee jotain, ei mitenkään automaattisesti tarkoita, että siitä hyvästä pitäisi saada kuoleman jälkeen ulottuva monopolioikeus käyttää hyväkseen tekemäänsä. Joudut perustelemaan sen, miksi tekijällä kuuluisi olla sellainen oikeus. Puhumattakaan päätösvallasta siihen, kuka ja missä hänen teoksiaan käyttää. Yhteiskunnan kannalta katsottuna ei ole tietenkään mitään järkeä asettaa tällaisia rajoitteita, koska sellaiset tuottavat melko varmasti hyvinvointitappiota. Kun jokin biisi on olemassa ja sitä voidaan kopioida lähes nollakustannuksilla kaikille halukkaille, niin siten tietenkin kannattaa tehdä. Koska se ei maksa käytännössä mitään, niin se lisää yhteiskunnan hyvinvointia erittäin helpolla tavalla. Miksi tällaisesta mahdollisuudesta pitäisi luopua?

Tämän minäkin olen pannut merkille. Tässäkin keskustelussa eniten nillittävien tiedon taso musiikkibisneksestä on olematon ja perustuu lähinnä mutu-tiedon ja jostain luetun varaan.
On aika hämmentävää että henkilön joka ei ikinä ole tehnyt levyä, sijoittanut siihen aikaa ja rahaa ja tehnyt sen eteen työtä on tarve tulla nettiin avautumaan jostain "musiikkibisneksen mädäntyneisyydestä ja ahneudesta" ja "itse asiassa levyjen kopioiminen on kaikkien oikeus, kulttuurihan on kaikkien omaisuutta". Joku roti pitäis olla.

Hyvänen aika, eihän se nyt vaadi mitään kokemusta musiikkialasta, jos haluaa kritisoida nykyistä tekijänoikeuslainsäädäntöä. Asia vaikuttaisi olevan pikemminkin päinvastoin, yleensä tuppaa olemaan niin että millä tahansa monopolialalla toimiva on kyvytön näkemään kokonaisuutta ja arvostelemaan monopolien ongelmia, kun on itse tottunut hokemaan, että "asian täytyy olla näin, me emme pärjää ellei se ole näin". Historia on kuitenkin osoittanut lukuisilla esimerkeillä kuinka kilpailun avaaminen on lopulta hyödyttänyt suuresti koko yhteiskuntaa.

Klassinen omaisuuden määritelmän esitti jo John Locke (1632-1704) aikoinaan:

Joo, Locke on toki klassinen, mutta omaisuuden käsite on tarkentunut huomattavasti sitten hänen aikojensa. Niukkuus on nykyään se avainsana. Aineeton "omaisuus" ei ole niukkaa, koska sitä voidaan kuluttaa niin paljon kuin huvittaa, eikä se lopu siitä mihinkään. Sen takia onkin parempi puhua monopolioikeudesta kuin omaisuudesta. Ja tietenkin kannattaa muistaa, että luonnonoikeudella voidaan perustella myös tekijänoikeuksien vastustaminen, kts. esim.: http://praxeology.net/unblog09-03.htm#02

Siteeraanpa samaista Teosto-lehteä vähän lisää ja toivotan sulle hyvää syksyn jatkoa.

Siteeraa vain, mutta tiedäthän Teosto-lehden olevan kovin yksipuolista propagandaa.

Tämä lehti itseasiassa yllätti minut. Kannattaa lukea siteerattua juttua edeltäväkin teksti. Ville Saarikoski kertoilee siinä ihan samoista jutuista mistä minäkin. Hienoa että Teostonkin lehdessä uskalletaan sentään edes puhua asiasta! Vielä kun Teosto tekisi sen eteen jotain.

Siteerattu osuus on ilmeisesti tarkoitus olla artistien kommenttia siihen tekstiin. He eivät kuitenkaan tunnu ymmärtävän oikeastaan yhtään, mistä Saarikoski puhuu. Tarvitaan tosiaankin ihan uutta paradigmaa.

Kädet ristissä toivominen, että ihmiset eivät enää "varastaisi" musiikkia ei auta. Pitää tarjota vaihtoehtoja. Hyviä, erinomaisia ja huokuttelevia vaihtoehtoja.

Täsmälleen. Tämä "kädet ristissä toivominen" tuntuu olevan aika yleinen asenne täälläkin. Mutta se vain ei auta, ja sen voima (jos sitä nyt on ikinä ollutkaan) vain vähentyy tulevaisuudessa. "Yhyybyhyy, mää haluan määrätä kuka ja missä mun teosta käyttää" ei ole houkutteleva vaihtoehto, kun pyritään markkinoimaan musiikkia Internet-aikakauden kuluttajalle.

apeisa heitti linkin tiivistelmään The Future of Musicista. Kirja vaikuttaa todellakin aika mielenkiintoiselta. Sen sijaan, että se leimattaisiin samantien oman edun ajajien propagandaksi, jotka vain koittavat hyväksikäyttää muusikoita, kannattaisi ehkä uhrata pieni hetki sen lukemiseen. Jos ei kiinnosta ostaa, niin sen nettisivuiltakin näyttää löytyvän aika paljon materiaalia: http://www.futureofmusicbook.com/

Mitäs muuten olette mieltä käytettyjen musiikkitallenteiden myynnistä? Jos ostan kirpputorilta käytetyn CD:n, niin onko se sama asia kuin ostaisin saman CD:n piraattikauppiaalta? Minä maksan saman hinnan ja saan ihan samat biisit, eikä bändi saa yhtään mitään kummassakaan tapauksessa.
Neljä Ruuvia
26.09.2006 23:22:35
Jälleen kerran ,miksei sitten voi vaatia vapaata IHAN MITÄ TAHANSA? Miksi tietokoneesta pitää maksaa?Miksi pitää maksaa teleoperaattorille puheluista? Verkothan ovat pystyssä ja toimivat.
Onko mikään sisältö sen arvoista että se voi maksaa? Kirjat? Käyttöjärjestelmät?
Mites kun mun mielessä hintaa voi ehkä sorvata mutta se ei missään mielessä voi olla kertaluonteinen sisältää kaiken maksu koska se ei ole oikein eikä eikä reilua?
McNulty
26.09.2006 23:29:57 (muokattu 26.09.2006 23:33:29)
Oli pakko, kun tuli vastaan:

http://www.cc.puv.fi/~e0300180/gigantti_warez.jpg

Kukaan ei mainiitse myöskäänm sellaista vaihtoehtoa että kopioisi levyn kaverilta. Sekin on kai liian työlästä.

Eli...
a) Kun ostaa levyn, rippaa sen mp3-formaattiin ja lähettää kaverille = RIKOS!
b) Kun ostaa levyn, lainaa sen kaverille joka kääntää sen itselleen mp3-formaattiin = LAILLISTA!

Tässä tullaan juuri siihen, että nykyinen tekijänoikeus ei ole edelleenkään ajantasalla, se on tältä osin täysin invalidi.
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
jäykkis
26.09.2006 23:38:52
Ja kyllä, se olin minä joka tilasin samppanjaa Marina Palacen aamiaisella Ruisrockin aikaan. Vanha berliiniläinen tapa 'Frühstück mit sekt' on mun heikkouksiani.
:-)

Samppakaljaa aamiase(-seksi, -lla), korjaussarjaa että jaksaa. Jep jep, se oli muuten Ruissalon rokettiroll-viikonloppu. Hoho, joo, morjestetaan ens kerralla.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Thomy
26.09.2006 23:48:56
Sori Zombie, en jaksa lukea kaikkea suoltamaasi paskanjauhantaa... Sulle tekijänoikeus on pikkuruinen kerho-tyyppinen harrastus, mulle elinkeino. Vastaan kuitenkin tähän multa lainaamaasi kohtaan:

Tarkoituksenani ei tietenkään ole suositella musiikinteon vaihtamista ojankaivuuseen, vaan huonon bisnesmallin vaihtamista johonkin toimivampaan. Tekijänoikeudet eivät enää toimi nykymaailmassa, joten niihin ei kannattaisi luottaa enää kovin paljon. Sen takia kannattaisi mukautua samantien niihin muutoksiin ja alkaa miettimään muihin keinoihin perustuvia ansaintamahdollisuuksia.

Kuka vittu SÄ opiskelijapoika luulet olevasi suosittelemaan MULLE ammattimiehelle mitään bisnesmalleja tms. ? Mä oon kuullu kaikenlaisia luentoja sua perehtyneemmiltä musiikki-, IT-, ym. alan ihmisiltä, ja kukaan ei (huom.) toistaiseksi ole onnistunut millään lailla vakuuttamaan mua siitä, että mulle olisi rahallisesti kannattavampaa luopua tekijänoikeuksistani, kuin pitää niistä kiinni. Nämä teikäläisen, Bonecrusherin ja Jäykkiksen jaaritukset aiheesta ovat olleet lähinnä hypoteettista kelailua. Ja siihen tuovat oman absurdin lisänsä (ketjun aiheeseen palatakseni) tämän Piraattiliitto-pelleilyn selostukset "kulttuurin rakastamisesta" jne...

Sä väität että "tekijänoikeudet eivät enää toimi nykymaailmassa". Mä voin kertoa, että tekijänoikeudet toimivat edelleen aika helvetin hyvin ainakin mun nykymaailmassa, riippumatta siitä mitä sä tai sun kaverit asiasta luulevat ymmärtävänsä.
kivi
26.09.2006 23:52:18
Aistin palavien hihojen käryä.
(Handsome Dick Manitoba)
McNulty
27.09.2006 00:09:19 (muokattu 27.09.2006 00:11:42)
Kuka vittu SÄ opiskelijapoika luulet olevasi suosittelemaan MULLE ammattimiehelle mitään bisnesmalleja tms. ?

Reaktiostasi päätellen osu emäsuoneen. Liitytkö sinäkin Toppisen ja Koskisen kerhoon näillä lapsellisilla purkauksillasi, joilla et kuitenkaan saavuta yhtään mitään? Ammattilaiseksi sinua kenties voisi kutsua, jos kykenet käyttäytymään ammattimaisesti etkä innostuisi tuomaroimaan liikoja. Jätetään ne hommat lainoppineille.

Mä oon kuullu kaikenlaisia luentoja sua perehtyneemmiltä musiikki-, IT-, ym. alan ihmisiltä, ja kukaan ei (huom.) toistaiseksi ole onnistunut millään lailla vakuuttamaan mua siitä, että mulle olisi rahallisesti kannattavampaa luopua tekijänoikeuksistani, kuin pitää niistä kiinni.

Kuka niistä on pakottanut luopumaan? Se että ne muuttuvat (tai siis muuttuisivat) ajan mukana ei tarkoita sitä, että ne lakkautetaan kokonaan. Ja mitä luennointiin tulee, niin sinähän uskot vain ja ainoastaan niitä asioita joita haluat uskoa. Sitä voisi kutsua myös kapeakatseisuudeksi. Et siis näe metsää puilta. Vaikka pitäähän se jonkun toki vahdata sitä mäntyäkin. Oletkohan ollut tarkkaavainen luennoilla joilla meitä ala-arvoisia musiikinharrastajia mahtavemmat ja perehtyneemmät tahot ovat olleet luennoimassa, sillä ainakin luetunymmärtämisessäsi olisi paljon fiksattavaa. Ei sillä, myönnän, että välillä kirjoituksia on vaikea lukea "rivien välistä" ja vieläpä ymmärtää lukemansa. Olemme välillä niin kovin kryptisiä ja samaan aikaan sinulla on kova tarve leimata ihmisiä ja jakaa heitä leireihin. "Musiikinystävä vs. musiikinvihollinen"-ajattelu ei ole kovin hedelmällistä saatika fiksua, oli aiheena sitten piraattiliitto, waretus, teosto tms.

Nämä teikäläisen, Bonecrusherin ja Jäykkiksen jaaritukset aiheesta ovat olleet lähinnä hypoteettista kelailua.

Se että asioista puhutaan ja rakennellaan puolin ja toisin hypoteeseja on aika monen idean ja keskustelun lähtökohta. Ilmeisesti se on sinulle kovin raskasta kun muut eivät jaa SINUN mielipidettäsi, olemalla erimieltä.

Ja siihen tuovat oman absurdin lisänsä (ketjun aiheeseen palatakseni) tämän Piraattiliitto-pelleilyn selostukset "kulttuurin rakastamisesta" jne...

Tiedän monia tapauksia jossa henkilö kerää mp3-tiedostoja. Kyllä he silti rakastavat musiikkia ja musiikkikulttuuria yhtä paljon kuin Tapani Kansa ja Teuvo Loman yhteensä. Sen "kulttuurillisen rakkauden" ilmentymä vain on erilainen. Tätähän sinä "ammattilaisena" et kykene ymmärtämään, ja vaikka kykenisitkin niin et halua ymmärtää.

Sä väität että "tekijänoikeudet eivät enää toimi nykymaailmassa". Mä voin kertoa, että tekijänoikeudet toimivat edelleen aika helvetin hyvin ainakin mun nykymaailmassa, riippumatta siitä mitä sä tai sun kaverit asiasta luulevat ymmärtävänsä.

Periaate on hyvä, sitä tuskin täällä kieltää jäykkis, minä tai kukaan muukaan. Se miten se toteutetaan onkin sitten niin iso asia että meidän on sitä täällä turha sen enempää puida, sillä lopputulos ei tästä muutu miksikään. Toiset haluaa roikkua vanhassa, toiset eivät. Yksi maali, monta sinne johtavaa polkua. Se polku millä sinä nyt tallustat, ei ole millään tavalla muita polkuja oikeampi tai parempi.

Sitä vain sanon että piraatit ja muut oltaisiin saatu erilaisella lainsäädännöllä paremmin "aisoihin", mutta ketäs se nyt kiinnostaa. Pääasia että yks emäntä huutaa ja muut juoksee kuin pelästyneet lampaat hänen helmoissaan. Asia piffi ja sillä sipuli. Mennään maaston mukaan!
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
-septimisti-
27.09.2006 06:32:49 (muokattu 27.09.2006 06:40:26)
Kuka niistä on pakottanut luopumaan?

Periaate on hyvä, sitä tuskin täällä kieltää jäykkis, minä tai kukaan muukaan.

Nyt virta päälle, luunmurskaaja. Tekijänoikeuksien pääpointti lienee nykymaailmassa ja tässä asiayhteydessä se, että sillä suojattua materiaalia ei saa kopioida ja levittää miten sattuu. Piraattiliitto puolestaan liputtaa piratismin puolesta, joka nimenomaan on tekijänoikeuksilla suojatun materiaalin laitonta kopiointia ja levittämistä; tekijänoikeuksien rikkomista. Täytynee kuitenkin todeta, että sun ja jäykkiksen lopullisista ajatuksista en ole aivan päässyt aivan selvyyteen. Moitittavaa tuntuu olevan paljon, mutta ne ratkaisumallit ovat jääneet hämäränpeittoon. Nimimerkki Thomy nyt kuitenkin oli osoittanut kirjoituksensa aivan selkeästi herra Zombielle.

Muutenkin olisi ehkä hyvä, jos keskustelu tästä piraattiliitosta käytäisiin tässä keskustelussa ja jonkinlainen yleinen keskustelu tekijänoikeuksista ja niiden rikkomisesta juteltaisiin puhki jossain toisessa ketjussa. Tämä on mennyt aika sekavaksi ristituleksi, josta nyt osoituksena esimerkiksi tuo bonen viimeisin kirjoitus.

MUTTA itse aiheeseen.

Mr Zombie
Voisin tiivistää oman näkökulmani siihen, että en näe nykyisiä tekijänoikeuslakeja sopivina Internet-aikakaudelle. Tiedon kopiointi ja levittäminen tulee koko ajan vain halvemmaksi ja helpommaksi, eikä tekijänoikeuslaki ehdi mukautua sen tuomiin muutoksiin. Eikä vastaus tietenkään ole teknologian tuoman edistyksen kahlitseminen yhä tiukemmilla laeilla, johon suuntaan suuret mediayhtiöt yrittävät jatkuvasti lobata. Päinvastoin, teknologian suomat hyödyt tulisi ottaa käyttöön ja mieluumminkin muuttaa niitä huonosti toimiviksi muuttuvia liiketoimintamalleja paremmiksi.

En nyt ehkä lähtisi tuota ihan tuollaisenaan allekirjoittamaan, mutta hyvinkin ok ja järkevää tekstiä. Mulle on jäänyt kuitenkin täysin hämäräksi se logiikka, jolla leivot(te) piratismista ratkaisua mihinkään.

Toisaalta rakastatte kulttuuria ja kehutte tuolla sivuilla sillä, että piraatit käyttävät jopa normaalia enemmän rahaa kulttuurin ja sen tekijöiden tukemiseen (ts. levyjen ostoon). Toisaalta taas halutaan rikkoa tekijänoikeuden perustat ja luoda tilalle kokonaan uudet käytännöt. Tuolta nettisivujen artikkelista sain jopa sellaisen kuvan, että kaupallista musiikkia ei oikeastaan edes tarvita. Uusi tekniikka mahdollistaa laadukkaan musiikin työstön kotipajoissa..ilmaiseksi. Tässä on nyt ristiriita. Itse asiassa niitä on useampiakin ja vieläpä päällekkäisiä, jos ottaa huomioon kaikki tähän ketjuun kirjoittamasi jutut.

On helvetin epäilyttävää ja inhottavaa, jos ja kun nämä piraatit nyt yrittävät oikeuttaa toimiaan tälläisillä höyryisillä fantasioilla siitä miten maailmasta tulee piratismin ansiosta parempi paikka ja tilalle luodaan kokonaan uusi utopistinen systeemi. Alexandrian kirjasto ja riistokapitalistiset levy-yhtiöt, perkele. Niin ja kulttuurin masinoitu privatisointi. Oli siellä viellä vertaus natsi-saksaankin. En kiellä sitä, ettetkö esimerkiksi nyt sinä, Zombie, olisi aito idealisti ja matkassa ihan hyvää hyvyyttäsi, mutta se iso tekijänoikeuksia rikkova massa koostuu kyllä ensisijaisesti vain ihan aidoista ahneista paskiaisista.

Eli siis miten tämä piratismi nyt loppujenlopuksi poistaa tuossa lainaamassani tekstissä kuvailemaasi ongelmaa. Vai onko ratkaisu vain se, että waretetaan maailman tappiin asti ja haistatetaan pellolla ihmetteleville hevosille paskat.

Markkinatalous on siitä ihmeellinen juttu, että se korjaa itseään automaattisesti. Jos kalliille levyille ja turhan rankalla kädellä kryptatyille tiedostoille ei löydy ostajia, niin sitten ei löydy ja tuotetta muutetaan niin kauan kunnes kysyntää taas löytyy. Jos kysyntää on uusille levitysmuodoille, niin nehän kyllä luodaan. Piratismi puolestaan nimenomaan sotkee markkinoita sekä kysynnän ja tarjonnan lakeja. Jos taas koko systeemi on mätä ja tekijänoikeus natsi, niin suosittelen tästä lähin kuluttamaan vain jonkinlaista vapaan lähdekoodin musiikkia, jonka vapaalle levitykselle ja käytölle tekijä on antanut luvan.

Miksi ette lobbaa ihmisiä mukaan jonkinlaiseen "älä osta tätä ja tätä" -kampanjaan? Voisitte samalla nauttia siitä kotikutoisesta kulttuurista, jota löytyy laillisesti internetistä kasapäin. Oli miten oli, en näe tuossa koko jutussa oikeastaan mitään järkeä. Ehkä en vain tajua. Mutta ehkä selvennät asiaa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)