Aihe: Mistä rälläkänterä ?
1
Jymi
23.09.2006 10:37:27
Moro,

Nyt olisi haussa rälläkkään sellainen metallinen puuntyöstöterä, jota käytetään esim. kannen muotoiluun. Onko kukaan löytänyt sille nimeä ja paikkaa mistä voisi ostaa muuta kuin satunnaisilta messuilta ? Toki hiontalaikkaakin voisi käyttää, mutta tuolla työskentely on jotenkin tarkemman oloista eikä pölyä niin hirveesti, kun tuo tuottaa enemmänkin sellaista ohutta lastua.
jukkasil
23.09.2006 11:31:10

Lamellilaikka tuohon on paras, näitä löytyy jokaisesta halpa yms. liikkeestä (Hong Kong, Biltema jne.).
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
Puavali
23.09.2006 11:47:24
Lamellilaikka tuohon on paras, näitä löytyy jokaisesta halpa yms. liikkeestä (Hong Kong, Biltema jne.).

Joku muisti sen nimenkin oikein... :o)
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
spyykko
23.09.2006 13:34:24 (muokattu 23.09.2006 13:35:06)

Enpä ole lamellilaikkaa koittanut, mutta tuollainen puuntyöstöterä (jonka nimeä en minäkään valitettavasti tiedä) on oikeasti huikean hyvä työkalu. Etenkin pölyäminen on varmasti vähempää kuin hiomalaikalla.

Veikkaisin että Jyrki halajaa tuollaista Ahjolan kansalaisopistossa käytössä olevaa terää, joka näkyy tässä kuvassa vasemmassa laidassa.

http://seppopyykko.net/kk/kuvat.php?gal=1&pic=20

Itseäkin kiinnostaisi hankkia tuollainen omaan pakkiin.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Trebla
23.09.2006 13:54:31 (muokattu 23.09.2006 14:10:24)
Hitto kun muistas.

Velipoika tuollaisen hankki noin vuosi sitten. Olisko ollut Lielahden tai Nekalan K-rauta.

EDIT: Alkoi itseänikin kiinnostamaan senverran että täytyi kysäistä.
On nimeltään kaiverruslaikka ja Tampereella ainakin Nekalan Rauta-otra myy.
Hieman on suolainen hinta (n. 50 Euroa). Mutta voisi luulla, että näissä hommissa tuo on lähes ikuinen
Autotune raskauden aikana vahingoittaa lastasi
Kumiankka
23.09.2006 18:19:24
http://www.arbortech.com.au/view/

Tuon firman tuote tuli kerran ostettua paikallisesta K-raudasta. Näyttäisi sivulla olevan nimellä Pro-4 Woodcarver joku samantapaiselta näyttävä. En kyllä ole ajatellut että Les Paulin kantta uskaltaisi tuollaisella alkaa veistämään, yksi lipsaus ja...

Vastaavan tapaisia vehkeitä (ilmeisesti) näkee joskus halpakaupoissa ja "pulttiautoissa", huokeampaan hintaan, joissa leikkaavat terät muodostuu moottorisahan ketjun pätkästä joka on laitettu rälläkkään kiinnitettävän laikan kehälle. Olen miettinyt että mitä tapahtuu jos ketju sattuisi katkeamaan, ja olisiko siinä syy että tuotteet on hiukan nimettömän oloisia...
Puavali
23.09.2006 18:24:58
Lamellilaikasta on myös sellainen "läpinäkyvä" versio. Jotenkin se tuntuisi voittajan vaihtoehdolta.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Juzzu
23.09.2006 18:38:22
Biltemasta saa raspilaikan edukkaasti, sillä tiedän monien onnistuneesti kansia muotoilleen.
Itse käytän töistä pöllittyjä raspilaikkoja.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
Jymi
24.09.2006 02:10:20
Veikkaisin että Jyrki halajaa tuollaista Ahjolan kansalaisopistossa käytössä olevaa terää, joka näkyy tässä kuvassa vasemmassa laidassa.

http://seppopyykko.net/kk/kuvat.php?gal=1&pic=20

Nimenomaan tätä kyselin. Ahjolassahan tuolla tuli yksi kansi aikoinaan väännettyä ja tarkkuus on mielestäni huomattavasti parempi kuin raspi yms. laikoissa, joita koikeilin vertailun vuoksi. Ja etuna on myös tuon terän lastuava ominaisuus, ettei tarvi siinä hirveässä pölyssä olla. Ja oma pitää saada, kun ei Ahjolan terää voi käyttää kun ei siellä nyt käy.

Velipoika tuollaisen hankki noin vuosi sitten. Olisko ollut Lielahden tai Nekalan K-rauta.

EDIT: Alkoi itseänikin kiinnostamaan senverran että täytyi kysäistä.
On nimeltään kaiverruslaikka ja Tampereella ainakin Nekalan Rauta-otra myy.
Hieman on suolainen hinta (n. 50 Euroa). Mutta voisi luulla, että näissä hommissa tuo on lähes ikuinen

Kiitoksia tiedoista. Auttaa paljon ku tietää mikä tuo on nimeltään. Samoin kuin se, että on ihan rautakauppatavaraa. Itse kun olen nähnyt myytävän tuota ainoastaan jossain messuilla joskus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)