Aihe: B- kieli epävireessä, kun venyttää
1
ruusteri
22.09.2006 20:24:32
Eli yleensä kun venytän B- kieltä, se menee heti epävireeseen..
Mistä voisi johtua? Itsellä ei ole harmainta aavistustakaan.
Kitara on Falcon halppis, kopio Stratosta.
Novac
22.09.2006 21:09:37

Eli yleensä kun venytän B- kieltä, se menee heti epävireeseen..
Mistä voisi johtua? Itsellä ei ole harmainta aavistustakaan.
Kitara on Falcon halppis, kopio Stratosta.

Onko ihan uudet kielet? Uusilla kielillä vire menee helpommin. Silloin(uusilla kielillä) voi koittaa parantaa virettä virittämällä kielen vireeseen, sitten nykimällä kieltä ylöspäin ja taas vireeseen.

Voi myös olla, kun kerta kitarasi on halpis, että virityskoneistot ovat niin paskoja ettei kitarasi yksinkertaisesti pysy vireessä. Tätä tapahtuu useimmissa halpiksissa, esim. Harley Bentoneissa. Tuosta Falconista en kyllä tiedä...
mikä on olutta on nyt mennyttä...
Mike M. Hiirenloukku
22.09.2006 21:49:20
Liian ahdas satulaura sille kielelle voi olla myös syynä.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
jkauppin
23.09.2006 07:38:05 (muokattu 23.09.2006 14:01:42)
Satula saattaa tosiaan ahdistaa. Jos haluat kokeilla parantaa sitä, ota b-kieli (siis H-kieli?) pois satulaurasta, kokeile saatko uran pohjaa vähän hiottua esim. mahdollisimman ohuella punotulla kielellä, jos mahtuu. Voi olla ettei mahdu, joten mieti olisiko muuta jolla sitä voisi vähäsen hinkata. Satulan saa uraa liiaksi hiomalla myös pilattua.

Voit myös koettaa laittaa kieleen vähäsen (!) liukastetta satulan kohdalle, esim. huulirasva käy kokeiluun. Mainitunkaltaista liukkauden kohennusta saatetaan tarvita myös mahdolliseen kielenohjaimeen kitaran lavassa. Jos nämä eivät auta niin todennäköinen syy on virityskoneisto. Niiden järjestystä vaihtamalla voi varmistaa asian. Uusia virityskoneistoja saa kaupasta, mutta aivan ilmaisia ne paremmat eivät ole.

edit: huom, lue eteenpäin ennenkuin kaivat esille huulirasvan tai vastaavan!
pm
23.09.2006 12:45:56
Eipä kannata laittaa mitään huulirasvoja, eikä muitakaan vastaavia satulaan ja kieliohjaimille.
Kaikki helpoin ja täälläkin suositeltu tapa on raaputtaa lyijykynästä sitä "lyijyä", siihen satulauraan ja kieliohjaimeen.

Ensimmäisenä tutkisin sen satulauran ja samoin tallapalan, sitten sen kielen kunnon.
Sen jälkeen kannattaa tarkastaa, että kieli on oikein siinä virittimessä, ettei se luista.

Aika harvoin taitaa kuitenkin vika olla virittimessä, ellei se ole sitten niin kulunut, että luistaa sen takia. Itsellä ei ole vielä yhtään tapausta ja jonkun verran olen kitaroiden kanssa touhunnut.
jkauppin
23.09.2006 13:35:29 (muokattu 23.09.2006 13:44:54)
Eipä kannata laittaa mitään huulirasvoja, eikä muitakaan vastaavia satulaan ja kieliohjaimille.

Ok, korjataanpa asiaa ettei kukaan vain ala "töhrimään" huulirasvoja kitaraansa. Itse olen käyttänyt diagnostisiin tarkoituksiin joskus kauan sitten erittäin pientä ja näkymätöntä määrää, jonka olen sipaissut suoraan kieleen, mutta tätä ei tietenkään suositella miksikään peruskäytännöksi. Saattaa olla tarpeen puhdistaa ura tuollaisen jälkeen, joten virallinen ohje on että älkää tehkö niin. Anteeksi, kirjoittelin yöllä huolimattomasti.

Lyijykynän grafiitti on hyvä ja mahdollisesti myös aika kestävä ratkaisu, mutta sitä pitää saada uran pohjaan myös.

Juoksevia öljyjä ei kannata käyttää juuri missään kohtaa kitaraa, koska ne leviävät ja imeytyvät puuhun, mistä voi tulla ainakin kosmeettinen haitta.

Toivottavasti vika löytyy!
pm
23.09.2006 15:00:32 (muokattu 23.09.2006 16:10:10)
Anteeksi, kirjoittelin yöllä huolimattomasti.

Mulla oli vähän huono sanavalinta tuohon neuvoosi, sorry.

Mutta aika usein "vaan sattuu käymään niin", että tulee kokemattomuuttaan ja epävarmuuttaan laitaneeksi "varmuuden vuoksi" reilusti liukastetta, jolloin sitä on varmasti kaikissa kielissä ja ympäri kaulaa. Tai sitten "varmuuden vuoksi" sitä satulauraa tulee syvennettyä vielä se yksi veto, jolloin ura on liian syvä ja kieli ottaa nauhaan kiinni.

Eli kannatta pitää malttia mukana, kun alkaa tekemään säätöjä.
jkauppin
23.09.2006 16:10:43
Mulla oli vähän huono sanavalinta tuohon neuvoosi, sorry.

Se oli tarpeellinen oikaisu, pm, kiitoksia! Jos täällä viljelee huolimattomasti ratkaisuja yleisiin ongelmiin, niin saattaa käydä niin että sana kiertää, ohjeet vääristyvät ja kohta on suomenmaassa taas sata kitaraa (enemmän) pilalla...

Tärkein ohje on se, että satulan kanssa kannattaa olla todella varovainen. Pääsääntöisesti kaikki hommat joissa on tarvis varsinaisesti jotenkin muuttaa satulaa, kannattaa jättää ammattilaiselle. Niin tekisin myös itse, vaikka olenkin erinäisiä satuloita vaihtanut ja säätänyt. Näitä kotikutoisia konsteja on suhteellisen vähän ja niitä kannattaa käyttää varovasti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)