Aihe: G-vire
1 2
pehko
25.09.2006 11:39:17 (muokattu 25.09.2006 11:42:00)
Tuolla raskaamman musiikin palstalla on puhetta tuosta että miltä kitara kuulostaa nykypäivänä, niin siellä tuli esille että tietyt bändit vetää mm. bassolla G:ssä..olen toki tähän ennenkin jossain törmännyt.

eli siis, minkäköhän paksusta settiä tuohon tarttis? Ei siinä, että ite olisin semmosta ettimässä, noin niinku uteliaisuuttani vaan.
HEAVY...FUCKING...METAL!
Johannes_t
25.09.2006 11:56:12

Kai se sitten on niin ajateltu, että seiskakielisen kitaran ja viiskielisen basson alin kieli viritetään G:hen, eli kaksi kokosävelaskelta normaalia matalemmaksi. Se, kuinka moisen saa toimimaan onkin täysi arvoitus :D Kitaraanhan voi aina lyödä bassonkielet kiinni, mutta basson toistuminen G:stä... Jos siinä basisti soittelee sitten perusvireestä, eli ts. melkeinpä samaa oktaavia kuin kitarakin! :D
pehko
25.09.2006 12:00:50
Kai se sitten on niin ajateltu, että seiskakielisen kitaran ja viiskielisen basson alin kieli viritetään G:hen,

No baritoni skeban saa kyllä G:hen helposti, mutta tuo basso kyllä vähän mietityttää, että millasta helvetinmoista lentotukialus vaijeria siinä saa olla kiinni sitten.
HEAVY...FUCKING...METAL!
balzary
25.09.2006 12:03:00

Tollasten bändien täytyy kuulostaa rangalta. Onko heittää nimiä ko. virettä harrastavista möyri-möykyistä?
Soundi lähtee oliiviöljystä.
Johnny Buzz
25.09.2006 12:05:10

No baritoni skeban saa kyllä G:hen helposti, mutta tuo basso kyllä vähän mietityttää, että millasta helvetinmoista lentotukialus vaijeria siinä saa olla kiinni sitten.

Millähän meinasit tuon ala g:n toistaa? Ei kyllä peruskaiuttimet ihan tuohon taivu,
pehko
25.09.2006 12:05:36
ainakin Deftonesin viimesimmällä vedeltiin osa G:stä ja Sikthin eka lätty. Joku sano että Mesihukkakin vetää, mutta siitä en ite tiedä mitn.
HEAVY...FUCKING...METAL!
Nelikielipiru
25.09.2006 12:59:29

Tollasten bändien täytyy kuulostaa rangalta. Onko heittää nimiä ko. virettä harrastavista möyri-möykyistä?

Fear Factory veti yhen levyllisen G virettä, en nyt muista levyn nimeä.
Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara.
J.Hollström
25.09.2006 13:03:08
Mikähän toi hertsimäärä on tossa G:ssä? Kuuluuko sitä enää oikeastaan?

Normi E on bassossa jotain 41.2 Hz, ja 5 kielisessä B on 30.87 Hz, joten aika alas toi G menee...
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba
Sampo-Ukko
25.09.2006 13:26:39
Olen elänyt sellaisessa harhakuvitelmassa että A olisi alin, mitä ihminen kuulee, ollen 20 hertsiä. Onko näin? tässä tapauksessa G vireestä kuuluisi vaan yläharmoniat... ehkä sitä tyhjää kieltä ei louskuteta sitten hirveämmin..... kai se jostain hissi-vaijerista pitäisi kyhätä se g-kieli.
Johnny Buzz
25.09.2006 14:05:36 (muokattu 25.09.2006 14:05:45)

Olen elänyt sellaisessa harhakuvitelmassa että A olisi alin, mitä ihminen kuulee, ollen 20 hertsiä. Onko näin?

Jeps, näin o. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuuloaisti
Sampo-Ukko
25.09.2006 14:13:41
Jeps, näin o. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuuloaisti

mutta tuosta ei selviä, onko A tasan 20 hertsiä, onko se ?
Joo kyl toi menee! Oota, mä lisään vähän säröä.....
Niskamies
25.09.2006 14:27:55

Basson äänessä ei kuulu ainoastaan toi 20 hz, vaan vahvasti soivat myös harmoniset kerrannaiset, eli esim. 2x perustaajuus ja 4x perustaajuus. Tässä tapauksessa siis 40 hz ja 80 hz. Ne kuuluvatkin huomattavasti paremmin kuin toi 20 hz. Ihmisestä riippuen, kuulokynnys noin 17-20 hz.
More is more.
J.Hollström
25.09.2006 14:47:38
onko A tasan 20 hertsiä, onko se ?

Ei ole. A0 (esim. matalin pianon kosketin) on 27.5 Hz. E0 on taas lähellä 20 Hz (20.6 Hz). Noi voi laskee ihan ite lähtemällä puolittamaan 440:stä alaspäin jolloin saa A:n oktaavien hertsilukemia. Kysytty G on siten ~24.5 Hz, eli jollain tavalla kuultavissa. Kerrannaiset kuuluu sitten paremmin niinkuin yllä on mainittu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Piano_key_frequencies
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba
TommiW.
25.09.2006 14:47:53
Saa olla melkoset Dickens-kaapit että saa sen G:n perusäänen soimaan, eikä pelkkiä kerrannaisia.
"Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi." -Däniel
Rainer Frilund
25.09.2006 14:48:30 (muokattu 25.09.2006 15:05:16)

Se on 27.5 Hz

Edit, selittelyjä:
Jos perus-A on 440 Hz, niin ei kun jakamaan kahdella,
niin aina pääsee oktaavia alempana olevaan A:han.

440 / 2 = 220
220 / 2 = 110
110 / 2 = 55
55 / 2 = 27.5

Edit, edit:
Hävesin nopeuskisan... ;-)
Like trees, children change as they twist and turn. You suffer alone for the peace that you yearn. You can weep and moan, feel the need to run, But you'll be leaving behind a loaded gun.
Boxeri
25.09.2006 16:39:17
Tuolla raskaamman musiikin palstalla on puhetta tuosta että miltä kitara kuulostaa nykypäivänä, niin siellä tuli esille että tietyt bändit vetää mm. bassolla G:ssä..olen toki tähän ennenkin jossain törmännyt.

eli siis, minkäköhän paksusta settiä tuohon tarttis? Ei siinä, että ite olisin semmosta ettimässä, noin niinku uteliaisuuttani vaan.

Vilkaiseppas pianon/flyygelin sisään millaiset "köysiratavaijerit" on matalimmilla kielillä. A0 kielet on jo aika jytkyjä.. Siitä sitten virittelemään s-bassoon.
Toisaalta kaulaakin ehkä voi joutua jatkamaan...

En tiedä mutta kuullut mä oon....
"VoiVoi..."
naigou
26.09.2006 05:56:16
Voi vittu. Vastaus alkuperäiseen kysymykseen on ,että mahdollisimman paksut kielet!
Mitä väliä niillä herzeillä on? Kuinka moni kuulia siellä yleisössä tai kotona miettii moisia. Ristus! Esim. Staminan pojat vetää Aasta ja ihan hyvin kuuluu ainakin minun sterkoista. Ja kyllä se alakerta on välittynyt keikoillakin.
Jos nyt tuosta mennään vielä sävel askel alaspäin, niin kyllä se kunnon vehkeillä kuuluu. Muistaakseni Devin Townsend sanoi, että "the lower, the better" ja ne vetää G;stä. Ihan hyvältä kuullostaa.
Soittakaa!
Ei Basson soitto ole mikään Otaniemen-opisto.
Möllisty.
atoni
26.09.2006 10:27:00

Meikä on vedelly A-kieleltä, joka on dropattu G-vireeseen. Oikein munakas alastunattujen kitaroiden kanssa. Muistaakseni Ajattaran 2005 joulusinkun Teuras vetästiin levylle em. tavalla, jos referenssiä haluaa. Ala A:ta alempana vire ei oikein toimi .130 paksusella omasta mielestäni.

Eli paksua kieltä ja basso siihen kuntoon, että saa sen G kielen ja vireen toimimaan. Kyllähän se siitä sitten lähtee!
Herra Rapu
26.09.2006 12:28:14

The brown note?
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)