Aihe: Piraattiliitto
1 2 3 4 59 10 11 12 1317 18 19 20 21
kivi
25.09.2006 12:15:09 (muokattu 25.09.2006 12:24:49)
Etkö todella ymmärtänyt, Jäykkis?

ESEK, LUSES ja muutama vastaava instanssi jakavat jo tuon O'Haren mallin mukaisesti, juuri kuten tahdot, "sen arvoisiksi katsomilleen teoksille" rahaa.

Sitä kutsutaan apurahakäytännöksi.

Mä olen todella pettynyt suhun. Sä et osoita edes sen vertaa kykyä luetunymmärtämiseen ja omilla aivoillasi ajatteluun, kuin vuosi sitten. Ja kaikkein eniten mua loukkaa, että sä nähtävästi kuvittelet olevasi tasavertaisessa keskustelussa jossa sun mielipiteesi on saman arvoinen kuin muidenkin, kun eihän se ole.

Sun mielipiteesi on juuri samanarvoinen kuin koululapsen, joka jankkaa opettajalle, että hänen mielestään kyllä 2+2=5. Saa jankata, mutta ei se muuta tosiasiaa, että niin ei ole.

Ja tämä ei ole henkilökohtaista, ei edes vittuilua. Yritän kertoa, miksi nyt puutuin keskusteluun, vaikka taannoin samasta aiheesta puhuttuamme päätin yrittää pysytellä poissa kaikesta sellaisesta keskustelusta jossa sä olet osallisena, koska se on turhaa, ja rasittaa mua aivan liikaa. On ollut hauskaa kun voi vastata ihmisille jotka tulevat kertomaan, että: "Kyllä se Jäykkis on PÄSSI!", että "ei, mä en enää lue hänen kirjoituksiaan"

Mutta nyt meni hieman liian pahaksi, kun huomasin yllättäen että olet poiminut mun asemestani Feggyn silmätikuksi. Epäreilua, kun vaikka hänellä on hyvää tahtoa ja oikea kokonaiskuva, niin tässä nimenomaisessa kysymyksessä aseistus ja panssari on huonompi. Häpeäisit.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Feggy
25.09.2006 12:30:28 (muokattu 25.09.2006 12:31:15)

Siis mähän olen luopunut Jäykkiksen suhteen toivosta jo kauan sitten. Lähinnä olen taittanut peistä sen vuoksi, että arvaan monien seuraavan tätä ketjua sivusta. Ja ellei kukaan muusikoiden.netissä puolusta tekijänoikeuksia kuluttajan oikeuksia vastaan, niin missä sitten? Ei ainakaan Digitodayssä. Toisaalta, jos kukaan ei väitä Jäykkikselle ja hänenkaltaisilleen vastaan, niin tuskinpa jaksaisi täällä pitkään saarnata. Tai mistä sen tietää. Nythän sitä voisikin kokeilla.
Kuuntele ja kommentoi Lockmania
Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1
kivi
25.09.2006 12:37:13
Toisaalta, jos kukaan ei väitä Jäykkikselle ja hänenkaltaisilleen vastaan, niin tuskinpa jaksaisi täällä pitkään saarnata. Tai mistä sen tietää. Nythän sitä voisikin kokeilla.

Hm. Entäs jos vaikeneminen tulkitaan myöntymiseksi? Sitä riskiä en uskalla ottaa.

Vi**u! Taas piti juoda puoli pulloa vissyvettä ja napata Ranitidinia päälle, kun tuli osallistuttua keskusteluun. Täältä tullaan, vatsahaava.
:-(
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
apeisa
25.09.2006 12:44:09

Mitä jos musiikki virtaisi vapaasti, ja sitä laskutettaisiin kuten vettä tai sähköä? Sen jälkeen tuotto jaettaisiin tekijöilleen suosion mukaan.

Tämä ajatus on Gerd Leonhardilta, Sveitsiläinen visionääri joka on kirjoittanut opuksen The Future Of Music. Suomenkielinen tiivistelmä kirjasta osoitteessa: http://pop.materials.fi/get.vers?f=1811

Kaveri on luennoimassa tämän vuoden Musiikki & Media -tapahtumassa.
www.levyvirasto.net
M-Juhana
25.09.2006 12:51:56

Mitä jos musiikki virtaisi vapaasti, ja sitä laskutettaisiin kuten vettä tai sähköä?

Eli arviolta ??

Sitten jälkikäteen ynnättäisiin ja tapeltaisiin....nou tänks.
It ain't Country Music you've been listenin' to.
Feggy
25.09.2006 12:53:13

Hm. Entäs jos vaikeneminen tulkitaan myöntymiseksi? Sitä riskiä en uskalla ottaa.

Vi**u! Taas piti juoda puoli pulloa vissyvettä ja napata Ranitidinia päälle, kun tuli osallistuttua keskusteluun. Täältä tullaan, vatsahaava.
:-(

No, jos mä ottaisin nää keskustelut kovin vakavasti, niin mä olisin todella ollut sairausloman tarpeessa jo pitkään. Täähän on mainiota hupia ja treenausta väitöstilaisuutta varten ... tosin täällä tieteen puolella vastaväittäjät ovat yleensä jonkin verran perilla asiasta, josta puhutaan :)
jäykkis
25.09.2006 13:00:13
Etkö todella ymmärtänyt, Jäykkis?

ESEK, LUSES ja muutama vastaava instanssi jakavat jo tuon O'Haren mallin mukaisesti, juuri kuten tahdot, "sen arvoisiksi katsomilleen teoksille" rahaa.

Sitä kutsutaan apurahakäytännöksi.

No johan sä rinnastuksen väänsit.

O'Haren mallihan perustuu sisällön vapaasen tuottoon ja käyttöön, käytön (tavalla tai toisella) mittaamiseen ja hyvän jakamiseen sen perustella. Jos sinä käännät nämä harkinnanvaraiset apurahat ja herra ties mitkä tuet tähän malliin, niin olet kyllä melkoinen seppä - ihan tällä et vielä tätä kuulijaa ainakaan vakuuttanut.

Tuohon muuhun vuodatukseesi en halua puuttua sen enempää kuin todeta omalta osaltani sen, että tarkoituksella en ketään loukkaa, mutta asioiden pitää antaa voida tapella keskenään.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Neljä Ruuvia
25.09.2006 13:04:11
Mitä jos musiikki virtaisi vapaasti, ja sitä laskutettaisiin kuten vettä tai sähköä? Sen jälkeen tuotto jaettaisiin tekijöilleen suosion mukaan.

Tämä ajatus on Gerd Leonhardilta, Sveitsiläinen visionääri joka on kirjoittanut opuksen The Future Of Music. Suomenkielinen tiivistelmä kirjasta osoitteessa: http://pop.materials.fi/get.vers?f=1811

Kaveri on luennoimassa tämän vuoden Musiikki & Media -tapahtumassa.

Mä yritin lukea tuota käännettyä versiota mutta mun mielestä siellä tuli heti vastaan outo dilemma. Yhtäällä sanottiin musiikinkustannustoiminnan olevan tulevaisuuden business(sitähän se ei vielä ole) ilmeisesti koska tietoyhteiskunnassa on helppo seurata liikuteltavia datamääriä. Toisaalta heti myöhemmin kohta sanottiin tekijänoikeuden hallitsemisen olevan tulevaisuudessa mahdotonta. Siksi näen tämän kaiken vain yrityksenä saattaa alkuperäiset tekijät kertakorvauksen piiriin jolloin varsinaisen uusmediabusineksen teko olisi kenties paljonkin "lukratiivisempaa"

Enpä ihmettelisi vaikka kääntäjä Kimmo Pekarilla olisi oma lehmä ojassa. Ja vaikka Tezoma yhtiön miehet kirjoittelisivat täälläkin. On sitä kuitenkin soitettu rokkipändissä bassoakin.
jäykkis
26.09.2006 08:33:58
Ja ellei kukaan muusikoiden.netissä puolusta tekijänoikeuksia kuluttajan oikeuksia vastaan, niin missä sitten?

Mistä musiikintekijöiden edusta mahdat puhua.

"Keskustelu" tiedän kanssa on sama kun yrittäisi keskustella jonkun lahkolaisen kanssa elämän syvistä kysymyksistä. Joka kysymykseen tai väitteeseen tulee vastaus että "herra sanoo sitä" ja "herra sanoo tätä" ja lopputulos on, että puhutaan koko ajan toistensa sivu.

Aivan sama se on tässä keskustelussa. Tuntuu että keskustelu on teille jotain uskonnollista liturgiaa josta selvitään sillä että lyödään puntta paperia nokan eteen ja todetaan, että näin on aina ollut, näin on aina oleva ja jos jotain muuta aijot, niin olet vääräuskoinen.

Kuten juuri tässä esek-lusek mikälie asiassa, yksi puhuu kuusta ja toinen maasta ja väitetään että puhutaan samaa asiaa. Voihan olla, että näillä eväin irtoaakin tohtorin paperit, mutta enpä uskaltaisi laskea pelkästään senkään varaan...

On paljon asioita joita en ymmärrä ja tämä on yksi niistä.

Toinen on se, että jopa teidän omat järjestöjyränne joutuu patistelemaan teitä ulos kuoresta ja osallistumaan, ehkä jopa vetämään, omia etujanne koskevaa keskustelua, vrt. Teoston asiakaslehti 2/2006 ja siinä oleva Jani Uleniuksen kirjoitus.

En ymmärrä sitä kahdestakaan syystä. Ensinnäkin juuri edellä sanotun takia ja toisekseen siksi, että eikö Teosto olisi juuri se instanssi jonka tehtävä olisi olla mukana tässä keskustelussa.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Feggy
26.09.2006 09:15:59 (muokattu 26.09.2006 11:14:15)

Aivan sama se on tässä keskustelussa. Tuntuu että keskustelu on teille jotain uskonnollista liturgiaa josta selvitään sillä että lyödään puntta paperia nokan eteen ja todetaan, että näin on aina ollut, näin on aina oleva ja jos jotain muuta aijot, niin olet vääräuskoinen.

Kuules Jäykkis, mä olen yrittänyt selittää sulle koko ajan yksinkertaisesti sitä asiaa, että jos et tunne vallitsevia käytäntöjä, et voi keksiä parempaa systeeemiä. Kyllä sä voit keksiä lisää ruutia ihan rauhassa, mutta se ei mua kauheasti kiinnosta. Uudet, toteuttamiskelpoiset tuoreet ideat kyllä kiinnostavat.

Voihan olla, että näillä eväin irtoaakin tohtorin paperit, mutta enpä uskaltaisi laskea pelkästään senkään varaan...

Eikä tälläiselle retoriikalla pitkälle pötkitä.

Toinen on se, että jopa teidän omat järjestöjyränne joutuu patistelemaan teitä ulos kuoresta ja osallistumaan, ehkä jopa vetämään, omia etujanne koskevaa keskustelua, vrt. Teoston asiakaslehti 2/2006 ja siinä oleva Jani Uleniuksen kirjoitus.

Eikös sitä ole tässä vuosi tehty. Jos susta tuntuu, että esim. minä en ole missään asiassa yhtään tullut vastaan, niin se on sun omaa sokeutta. Kuten pari sivua sitten sanoin, vallankumous on menossa koko ajan. Toivon vaan, että se ei tarkoita sitä, että kuluttajat jyräävät musiikintekijöiden oikeudet. Siitä ei musiikin laatu taatusti kohene. Haasteena onkin löytää se tapa, jolla ihmiset saadaan käyttämään laillisia musiikkipalveluja.

Siteeraanpa samaista Teosto-lehteä vähän lisää ja toivotan sulle hyvää syksyn jatkoa. Olen tosiaan loman tarpeessa.

Musiikintekijät eivät hyväksy tekijänoikeuksiensa polkemista:
Vertaisverkot näivettävät ammattimaisen musiikin tekemisen

Eicca Toppinen on säveltäjä ja yksi Apocalyptica-yhtyeen neljästä sellististä.
Hän arvioi, että vähintään 60 prosenttia Apocalyptican levymyynnistä on kadonnut
Internetin vertaisverkkojen ilmaisjakeluun. Lisäksi myyntiä nakertavat perinteiset
piraattiäänitteet ja niiden massiivinen kopiointi.

"On järkyttävää, etteivät vertaisverkkojen jakelijat ja lataajat ymmärrä, että
ammattimainen musiikin tekeminen tyrehtyy, jos siihen ei ole taloudellisia
mahdollisuuksia. Aluksi minäkin harrastin sellonsoittoa, mutta nyt teen sitä ammatikseni ja myös sävellän ammattimaisesti yhtyeelle. Musiikin tekijän näkökulma on luoda, tuottaa elämyksiä yleisölle, myydä ja saada kohtuullinen korvaus. Tekijänoikeus on ammattimaisuuden ydin."

Eicca Toppinen muistuttaa, että tekniikka tarvitsee ammattimaisesti tehtyä
sisältöä ja tekijöille ja esiintyjille uudet keinot tavoittaa yleisöä ovat tervetulleita.
Hän toivoo musiikin uusien käyttötapojen näkyvän myös tekijöiden tilipussissa,
ladattiinpa biisejä puhelimiin, tietokoneille tai mp3-soittimiin.

Säveltäjä ja pianisti Kerkko Koskinen älähti toukokuun Tietokone-lehdessä
piratismille. Koskinen toteaa, että Internet on antanut uusia mahdollisuuksia
indie-bändeille, joille netti on hyvä markkinointi- ja jakelukanava.

"On arvokasta työtä tehdä biisejä, joista moni saa elämyksiä. Miksi tuo työ
pitäisi antaa ilmaiseksi? Mutta ahneella on paskainen loppu. Ellei piratismia
saada kuriin, musatuotanto ehtyy. Olisi hienoa, jos tekijänoikeudet olisivat niin
vahvasti suojattuja, että tekijä saisi aina palkan, ja etteivät ihmiset olisi niin dorkia,
että pöllivät musaa."

Ja tässä linkki koko lehteen:

http://www.teosto.fi/Teosto/Webpage … 002e27c2/$FILE/teostory2_06_web.pdf
kivi
26.09.2006 12:45:29
"Keskustelu" tiedän kanssa on sama kun yrittäisi keskustella jonkun lahkolaisen kanssa elämän syvistä kysymyksistä. Joka kysymykseen tai väitteeseen tulee vastaus että "herra sanoo sitä" ja "herra sanoo tätä" ja lopputulos on, että puhutaan koko ajan toistensa sivu.

"Sä et nyt nää että sä et tajua."

Katsohan, ei tässä kukaan varmaan ole muutosta vastaan, tai sitä mieltä että nykyinen järjestelmä olisi paras tai toimivin. Aina voi kehittää, ja esimerkiksi uusi tekijänoikeuslaki kaipaisi pikaista säätöä - koska se on aivan liian lievä, koska se ei paranna tekijöiden oikeutta olennaisesti, ja koska se EU:n ehkä lobbatuimpana lakina tarjoaa mahdollisuuden kuluttajien kiusaamiseen, jos sitä tulkitaan vähänkin väärin (sekä sisältää outoja, tekijänoikeuden toteutumiseen liittymättömiä mutta pääoman kasautumisen valvontaan selkeästi liittyviä kohtia).

Ongelma on vain se, että siinä missä Bonecrusherin kommentit ovat aivan loogisia, hänhän on meidän harjoitusvastustajamme ja "paholaisen asianajajan" roolissa toimiva piratismitutkija, joka on hyödyksemme ottanut kirjoitustensa lähtökohdaksi tekijänoikeusrikollisen ajatusmaailman (mistä kiitos, koska ilman noita aspekteja on vaikea pyrkiä toimivaan lopputulokseen tai malliin jolla olisi toteutumisen mahdollisuuksia), sinun kommenteistasi puuttuu eräs tärkeä pointti:

Pesuvedessä, jota ollaan mahdollisesti heittämässä pois, lilluu koko ajan paljon lapsia, jotka on saatava pelastetuiksi.

Sellaisten uusien jakelumallien, joilla on toteutumisen mahdollisuus, on väistämättä sisällettävä teoksen tekijälle mahdollisuus saada palkkaa työstään. Ei apurahoina, ei kerjuukulhoon, ei mahdollisten mesenaattien hyväntekeväisyytenä, vaan ylpeän ammattilaisen hyvin ansaittuna palkkana. Muuten ei tuu mitään.
(Handsome Dick Manitoba)
M-Juhana
26.09.2006 13:04:32

Eikös sitä ole tässä vuosi tehty. Jos susta tuntuu, että esim. minä en ole missään asiassa yhtään tullut vastaan, niin se on sun omaa sokeutta. Kuten pari sivua sitten sanoin, vallankumous on menossa koko ajan. Toivon vaan, että se ei tarkoita sitä, että kuluttajat jyräävät musiikintekijöiden oikeudet. Siitä ei musiikin laatu taatusti kohene. Haasteena onkin löytää se tapa, jolla ihmiset saadaan käyttämään laillisia musiikkipalveluja.

Ei kait nyt kuluttaja ole tässä se syyllinen? Kuluttaja ostaa sen tuotteen ja elättää sen tekijän. Kuluttaja kuitenkin määrää sen rahan minkä tuotteesta maksaa ja tuotteen tarjoajan on se siihen rajalle hinnoiteltava. Tekijän ja musabusineksen on keskenään sovittava se "hinta" millä tuote menee kaupaksi. Minä olen kuluttaja koska ostan sen levyn. Olen jopa "hyvä" kuluttaja, koska jos tuote minua kiinostaa/miellyttää, ostan sen, viis hinnasta. En etsi kanavaa mistä sen saisin esim. ilmaiseksi. Aikaisemminkin olen jauhanut, että minä haluan sen levyn, fyysisesti ja kaiken oikeuden siihen yhteen "kopioon" minkä olen ostanut. Kopioin sitä miten huvittaa, mutta en sitä eteenpäin jakele. Tämä on kuluttaja.

Piraatin levittäjät ja vastaanottajat eivät ole kuluttajia.
It ain't Country Music you've been listenin' to.
Feggy
26.09.2006 13:12:09 (muokattu 26.09.2006 13:27:17)

Ei kait nyt kuluttaja ole tässä se syyllinen? Kuluttaja ostaa sen tuotteen ja elättää sen tekijän. Kuluttaja kuitenkin määrää sen rahan minkä tuotteesta maksaa ja tuotteen tarjoajan on se siihen rajalle hinnoiteltava. Tekijän ja musabusineksen on keskenään sovittava se "hinta" millä tuote menee kaupaksi. Minä olen kuluttaja koska ostan sen levyn. Olen jopa "hyvä" kuluttaja, koska jos tuote minua kiinostaa/miellyttää, ostan sen, viis hinnasta. En etsi kanavaa mistä sen saisin esim. ilmaiseksi. Aikaisemminkin olen jauhanut, että minä haluan sen levyn, fyysisesti ja kaiken oikeuden siihen yhteen "kopioon" minkä olen ostanut. Kopioin sitä miten huvittaa, mutta en sitä eteenpäin jakele. Tämä on kuluttaja.

Piraatin levittäjät ja vastaanottajat eivät ole kuluttajia.

Olet oikeassa. Piti sanoa "kuluttaja" à la Piraattiliitto, siis sellainen, joka pitää oikeutenaan olla ostamatta haluamaansa levyä ja lataa sen vertaisverkosta laittomilla keinoilla.

Tänään asiasta puhutaankin taas käräjillä.

Pääkäsittely alkaa tänään Turun käräjäoikeudessa (Tietokone)

Finreactor-verkon epäillyt ylläpitäjät tänään oikeuden eteen

Suomen suurimpiin tekijänoikeusloukkauksiin liittyvän jutun pääkäsittely alkaa tänään Turun käräjäoikeudessa, jossa luetaan tekijänoikeusrikos- ja tekijänoikeusrikkomussyytteet 32:lle Finreactor-vertaisverkon ylläpitäjäksi epäillylle henkilölle.

Ylläpitäjiksi epäillyiltä henkilöiltä oikeuksien haltijat vaativat kaikkiaan yhtensä miljoonien eurojen korvauksia tekijänoikeusrikoksista.

Finreactor-jutun käsittelyyn on varattu aikaa neljä päivää.

Effin Herkko Hietanen ja Ville Oksanen toimivat syytettyjen asianajajina.
McNulty
26.09.2006 13:45:24 (muokattu 26.09.2006 13:48:17)
Toivon vaan, että se ei tarkoita sitä, että kuluttajat jyräävät musiikintekijöiden oikeudet. Siitä ei musiikin laatu taatusti kohene.

Mielestäni juuri musiikin laatu on nykypäivinä kokenut rankemman "lamakauden". Valtavirrassa kun levyt bygataan pystyyn yhden hittibiisin turvin ja loppulevy voi olla ties mitä silsaa. Kun musiikista kuolee bisnes, jäljelle jää intohimo. Veikkaisin että teoksia julkaistaisiin vähemmän mutta ne olisivat sisällöltään aidompia, sitä myöten myös parempia.

Toisaalta taas, musiikin laatu on niin kovin subjektiivinen, että sen käyttäminen argumenttina ei välttämättä ole se paras juttu.

Haasteena onkin löytää se tapa, jolla ihmiset saadaan käyttämään laillisia musiikkipalveluja.

Olen monesti sanonut että musabisnes heräsi 10 vuotta liian myöhään. Viimeistään 5 vuotta sitten Napster-buumin aikana olisi pitänyt tajuta että pommi räjähtää silmien edessä. Samalla kun tarkastellaan kuinka paljon laittomalla puolella tekniikka on vaihtunut ja uusia jakelukeinoja on otettu käyttöön... se muuttuu niin nopeasti että lailliset tahot ovat aina pari askelta perässä ja totuus on ettei sitä laittomuutta saada nykyisellä meiningillä kitkettyä koskaan.

Se että tuon laittoman latailun rinnalle rakennellaan mp3-netstoreja ja ties mitä, ei todellakaan poista ongelmaa. Se ei hetkauta sitä suuntaan eikä toiseen. Deal with that!

Siteeraanpa samaista Teosto-lehteä vähän lisää ja toivotan sulle hyvää syksyn jatkoa.

Siteeraa vain, mutta tiedäthän Teosto-lehden olevan kovin yksipuolista propagandaa. Sama homma kun perustelisit kommunismia viitaten artikkeleihin Työväen Sanomissa. Tottakai Teoston läpyskän propaganda on juuri sitä mitä sen odotetaankin olevan. Jokainen voi itse puntaroida kyseisen "todistuskappaleen" arvoa.

Eicca Toppinen on säveltäjä ja yksi Apocalyptica-yhtyeen neljästä sellististä.
Hän arvioi, että vähintään 60 prosenttia Apocalyptican levymyynnistä on kadonnut
Internetin vertaisverkkojen ilmaisjakeluun. Lisäksi myyntiä nakertavat perinteiset
piraattiäänitteet ja niiden massiivinen kopiointi.

Eicca ei vissiin ole älynnyt sitä, että osa myynnin laskusta johtuu myös kasvavasta tarjonnasta ja siitä, että jengiä ei vain sytytä sellomöyry enää. Se oli aikansa alunsa hieno ja uusi juttu, mutta nykyään se on massahuttua. Pitää myös muistaa että Apon ensimmäinen albumi ratsasti Metallican varjolla ja se varmasti siivitti myyntiä myös. Kertoiko Eikka mistä tuo 60% on saatu? Onko tämä vain Teoston propagandaa?

Koskinen toteaa, että Internet on antanut uusia mahdollisuuksia
indie-bändeille, joille netti on hyvä markkinointi- ja jakelukanava.

Sanoisinko jo että "YLLÄRI!" :)

"On arvokasta työtä tehdä biisejä, joista moni saa elämyksiä. Miksi tuo työ
pitäisi antaa ilmaiseksi?

Ei toki ilmaiseksi. Tuotteen hintaa olisi vain syytä tarkistaa sille tasolle jolla kuluttajat siitä innostuisivat.

Mutta ahneella on paskainen loppu.

Kumpi osapuoli tässä on ahne? Vai ovatko kummatkin? Ahne vs. Ahne = Roope Ankka vs. Kroisos Pennonen. Jokainen tietää ettei se tappelu lopu ikinä.

Ellei piratismia saada kuriin, musatuotanto ehtyy.

Herr Koskinen varmasti tarkoittaa "musabisnestä". Uskon että musatuotanto jatkuu edelleen ja varsin vilkkaana, vaikka siellä ei enää euroja samaan tahtiin pyörisikään. Mielestäni on tasan naurettavaa tuollainen "ylimystöajattelu" jolla pönkitetään omaa juttua. "Minä olen kaiken yläpuolella, minä olen artisti, minä olen taiteilija". Ellei piratismia saada kuriin, niin Koskiset ja muut rasvaavat silmukkaa. Se on se ainoa tulos joka tuosta tulee. Ja edelleen Teoston propagandamylly jauhaa sulavasti piratismista ja waretuksesta samaan aikaan yleistäen termit yhdeksi ja samaksi asiaksi, jota se ei ole. Ilmeisesti paskaa saa puhua propagandalätyissä, mutta ei foorumeilla?

Olisi hienoa, jos tekijänoikeudet olisivat niin vahvasti suojattuja, että tekijä saisi aina palkan, ja etteivät ihmiset olisi niin dorkia, että pöllivät musaa."

Kyllä se on hienoa kun saa kuluttajia kutsua "dorkaksi". Mahtaa Koskisesta tuntua hyvältä ja kaikkivoipalta. Kuten sanottua, musabisneksen tulisi heittää pari Update-pakettia kehiin, eletään jo kuitenkin vuoden 2006 loppupuolta, eikä 70-luvun puoliväliä. Kyllähän se Windows 3.11 varmasti toimisi hienosti vielä tänäänkin, mutta sen kanssa kannattaa varautua siihen etteivät kaikki sovellukset toimi niin kuin pitäisi. Migraatio olisi hyvä suorittaa myös sillä laillisella puolella ja mitä nopeammin, sen parempi. Mutta Koskiset ja Toppiset yms. propagandamyllyn uhrit tulevat varmasti tämän kokemaan kivuliaasti, kantapään kautta.
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Zammy
26.09.2006 14:04:29
Herr Koskinen varmasti tarkoittaa "musabisnestä". Uskon että musatuotanto jatkuu edelleen ja varsin vilkkaana, vaikka siellä ei enää euroja samaan tahtiin pyörisikään. Mielestäni on tasan naurettavaa tuollainen "ylimystöajattelu" jolla pönkitetään omaa juttua. "Minä olen kaiken yläpuolella, minä olen artisti, minä olen taiteilija".

Sitä vaan tuollaiseen hyvin tehtyyn levyyn saattaa toisilla vierähtää se vuosi kaikkineen. Säveltäminen ja sanoittaminen ensin ja siihen päälle äänittämiset ja miksaamiset jne. Tuo ei tule onnistumaan suurimmalta osalta jos samaan aikaan pitäisi käydä päivätöissä, tai myöskään suurimmalla osalla ole varaa heittäytyä vuodeksi vaille tuloja, taiteilemaan. Tietenkin on niitäkin jotka säveltää ja sanoittaa sekä purkittaa älpeellisen tavaraa 2 päivässä, mutta onko se tekemisen nopeus sitten muodostumassa tärkeimmäksi tekijäksi, koska muuhun ei ole enää varaa. Harrasteleminen on kuitenkin niin eri asia kuin duunikseen tekeminen.

Kyllä se on hienoa kun saa kuluttajia kutsua "dorkaksi". Mahtaa Koskisesta tuntua hyvältä ja kaikkivoipalta. Kuten sanottua, musabisneksen tulisi heittää pari Update-pakettia kehiin, eletään jo kuitenkin vuoden 2006 loppupuolta, eikä 70-luvun puoliväliä. Kyllähän se Windows 3.11 varmasti toimisi hienosti vielä tänäänkin, mutta sen kanssa kannattaa varautua siihen etteivät kaikki sovellukset toimi niin kuin pitäisi. Migraatio olisi hyvä suorittaa myös sillä laillisella puolella ja mitä nopeammin, sen parempi. Mutta Koskiset ja Toppiset yms. propagandamyllyn uhrit tulevat varmasti tämän kokemaan kivuliaasti, kantapään kautta.

Mkäli microsoft olisi tehnyt kerralla toimivan version käyttöjärjestelmästä, niin eipä sitäkään tarviis jatkuvasti parannella ja paikkailla suoranaisia vikoja. CD-levy toimi jo 80-luvulla ja toimii tänä päivänä edelleen aivan yhtä hyvin. Vaikka sinä siitä jaksat jankuttaa, niin ihan oikeasti ei ihmiset ole noin innokkaita uusimaan levykokoelmiaan uuteen formaattiin tai yleensäkään ostelemaan uusia soittimia, koska cd on kuitenkin käyttömukavuudeltaan erittäin toimiva, varsinkin kun sitä vertaa c-kasettiin. Tuohon käytettävyyteenhän ei ole tulossa oikeastaan mitään parannuksia, korkeintaan päinvastoin (uusissa soittimissa softat tahmovia, toiminnot cd-soittimia hitaampia jne.) ja äänenlaadussakaan ei varmasti ole suurimmalla osalla mitään valittamista. Ja jos se lisäarvo on joku kuvamateriaali levyjen mukana tms. niin noitahan on nykyään jo vaikka kuinka. Tulee dvd:tä ja julistetta kylkiäisenä.
Susikoira Roi Orbison
Feggy
26.09.2006 14:13:46

Mielestäni juuri musiikin laatu on nykypäivinä kokenut rankemman "lamakauden". Valtavirrassa kun levyt bygataan pystyyn yhden hittibiisin turvin ja loppulevy voi olla ties mitä silsaa. Kun musiikista kuolee bisnes, jäljelle jää intohimo. Veikkaisin että teoksia julkaistaisiin vähemmän mutta ne olisivat sisällöltään aidompia, sitä myöten myös parempia.

Näin on aina ollut. Ei se mitään uutta ole. Olen tästä eri mieltä - puikkaus demostudioon tai mikseri.net:tiin ei kuulosta kauhean lupaavalta.

Olen monesti sanonut että musabisnes heräsi 10 vuotta liian myöhään. Viimeistään 5 vuotta sitten Napster-buumin aikana olisi pitänyt tajuta että pommi räjähtää silmien edessä. Samalla kun tarkastellaan kuinka paljon laittomalla puolella tekniikka on vaihtunut ja uusia jakelukeinoja on otettu käyttöön... se muuttuu niin nopeasti että lailliset tahot ovat aina pari askelta perässä ja totuus on ettei sitä laittomuutta saada nykyisellä meiningillä kitkettyä koskaan.

Tästä olemme yhtä mieltä, mutta kyse onkin suhdeluvuista. Jos piratismi rehottaa siinä määrin, että lailliset palvelut kuolevat pystyyn, päästään tosiaan tuohon musiikintekijöiden ammatin lakkauttamiseen. Vaikka piratismia tulee aina olemaan jonkin verran, olisi hyvä jos suurin osa olisi sitä mieltä, että haluaa musiikkinsa laillista tietä. Jos yhtään katsot ympärillesi, musabisnes koittaa koko ajan kehittää digitaalikauppaa.

Siteeraa vain, mutta tiedäthän Teosto-lehden olevan kovin yksipuolista propagandaa. Sama homma kun perustelisit kommunismia viitaten artikkeleihin Työväen Sanomissa. Tottakai Teoston läpyskän propaganda on juuri sitä mitä sen odotetaankin olevan. Jokainen voi itse puntaroida kyseisen "todistuskappaleen" arvoa.

Tottakai, ihan samoin kuin vaikka Digitodayn sivulla. Tässä lainauksessa vaan puhuvat oikeat muusikot, jotka elävät muusikintekemisellä. Heidän sanomisensa saattaa mahdollisesti jotakin muusikoiden.netin jäsentä kiinnostaa. Kukin saa itse puntaroida ovatko he pihalla tai eivät.

Ei toki ilmaiseksi. Tuotteen hintaa olisi vain syytä tarkistaa sille tasolle jolla kuluttajat siitä innostuisivat.

Siis verkkokauppojen about 12-13 euroon?

Hyvää syksyä sullekin.
Neljä Ruuvia
26.09.2006 14:35:44
Mä yritin lukea tuota käännettyä versiota mutta mun mielestä siellä tuli heti vastaan outo dilemma. Yhtäällä sanottiin musiikinkustannustoiminnan olevan tulevaisuuden business(sitähän se ei vielä ole) ilmeisesti koska tietoyhteiskunnassa on helppo seurata liikuteltavia datamääriä. Toisaalta heti myöhemmin kohta sanottiin tekijänoikeuden hallitsemisen olevan tulevaisuudessa mahdotonta. Siksi näen tämän kaiken vain yrityksenä saattaa alkuperäiset tekijät kertakorvauksen piiriin jolloin varsinaisen uusmediabusineksen teko olisi kenties paljonkin "lukratiivisempaa"

Enpä ihmettelisi vaikka kääntäjä Kimmo Pekarilla olisi oma lehmä ojassa. Ja vaikka Tezoma yhtiön miehet kirjoittelisivat täälläkin. On sitä kuitenkin soitettu rokkipändissä bassoakin.

Vilkaiskaapa nyt muutkin tätä moniosaaja Pekarin käännöstä jonkun ihmetohtorin teoksesta... Oonks mä väärässä?
apeisa
26.09.2006 16:13:07

Mun mielestä bonecrusher heitti varsin asiallisia perusteluja, ja pitkälti samoilla linjoilla olen minäkin. Faktat valitettavasti ovat niin, ettei suurin osa nykynuorisosta pidä verkkolataamista laittomana. Lisäksi nuo laittomat palvelut ovat valikoimaltaan ja tekniikaltaan parempia kuin yksikään laillinen.

Sen sijaan, että keskitytään jahtamaan noita yksittäisiä warettajia (a la finnreactor), joka tuntuu olevan loputon ja kivinen tie, kannattaisi voimavarat keskittää laillisen puolen kehittämiseen.

Ja tässä itse kun tuollaista laillista verkkopuolen musapalvelua pitää, niin waretettu levy "syö" minunkin leipääni. Toivoisin toki, ettei tämän puolen kommenteissa lähdettäisi tuohon Kerkon linjaan, että ihmiset ovat idiootteja kun lataavat musaa netistä. Kyllä siihenkin jossakin on syy, että näin tapahtuu. Kädet ristissä toivominen, että ihmiset eivät enää "varastaisi" musiikkia ei auta. Pitää tarjota vaihtoehtoja. Hyviä, erinomaisia ja huokuttelevia vaihtoehtoja.
www.levyvirasto.net
Zammy
26.09.2006 17:24:42
Mun mielestä bonecrusher heitti varsin asiallisia perusteluja, ja pitkälti samoilla linjoilla olen minäkin. Faktat valitettavasti ovat niin, ettei suurin osa nykynuorisosta pidä verkkolataamista laittomana. Lisäksi nuo laittomat palvelut ovat valikoimaltaan ja tekniikaltaan parempia kuin yksikään laillinen.

Sen sijaan, että keskitytään jahtamaan noita yksittäisiä warettajia (a la finnreactor), joka tuntuu olevan loputon ja kivinen tie, kannattaisi voimavarat keskittää laillisen puolen kehittämiseen.

Tuskin kukaan täällä on kokonaan sen varaan laskenut, että viranomaistaho tulee ja kitkee piratismin päiviltä. Mutta vaikka tuo piratismi ei tuota kautta tule kokonaan poistumaan, niin ei tietenkään missään nimessä pidä antaa minkäänlaista hyväksyntää siihen suuntaan. Kyllä nuo warettajien jahtaamisetkin asenteisiin vaikuttavat, minä tunnen monta ihmistä jotka lopettivat waretuksen nimenomaan silloin kun kohu tuosta finreactor tapauksesta oli kuumimmillaan (myönnän kyllä tässä tapauksessa otannan suppeuden, joten kokonaisuutta tuo ei kuvaa, mutta onpahan tuollaisenkin tapahtuminen mahdollista), eivätkä ole uskaltaneet sille tielle palata. Kuten mm. bone on täällä sanonut, niin eihän asenteita muuteta yhdessä yössä, mutta kun annetaan selkeästi ymmärtää, että warettaminen on väärin ja että siitä voi jopa joutua edesvastuuseen niin kyllä se monen pistää miettimään.
Susikoira Roi Orbison
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)