J D 16.09.2006 17:47:52 | |
---|
Olen soittanut kitaraa reilut puoli vuotta pelkästään alaspäin lyönneillä (=downstroke) nyt vasta olen tutustunut lähemmin noihin alternative ym. pikkaus-tyyleihin. Mutta pari asiaa on alkanut mietityttää minua.. Onko olemassa mitään sääntöä että MILLOIN pikataan? yksinkertainen esimerkki: jos vaikka soitetaan samaa säveltä neljä kertaa, niin soitetaanko se tyylin downstroke, upstroke, downstroke, upstroke. Itse olen soittanu vain downstrokella, joten pikkaus tuntuu todella vaikealta.. :S vaikea omaksua aivan uutta tyyliä.. Niin ja mitä hyötyä pikkauksen opettelussa on? Tuli sekalaista tekstiä mut koittaakaa saada selvää.. :) |
sus 16.09.2006 17:49:57 | |
---|
Voin sanoa, että on todella hyödyllistä opetella niin, että jokaisen yksittäisin nuotin soittaa vuorotellen ylös-, ja alaspikkauksilla. Se nopeuttaa soittoa ja lopussa maksaa itsensä takaisin, vaikka se olisikin vaikea aluksi sisäistää. Rock'N'Roll All Night
Sex And Drugs And Booze All Day
Let's Go Fishing |
Schnowotski 16.09.2006 18:37:58 | |
---|
Alternate-tyyli on kaikkein tavallisin. Eli että vuorotellen alas ja ylöspän, ellei nuottien välissä ole suurta taukoa, jolloin molemmat voi soittaa alaspäin. On paljon nopeampaa soittaa noin, kuin pelkästään ylös- tai alaspäin pikkaamalla, voisi verrata siihen, että juoksussa käyttää molempia jalkoja. Kuitenkin esimerkiksi heavy-musiikissa suositaan toisinaan tyyliä käyttää vain alaspäinpikkauksia. Se tuo jämäkkyyttä paksuilta kieliltä soitettuihin riffeihin, mutta vaatii paljon harjoittelemista. On myös kiistelty, että voiko saman jämäkkyyden saada myös alternatepikkauksella. Tunnetuin esimerkki pelkällä downstrokella soitetusta riffistä on Metallican Master of puppets: säkeistö ja ennen säkeistöä oleva riffi. Sekä myös esimerkiksi Trio niskalaukaus (sekä muut suomijynkkybändit) soittaa säkeistöjensä jynkyt pelkällä downstrokella. Ne kuitenkin ovat sen verran hitaalla temmolla soitettuja, että oikeastaan on helpompikin soittaa ne niin, ja moniäänistä juttua soittaessa eron up- ja downstroken välillä kuulee helpommin. Kokeile vaikka soittaa tuota ensin pelkillä downstrokeilla ja sitten vuorotellen alas ja ylös: |-------- |------ |------- |-7-7-7-5-5--- |-5-5-5-3-3-- |------- Sitten on vielä economy, jonka on nimensä mukaisesti tarkoitus olla taloudellinen tyyli. Tämä on muuten kuin alternate-tyyli, mutta kieltä vaihtaessa soitetaan vaihdon suuntaan oleva isku, jotta energiaa ei kuluisi plektran suunnan vaihtamiseen. Kuulemma nopeissa tiluissa tästä on hyötyä. Asiaan kuuluu myös miettiä, että aloittaako fraasin ylös- vai alaspäiniskulla, jotta kielenvaihtoon tulisi mahdollisimman taloudellisesti. Esim:
|-------- |------6 |--7-5- |-------- |------- |------- Tämän voisi soittaa UDD. Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, että pidät plektraa hyvin käsissä. Plektran kärjen ei tarvitse näkyä sormien alta kuin ihan vähän. Eri tyyleillä on hieman soundieroja ja ne soveltuvat erilaisiin paikkoihin, joten kannattaa opetella monipuolisesti erilaisia tapoja. Ja kuten sanottua, alternatella pääset soittamaan paljon nopeampia juttuja kuin pelkillä downstrokeilla. Economy on sitten vähän hienosäätöä jos tiluttamisesta innostut. |
Stratocaster_90 16.09.2006 21:47:45 | |
---|
Ja pidä ihmeessä vain peukalolla ja etusormella kiinni plektrasta, itselläni se auttoi käsittämättömän paljon joskus kun oli sama ongelma kuin sinulla. |
J D 17.09.2006 13:03:00 | |
---|
Juuh, kiitoksia neuvoista. :) etusormella ja peukalolla minä pidänki plektraa. tosin ylöspäinlyönnit tuottavat vielä vaikeuksia.. mulla taitaa olla liian "jämäkkä" ote... |
Novac 17.09.2006 13:13:29 | |
---|
Juuh, kiitoksia neuvoista. :) etusormella ja peukalolla minä pidänki plektraa. tosin ylöspäinlyönnit tuottavat vielä vaikeuksia.. mulla taitaa olla liian "jämäkkä" ote... Osuit muuten aika hyvään pointtiin noin niinkuin yleensäkin: plektraa ei saa puristaa tai muutenkaan pidellä liian kovaa, mieluumin rennosti ja jopa löysästi. Silloin soittokin kuulostaa paremmalta ja on myös helpompaa. mikä on olutta on nyt mennyttä... |
J D 17.09.2006 19:33:51 | |
---|
Noh, entäpä plekun kulma kielen nähden? eli missä kulmassa ja kuinka syvällä pleku on kun pikataan? meinaan vaan, että ylöspäin pikatessa pleku tarttuu joskus kieleen. varsinki sointuja soittaessa. oikean käden tekniikka on mulla aika puutteellista... |
32788 17.09.2006 19:53:08 | |
---|
Noh, entäpä plekun kulma kielen nähden? eli missä kulmassa ja kuinka syvällä pleku on kun pikataan? meinaan vaan, että ylöspäin pikatessa pleku tarttuu joskus kieleen. varsinki sointuja soittaessa. oikean käden tekniikka on mulla aika puutteellista... Kannattaa pitää sitä niin, että se ikään kuin "taittuu" kun osuu kieleen. Eli on sen verran löysästi sormien välissä. Ja niin, että sitä plekua osuu mahdollisimman vähän kieleen (n. 0,5cm) |
TheLemon 17.09.2006 19:56:47 | |
---|
Noh, entäpä plekun kulma kielen nähden? eli missä kulmassa ja kuinka syvällä pleku on kun pikataan? meinaan vaan, että ylöspäin pikatessa pleku tarttuu joskus kieleen. varsinki sointuja soittaessa. oikean käden tekniikka on mulla aika puutteellista... No se plekun kulma on vähä makuasia kanssa, se vähä vaikuttaa soundiin... Kannattaa pikata sillälailla miten se tuntuu parhaimmalta ja kuulostaa parhaimmalta..? "Her face is cracked from smiling, all the fears that she's been hiding." |
Page 18.09.2006 16:56:52 | |
---|
mulla oli aikoinaa sama ongelma :D ,mutta kitara ope neuvo että kannataa joka toinen up,down,up,down jne ps. mutta bendit downsrtokella |
Tietysti Pauligin 21.09.2006 12:19:03 | |
---|
mulla oli aikoinaa sama ongelma :D ,mutta kitara ope neuvo että kannataa joka toinen up,down,up,down jne ps. mutta bendit downsrtokella Ihan hyvä neuvo mutta voi sitä varioidakin, ei tarvitse vedellä koko ajan ylös-alas. Economy ymssss...... Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
J D 21.09.2006 15:52:26 | |
---|
Ihan hyvä neuvo mutta voi sitä varioidakin, ei tarvitse vedellä koko ajan ylös-alas. Economy ymssss...... Hmm.. jos oppii alternate pikkauksen, niin luulisin et siitä on sitten vaikeampi siirtyä economyyn. Economyssa on korkeampi kynnys, pitäis ajatella että miten pikkaa ym.. Joten parempi että, opettelen ekaks alternaten.. |
Tietysti Pauligin 21.09.2006 19:58:46 | |
---|
Hmm.. jos oppii alternate pikkauksen, niin luulisin et siitä on sitten vaikeampi siirtyä economyyn. Economyssa on korkeampi kynnys, pitäis ajatella että miten pikkaa ym.. Joten parempi että, opettelen ekaks alternaten.. Pointti olikin se että pikkaa siten kuten parhaalta tuntuu eikä väkisin väännä minkään kaavan mukaan., Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
Kannattaa alottaa se harjottelu mahollisimman ohuella plekulla ja siirtyä pikkuhiljaa paksumpiin. Ittellä ainaki autto ku aloin opettelemaan |
moottorisaha 26.09.2006 02:19:02 | |
---|
Pointti olikin se että pikkaa siten kuten parhaalta tuntuu eikä väkisin väännä minkään kaavan mukaan., No ei se välttämättä ole paras vaihtoehto, että jumittuu siihen tyyliin jonka aivan ensimmäiseksi oppii. Vaikka joku toinen tyyli saattaa vaatia alkuun enemmän harjoittelua jotta siihen tottuu, niin sen opetteleminen usein myös myöhemmin palkitsee. "I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio |
ogre 28.09.2006 07:46:35 | |
---|
Kun alat alternatella tahkoamaan niin yritä pitää aksentti samana. Eli siis, aloitat sitten maahan päin, tai itseesi päin pikkaamaan, yritä saada nuotti saman vahvuisena suunnasta riippumatta. Kuulostaa yksinkertaiselta mutta se on mielestäni sellainen asia johon kannattaa kiinnittää huomiota. |
J D 28.09.2006 14:22:01 | |
---|
juuh.. Täältä on tullu hyviä neuvoja joten kiitokset niistä. Jos jollaki vielä tulee mieleen jotain pikkaukseen liittyen niin kirjoittakaa pois.. :P |
emuva 28.09.2006 21:42:42 | |
---|
Kannattaa alottaa se harjottelu mahollisimman ohuella plekulla ja siirtyä pikkuhiljaa paksumpiin. Ittellä ainaki autto ku aloin opettelemaan Ohut plektra napsuu ärsyttävästi, joten en esim itse henkilökohtaisesti pidä niistä. Mutta teräväkärkinen Dunlop Jazz III helpottaa soittoa, huomasin sen itse kun ostin niitä toissapäivänä. Extraheavytkään eivät välttämättä ole hyviä aloittelijalle (?), mutta fender heavyt on mielestäni ihan hyviä, vaikka kuluvatkin aika äkkiä (tykkään silti jatseista enempi). Osta plektrasi musiikkityylin ja mieltymyksen mukaan, jäykkä plektra liikkuu ketterämmin eikä veny niin, että jää jälkeen (olen huomannut alussa, en osaa selittää tätä hommaa paremmin). Makuasoita nuo plektrojen valinnat, mutta alternate on todella tärkeää opetella! Älä kuitenkaan paukuttele mitään tekniikkakuvioita vaan ota jonkun biisin melodia eteen ja soita, sekä nauti siitä :) |
M!Xu 06.10.2006 21:17:29 | |
---|
Kuinkas sitte Sweep-pickin'. Sen haluisin kans oppia. Heittäkää jotain vinkkiä, kiitos! |
Benizakura 07.10.2006 14:48:01 (muokattu 07.10.2006 14:48:54) | |
---|
Sweeppauksen plekutekniikka on helppoa, mutta sormet pitää kehittää nopeiksi ja tarkoiksi. Lopuksi vielä käsien yhteispeli hyväks niin päitä alkaa putoilla. |