Aihe: Yamaha P120: koskettimet
1
yuci
18.09.2006 13:20:32
Minulla on ollut runsaat 4 vuotta otsikossa mainittu Yamaha P120 digitaalipiano. Ongelmaksi nousi nyt se, että keskellä oleva D-kosketin on alkanut jumittamaan ja jopa jäämään pohjalle makaamaan. Harmony:sta luin, ettei ongelma ole ainutkertainen - nimenomaan D-kosketin on mainittu onglemalliseksi.

Miten olette ratkoneet tällaisen ongelman?

Harkintaan tulee ennemmin tai myöhemmin myös uuden ammattilaistasoisen - nimenomaan pianomaisen - soittimen osto (keikkakäyttömahdollisuus). Lieneekö Yamaha P250 tätä? Vai onko siinä samanlainen (helposti särkyvä) koskettimisto kuin P120:ssa? Yamahalla mielestäni on parhaat soundit.

Menneinä vuosina Yamahaa on pidetty laatupelinä, mutta tuntuu ikävältä, jos tuommoisella alkavat omaa mainettaan syömään, ettei koskettimet kestä käyttöä.
baron
18.09.2006 13:23:49

Minulla on ollut runsaat 4 vuotta otsikossa mainittu Yamaha P120 digitaalipiano. Ongelmaksi nousi nyt se, että keskellä oleva D-kosketin on alkanut jumittamaan ja jopa jäämään pohjalle makaamaan. Harmony:sta luin, ettei ongelma ole ainutkertainen - nimenomaan D-kosketin on mainittu onglemalliseksi.

Miten olette ratkoneet tällaisen ongelman?

Harkintaan tulee ennemmin tai myöhemmin myös uuden ammattilaistasoisen - nimenomaan pianomaisen - soittimen osto (keikkakäyttömahdollisuus). Lieneekö Yamaha P250 tätä? Vai onko siinä samanlainen (helposti särkyvä) koskettimisto kuin P120:ssa? Yamahalla mielestäni on parhaat soundit.

Menneinä vuosina Yamahaa on pidetty laatupelinä, mutta tuntuu ikävältä, jos tuommoisella alkavat omaa mainettaan syömään, ettei koskettimet kestä käyttöä.

Mulla on ollut 3 vuotta P-90 joka on sama kuin P-120 ilman omia kaiuttimia, ollut ahkerassa himatreeni- ja laiskassa keikkakäytössä eikä mitään ongelmia.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
yuci
18.09.2006 13:47:53
Mulla on ollut 3 vuotta P-90 joka on sama kuin P-120 ilman omia kaiuttimia, ollut ahkerassa himatreeni- ja laiskassa keikkakäytössä eikä mitään ongelmia.

Ahkeraa on minunkin käyttöni ollut. Käytännössä joka päivä soitan. Ilmeisesti minulle pitäisi olla ammattilaistasoinen laite, jotta kestäisi.

Silläpä kysynkin, mitä sellaisia olisi markkinoilla, joissa on
* P120:n tyyppinen, lähes aidon pianon saundi (Rhodes-saundi on hyvä myös)
* P120:n pianon kaltainen kosketus
* kestäisi käyttöä.

Ilmeisesti kestävyyttä (=laatua) ei vielä saa alle 2000 eurolla?
Haipuma
19.09.2006 11:22:51
Ahkeraa on minunkin käyttöni ollut. Käytännössä joka päivä soitan. Ilmeisesti minulle pitäisi olla ammattilaistasoinen laite, jotta kestäisi.

Silläpä kysynkin, mitä sellaisia olisi markkinoilla, joissa on
* P120:n tyyppinen, lähes aidon pianon saundi (Rhodes-saundi on hyvä myös)
* P120:n pianon kaltainen kosketus
* kestäisi käyttöä.

Ilmeisesti kestävyyttä (=laatua) ei vielä saa alle 2000 eurolla?

Yamahan P-140?

Itsellä on kyseinen laitos ja on toiminut oikein hyvin ainakin tämän puoli vuotta, minkä olen omistanut sen. Ulostulot ovat ikävä kyllä vain RCA-liitännällä, mutta saa nekin viriteltyä kiinni tarvii.

Rhodes on ok, mutta monessa synassa on parempi ja puhumattakaan loungelizardista. Pianosoundit on se miksi sen ostin ja koskettimiston tuntuma. Hienon telineen kanssa maksoin F-musicissa jotain 1300 euroa kahden vuoden takuulla.
The truth lies within Kesälintu.
yuci
19.09.2006 11:56:42
Yamahan P-140?

Ellen aivan väärässä ole, niin P-140 on P-120:n jonkinverran paranneltu laitos. Ehkä parannusta on tapahtunut lähinnä soitinten mallinnuksen puolella, ei ehkä niinkään paljon koskettimiston tai fyysisen soittimen osalta. Veikkaan, että koskettimisto on näissä samanlainen.
Anonymous-jazz
25.09.2006 21:41:29 (muokattu 25.09.2006 21:42:56)

En sitten tiiä... Onhan tuossa P-120:ssä ainakin sisällä sellaiset rautavasarat jotka enemmän muistuttavat akustisen kitaran viritysääniavainta. Jos koskettimet menevät solmuun tuossa pelissä niin voi olla siitäkin kiinni että joku on soittanut tuon sähköpianon koskettimeen vasaroita oikealla vasaralla.

Mulla meni joskus aikoja sitten tuon sähköpianon kosketin hajalle kun muijalla oli menkat ja se vähän aukoi päätään ja heitti siivousharjan ja eikös se lentänyt isossa kaaressa suoraan jonkun alakoskettimen päälle ja kaputt. Meni juuri ja juuri takuun piikkiin :)
Mitä eroa on basistilla ja kellolla? Kello pysyy tahdissa.
prock
26.09.2006 00:00:26

Kyseisessä koneessa on valmistushäirö eli koskettimet hajoilee niin että ne jumittaa pohjaan. Mun P120:aan vaihdettiin ensin yksi kosketin, vian uusiuduttua (eri koskettimessa) koko koskettimisto meni uusiksi. Ja kaikki meni takuuseen, vaikka takuu oli ummessa. Kannattaa kysyä maahantuojalta miten suhtautuvat.
yuci
26.09.2006 10:44:50
Kyseisessä koneessa on valmistushäirö eli koskettimet hajoilee niin että ne jumittaa pohjaan. Mun P120:aan vaihdettiin ensin yksi kosketin, vian uusiuduttua (eri koskettimessa) koko koskettimisto meni uusiksi. Ja kaikki meni takuuseen, vaikka takuu oli ummessa. Kannattaa kysyä maahantuojalta miten suhtautuvat.

Näin tuolta F-Musiikista antoivat ymmärtää, että menee takuuseen eikä tarvitse miettiä korjauskustannuksia.

Hieman vain mietityttää, mahtaako se sitten kestää jatkossa - vai pitääkö vaihtaa esim S90 ES:ään.
prock
26.09.2006 19:32:44 (muokattu 26.09.2006 19:33:18)

Näin tuolta F-Musiikista antoivat ymmärtää, että menee takuuseen eikä tarvitse miettiä korjauskustannuksia.

Hieman vain mietityttää, mahtaako se sitten kestää jatkossa - vai pitääkö vaihtaa esim S90 ES:ään.

Kyllä sen _pitäisi_ kestää, sillä ne selittivät, että koko koskettimisto vaihdetaan sellaiseen, jossa ko. tautia ei ole.

...ja on minulla kestänyt vuoden jo korjauksen jälkeen :)
baron
26.09.2006 21:50:31

Jos laitteessa on ollut valmistusvirhe ja valmistaja myöntää sen, ei kai se samaa valmistusvirhettä pistä uudestaan kiertoon?
yuci
27.09.2006 00:04:53
Kyllä sen _pitäisi_ kestää, sillä ne selittivät, että koko koskettimisto vaihdetaan sellaiseen, jossa ko. tautia ei ole.

...ja on minulla kestänyt vuoden jo korjauksen jälkeen :)

Koko koskettimisto siis uusiksi. Tuntuuko koskettimisto erilaiselta kuin ennen? Onko nyt parempi, samanlainen vai huonompi aiempaan koskettimistoon verrattuna?
prock
27.09.2006 12:39:01

Koko koskettimisto siis uusiksi. Tuntuuko koskettimisto erilaiselta kuin ennen? Onko nyt parempi, samanlainen vai huonompi aiempaan koskettimistoon verrattuna?

Yhtä hyvä kuin ennenkin.
Aivokalvo
28.09.2006 10:01:06
RD-700 on huippu, mutta maksaa tosiaan sen pari tonnia.

Näky olevan torilla pikkuvikanen tonnilla, vielä laajennuskortin kanssa!
ilenius
29.09.2006 14:46:34
Oma P-120 hajosi myöskin parin vuoden käytön jälkeen (useampi kosketin alkoi jumittamaan), koko koskettimisto meni vaihtoon eikä sen koommin ole ollut ongelman ongelmaa. Tuskinpa pelkoa, että hajoaa uudelleen. Plussat F-musiikin nopealle ja tehokkaalle huollolle.
faq1
01.10.2006 13:37:24
Ellen aivan väärässä ole, niin P-140 on P-120:n jonkinverran paranneltu laitos. Ehkä parannusta on tapahtunut lähinnä soitinten mallinnuksen puolella, ei ehkä niinkään paljon koskettimiston tai fyysisen soittimen osalta. Veikkaan, että koskettimisto on näissä samanlainen.

Minä ostin myös hiljattain P-140-jammun. Ero aikaisempiin tässä on siinä, että P-140:ssä on kerrostetut sämpet. Siis kun soitat hiljaa, niin käyttää hijaisen äänenvoimakkuuden sämplejä. Kun lyöt kovaa, niin kuulostaa, kuin kieli oikein rämisisi siellä, kun käyttää voimakkaan lyönnin ääninäytettä.
baron
01.10.2006 13:49:30

Minä ostin myös hiljattain P-140-jammun. Ero aikaisempiin tässä on siinä, että P-140:ssä on kerrostetut sämpet. Siis kun soitat hiljaa, niin käyttää hijaisen äänenvoimakkuuden sämplejä. Kun lyöt kovaa, niin kuulostaa, kuin kieli oikein rämisisi siellä, kun käyttää voimakkaan lyönnin ääninäytettä.

P-90:ssäkin on sämplätty kolmella eri äänenvoimakkuudella.
yuci
04.10.2006 21:02:59
Oma P-120 hajosi myöskin parin vuoden käytön jälkeen (useampi kosketin alkoi jumittamaan), koko koskettimisto meni vaihtoon eikä sen koommin ole ollut ongelman ongelmaa. Tuskinpa pelkoa, että hajoaa uudelleen. Plussat F-musiikin nopealle ja tehokkaalle huollolle.

Samoin. Koskettimista meni noin puolet vaihtoon ja huollossa meni aikaa puolisen tuntia. Huoltomies sanoi, että koskettimia vaihdettiin tavanomaista enemmän. Eli tuskin sama vika yllättää enää.
ilenius
06.05.2007 00:51:32
Omasta P120:sta hajosi noin vuoden jälkeen yksi kosketin, joka korjattiin. Vuosi tästä ja hajosi pari lisää. F-musiikki tarjosi ilmaisen huollon ja koko koskettimisto vaihdettiin. Nyt puolisen toista vuotta täyshuollosta hajosi jälleen yksi kosketin. Onko Yamahan muissa malleissa ollut vastaavan kaltaisia vaikeuksia? Mietin vaan uuden pianon ostoa ja Yamaha houkuttaisi, mutten oikein tiedä voiko kestävyyteen luottaa.

Enkä siis todellakaan ole vasaroilla mennyt tuota vehjettä soittelemaan. Keikoillakin käynyt harvakseltaan.
baron
06.05.2007 03:07:16

Omasta P120:sta hajosi noin vuoden jälkeen yksi kosketin, joka korjattiin. Vuosi tästä ja hajosi pari lisää. F-musiikki tarjosi ilmaisen huollon ja koko koskettimisto vaihdettiin. Nyt puolisen toista vuotta täyshuollosta hajosi jälleen yksi kosketin. Onko Yamahan muissa malleissa ollut vastaavan kaltaisia vaikeuksia? Mietin vaan uuden pianon ostoa ja Yamaha houkuttaisi, mutten oikein tiedä voiko kestävyyteen luottaa.

Enkä siis todellakaan ole vasaroilla mennyt tuota vehjettä soittelemaan. Keikoillakin käynyt harvakseltaan.

Mulla on ollut P90 kohta kolme vuotta ja ollut ahkerasti keikoilla ( OK, noin 30 vuodessa) eikä mitään ongelmia.
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)