Aihe: Oman äänen kuulemisen kehittäminen
1
SuomiRokinToivo
17.06.2006 20:54:42

Kertokaa viisaat miten oppii kuulemaan/tuntemaan mitä laulaa?
Eli siis ongelma on se että jos ilman minkään näköistä monitorointia laulan niin kuulen oman ääneni menevän nuotilleen, mutta se mitä tulee ulos suusta on jotain aivan muuta. Ja se ei mene suoraan transponoiden.
Siunattuja ovat kuurot, sillä he eivät kuule minun laulavan
Foxi
07.07.2006 01:52:08
Kertokaa viisaat miten oppii kuulemaan/tuntemaan mitä laulaa?
Eli siis ongelma on se että jos ilman minkään näköistä monitorointia laulan niin kuulen oman ääneni menevän nuotilleen, mutta se mitä tulee ulos suusta on jotain aivan muuta. Ja se ei mene suoraan transponoiden.

No, minulle sanottiin, kun aloitin laulamisen, että
mikrofoniin laulaminen pitää "opetella" erikseen.

Eli minulla oli samoin: kun lauloin itsekseni ilman mitään laitteita,
tuntui menevän nuotilleen, mutta kun lauloin mikrofoniin, niin ei kuulostanut lainkaan hyvältä. Siitä lähtien olen harjoitellut nimenomaan mikrofoniin laulaen.
Vaan toinen sut vei, minä katsella sain, nää on soittajan haaveita vain.
Synastikki
07.07.2006 09:19:38

No, minulle sanottiin, kun aloitin laulamisen, että
mikrofoniin laulaminen pitää "opetella" erikseen.

Eli minulla oli samoin: kun lauloin itsekseni ilman mitään laitteita,
tuntui menevän nuotilleen, mutta kun lauloin mikrofoniin, niin ei kuulostanut lainkaan hyvältä. Siitä lähtien olen harjoitellut nimenomaan mikrofoniin laulaen.

itsellä kun laulan ilman mikkiä laulu on paremman kuuloista koska en "puske" ääntä niin paljon... mikin kanssa rintarekisteri tulee kyllä lähes normaalisti, mutta päärekisteri katoaa kokonaan kun yritän laulaa niin lujaa että se vaan pamahtaa suoraan falsettiin... ilman mikkiä kuitenkin päärekisteri toimii hyvin ja hyvänkuuloisesti (muilta kuullut), mutta on jonkinverran (tai aika reippaasti) rintarekkaria heikompi... pitäisi vahvistaa päärekisteriä tai sitten vaan opetella hallitsemaan tuota "puskemista", että sitä voisi lisätä hieman mikkiin laulaessa että ääni olisi tarpeeksi vahva, mutta ei menisi falsetiksi...
Hevihaarukka! |,,| kalamies #51 >-)))>
Apricot
07.07.2006 13:49:56
Eli siis ongelma on se että jos ilman minkään näköistä monitorointia laulan niin kuulen oman ääneni menevän nuotilleen, mutta se mitä tulee ulos suusta on jotain aivan muuta.

Kokeile laulaa laadukkaat korvatulpat korvissa, siis vähintään joulukuuset. Silloin saa paljon paremmin selvää omasta äänestä ja kaikesta muustakin.

Sitten kannattaa erikseen harjoitella pa:n läpi laulamista yksin treenikämpällä.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
ma ana
08.07.2006 16:11:02

Hyvä mikrofoni on armoton ja toistaa kaiken selkeästi - eli laulutreenit vain nauhalle ja sitten jälkeenpäin ihmettelemään mikä meni vikaan. Itselläni tollainen shuren halpismikki ja tube mp esiaste = vähän yli 100 egeä - ja kaikkoaa kuvitelmat siitä että olisi valmis laulaja! ;)

Hyräillen tai hymisten (eli suu kiinni laulaen) kuulee myös paremmin äänensä. Niin todella, vain sen hyräilyäänen. Mutta helpottaa joskus oikean äänenkorkeuden löytämistä.
Ten silver saxes, a bass with a bow...
provokalistihelsinki
23.09.2006 08:25:40
Hyvä mikrofoni on armoton ja toistaa kaiken selkeästi - eli laulutreenit vain nauhalle ja sitten jälkeenpäin ihmettelemään mikä meni vikaan. Itselläni tollainen shuren halpismikki ja tube mp esiaste = vähän yli 100 egeä - ja kaikkoaa kuvitelmat siitä että olisi valmis laulaja! ;)

Hyräillen tai hymisten (eli suu kiinni laulaen) kuulee myös paremmin äänensä. Niin todella, vain sen hyräilyäänen. Mutta helpottaa joskus oikean äänenkorkeuden löytämistä.

Mikrofoni ei tee suoranaisesti kenestäkään ihmisestä laulajaa. Mikrofonin tarkoituksena on vain vahvistaa ulostuleva laulusingnaali. Kannattaa siis kehittää oma ääni mahdollisimman kovaksi ( rock-musiikki-laulanta ) , jotta tulee esille riittävän kovaa rumpujen ja muun räminän seasta. Sitten mikrofoni ikäänkuin vahvistaa normaalin laulannan. Kaikuefekteillä voi sitten saada laulantaan ilmavuutta ja kantavuutta. Mielestäni studiossa laulaminen on suhteellisen haastavaa ja mielelläni laulan enemmän livetilanteissa. Treeniä vaan peliin niin kyllä se siitä lähtee. Myös PA:n tulee olla hyvälaatuinen ja mahdollisimman hyvä Mikki käteen.
insight
23.09.2006 11:54:36 (muokattu 23.09.2006 11:55:51)
Bändikämpällä mun ainut monitorointi on korvatulpat. Se auttaa jo paljon. Korvaläppiä ei kannata käyttää, koska siinä tuntuma häviää aika tehokkaasti.

Niin ja mun mielestä mikkiin laulamista ei tarvitse erikseen opetella. Biisit lauletaan aina samalla lailla, oli mikkiä tai ei. Mikinkäyttötekniikkaa on ihan hyvä opetella yleisöä ajatellen.
..and there's a riot in everyone!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)