masi2 23.09.2006 21:03:09 (muokattu 23.09.2006 21:21:38) | |
---|
Nyt rupeis tuleen tarve uudelle kitaralle. Eri kitaroitakin oon käyny soittaan ja vertaileen liikkeissä. Mietityttää vaan kun täällä puhutaan paljon kitaroiden eroista puhutaan matalakielisistä tilukitaroista ja möreistä hevi kitaroista. itse en kuitenkaan ole löytänyt vielä sitä genreä kun ei ole kuitenkaan niin kauheasti tullut soitettua ja kuuntelen paljon erilaista musiikkia. Asiaan.. ESP LTD viper mallit miellyttää silmää mutta kuitenkin stratocastereita oli mukavampi soittaa koska kielet olivat matalalla. Valinnan vaikeus on suuri, koska joululahjaksi saamalla squierilla ja kavereiden paremmilla kitaroilla on tullu soitettua. En silti löydä sitä "oikeaa" koska tuntuu ettei kitaroilla ole niin ratkaisevaa eroa minulle. tietysti huomaa jos kaula on paksumpi tai kielet korkeammalla. Silti ei viitsi ostaa "jotain vaan" koska sitä tulee kaduttua myöhemmin. mikä olisi siis hyvä ja monipuolinen kitara? onko viper liian hevikitara muuhun soittoon? |
ankkiz 23.09.2006 21:18:19 | |
---|
Luultavasti saat siitä esp:istäkin ne kielet matalalle? Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. |
masi2 23.09.2006 21:20:06 | |
---|
Luultavasti saat siitä esp:istäkin ne kielet matalalle? kyl mutta liikkeessä ei ollu intoa alkaa vääntään. |
Asiaan.. ESP LTD viper mallit miellyttää silmää mutta kuitenkin stratocastereita oli mukavampi soittaa koska kielet olivat matalalla. Kitara mikä kitara, niistä kaikista kyllä saa itse säädeltyä ne kielet matalemmalle tai korkeammalle. mikä olisi siis hyvä ja monipuolinen kitara? Ibanezit on kehuttuja ja nimimerkillä on kokemusta omasta vehkeestä. Mutta aloittelijalle on paljon suositeltu RG321 mallia ja kyllä voin itekkin suositella. onko viper liian hevikitara muuhun soittoon? No Viperihän on jees, mut riippuu mikä Viperi? Niitähän on siis eri malleja, Viper-400, 100FM, 200FM jne. Itse en ole testannut yhtään noita, mutta jos aloittelija olet ja viperiä haluut niin tuo 100FM kyllä kelpais aloittelijalle, mutta hinta on sitä luokkaa että kyllä käytettynä saat halvemmalla, tai jonkun muun kitaran. Ja viperillä kyllä saa vedettyä ihan muutakin kuin sitä rankempaa settiä. Mikitykset tietysti siihen vaikuttavat eniten, saundaako se bluesilta vai metallilta. vihreen nortin lopetus on valmistettu |
jkauppin 24.09.2006 09:21:08 | |
---|
Kieliä ei kaikissa kitarayksilöissä saa kovin alas ilman että kielet alkavat joissain otelaudan kohdissa rämisemään. Valitettavaa on se, että asia selviää vain kokeilemalla. Taitava myyjä laskee kielet muutamassa minuutissa. Toinen vaihtoehto on se että myyjä sitoutuu tasoittamaan ja viimeistelemään nauhat jos ne alkavat rämisemään *järkevällä* kieltenkorkeudella. Minäkin suosittelen kokeilemaan Ibanezia. Aktiivimikkejä en suosittelisi harjoittelu- ja/tai yleiskäyttöiseen soittimeen heti ensimmäisenä. En tiedä oliko tästä mitään apua, mutta toivon että oikea soitin löytyy! |
masi2 24.09.2006 09:40:15 | |
---|
kiitos vaan kaikki neuvot on tarpeen :) |
Jubi 24.09.2006 13:52:21 | |
---|
En silti löydä sitä "oikeaa" koska tuntuu ettei kitaroilla ole niin ratkaisevaa eroa minulle. Vasta kokemuksen myötä alkaa nämä erot konkretisoitumaan paremmin soittajalle. Tottakai juuri noita mainitsemiasi eroja havaitsee aloittelijakin, mutta tatsi kehittyy kyllä siinä soittotaidon rinnalla. Käy soittelemassa mahdollisimman erilaisilla kitaroilla ja uhraa aikaa tähän. Älä siis mene kauppaan, soita yhdella mallilla kaks minuuttia ja totea, että "eiköhän tää ole iha jees, tehään kaupat". Innostus,
nuoruuden hermostollinen häiriötila,
joka paranee pienillä annoksilla katumusta
kokemuksen karttumisen seurauksena. |
saastara 24.09.2006 15:11:12 | |
---|
Kokemuksen karttuessa nuo omat mieltymykset alkavat nousta pintaan.. Kannattaa kitaraa ostaessa keskittyä pelkästään siihen mikä tuntuu omaan käteen hyvältä. Jos aletaan soundipolitiikkaa miettimään niin stratoja ja Lespoja parempia yleiskitaroita tuskin löytyy. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Winzki 28.09.2006 09:37:09 | |
---|
Ite ku ostin toista kitaraani ni tuli vähä kämmittyä siinä, ku en tienny oikeen noista mikeistä. 50e kalliimmalla ois saanu EMG passiivi mikit mitkä ois ollu huomattavasti paremmat ku jacksonin omat halppikset. Tein tutkimusta sitte myöhemmin ni 400e saa halvimman esp:n missä on emg:n passiivit... |
RekoS 29.09.2006 21:32:59 (muokattu 29.09.2006 21:33:13) | |
---|
kiitos vaan kaikki neuvot on tarpeen :) Itse löysin sen, mitä etsin, kun soitin musaliikkeessä erästä kitaraa... Gibsonin Les Paul! Todella hyvä soittaa, sitten katsoin hintalappua, hups. yli 2000€ siitä olis pitänyt maksaa. Sinne jäi, mokoma. Mutta jonain päivänä mulla on rahaa ja ostan Gibsonin. |
Maiden01 13.10.2006 23:03:49 | |
---|
Kävelet liikkeeseen ja varaat kunnolla aikaa. Istut ja alat testata kitaroita yksi kerrallaan. Kokeile aluksi vaikka eri malleja, Les Paulia, Stratoa, Teleä, SG:tä jne. Jos aluksi tuntuu jotakin keppiä kokeillessa, että ei kai tää nyt mulle sovi, niin kokeile soittaa vähän aikaa ennen kuin hylkäät sen. Voit todeta että se voikin olla parempi kuin ensin luulisi. Valitettavasti ensimmäistä(tai mitä tahansa) kitaraa ostaessa kiinnittää huomiota liikaa ulkonäköön. Kannattaa kiinnittää huomiota ensisijaisesti soitettavuuteen(nauhat, kielten korkeus ym), sointiin ja sitten vasta muihin seikkoihin. Kannattaa testata kitara ennenkuin katsot hintalappua. 500e ei mielestäni ole yhtään liikaa aloittelijan kitaraan satsattavaksi. Kannattaa aloittaa suoraan vähän paremmalla pelillä, niin ei innostus ainakaan kariudu heti. Tietysti sun rahatilanteen ja mahdollisuuksien mukaan. Merkkiä ei kannatta tuijottaa, tai miettiä mitä kaverit on kehuneet. Tietysti niistä kannattaa ottaa ajatuksia, mutta he saattavat hakea omalta kitaraltaan jotain muuta kuin sinä. Itse voin suositella Tokaita, en ole siitä oikeastaan pahaa sanaa kuullut, tietysti niissäkin eroja. Oma ainakin palvellut erinomaisesti. Myös ibanezit, Jacksonit ja muut on ihan laatupelejä yleensä. Kitaraa ei kannata hommata ensimmäisellä kokeilukerralla. Teet vaikka kaupassa jotain listaa kunkin kepin plussista ja miinuksista ja myöhemmin kotona kokoat listan ja muodostat kokemusten ja toiveiden perusteella sitten jonkinlaisen käsityksen sulle oikeasta kepistä. Onnea metsästykseen! Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni? |
eewo 09.12.2006 19:56:50 (muokattu 09.12.2006 21:42:34) | |
---|
hämäsin, ei mulla oikeesti mitään sanottavaa ollutkaan... "The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse."
-Bleeding Gums Murphy |
saastara 10.12.2006 21:19:46 | |
---|
Ite ku ostin toista kitaraani ni tuli vähä kämmittyä siinä, ku en tienny oikeen noista mikeistä. 50e kalliimmalla ois saanu EMG passiivi mikit mitkä ois ollu huomattavasti paremmat ku jacksonin omat halppikset. Tein tutkimusta sitte myöhemmin ni 400e saa halvimman esp:n missä on emg:n passiivit... Noh.. Enpä nyt tiedä menetitkö liikoja. Makuasioitahan nämä toki ovat mutta minusta säästit 50€ etkä saanut kitaraasi täysin suseja mikkejä.. Kaikella kunnioituksella susia kohtaan. :) Lisää middleä ja vähemmän volumea. |