V1lleK 19.09.2006 11:25:28 | |
---|
Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi. |
Wahi 19.09.2006 15:24:19 | |
---|
Mitä jazz bändejä nyt niinku on jos haluaa tutustua? Millä aloittaa? Hommaa Miles Davisin Kind Of Blue levy. "To be rock and not to roll" |
V1lleK 20.09.2006 12:26:57 | |
---|
Hommaa Miles Davisin Kind Of Blue levy. Tai ehkä ennemminkin kannattaisi tutustua lähimmän kirjaston tarjontaan... Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi. |
J_Mikkonen 20.09.2006 12:54:23 | |
---|
Tai ehkä ennemminkin kannattaisi tutustua lähimmän kirjaston tarjontaan... Mutta kyllä tuo levy nyt sen verran klassikko on että se kannattaa jo omaan hyllyyn hommata. Jos itse olisin nyt aloittamassa jatsin kuuntelua, syytäisin rahani Wes Montgomeryn ja Joe Passin levyihin. Kitaristi kun olen, on aina helpompi lähteä kuuntelemaan itselle edes hieman tutun kuuloista tavaraa. Seuraavaksi sitten vaikka Paul Desmondin levytyksiä tutkimaan. Kauniisti soi blues. |
V1lleK 20.09.2006 14:19:09 | |
---|
Mutta kyllä tuo levy nyt sen verran klassikko on että se kannattaa jo omaan hyllyyn hommata. Jos itse olisin nyt aloittamassa jatsin kuuntelua, syytäisin rahani Wes Montgomeryn ja Joe Passin levyihin. Kitaristi kun olen, on aina helpompi lähteä kuuntelemaan itselle edes hieman tutun kuuloista tavaraa. Seuraavaksi sitten vaikka Paul Desmondin levytyksiä tutkimaan. Onhan se klassikko ja sen kyllä tulisi löytyä jokaisen jazzia diggaavan levyhyllystä. Mutta jos tulokkaan taustalla on punkkia ja progea, niin ehkä jokin 50-luvun modaalinen jazz ei ihan heti uppoa - parempi vaihtoehto voi tällöin ehkä kenties olla jokin 60-luvun free tai ns. power musiikki. Hyvässä lykyssä se Kind of Blue voi jopa löytyä paikalliskirjastosta - täältä se ainakin löytyy vinyylinä, jota voi kuunnella vaikkapa musiikkihuoneessa. Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi. |
baron 20.09.2006 20:52:23 | |
---|
Kaikilla on omat idolinsa, mutta kun Monk vetää 12 tahdin Blue Monkia triolla 8 minuuttia niin, että soolo koko ajan kehittyy eikä toista itseään eikä käytä perusbluesfraaseja/lickejä niin ainakin mä tykkään. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
-Cale 20.09.2006 21:53:13 | |
---|
Mä en ymmärrä tuota musiikinlajia vieläkään sitten millään, saas nähdä tulenko koskaan ymmärtämäänkään... Tai sitten se vaan on niin paskaa. :) |
baron 20.09.2006 21:55:19 | |
---|
Mä en ymmärrä tuota musiikinlajia vieläkään sitten millään, saas nähdä tulenko koskaan ymmärtämäänkään... Tai sitten se vaan on niin paskaa. :) Mä epäilen tosta rokista samaa! "Speaking about music is like dancing about architecture" |
V1lleK 21.09.2006 11:20:53 | |
---|
Onhan se klassikko ja sen kyllä tulisi löytyä jokaisen jazzia diggaavan levyhyllystä. Mutta jos tulokkaan taustalla on punkkia ja progea, niin ehkä jokin 50-luvun modaalinen jazz ei ihan heti uppoa - parempi vaihtoehto voi tällöin ehkä kenties olla jokin 60-luvun free tai ns. power musiikki. Hyvässä lykyssä se Kind of Blue voi jopa löytyä paikalliskirjastosta - täältä se ainakin löytyy vinyylinä, jota voi kuunnella vaikkapa musiikkihuoneessa. Ja tulipa vaan mieleeni, että voisin hyvinkin kuvitella sopivaksi reitiksi jazzin pariin erityisesti ECM-levymerkillä julkaistun musiikin, jos kuuntelijan muihin mieltymyksiin lukeutuu klassinen musiikki. Itseltäni löytyy useampiakin jazzareiden ECM-julkaisuja, joilta löytyy tulkintoja taidemusiikin puolella käytetyistä sävellyksistä (Monteverdi, Bartók, Ives). Enemmänkin kuin third streamia, edustaa ECM aivan omanlaistaan musiikillista ajattelutapaa ja mielentilaa. Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi. |
J_Mikkonen 22.09.2006 09:46:16 | |
---|
Onhan se klassikko ja sen kyllä tulisi löytyä jokaisen jazzia diggaavan levyhyllystä. Mutta jos tulokkaan taustalla on punkkia ja progea, niin ehkä jokin 50-luvun modaalinen jazz ei ihan heti uppoa - parempi vaihtoehto voi tällöin ehkä kenties olla jokin 60-luvun free tai ns. power musiikki. Niin, mutta toisaalta itselleni free ei vieläkään iske niin tunnostaa hurjalta että joku ensimmäisenä jazz-lättynä hommaisi jonkun freemäisemmän levyn. Jos on punkkia ja progea taustalla, ehkä fuusio olisi siihen sitten oiva reitti? Kauniisti soi blues. |
Niin, mutta toisaalta itselleni free ei vieläkään iske niin tunnostaa hurjalta että joku ensimmäisenä jazz-lättynä hommaisi jonkun freemäisemmän levyn. Jos on punkkia ja progea taustalla, ehkä fuusio olisi siihen sitten oiva reitti? Fuusio voisi ehkä toimia... Mutta freetäkin on niin monenlaista, ei kaikki free suinkaan ole valkoista hehkua. Vaatii kyllä jo hieman kokeilumieltä ja avarakatseisuutta, jos punkin ja progen lisäksi haluaa tutustua myös jazziin. Itselläni reitti jazziin kulki bluesin kautta - ja jazzista edelleen klassiseen. Ja vielä kerran... Kirjastosta se lähtee! Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi. |
töpsö 23.09.2006 14:33:13 | |
---|
Jazzissa kiehtoo myös sen nopea tempo. Siis soittihan Jamie Cullumkin ensin heviä, koska se oli niin nopeaa ja vaativaa, mut sit se löyskin jazzin, joka oli vielä nopeempaa ja monimutkasempaa. Et kaipa jazzissa "se juttu" on nopeus ja sointujen monimuotoisuus... Ja tietysti vaihtuvat teemat. |
baron 23.09.2006 15:27:13 | |
---|
Jazzissa kiehtoo myös sen nopea tempo. Siis soittihan Jamie Cullumkin ensin heviä, koska se oli niin nopeaa ja vaativaa, mut sit se löyskin jazzin, joka oli vielä nopeempaa ja monimutkasempaa. Et kaipa jazzissa "se juttu" on nopeus ja sointujen monimuotoisuus... Ja tietysti vaihtuvat teemat. Nopeus? Esim mun mielestä Miles Davisin parhaat piisit on aika hidastempoisia ja herra itse soittaa lisäksi vielä suhteellisen harvakseltaan, sattuu vaan aina tulemaan oikea ääni. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
V1lleK 23.09.2006 21:48:29 | |
---|
Jazzissa kiehtoo myös sen nopea tempo. Siis soittihan Jamie Cullumkin ensin heviä, koska se oli niin nopeaa ja vaativaa, mut sit se löyskin jazzin, joka oli vielä nopeempaa ja monimutkasempaa. Et kaipa jazzissa "se juttu" on nopeus ja sointujen monimuotoisuus... Ja tietysti vaihtuvat teemat. Nopeus ja monimutkaisuus - bebop? Aika kehnon kuuloista yleistystä, ei nopeus suinkaan ole jazzille tunnusomaista. Jokin jazz (biisi) voi tosin olla nopeassa tempossa. "Klassisessa minua kiehtoo sen hitaus" ;) Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi. |
töpsö 25.09.2006 19:49:38 | |
---|
Hmm... No, siis lähinnä tarkotin sitä, että. No, ei nyt välttämättä siis nopeus. Mutta kyllähän se vaativampaa on kuin joku peruspop. Lähinnä meinaan sitä, et jazzissa on paljon korukuvioita yms., jotka elävöittää musiikkia. |
Ondine 29.09.2006 20:05:54 | |
---|
Hyvä V1lleK, mahtava kirjoitus ekalla sivulla ja allekirjoitan myös ton ECM-näkökulman. Esim. Keith Jarrettilta löytyy paljon kamaa ECM:n julkaisemana, ja Jarrettiinhan kannattaa tutustua. |
Bassballs 14.10.2006 03:48:50 | |
---|
Onhan se klassikko ja sen kyllä tulisi löytyä jokaisen jazzia diggaavan levyhyllystä. Mutta jos tulokkaan taustalla on punkkia ja progea, niin ehkä jokin 50-luvun modaalinen jazz ei ihan heti uppoa - parempi vaihtoehto voi tällöin ehkä kenties olla jokin 60-luvun free tai ns. power musiikki. Hyvässä lykyssä se Kind of Blue voi jopa löytyä paikalliskirjastosta - täältä se ainakin löytyy vinyylinä, jota voi kuunnella vaikkapa musiikkihuoneessa. Itse voisin kyllä kuvitella että modaalinen jazz voisi upota "ensikertalaiseen" jopa suht.helposti.. Varsinkin tällä em.levyllä olevat biisit ovat kaikki aika helppoja lähestyttäviä.. Teemat ja harmoniat ovat suht. simppeleitä, eikä edes tarvitse tietää modaalisuudesta tai koko jazzista musiikkityylinä mitään tykätäkseen. Kind Of Blue on hyvä levy aloittaa jazzin kuuntelu. Elämässä pitää olla leipää ja punkkua!!! |
author 14.10.2006 19:00:05 | |
---|
Haluaisin todella päästä jazziin paremmin sisään mutta ongelmana on juuri jazzin vaihtoehtojen kirjavuus. Viime aikoina olen yrittänyt etsiä sisäistä jazzihmistäni lainaamalla ihan sokkona jazz-levyjä ja kuunnellut jokaisen keskittyneesti läpi, oli se sitten kuinka hankalaa tahansa. Melko stressaava tapa mutta samalla musikaalisesti hyvin kasvattava. Silti olisi kiva jos osaisi edes hieman hahmottaa eri jazz-tyylejä, ettei tavallaan hukkaisi aikaa niihin levyihin joista ei pidä. "I think if the devil doesn't exist, but man has created him, he has created him in his own image and likeness."
-Fyodor Dostoevsky |
baron 14.10.2006 19:25:49 | |
---|
Haluaisin todella päästä jazziin paremmin sisään mutta ongelmana on juuri jazzin vaihtoehtojen kirjavuus. Viime aikoina olen yrittänyt etsiä sisäistä jazzihmistäni lainaamalla ihan sokkona jazz-levyjä ja kuunnellut jokaisen keskittyneesti läpi, oli se sitten kuinka hankalaa tahansa. Melko stressaava tapa mutta samalla musikaalisesti hyvin kasvattava. Silti olisi kiva jos osaisi edes hieman hahmottaa eri jazz-tyylejä, ettei tavallaan hukkaisi aikaa niihin levyihin joista ei pidä. Netistä kyllä löytyy kaikennäköisiä palstoja, joissa luonnehditaan jazzin eri genrejä ja annetaan esimerkkisoittajia ja albumeita. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
author 14.10.2006 19:52:09 | |
---|
Netistä kyllä löytyy kaikennäköisiä palstoja, joissa luonnehditaan jazzin eri genrejä ja annetaan esimerkkisoittajia ja albumeita. Olisiko heittää mitään esimerkkejä? nimim. laiska googlettaja "I think if the devil doesn't exist, but man has created him, he has created him in his own image and likeness."
-Fyodor Dostoevsky |