Aihe: Carslbro Hornet 30:stä tietoja? 1 | |
---|---|
![]() 25.09.2006 19:01:57 (muokattu 25.09.2006 19:12:30) | |
Aloittelevana kitaransoittajana sain lainaksi sähkökitaran ja tämän (trankku)vahvistimen. Kyseinen yksilö on luultavasti itseäni vanhempi, ehkä 80-luvun alusta. Nyt olen kiinnostunut tietämään, onko kyseisestä laitteesta mihinkään? Kitarani (Ibanez EX350) on parhaimmat päivänsä nähnyt ja oisi kovasti hieno-, ja vähän järeämmänkin säädön tarpeessa (turhan kallis keikka tod.näk.), piuhat madonsyömiä ja kaikki muutkin lähtökohdat todellisia helmiä vikojen/puutteiden paikannukseen tälläiselle aloittelijalle. Netistä en googlettamalla löytänyt juuri lainkaan tietoja kyseisestä vahvarista, kaipaan siis teidän neuvojanne arvoisat M.nettiläiset. Vahvistimen merkki ja malli on siis Carslbro Hornet 30, ja kuten arvata saattaa tehoja piisaa "täydet" 30W. Combohan tuo (jos termistöni pitää). Vahvistin on tehty Englannissa. Etupaneelissa on liitännät IN ja D/I Potikoita löytyy GAIN, LO, HI ja VOL ja itselleni arvoitukseksi jäänyt PARAMETRIC Freq ja Gain. Ja virtanamiska tietenkin Sarjanumero H 20620 Säröä en ole tuosta irti saanut, ei sitten varmaan kuulu ominaisuuksiin (vain yksi kanava tmv.?), mitä nyt tuntuu olevan luonnostaan vähän, öö, omaperäisen kuuloinen. Tuo omaperäisyys saattaa johtua siitä että vahvistin on majaillut viimeiset 3-4 vuotta ulkovarastossa. Toimii kuitenkin. Uuden (/käytetyn) vahvistimen joudun varmaan hommaamaan kunhan budjetti antaa periksi, mieli tekisi vaan sitten kerralla ostaa vähän parempaa jos tässä oppisi ensiksi vaikka tuolla vähän soittelemaan, jos säröksi hommais sitten jostain vaikka halvan pedaalin. Lisään kohta vähän selventäviä kuvia. e. kuvat osoitteessa http://koti.phnet.fi/totke/carlsbro/ | |
![]() 25.09.2006 19:10:11 (muokattu 25.09.2006 19:10:25) | |
Hehe, hornet on tuttu tapaus! :) Säröä saat kun väännät sen gainin kaakkoon. Todennäköisesti haittapuolena tulee ulvovan sian kuuloista kiljuntaa, kohinaa, surinaa ja ties mitä rutinaa. Se parametric freq tarkoittaa puoliparametrisesti toimivaa eq:ta ja käytännössä keskialuetta. Sillä valitset haluamasi taajuuden (kuulon kanssa, kuinkas muutenkaan) ja gainilla boostailet/leikkaat sitä tarpeen mukaan. Ei mitenkään mieltäylentävä laitos, edes ulkoisesti. Kaverin ensimmäisenä vahvarina tuo oli kuukauden, kunnes löydettiin Marshallin valvestate käytettynä todella halvalla. Sekin oli poikkeuksellisesti parempi, kuin tuo Hornet. Kysehän oli siis nyt todellakin surullisenkuuluisasta II-sarjan pöntöstä. En mä tiedä mitä tosta sanoa, anna vaikka lahjaksi pahimmalle vihamiehelle. Kitarasta saattaa sensijaan saada harrastelevalla soitinnikkarilla ihan soittokelpoisen pelin, jos olet muutaman kympin valmis sijoittamaan. Ammattilainen luonnollisesti ottaa tuntitaksan, joten hinta voi olla vähän korkeampi, joskin niin on myös työn laatu. Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten! | |
![]() 25.09.2006 19:20:14 | |
Säröä saat kun väännät sen gainin kaakkoon. Päätin kokeilla tätäkin rohkaistuani, en tuota kyllä säröksi sanois, mun soitto "säröyttää" cleaninakin enempi :) Tiedä sitten johtuuko tämän kyseisen yksilön hyvin heikosta kunnosta kun noita potikoita käännellessä vinkuu ja paukkuu. | |
![]() 25.09.2006 19:24:06 | |
Hetken jo luulin...mulla oli 70-luvun lopussa ensimmäisenä "oikeana" vahvistimena Carlsbro Hornet; trankkucombo kahdella 10-tuumaisella ämyrillä ja tremololla. Olisi kiva löytää sellainen vielä kirpparilta halvalle, että sais fiilistellä... Muistini mukaan ihan käypä laite, joskaan ei kovin monipuolinen. Mutta siis ihan eri kuin tuo 80-luvun yritelmä. | |
![]() 25.09.2006 19:25:14 | |
Tiedä sitten johtuuko tämän kyseisen yksilön hyvin heikosta kunnosta kun noita potikoita käännellessä vinkuu ja paukkuu. Saattaa olla, toki kaverini vahvistin teki täsmälleen samaa. Sitä soundia on oikeasti vaikea sanoin kuvailla. Sopisi ehkä johonkin häröilymusaan efektiraidaksi biisin väliosaan. :D Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten! | |
![]() 25.09.2006 19:46:27 | |
Sitä soundia on oikeasti vaikea sanoin kuvailla. Sopisi ehkä johonkin häröilymusaan efektiraidaksi biisin väliosaan. :D Mitä muuta voi odottaa vahvistimelta, jonka valmistaja on Carlin veli? | |
![]() 25.09.2006 19:55:45 | |
Mitäs tuohon D/I-reikään kuuluisi työntää? Diplomi-insinöörejä tuskin ainakaan. Kitarasta saattaa sensijaan saada harrastelevalla soitinnikkarilla ihan soittokelpoisen pelin, jos olet muutaman kympin valmis sijoittamaan. Ammattilainen luonnollisesti ottaa tuntitaksan, joten hinta voi olla vähän korkeampi, joskin niin on myös työn laatu. Kun kerran tuo kitara tuli puheeksi, niin mitäs tuolle kannattais lähteä tekemään, jotta siitä tulis ihan kelpo peli, mikkejä jotkut on kuulemma tuohon vaihtanu ja saaneet käypiä keikkakitaroita, mutta taitaa olla turhan kallista. "Soittokuntoon" olen tuon saanut pienellä avustuksella. Tallan jouduin blokkaamaan kun ei kymppikielillä floikan jouset kyenneet enää vastaan pistämään(venyneet varmaan, ei ruuvit syvemmälle mene). En kyllä sillä floikalla mitään teekään ja kampikin on matkalla kadonnut. Lisäksi olen kolvannut jakin takaisin, kun oli irronnut ja kielet vaihtanut. Täytynee hommata vihamies joka harrastaa musisointia ja dumpata toi lahjaksi oven taakse. Tai sitten vaan palautan sen omistajalleen jos takaisin huolii. Tämä opiskelija kiristää vyötä vielä lisää ja alkaa haalimaan vahvistinrahoja kasaan, saa suositella vahvistimia hintaluokassa 100-200e, vaikkapa käytettyjä jos sais enempi vastinetta nälkäkuurillensa. | |
![]() 25.09.2006 20:02:44 | |
Mitäs tuohon D/I-reikään kuuluisi työntää? Diplomi-insinöörejä tuskin ainakaan. Sehän toimii impedanssimuuntimena, eli siinä on sisäänrakennettu DI-boksi. Siitä saa linjatasoisen signaalin vaikka suoraan mikseriin. Eri asia on, että onko se soundi käyttökelpoinen, epäilen. :) Kun kerran tuo kitara tuli puheeksi, niin mitäs tuolle kannattais lähteä tekemään No kaikki huonot ja kuluneet osat pitäisi vaihtaa uudempiin vastaaviin. Sen lisäksi mikkien vaihto voi tehdä terää. Harkitsemisen arvoinen vaihtoehto on katella käytettyjä merkkimikkejä tai Kent Armstrongeja uutena. Perussäädöt: puhdistaminen, mikkien korkeudet, kielien vaihto, intonaatio, kaularaudan säätö, tallan korkeus, juotosten tarkistaminen jne. Vaikea sanoa mitään, kun ei ole koittanut ko. kitaraa. Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten! | |
![]() 25.09.2006 20:09:51 | |
Kiitokset vastauksista. Eiköhän asia ole tällä selvä. Antille avuliaisuudesta plussa. | |
![]() 25.09.2006 20:59:50 | |
Mitäs tuohon D/I-reikään kuuluisi työntää? Diplomi-insinöörejä tuskin ainakaan. HÖHÖHÖHÖHÖHÖHÖHÖHÖÖHEEE! kylläpä nauratti, ihan oikeasti :) "soita silleen makeesti" -Albert Järvinen | |
![]() 26.09.2006 00:19:55 (muokattu 26.09.2006 00:25:38) | |
Carslbro Hornet 30 Tuttu nimi. ...mulla oli 70-luvun lopussa ensimmäisenä "oikeana" vahvistimena Carlsbro Hornet; trankkucombo kahdella 10-tuumaisella ämyrillä ja tremololla. Mun eka vahvari oli just tommonen. Siinäkin oli tremolo efektinä. Muistini mukaan ihan käypä laite... Mun muistini mukaan taas ei. 10 vuotta se mulla kesti, joskus 1992 se lahos. Oli ollu käyttämättönä 2-3 vuotta ja sitten kun sitä tarvitiin, virta päälle, meni vähän aikaa ja *poks*. En muista kuin monta komponenttia kärähti, mutt sen paikka paikoin mustuneen piirilevyn muistan hyvin. "Koppa" siitä hornetista on jäljellä vieläkin, toiminut niin monitori, tietokoneen kuin näppiksen alustana. Toimii tällä hetkelläkin. Ehkä se on parempi siinä käytössä. Toinen kajarikin on jossain, muistais vaan missä. | |
![]() 26.09.2006 07:45:27 (muokattu 26.09.2006 07:46:14) | |
Mun eka vahvari oli just tommonen. Siinäkin oli tremolo efektinä. Meilläkin on tuollainen... Yksi niistä harvoista kitarakamppeista, joka itseasiassa on emännän eikä minun. Onpa tuo Hornetti kiertänyt suht' isoilla stageilla tässä maassa, eli älkääpä vähätelkö... =) JuSu I'm afraid of the candle but live for the flame. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)