Gypsy 24.09.2006 23:48:52 (muokattu 24.09.2006 23:50:41) | |
---|
Niin se toisen suuntainen kela saadaan, kun vaihdetaan toinen johto alkupääksi kuin mitä oli sitä ennen. Ed: Siis ite selitit tuon tuolla aikaisemmin (?). Ja sitten teet perään tyhymiä kysymyksiä. Just näin tein. Mutta hei, lue ketjun alotus ja foxin vastaus siihen, niin huomaat, että tosta EI ole kyse nyt mun ja foxin väittelyssä. Ja samalla varmaankin rupeet ihmetteleen, että miks sä vastasit mun kysymykseen joka oli foxille, tolla kirjotuksellas. "Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap |
gasser 25.09.2006 00:42:25 | |
---|
Tapelkaa nyt vielä lisää. Jos käännät magneettien polarisaation ja käämin vaiheen samalla, niin ulostulo on "as always" pienin varauksin - työn laadusta riipuen. Kombinaatiokykennät on silloin "HB", loput ennallaan. Tai no, vitustna ala jaksa selittää juurta jaksaen. prse. Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta |
Se, ettei tarvii sen hum-cancelling coilin ollakaan eri suuntaan käämitty ollenkaan. Sanoo Gypsy, joten se on tervetullut uutinen kaikille yksikelaisten mikkien hurinasta kärsiville. Toisaalta taas onhan se niin, ettei se käämin suunta sillä muutu, jos vaan kääntää magneetin ja vaihtaa johdot. Vaiheistus siitä signaalipuolelta kyllä kääntyy, mutta humppariksi tosiaan tarvitaan se vastakkaiseen suuntaan käämitty mikki. Toki, onhan se hyvä aina näistä perusasioista keskustellen tutkiskella uusia ja käänteentekeviä elektroniikkajuttuja. Aloittaja halusi tietää, voiko Telecasterin mikit saada humppari-moodiin, johon vastaus on että mikäli sitä toista mikkiä EI ole käämitty toisinpäin, ei saa. Sen sijaan johtoja kääntämällä saadaan ne sähköisesti vastavaiheeseen, jolla tavalla saadaan se kiva kuiva ja nasaali "out of phase"-sointi. Kahta yksikelaista mikkiä ei tosiaan saa humppari-moodiin vaikka tekis mitä tummia taikoja, jollei se toinen kela ole toiseen nähden toiseen suuntaan käämitty. Se oli hyvä vertaus se kierreporras-juttu.. johtoja kääntämällä pääsee aloittamaan vaan portaitten ylä- tai alapäästä, eikö? Joten se kelan kiertosuunta pysyy samana. Kitaramikki yksinkertaisuudessaan toimii siten, että se kielten sointi eli värähtely magneettikentässä indusoi kelaan sähöä, eli kela + magneetti hoitavat sen kielten äänen taltioinnin ja siirtämisen, mutta tuo hurina eli häiriösignaalipa tulee kelalle ihan ilman sitä magnetismia, hyödyntäen sitä kelaa vähän niinku antennina. Jotta se saataisiin kumottua, tulee olla se toinen "antenni" eli kela, joka tuottaakin sen hurinan peilikuvana, jolloin yhdistettäessä nämä kaks hurinasignaalia, ne kumoavat toisensa. Käytännössä mahdollisuudet ovat siis seuraavat, ykskelaisten mikkien ollessa kyseessä.. Mikit siis voivat olla joko käämittyjä myötäpäivään (CW) tai vastapäivään (CCW), magneettien napaisuus olla joko N tai S... Humbucker-moodissa toimivat vain ja ainoastaan seuraavat parit: CCW-S ja CW-N CCW-N ja CW-S CCW-N ja CW-S ja CCW-S ja CW-N |
fox 25.09.2006 01:01:30 | |
---|
EI ole kyse nyt mun ja foxin väittelyssä. Ja samalla varmaankin rupeet ihmetteleen, että miks sä vastasit mun kysymykseen joka oli foxille, tolla kirjotuksellas. Nyt vastasin ihan itte, toki en ole tätä nyt oikeen väittelyksi tiedostanu..Tyyli kyl vähän siihen suuntaan oli taas, että höpö-höpöä puhuu kaikki muut, mutta edelleenkään, sä et saa kyllä kahta samoin päin käämittyä ykskelamikkiä humbukkeriksi, vaikka olis Leon Wilkeson sen kuvan piirtäny... 8) Toki on hyvä joskus tuuletella tällasiakin kitaraelektroniikan perusjuttuja. |
gasser 25.09.2006 01:08:46 | |
---|
Se on hyvä, että on joku aihe mistä vääntää kättä. -joskus- Melkein tekis mieli sanoa, että "rkele, ei voi olla noin vaikeeta" Soittakaa ja kuunnelkaa, that's the music. Jättäkää spekulointi muille. Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta |
Gypsy 25.09.2006 01:10:45 | |
---|
Sanoo Gypsy, joten se on tervetullut uutinen kaikille yksikelaisten mikkien hurinasta kärsiville. Toisaalta taas onhan se niin, ettei se käämin suunta sillä muutu, jos vaan kääntää magneetin ja vaihtaa johdot. Vaiheistus siitä signaalipuolelta kyllä kääntyy, mutta humppariksi tosiaan tarvitaan se vastakkaiseen suuntaan käämitty mikki. Toki, onhan se hyvä aina näistä perusasioista keskustellen tutkiskella uusia ja käänteentekeviä elektroniikkajuttuja. Aloittaja halusi tietää, voiko Telecasterin mikit saada humppari-moodiin, johon vastaus on että mikäli sitä toista mikkiä EI ole käämitty toisinpäin, ei saa. Sen sijaan johtoja kääntämällä saadaan ne sähköisesti vastavaiheeseen, jolla tavalla saadaan se kiva kuiva ja nasaali "out of phase"-sointi. Kahta yksikelaista mikkiä ei tosiaan saa humppari-moodiin vaikka tekis mitä tummia taikoja, jollei se toinen kela ole toiseen nähden toiseen suuntaan käämitty. Se oli hyvä vertaus se kierreporras-juttu.. johtoja kääntämällä pääsee aloittamaan vaan portaitten ylä- tai alapäästä, eikö? Joten se kelan kiertosuunta pysyy samana. Kitaramikki yksinkertaisuudessaan toimii siten, että se kielten sointi eli värähtely magneettikentässä indusoi kelaan sähöä, eli kela + magneetti hoitavat sen kielten äänen taltioinnin ja siirtämisen, mutta tuo hurina eli häiriösignaalipa tulee kelalle ihan ilman sitä magnetismia, hyödyntäen sitä kelaa vähän niinku antennina. Jotta se saataisiin kumottua, tulee olla se toinen "antenni" eli kela, joka tuottaakin sen hurinan peilikuvana, jolloin yhdistettäessä nämä kaks hurinasignaalia, ne kumoavat toisensa. Käytännössä mahdollisuudet ovat siis seuraavat, ykskelaisten mikkien ollessa kyseessä.. Mikit siis voivat olla joko käämittyjä myötäpäivään (CW) tai vastapäivään (CCW), magneettien napaisuus olla joko N tai S... Humbucker-moodissa toimivat vain ja ainoastaan seuraavat parit: CCW-S ja CW-N CCW-N ja CW-S CCW-N ja CW-S ja CCW-S ja CW-N Itse asiassa, ei sano ainoostaan Gypsy, kuten huomaat tässäkin ketjussa. mutta tuo hurina eli häiriösignaalipa tulee kelalle ihan ilman sitä magnetismia, hyödyntäen sitä kelaa vähän niinku antennina. Jotta se saataisiin kumottua, tulee olla se toinen "antenni" eli kela, joka tuottaakin sen hurinan peilikuvana, jolloin yhdistettäessä nämä kaks hurinasignaalia, ne kumoavat toisensa. AIVAN! Ja tämmönen peilikuva me SAADAAN kahdesta esim. CW kelasta, kun niitten johdot yhdistetään oikein. Ja miksikö sitten on ihan fyysisestikkin erisuuntaan käämittyjä mikkejä? Sama kysymys askarrutti muakin joskus, ja päätin kysästä Duncanilta, miksi NE tekee REVERSE WOUND mikkejä keskelle, kun homma onnistuu kahella samanlaisella kelalla joissa on eri magneettinen polarisuus, mutta käännetyt johdot. Seymourin poika Derek vastaa: "Switching the leads and changing the magnetic direction will make a standard pickup hum canceling with another that has not been changed, however, switching the leads will result in the inside(beginning) of the coil being hot. This could result in buzzing if the magnets on the pickup are touched. The reverse wind rwrp results in the inside of the pickup being grounded, like a standard wound pickup, so there won't be any buzzing if the magnets are touched. Please let me know if you have any other questions. Thanks, Derek" Ainoo ongelma tässä on nyt se fox, että mä EN ole uudistamassa mitään. Sä olet päässäs kuvitellu asian olevan niin, ymmärtämättömyyttäs. "Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap |
Gypsy 25.09.2006 01:14:08 | |
---|
mutta edelleenkään, sä et saa kyllä kahta samoin päin käämittyä ykskelamikkiä humbukkeriksi, vaikka olis Leon Wilkeson sen kuvan piirtäny... 8) Toki on hyvä joskus tuuletella tällasiakin kitaraelektroniikan perusjuttuja. Talteen... "Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap |
Gypsy 25.09.2006 01:15:52 | |
---|
AIVAN! Ja tämmönen peilikuva me SAADAAN kahdesta esim. CW kelasta, kun niitten johdot yhdistetään oikein. Ja tähän lisäyksenä se, mitä sanoin aiemminkin: Kun tohon lisätään eripolarisuudella olevat magneetit, niin signaali on hurinanpoiston lisäks vaiheessa. "Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap |
fox 25.09.2006 01:31:49 | |
---|
Ainoo ongelma tässä on nyt se fox, että mä EN ole uudistamassa mitään. Sä olet päässäs kuvitellu asian olevan niin, ymmärtämättömyyttäs. Ok, siispä olen ymmärtämätön elikkä tyhmä, mutta pitäydyn tähän tietämykseen mitä mulla on, enkä aattele muuta.. Rajoittunu tuohon allaolevaan kerta olen.. 8) Käytännössä mahdollisuudet ovat siis seuraavat, ykskelaisten mikkien ollessa kyseessä.. Mikit siis voivat olla joko käämittyjä myötäpäivään (CW) tai vastapäivään (CCW), magneettien napaisuus olla joko N tai S... Humbucker-moodissa toimivat vain ja ainoastaan seuraavat parit: CCW-S ja CW-N CCW-N ja CW-S CCW-N ja CW-S ja CCW-S ja CW-N Vastavaiheeseen kytkennältä tuo johtojen kääntö kyl minusta tuntuu..no, seuraavan kerran ku joku tuo Telee esim. laitolle, kokeilen tuota "G"-kytkentää. Josko siit sukeutuis uusi käytäntö. Ilmeisesti olet muutamankin kitaran tuolla tavalla laittanut.. |
fox 25.09.2006 01:32:27 | |
---|
Talteen... Ja muokkaukset kehiin... 8) |
Gypsy 25.09.2006 01:34:44 | |
---|
Vastavaiheeseen kytkennältä tuo johtojen kääntö kyl minusta tuntuu..no, seuraavan kerran ku joku tuo Telee esim. laitolle, kokeilen tuota "G"-kytkentää. Josko siit sukeutuis uusi käytäntö. Ilmeisesti olet muutamankin kitaran tuolla tavalla laittanut.. MIKS sä puhut nyt pelkistä johdoista, kun on puhuttu johtojen JA magneettien kääntämisestä. Totta vitussa se menee vastavaiheeseen jos sä pelkästään johdot käännät. "Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap |
Gypsy 25.09.2006 01:36:12 | |
---|
Ja muokkaukset kehiin... 8) Ihan sun mieliks tein ton yhenkin lisäyksen toiseen viestiin, niin ei tarvinu muokata. Tosin muille sitä ei ois tarvinu lisätäkään kun siitä on tässä puhuttu, mutta sulle jostain syystä ajattelin sen laittaa. "Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap |
Gypsy 25.09.2006 01:41:25 | |
---|
Ok, siispä olen ymmärtämätön elikkä tyhmä, mutta pitäydyn tähän tietämykseen mitä mulla on, enkä aattele muuta.. Rajoittunu tuohon allaolevaan kerta olen.. 8) On muuten harmin paikka, että tommosia kitarakorjaajia on olemassa. Menee pian asiakkailta rahaa hukkaan. 8) "Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap |
fox 25.09.2006 01:44:31 | |
---|
MIKS sä puhut nyt pelkistä johdoista, kun on puhuttu johtojen JA magneettien kääntämisestä. Totta vitussa se menee vastavaiheeseen jos sä pelkästään johdot käännät. Siinäpäs se, mutta sen pitäs vaihtaa käämin kiertosuunta toisenkätiseksi sun mukaan sillä että johdot kääntää,. jos et ole tietoinen, niin on olemassa myös sellasia joita sanotaan no-load coileiksi eli magneetittomia häiriönpoistokeloja. Voit googlettaa innokkaana tiedonhakijana, käytä hakusanaa Fender Tele Elite esimerkiks. Mitenkäs tuo G-kytkentä sellasen kanssa onnistunee? Ihan yksinkertaisuuttani ja tyhmyyttäni kyselen, jos taas tulis sellanenkin laittoon.. 8) Oot sä kyllä kovin haastava, kun kattoo tuota alotusviestiä, ja mihin se on sitte johtanu. 8) |
fox 25.09.2006 01:47:22 | |
---|
On muuten harmin paikka, että tommosia kitarakorjaajia on olemassa. Menee pian asiakkailta rahaa hukkaan. 8) Käynet oikein asialliseen keskusteluun? Taidan lopettaa näiltä osin, kun tuntuu menevän vallan henkilökohtaseks tää jo. Talteen!! |
Gypsy 25.09.2006 01:50:43 | |
---|
Siinäpäs se, mutta sen pitäs vaihtaa käämin kiertosuunta toisenkätiseksi sun mukaan sillä että johdot kääntää,. jos et ole tietoinen, niin on olemassa myös sellasia joita sanotaan no-load coileiksi eli magneetittomia häiriönpoistokeloja. Voit googlettaa innokkaana tiedonhakijana, käytä hakusanaa Fender Tele Elite esimerkiks. Mitenkäs tuo G-kytkentä sellasen kanssa onnistunee? Ihan yksinkertaisuuttani ja tyhmyyttäni kyselen, jos taas tulis sellanenkin laittoon.. 8) En tarkasti tiedä millasesta kelasta puhut, enkä jaksa Googlettaa, mut hei, tiedäkkö. Jos mä haluan laittaa mun skittaan dummy-coilin, niin mä otan vaikka samaan suuntaan käämityn keskimikin kun tallamikki, vedän magneetit helvettiin ja kytken sen tallamikin kanssa niinpäin, että häiriöt kumoutuu. Sitten heitän sen pleksin alle piiloon. Siinä on sulle taas humbuckeri. Ole hyvä. Oot sä kyllä kovin haastava, kun kattoo tuota alotusviestiä, ja mihin se on sitte johtanu. 8) Jep. Käynet oikein asialliseen keskusteluun? Taidan lopettaa näiltä osin, kun tuntuu menevän vallan henkilökohtaseks tää jo. Talteen!! Joo, tunnen sääliä asiakkaita kohtaan. "Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap |
Gypsy 25.09.2006 01:54:27 | |
---|
mutta sen pitäs vaihtaa käämin kiertosuunta toisenkätiseksi sun mukaan sillä että johdot kääntää,. Enkä mä ole sanonu, että johdot kääntämällä käämin kiertosuunta muuttuu. Katoppa sikshän mä olenkin tässä väittäny, että kahesta CW kelasta saa humpparin kunhan magneetit on toisinpäin. Ei CW:stä tule CCW:tä, eikä tarvikkaan. Eikä signaali siltikään ole vastavaiheessa. "Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap |
fox 25.09.2006 02:06:41 | |
---|
Enkä mä ole sanonu, että johdot kääntämällä käämin kiertosuunta muuttuu. Katoppa sikshän mä olenkin tässä väittäny, että kahesta CW kelasta saa humpparin kunhan magneetit on toisinpäin. Ei CW:stä tule CCW:tä, eikä tarvikkaan. Eikä signaali siltikään ole vastavaiheessa. Tarkalleen ottaen innoissas kirjoitit: AIVAN! Ja tämmönen peilikuva me SAADAAN kahdesta esim. CW kelasta, kun niitten johdot yhdistetään oikein. ;) Jos katsot tuolta ylempää.. Se on pikkusen eri kuin tuo: Sikshän mä olenkin tässä väittäny, että kahesta CW kelasta saa humpparin kunhan magneetit on toisinpäin. Että joko tahi, aina onnaa.. 8) Ja häiriönpoistosta tässä nyt lähinnä oli kyse.. siihen (hum cancellation) olen edelleen tuon esittämäni ykskelamikkiyhdistelmien kannalla. |
Gypsy 25.09.2006 02:13:15 | |
---|
Tarkalleen ottaen innoissas kirjoitit: "AIVAN! Ja tämmönen peilikuva me SAADAAN kahdesta esim. CW kelasta, kun niitten johdot yhdistetään oikein." ;) EH!? Kuten huomaat, siinä puhun peilikuvasta, joten voit varmaan ymmärtää, että puhun häiriöistä ja niitten kumoomisesta. Ei mun sillon tarvi siihen kohtaan kirjottaa magneeteista mitään. Mutta toki perästä, heti seuraavasta viestistä voit lukee sen lisäyksenkin, jolle arvasin olevan tarvetta. Että siinä sulle ;) "Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap |
Gypsy 25.09.2006 02:14:45 | |
---|
Ei kun anteeks, ei ollukkaan seuraava viesti, vaan sitä seuraava. No, kato sieltä. "Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap |