![]() 15.11.2003 19:20:05 (muokattu 15.11.2003 19:20:40) | |
---|---|
...mutta "clave rytmiä" kahdella hassulla puikulalla soitettuna ei kyseiseen tyyliin ole tapana tyrkkäillä. Pois ne semmoset... ;o) Clave kuuluu Cha-chaan clavella soitettuna. EDIT: Kuubalaiset ainakin sen sinne soittaa. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 16.11.2003 17:11:08 | |
Oppia ikä kaikki. Trivial: Tiedätkö kappaleen "Oleo" ? Mihis klaveen se menee? Takaisin sivistyksen parissa. Harmittaa myöntää aukko yleissivistyksessä: En tunne Oleota! Nopean Google selailun jälkeen: Tarkoitatko Sonny Rollinsin Oleota? Olen saanut downloadattu sen pianosoinnut. En melodiaa enkä äänitettä. Vähän vaikea pelkkien sointujen perusteella rytmiä päätellä. Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!). | |
![]() 16.11.2003 17:17:13 | |
Jep. Hieman täytyy tarkentaa / korjata. En tarkoittanut kommentilla koko bändiä, vaan lyömäsoittimia, joissa clavea ei cha chata soitettaessa kuulu. Korkeintaan tumbadoralla, jossa soitetaan yleisesti sitä klassista kahden tahdin patternia. Muissa komppisoittimissa clavea noudattavat kuviot vilahtelevat, varsinkin pianolla ja tres kitaralla. Melodian rytmityshän nekin jutut määrää, mutta "clave rytmiä" kahdella hassulla puikulalla soitettuna ei kyseiseen tyyliin ole tapana tyrkkäillä. Pois ne semmoset... ;o) Clave tarkoittaa kahta asiaa: 1. Ne hassut puikulat eli rytmikapulat 2. Rytmiä, jota voidaan soittaa "hassuilla puikuloilla" tai olla soittamatta. Jossain son-kappaleissa ei mikään yksittäinen soitin soita son-clavea, kuitenkin "se on siellä". (Rebecan kirjassa on runsaasti nuottiesimerkkejä, mitä mikin rytmisoitin soittaa, mikään ei son-clavea ja kuitenkin siellä se on.) Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!). | |
![]() 17.11.2003 00:00:40 | |
Clave kuuluu Cha-chaan clavella soitettuna. EDIT: Kuubalaiset ainakin sen sinne soittaa. Ei kai? Enpä ole vielä koskaan sellaiseen levyyn törmännyt, mutta saattaa hyvinkin olla. Niin, se clave on musassa itsessään mukana kaikessa: säestyksessä ja laulussa. Melodian rytmitys ratkaisee kummin päin mennään. Kyse on rytmisestä ajattelutavasta. Kahden tahdin patternista joka saa rytmin hengittämään. Birger Sulsbrugilla (vai miten se kirjoitettiin...) oli mainio klinikka muutamia vuosia sitten Hollannissa, jossa hän selitti ilmiön hienosti; claven "kakkonen" luo rytmiin jännitteen, ikään kuin vetäisi keuhkoihin ilmaa ja "kolmonen" laukaisee jännitteen, kuin päästäisi ilmat keuhkoista pois. Todellakin. Rytmin samainen taika muuten toistuu hyvin usein myös populaarimusassakin. Tsekatkaapa tarkemmin funkkia tms. rumpubeatteja. Tahdin kun jakaa kahteen osaan, on hyvin usein sama ilmiö havaittavissa; "tension and release". Samanlainen clavemainen ajattelu löytyy lähes kaikkien latinalaisamerikkalaisten rytmien takaa. Voi kun vielä koittaisi sekin päivä, että kaikki soittajat hoksaisivat tämän myös brasilialaisen musiikin rintamalta. | |
![]() 17.11.2003 08:33:41 | |
Hei! Kysymys! Kuka Hämäläisessä kaupungissa asuva jannu on soittanut vuosia Ernesto Leguonan bändissä?Voittajalle virtuaaliolut. Kysymys 2: Kuka ei ole koskaan soittanut Ernesto Lecuonan bändissä? Vastaus: Ernesto Lecuona itse. Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!). | |
![]() 17.11.2003 11:05:32 | |
...Voi kun vielä koittaisi sekin päivä, että kaikki soittajat hoksaisivat tämän myös brasilialaisen musiikin rintamalta. Elä muuta virka. Monella tanssibändillä sambaosasto on vielä kauheempaa paskaa kuin Kuubaosasto. Samat juuret on kummankin maan musalla. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 21.11.2003 08:44:39 | |
Kertoi vaan jutun että oli kerran alkanut soittamaan beguinea tangon c-osiossa niin meinas saada puukosta Kuuban pojilta Satuitko kysymään miten käy, jos cha-chan b-osan soittaa sambaksi? Soy el son fan. | |
![]() 21.11.2003 09:10:20 | |
Enpä kysynyt ,mutta olen joskus itsekin ihmetellyt miksi niin tehdään.Tuleeko biisiin lisää "meininkiä"? | |
![]() 21.11.2003 16:36:56 | |
Enpä kysynyt ,mutta olen joskus itsekin ihmetellyt miksi niin tehdään.Tuleeko biisiin lisää "meininkiä"? Samaa oon ihmetellyt usein...ensin mennään rauhaisaa satsaa,yhtäkkiä rumpali saa hepulin...tälläseen tottumaton tuuraaja voi olla vähän ihmeissään:-)) Tää on ihan hauska(?) tapa joillakin etenkin vanhemmilla äijillä,olis kiva tietää mistä se on aikoinaan alkanut ja miksi?? | |
![]() 21.11.2003 16:48:56 | |
...Tää on ihan hauska(?) tapa joillakin etenkin vanhemmilla äijillä,olis kiva tietää mistä se on aikoinaan alkanut ja miksi?? Niin, ei se kai oo ainakaan aluperin ollu sambaa, mutta kyllä kuubanpoijjaat heittää välillä helkkarinmoisen "kilkutusväliosan" cha-chaan. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 21.11.2003 16:49:50 | |
Samaa oon ihmetellyt usein...ensin mennään rauhaisaa satsaa,yhtäkkiä rumpali saa hepulin...tälläseen tottumaton tuuraaja voi olla vähän ihmeissään:-)) Tää on ihan hauska(?) tapa joillakin etenkin vanhemmilla äijillä,olis kiva tietää mistä se on aikoinaan alkanut ja miksi?? Sekoitetaan turakaiset! Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!). | |
![]() 22.11.2003 00:39:45 | |
Joo, noitten outojen välijuttujen syntymistä olen itsekin pohdiskellut, esim, La Paloma -tangon C-osassa, jos soitetaan vaikka C-duurissa vedetään Ess-in kautta kumma liru. Minä itsekin, olis kiva tietää kuka ensin senkin veti, Nää on kummia jatkumoita, olen kuullut ihan nuorten poikien vetävän näin,isiköhän on näyttänyt. Tuleekos muita mieleen, olis kiva soittaa jollakin keikalla näitä väännöksiä oikein paljon. | |
![]() 26.11.2003 09:31:00 | |
Niin, ei se kai oo ainakaan aluperin ollu sambaa, mutta kyllä kuubanpoijjaat heittää välillä helkkarinmoisen "kilkutusväliosan" cha-chaan. Olisko kysymys kuitenkin mambosta? Siis mikäli cha-chan väliin nyt on pakko tunkea nopeampaa väliosaa. Mielestäni tällainen harvoin toimii - ehkä joidenkin biisien loppuhuipennuksena tms. Joku mielestäni "vanhakantainen" solisti vaatii aina, että cha-chan b-osa soitetaan sambaksi, mikähän ei sitten toimi yhtään. Ensinnäkin siinä sotketaan brassi ja kuuba -lattarit ja mitenkäs käy sambassa claven kanssa ... Tanssijana tällainen muunnos edellyttäisi cha-chasta salsaan vaihtamista. Ja jos vielä tempoista puhutaan, niin eikös cha-chan tempo ole jotain 120 ja samban noin 100 (tai 200). Mistä temposta pitäis lähteä ja mihin tuplata? Eiköhän sovita niin, että jos cha-chassa pitää tempo tuplata, niin muutetaan se sitten mamboksi, ja vain kappaleen lopuksi - ei joka v**n väliin? Soy el son fan. | |
![]() 26.11.2003 13:21:30 | |
Olisko kysymys kuitenkin mambosta? Aivan totta... Tai siis ns. Son-väliosa Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 27.12.2003 15:13:53 (muokattu 27.12.2003 15:14:10) | |
Hienoa juttua. Näistä kun joku jaksaisi kirjoittaa jonkinlaisen koosteen. Itse olen lattari-hommissa täysin aloittelija, mutta itselleni pisti korvaan jossain kohdissa Brasilian ja Kuuban tyylien sekoittaminen. Eikös nuo kuitenkin ole täysin omat alueensa(musiikillisesti) Bossa ja Samba ym. Brasiliaa, Cha-Cha, Mambo, Bolero, Songo ym. Kuuba. Eikö totta? | |
![]() 28.12.2003 14:11:32 | |
Hienoa juttua. Näistä kun joku jaksaisi kirjoittaa jonkinlaisen koosteen. Itse olen lattari-hommissa täysin aloittelija, mutta itselleni pisti korvaan jossain kohdissa Brasilian ja Kuuban tyylien sekoittaminen. Eikös nuo kuitenkin ole täysin omat alueensa(musiikillisesti) Bossa ja Samba ym. Brasiliaa, Cha-Cha, Mambo, Bolero, Songo ym. Kuuba. Eikö totta? Koostetta en rupee kirjoittaan, mutta toki Kuubalainen ja brassimusa on eri asia - paitsi että ne on sukua toisilleen, eikä vähiten uskonnon kautta. Laskisin tähän musaperheeseen lisäksi vielä sekä kaikki karibian alueen musatyylit että varsinkin länsiafrikkalaisen musan. Kuunnelkaa varsinkin Bahian alueen musaa. Siinä huimasti yhteistä kuubalaisen musan kanssa. Sitöpaitsi Samba on vain pieni, vaikkakin parhaiten maailmalla tunnettu osa brassimusaa. Bosishan taas on niin tuore tyylisuunta muihin verrattuna, että pitäisin sen aivan omana osastonaan. Siinä kyllä olet oikeassa, että kutakin musaa soitettaessa sen alkuperäiset erikoispiirteet olisi ehdottomasti otettava huomioon. Tämä ei yksin koske rumpali parkoja vaan aivan kaikkia basisteista solisteihin ja komppaajista torvensoittajiin. Koskaan ei voi liikaa painottaa musiikin kuuntelemisen tärkeyttä. Eikä kuullun ymmärtämisen. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 28.12.2003 19:56:52 | |
Kyyl. Jos saisi vielä parit biisit jokaisesta tyylistä mitä nyt ollaan käsitelty. Originaalia matskua, ihan perusmuodossaan. Rhumba, cha-cha, mambo. Sitten songoa olen halunnut kuulla jo jonkin aikaa. Ja kaikkea mitä keksitte... | |
![]() 28.12.2003 23:27:28 | |
...Jos saisi vielä parit biisit jokaisesta tyylistä mitä nyt ollaan käsitelty.... Paras tapa on kait etsiä käsiinsä alan harrastajia ja hommata levyjä heidän kauttaan. Kuubalaismusaa alan bändeiltä - netistä löytyy montakin, kun panet vähän hakua peliin. Bosis on helppoo... Ostat vaan kaikki Astrud Gilberton Joao Gilberton A.C. Jobimin ym. levyt, mitä näet - niitä on kyllä hyvin kaupoissa. Sambalevyjä kantsii kysellä lähimmästä Sambakoulusta. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 30.12.2003 08:07:50 | |
Sambasuosituksia: Martinho Da Vila, Zeca Pagodinho. My name is Baron - U.Honey Baron | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)