Aihe: Muusikoiden suhtautuminen yleisöön..
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Jäärä
25.09.2006 15:52:34
Kyllähän yleisön toiveita voi tiettyyn pisteeseen toteuttaa mutta monta kertaa ne kyllä heittää överiksi. Jengi luulee että bändi on joku jukeboksi, sano joku biisi tai hyräile se sinne päin niin kyllä ne sen soittaa. Tään vuoden pohjanoteeraus tuli juuri tänään klo 16.25, faxista pamahti 4-sivuinen puhe päivänsankarille jonka väleihin bändin olisi pitänyt soittaa n. 15 sekuntia kestäviä välisoittoja biisien vaihdellessa porilaisten marssista Billie Jeaniin, Välissä oli mm lause "Rummut pärisee....basso jyrää...ilmassa on ukkosen jylinää......bändi tekee tähän loppuhuipennuksen" Siis haloo, keikka on huomenna ja alkaa 19.00 tilaajalla ei ollut esittää minkään näköisiä lappuja tai muutakaan, vain biisien nimet (8 kpl) ja että 15 sek siitä "parhaasta kohdasta". Ja kehtas vielä kiukutella että miksette muka voi soittaa?? Sanoin kyllä kerrankin vastoin tapojani että "Perkele, meiltä on tilattu 4 settiä, jos haluat keikan keikan sisällä niin siitä tulee uusi lasku! Ja koska kyseessä on ns. pikatoimitus niin se on hieman kalliimpaa!! Turis hiljeni, ei halunnu kuulla sitä "hieman" kalliimpaa hintaa. En olis kyllä ilenny itekkään sanoa, kun en oo tottunu isoihin summiin.... = )

Hehe. Tää tuo muistot mieleen. Oli jotkut TietoEnatorin juhlat joskus takavuosina jossain perkeleen hienossa ja ahtaassa paikassa. Soitettiin jossain toisessa huoneessa kuin joku hemmo piti toisessa huoneessa puhettaan. Tosiaan oli lapulla koko puhe ja siihen väliin oli bändille annettu ohjeita erilaisten "ääniefektien" toteuttamiseksi. Sepä oli perin vittumaista puuhaa. Kuunneltiin korva tarkkana sitä puheen pitäjää ja yritettiin osua kohdalleen. "Ääniefekteinä" oli "aavemaista tunnelmaa", "huohotusta", kaikenlaisia "kaatumisääniä" ym. ym. Mä en ole oikeastaan varma, tajusiko juhlaväki tän idean vai luuliko ne, että bändi sekoilee LSD-tripillä siellä toisessa huoneessa ja pitää omaa kivaa.

Mut liksaa tuli hyvin ja ruoka oli erittäin hyvää.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Ukko
25.09.2006 16:33:51

Nii. Tai miksi sen PA-läjän pitää soida bändistä poispäin? Miksei ne pömpelit voi vetää takaseinälle ja kääntää bändiin päin?

I'll get me coat.

Ja kuunnella koko ilta mikrofonien kierto kiljahduksia.
Lennu
25.09.2006 21:46:37

Ja kuunnella koko ilta mikrofonien kierto kiljahduksia.

Ei sinne takaseinään, vaan vastapäiseen. Yleisön taakse.
"Ei, sä et näköjään ollenkaan käsitä missä suunnassa ongelmat on." "Mä käsitän,mut mä en tiedä sitä että saatko sä niihin ammattitaitoista apua?"
v_m_kangas
26.09.2006 09:23:46

Ei sinne takaseinään, vaan vastapäiseen. Yleisön taakse.

Heh, mahtavalla viiveellä tulisi ääni, tietenkin salin pituudesta riippuen :)
Humppaa tai soita humppaa
lukkari
26.09.2006 12:39:33
KOvaa on valitus kun keikoilla on semmoista ja tämmöistä ym.kun sitä rutiinia tulee tarpeeksi niin pärjää useimmissa tilanteissa.
uruttaja
26.09.2006 12:50:29
Nyt luin tuon kunnolla läpi ja onhan siinä asiaakin. Privaattibileissä kannattaa sopia kaikki etukäteen. Muuten rami karkaa käsistä hyvin helposti. Tätä voi ihan vapaasti soveltaa myös hääkeikkoihin ja humppakinkereihin.

En suosittelisi kenellekkään tilannetta jossa 150 kiloiset kahden promillen kännissä olevat Harrikkajätkät pääsis stagelle laulamaan, kun nyt vaan sattuu huvittamaan. Tai kokeilemaan kuinka kauas lentää Hammond. Tai ota kiinni basisti.

Mitä enemmän sopii asioita etukäteen, sitä vähemmän tulee yllätyksiä. Yksi vastuuhenkilö, joka sopii jutuista, backstage johon ei ole kenelläkään asiaa. Se vastuuhenkilö vastaa, että stagelle ei pääse kukaan. Samoin se vastaa että tekniikka toimii ja on käytettävissä tiettynä kellonaikana. Tarjoiluiden kanssa ei ole ollutkaan ongelmaa.

Jos joku haluaa firmassaan hieman lisää katu-uskottavuutta, niin totta kait se käy. Kertoo etukäteen mikä biisi ja mistä sävellajista. Firmajuhlien järkkääjät on ammattilaisia, niiden kanssa pystyy sopimaan jopa mitä biisejä mennään missä vaiheessa. Ne osaa vaatia ja maksaa.
pekkajau
26.09.2006 13:15:27 (muokattu 26.09.2006 16:37:47)
Joskus nuorempana vitutti aina sillon kun laittoi kovalla kiireellä viime tingassa kolskeita lavalle pystyyn esim. häissä... syystä että soittoloosissa oli töröttänyt joku kahvipöytä tms sillon kun olisi ollut aikaa roudata ja sopia vaikka maailman rauhasta... ja kun ähki persesuoli pitkällä pakastimen kokoista laulukaappia kaapinjalan tapin nokkaan niin siihen yleensä sillon tuli ja tulee monesti vielä nykyäänkin joku viimetipan "asioistasopija" selittämään suu vaahdossa että: "Mitä hyö on nyt sitten lopulta aatelleet ja että soppiiko teille se ja se ja silloin ois semmonen leikki ja siihen aikaan pitäs sitä kuuluttaa sitä ja siihen aikaan pitäs tältä kasetilta soittaa se kappale siihen väliin jne... !" Monesti oisi sillon tehnyt mieli sanoa että:"PAINU sinä helevettihin siitä!"

Nykyään sitä osaa jo naureskella moisille vouhottajille jos kohdalle sattuu... kun ne on niin tohkeissaan!
Ei mulle tarvitse taputtaa...olen talon väkeä!
jon lord
26.09.2006 14:26:11
: "Mitä hyö on nyt sitten lopulta aatelleet ja että soppiiko teille se ja se ja silloin ois semmonen leikki ja siihen aikaan pitäs sitä kuuluttaa sitä ja siihen aikaan pitäs tältä kasetilta soittaa se kappale siihen väliin jne... !" Monesti oisi sillon tehnyt mieli sanoa että:"PAINU sinä helevettihin siitä!"

!

Useasti olen jutellut noiden konserttisalien äänimiesten kanssa ja ne kertoo aina joka paikassa että paikalle tulee joku tanssi tai performanssiryhmä. Sitten ne tyrkkää äänimiehelle cd:n tai useasti monta cd:tä käteen ja sanoo että ensin soitetaan 17,5 sek. tuosta raita numero 5. Sitten soitetaan tuosta suraavasta cd:stä 20,6 sek. raita numero 13 jne.jne.
Me kun mennään paikalle niin aina olen tehnyt valmiiksi cd:n jossa biisit tulee numero järjestyksessä eikä tarvitse katkoa ja hakea sieltä sun täältä. Sen kun painaa play ja pause jne. Ne on aina kiitelleet että kiva tehdä töitä ammattimiesten kanssa. Kässärit ja cd;t sun muut valmiina eikä tarvitse arpoa.
Ei pitäisi olla nykytekniikan aikana temppu eikä mikään tehdä oma cd jossa kappaleet on järjestyksessä.
Noita ylläkuvattuja tilanteita on tullut eteen ihan tarpeeksi. Siksipä en enää semmoisia tee. Eipä tarvitse stressata turhan takia. Saavat illan tekijät itse sählätä oman mielensä mukaan.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
isojussi
26.09.2006 21:13:38
Loorttin kuvaama tilanne on ihan maan tapa kaiken maailman voimistelu- ja jumppaseuroilla läpi maan. Olen joskus jossain palauttanut levyjä joissa ei lue mitn ja sanonut, että yks tekee listan ja kaikissa levyissä lukee mikä raita ja kuinka pitkään jne....
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
baron
26.09.2006 21:20:42

Mä oon mun keikoilla aina vaatinut, että tilaaja nimeää vastuuhenkilön, jonka kanssa sovitaan tapahtumista keikan aikana.
Jos joku tulee vaatimaan jotain, pyydän häntä kääntymään vastuuhenkilön puoleen.
Yleensä vastuuhenkilöiksi on nimetty järkeviä, joka suodattaa riittävästi.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
Veksi
29.09.2006 23:53:47
Me otetaan järjästäjien toiveet huomioon, ja toteutetaan ne, samoin jos yleisö
jotakin vaatii, sillion on kaikkien mukava olla, jos on ??
baron
30.09.2006 01:52:09

Ihan periaate: Kuka edustaa yleisön toivetta?
Mun bändin jätkien mielestä se isotissinen räkäkännissä oleva ämmä, joka ei kuitenkaan anna kellekään bändin jätkälle?
Mun mielestä se hiljainen, jolla on fyrkkää ja joka voi tilata meidät seuraavalle keikalle.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
R.Syke
30.09.2006 08:46:02
Voiko ihanammin päivän enää alkaa?
Timi
30.09.2006 09:39:45
Voiko ihanammin päivän enää alkaa?

Kyllä vois!
Kylmän viileesti!
Timi
30.09.2006 10:30:35
Ja näyttää siltä että alkaakin!
Luen tuota otsikkoa nyt.En tahdo taas alkaa sitä iänikuista mielipiteiden vaihtoa yleisö kontra muusikot.Hei!Skulataan niille jotka meistä dikkaa.Tarkoitan sitä että älä saakutti myy jotain mitä ette ole!Noilla hääkeikka markkinoilla tuntuu olevan buumi bilemusan suuntaan silti vierat ovat suurimmalta osin ns. aikuisia jotka lähtevä himaan hääkakun jälkeen,siis joku kolmas osa.Mä sain olla Mikan kanssa keikalla häissä ja jengi dikkas kybällä tätäDirlanda,Reetu tsydeemiä.
Kylmän viileesti!
Groovelover
30.09.2006 10:42:29
Useasti olen jutellut noiden konserttisalien äänimiesten kanssa ja ne kertoo aina joka paikassa että paikalle tulee joku tanssi tai performanssiryhmä. Sitten ne tyrkkää äänimiehelle cd:n tai useasti monta cd:tä käteen ja sanoo että ensin soitetaan 17,5 sek. tuosta raita numero 5. Sitten soitetaan tuosta suraavasta cd:stä 20,6 sek. raita numero 13 jne.jne.

Jonkun kerran olen joutunut miksauspöydän takana hoitamaan just tuollaista viime hetken perse edellä puuhun-säätöä, pahimmillaan muutama minuutti ennen vetoa tyrkätään kouraan se kasa kotipolttoisia cd-levyjä eikä MITÄÄN ole paperilla valmiina, siinä ne selittää suu vaahdossa tuota ohjeistusta, itse riipustaa häthätää johonkin paperilappuun pikanuotin ja sitten onkin showtime. En koskaan enää, siis missään tilanteessa, halua enää tehdä tuollaista. Kaikkein pahin oli eräs manneryhmä joka esitti mustalaistansseja; ne tuli sentään sinne miksauspöydän luokse toiveineen puoli tuntia ennen vetoa, mutta ylläri tuli sen jälkeen kun oli kuultu ohjeistus (=45 sek raitaa 3, etc etc). No, tyyppi antoi kotipolttoisen cd:n jonka pistin soittimeen tsekatakseni äänitystasot että saa heti vedon alkuun volan kohdalleen. Se h****tin cd oli soundista päätellen kopsattu joltain suhisevalta ja venyneeltä c-kasetilta eikä sitä oltu indeksoitu, eli cd-soittimen näytössä lukee yksi kappale, kesto 46.32. Siinä kohtaa vitutuskerroin kyllä jo alkoi hipoa huippulukemia, teki vahvasti mieli lyödä hanskat tiskiin ja poistua välittömästi lähimpään kapakkaan vetämään nupin turvoksiin. Mutta tuli sekin veto jotenkin klaarattua läpi. Mutta kuten sanoin, ei koskaan enää.

Siis amatööritanssiryhmät tekee tuota, ammattilaiset yleensä ei.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Groovelover
30.09.2006 11:28:40 (muokattu 30.09.2006 11:35:39)

Jos jatkaisi avautumista kun hyvään alkuun pääsi.. siis jos yleisö mitä tahansa vaatii niin toteutetaan? Siitä ei saa kuin ruskean kielen ja kestovitutuksen. Tottakai yleisön toiveita voi toteuttaa jos ne on a) järkeviä b) toteuttamiskelpoisia c) sivistyneellä tavalla ja mieluusti selvinpäin esitettyjä sekä d) hyvissä ajoin etukäteen bändille kerrottu.

Ja baronin mainitsema linja yhdestä vastuuhenkilöstä tilaajan puolelta on täyttä asiaa. Liian usein esim. hääkeikoilla ohjelma on tungettu aivan liian täyteen kaikkea sälää ja sitten se aikataulu kusee. Järkevä vastuuhenkilö osaa pitää homman hanskassa ja torjua tyylikkäästi epärealistiset sekä huonot ideat. Useimmiten hääkeikat on hauskoja tilaisuuksia, jopa soittajalle, mutta itse en enää jaksa lämmetä yhtään näille turoille jotka tulee jopa kesken biisin hirveässä soosissa hyräilemään viinanhuuruisilla hönkäyksillä korvaan jotain biisiä joka turon mielestä ilman muuta pitäisi vetää että hän pääsee sen laulamaan, "katosh kyl mie shen ossaan, mie käyn naapuripupissa karaokessa kolme kertaa viikosha".

Ja firmakeikoilla voi tulla vastaan näitä piirimyyjiä ja konsulentteja jotka viinaa juotuaan muuttuvat äärimmäisen vittumaisiksi maailmanomistajiksi jotka purkavat bändiin traumansa siitä kun ei se vaimo antanutkaan lauantaina saunan jälkeen, tai kun se pomo on niin vittumainen ihminen, ja siksi heidän tahtiinsa pitäisi hyppiä nöyrästi ja vetää jotain dirlandaata. Ei kiitos.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
jon lord
30.09.2006 11:32:56
Nyt luin tuon kunnolla läpi ja onhan siinä asiaakin. Privaattibileissä kannattaa sopia kaikki etukäteen. Muuten rami karkaa käsistä hyvin helposti. Tätä voi ihan vapaasti soveltaa myös hääkeikkoihin ja humppakinkereihin.
Mitä enemmän sopii asioita etukäteen, sitä vähemmän tulee yllätyksiä.

Niissä bileissä joissa meidän show on illan päänumero me ollaan aina sovittu niin ettei kukaan joutuisi istumaan selin esiintymispaikkaan nähden. Kaikki eivät tule ajatelleeksi sitä että puolet joutuu istumaan selin ja eivät näe ja sitten käännellään tuoleja ja sun muuta.
Joillekin joutuu selittämään paljon joillekin ei yhtään.
Sitten toinen asia joka on ihan yhtä tärkeä on shown esitysajankohta. Jos se venyy liian pitkään niin yleisö alkaa olla liian paljon nauttineena ja se voi häiritä. Monesti ne paikat joissa on bändi ja tanssia lopuksi niin siellä ajoitus pelaa jo pelkästään sen takia että jengi haluaa päästä tanssimaan ajoissa.
Mutta shown kannalta kaikki pitää sopia etukäteen joskus hyvinkin tarkasti.
No tämä ei nyt ollut suoranaisesti tanssiin liittyvää mutta esiintymiseen noin yleisesti kylläkin.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
lukkari
02.10.2006 12:43:16
Jos jatkaisi avautumista kun hyvään alkuun pääsi.. siis jos yleisö mitä tahansa vaatii niin toteutetaan? Siitä ei saa kuin ruskean kielen ja kestovitutuksen. Tottakai yleisön toiveita voi toteuttaa jos ne on a) järkeviä b) toteuttamiskelpoisia c) sivistyneellä tavalla ja mieluusti selvinpäin esitettyjä sekä d) hyvissä ajoin etukäteen bändille kerrottu.

Ja baronin mainitsema linja yhdestä vastuuhenkilöstä tilaajan puolelta on täyttä asiaa. Liian usein esim. hääkeikoilla ohjelma on tungettu aivan liian täyteen kaikkea sälää ja sitten se aikataulu kusee. Järkevä vastuuhenkilö osaa pitää homman hanskassa ja torjua tyylikkäästi epärealistiset sekä huonot ideat. Useimmiten hääkeikat on hauskoja tilaisuuksia, jopa soittajalle, mutta itse en enää jaksa lämmetä yhtään näille turoille jotka tulee jopa kesken biisin hirveässä soosissa hyräilemään viinanhuuruisilla hönkäyksillä korvaan jotain biisiä joka turon mielestä ilman muuta pitäisi vetää että hän pääsee sen laulamaan, "katosh kyl mie shen ossaan, mie käyn naapuripupissa karaokessa kolme kertaa viikosha".

Hää ym yksityisbileissä tarjoan tilaajalle biisilistaa josta voi vaikka valita biisejä mitä haluaa ja vaikka järjestyksessä.Häät ovat aina oma juttunsa ja yleensä niissä on liikaa ohjelmaa mutta mitä sitten, nehän on niitten juhlat.Sitä voi soittaa tai pitää taukoa.Ihan yks paskan maku kunhan vain muistaa sopia mihin aikaan soitto päättyy ja pitää siitä kiinni.Tossa kesällä yksissä häissä morsian kysyi että voiko porukka käydä laulamassa kun suku on innokasta karaoke porukkaa.Sovittiin etukäteen että käyhän se ja meillä kaikilla oli niin mukavaa.Soitti vielä mulle seuraavana iltana ihan innoissaan ja lupasi suositella "pändiä" ( kahden tyypin omb) muillekin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)