Aihe: Keikkaurkuviidakossa
1 2 3 4 5 6 7 8
musamies
24.09.2006 20:45:54
Hmm. Ulkonäkö ei sinänsä ole mulle pääasia, mutta en kyllä viiti ostaa pelkkää koskettimistoa erikseen. Parempi tuo Januksenkin ehdotus, että hinkkaisin sitten Tritonin kautta VK-8:n modulia.

No mikä jottei ja varmasti siinä Tritonissa jotain sellaisia hyviäkin puolia, jota pelkässä urussa ei ole.
U.Honey
24.09.2006 20:47:39 (muokattu 24.09.2006 20:50:53)
Jos mä olen oikein ymmärtänyt ton waterfall vouhotuksen, niin mullahan on Roland A-37:kassa waterfallit ja vieläpä 6 oktaavia.

Eipä taida olla Roland A-37:ssa waterfall-koskettimistoa.

EDIT: http://clonewheel.pbwiki.com/waterfall%20keys
My name is Baron, U.Honey Baron.
maza
24.09.2006 22:30:27

Milläs budjetilla ollaan liikenteessä? Jos hintaa löytyy, niin XK-3 lienee uusista vehkeistä paras vaihtoehto. Mun mielestä urkusoundista kuitenkin 50% tekee Leslie-osasto, joten itse olen päätynyt käyttämään keikkaurkuna 70-lukulaista Yamaha SK-20:stä (maksoi 220e) jonka perässä on Motion Soundin keikkaleslie (maksoi 300e - oli kyllä sikahalpa). Motion Soundia jos ei halua raahata, niin katsastaisin vintage-osastolta Yamaha SK-15:n ja SK-20:n lisäksi myös vanhemman Korg CX-3:n ja Roland VK-1:n ja ysäripuolelta Hammond XB-2:n ja Rhodes (oikeasti Roland) VK-1000:n. Noiden perään esim. H&K Rotosphere väpätystä luomaan, niin on jo pullat hyvin uunissa. Waterfall-hanikoita noista ei löydy, vaan enpä itse ole niitä kaivannutkaan kun tossa mun Hammond E-100-konsolissakin on nämä hyppylautakoskettimet.

VK-7 jos löytyy jostain alle tonnilla, on sekin ihan hyvä vaihtoehto. Lepasimun tasosta ei oikein ole käsitystä; VK-8:n ekoissa versioissa on vissiin sama kuin VR-760:ssa, jollaisen omistin, ja se oli kyllä ihan hirveä omasta mielestäni.
Bronks
24.09.2006 22:48:38

Milläs budjetilla ollaan liikenteessä?

Sanotaan nyt että reilusti alle kolmen tonnin on katto. Hinta-laatu-suhde pitää olla kohdillaan. Tuo maahantuontiliikkeen mainonnassa käytetty arvostelu pistää kyllä miettimään vakavasti Hammondin XK-1:tä. Hinta ei ainakaan näytä ihan jumalattomalta.
Bronks
24.09.2006 22:49:48

VK-7 jos löytyy jostain alle tonnilla, on sekin ihan hyvä vaihtoehto.

Näkyi tuolla torilla joku kaupittelevan...
musamies
24.09.2006 23:23:49
Eipä taida olla Roland A-37:ssa waterfall-koskettimistoa.
EDIT: http://clonewheel.pbwiki.com/waterfall%20keys

Onko siinä waterfall:issa pääidea siis pyöristetty koskettimen pää vai mikä ja liittyykö se kuinka paljon miten hyvin/mukavasti kädet liukuu koskettimistolla?
Bronks
24.09.2006 23:35:35

Onko siinä waterfall:issa pääidea siis pyöristetty koskettimen pää vai mikä ja liittyykö se kuinka paljon miten hyvin/mukavasti kädet liukuu koskettimistolla?

On juu, ajattelehan nyt tuota vesiputous-metaforaa, joka nimeen on jemmattu.
A100
25.09.2006 08:22:12
Sanotaan nyt että reilusti alle kolmen tonnin on katto. Hinta-laatu-suhde pitää olla kohdillaan. Tuo maahantuontiliikkeen mainonnassa käytetty arvostelu pistää kyllä miettimään vakavasti Hammondin XK-1:tä. Hinta ei ainakaan näytä ihan jumalattomalta.

jos ei tartteis ite roudata, niin kolmella tontulla laittaisin mahd. vähän johonkin (vanhaan) klooniin ja sitten panostaisin loput leslie-vatkaimeen, kuten maza jo tuossa kirjotti.

Jos roudaa itse ja tekee vielä paljon keikkaa, niin joku mahd. kompakti paketti.
jyrkkä ehkä.
A100
25.09.2006 09:41:58 (muokattu 25.09.2006 09:43:01)
Jos ei tarttis ite roudata, niin kolmella tonnilla tilaisin Jenkeistä Hammond A-100:n ja puu-Leslien.

kolme tonnia rahteineen, siis soiva peli A100 + esim. 147 ??? ja vieläpä taajuus- ja jännitemuuntimella ???
eihän nuo maksa mitään... (tai siis maksaa). mutta silti.
jyrkkä ehkä.
uneksija
25.09.2006 12:14:21

Niin siis hmm tosiaan, mikä käytännön merkitys niillä waterfalleilla on? Mun BC:ssä on semmoset mutta siinä on kyllä ehkä hiukan liiankin jäykähkö tatsi.
A100
25.09.2006 12:58:11
Niin siis hmm tosiaan, mikä käytännön merkitys niillä waterfalleilla on? Mun BC:ssä on semmoset mutta siinä on kyllä ehkä hiukan liiankin jäykähkö tatsi.

jaa, no tämä on semmonen makuasia...

minusta käytännön tasolla urkuglissandoja on huomattavasti helpompi ja turvallisempaa vedellä waterfalleilla kuin diving boardeilla tai pianokoskettimilla.

glissando = kämmenpohjalla n. 45 asteen kulmassa koskettimien ulkoreunaa pitkin pitkittäisesti tehty nopeahko vetäisy, esim. alhaalta ylös

jopas oli tekninen selitys :D
jyrkkä ehkä.
mhh
25.09.2006 14:30:59
mulla on rolandin vk-7 ja on kyllä pitänyt tyytyväisenä. Varmaan sit vk-8 tai joku päivitetympi versio voisi olla monipuolisempi, mut toistaseksi en ole kyllä mitään tuohon lisää kaivannut.
Hyvä voittaa pahan 6-0
Bronks
25.09.2006 18:33:26

Päätös tehty. Hammond XK-1 se on. Nyt ei muuta kuin odottelemaan...
Tuli syyhy sormiin.
U.Honey
25.09.2006 18:58:31 (muokattu 25.09.2006 19:00:49)
Tuli syyhy sormiin.

Hyvän valinnan teit. Jos budjetti antaa vielä myöten niin kannattaa katsella leslie-vatkaajaa.

P.S. Syyhyyn löytyy useita erilaisia lääkkeitä. Nix-shampoo ja -voide on eniten käytetty ja sitä saa apteekista ilman reseptiä!
My name is Baron, U.Honey Baron.
maza
25.09.2006 19:48:08

kolme tonnia rahteineen, siis soiva peli A100 + esim. 147 ??? ja vieläpä taajuus- ja jännitemuuntimella ???
eihän nuo maksa mitään... (tai siis maksaa). mutta silti.

Tuurilla kyllä mahdollista. A-100 voi löytyä 500 dollarilla ja kyllä noita saa jo kaupastakin ~2000 dollariin. Lesliet liikkuvat about tonnilla, ja rahti on kanssa tonnin luokkaa. Tulee tuohon tietysti yksityishenkilölle tulleja ja alveja päälle.
Euroopastakin voi saada E-100:n ja esim. juurikin 147:n parilla tonnilla, kun tietää mistä ostaa. Itse maksoin omasta E-100:stani rahteineen noin tonnin. Kaverina on puu-Leslie (tosin ilman vahvistinta - ajan sitä suoraan E-100:n 35w putkipäätteestä), se maksoi 300 euroa.
tonecab
25.09.2006 20:06:22
...mikä käytännön merkitys niillä waterfalleilla on? Mun BC:ssä on semmoset mutta siinä on kyllä ehkä hiukan liiankin jäykähkö tatsi.

BC:ssä taitaa olla vielä se kulmikkaampi waterfall-malli, jolle-oli-joku-oikea-nimikin mitä en muista. Se tunnetumpi "pyöreämpi" malli alkoi kait BV sarjan lopussa.

Puhtaasta mielenkiinnosta, en o niin vanhaa H:n kosketinta koskaan nähnyt...
valotus
25.09.2006 21:05:30

BC:ssä taitaa olla vielä se kulmikkaampi waterfall-malli, jolle-oli-joku-oikea-nimikin mitä en muista. Se tunnetumpi "pyöreämpi" malli alkoi kait BV sarjan lopussa.

Joo, BC:n koskettimien reunat ovat terävämmät ja kirjaimellisesti syövät miestä jos mielii paljon liukuja vedellä...

Mutta sen verran fiksu oli suunnittelija vielä tuolloin ollut että teki mahdollisuuden koskettimiston jäykkyyden säätöön. Toisin kuin uudempien Hammondien koskettimien palautukseen käytetyt lattajouset, on BC:ssä jokaisen koskettimen päässä vaihdettava kierrejousi ja kiristysmutteri jolla tuntumaa voi hienosäätää.

Taisi olla vaan massatuotannon kannalta turhan kallis rakenne.

J-P
A100
25.09.2006 21:14:02
Tuli syyhy sormiin.

sanoisin että erinomainen valinta. onnittelut siitä.
jyrkkä ehkä.
Anonymous-jazz
25.09.2006 21:39:35

Hmm. Ulkonäkö ei sinänsä ole mulle pääasia, mutta en kyllä viiti ostaa pelkkää koskettimistoa erikseen. Parempi tuo Januksenkin ehdotus, että hinkkaisin sitten Tritonin kautta VK-8:n modulia.

Suosittelen
Mitä eroa on basistilla ja kellolla? Kello pysyy tahdissa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)