Aihe: Sooloskaba 54
1 2 3 4 5 6 7 8
BigPapa
21.09.2006 23:09:43 (muokattu 21.09.2006 23:10:16)

Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Jucciz
21.09.2006 23:18:30 (muokattu 21.09.2006 23:30:33)
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
Kontiak
21.09.2006 23:23:57 (muokattu 21.09.2006 23:26:51)
Määrittele "musiikki". Tilu on myös musiikkia. Mun mielestä on vain erittäin hyvä, että jokainen soittaessaan käyttää sen 110% teknillisistä-ja musikaalisista kyvyistään ja uskaltaa ottaa riskejä. Siinä kehittyy, eikä jää junnaamaan pelkkää bluespentatonista.

Olet oikeassa tuon tilun ja musiikin suhteen. Musiikin rajat ovat erittäin häilyvät ja vieläpä hankalasti hahmotettavat. Tässä tapauksessa kuitenkin tuo musiikki asettuu varmastikin myös sinun mielestäsi ns. marginaaliosastoon, johon on kiinnostuakseen kehitettävä motivaatio. Negatiivisena siis se asia, että tuossa voi olla liikaa haastetta. Musiikin pitäisi kai näin luovuutta vaativassa tilanteessa inspiroida ja tuo minusta hyvin epätodennäköisesti suurimmalle osalle esittäytyy melkoisen irrallisena palana musiikkia. Hienot asiat saattavat jäädä täysin tajuamatta/sisäistämättä, koska niitä on määrällisesti ja laadullisesti liikaa. Olen tästä kyllä aikaisemminkin maininnut, mutta toivoisi, että näiden sooloskabojen taustat olisivat jossakin suhteessa esim. johonkin biisiin kuin irrallisia musiikkiteoksia. Pituuttakin voisi samalla vähentää.

Niille, jotka eivät jaksa blokata kymmentä sointua niin johan on. Miten te luulette musiikillisten kykyjenne kehittyvän? Onhan se kivaa soitella pelkkää perunaa ja kaalia, eikä ymmärtää mitään harmonioista. Sen takia mä tein ton taustan kattoakseni miten nämä Mnetin professionaalit "kaikkitietäväiset" kitaristit siihen soittavat ja suhtautuvat. Paljon kyllä puhutaan!

Toivottavasti et ole tosissasi tuon motiivisi kanssa. :(

Soititko muuten tuon soolosi improvisoimalla vai mietiskelitkö ennalta yhtään?
Ze Kink
21.09.2006 23:51:19 (muokattu 21.09.2006 23:52:22)
E: vedänkin uuden
KÄYTÄ USAN KONTSUA UN USA USAN KONTSU O SEMMONEN AITO KONTSU VEÄTSE VAA SIIHE PINTAA, YO,
Ze Kink
22.09.2006 00:48:07
KÄYTÄ USAN KONTSUA UN USA USAN KONTSU O SEMMONEN AITO KONTSU VEÄTSE VAA SIIHE PINTAA, YO,
Jonttu
22.09.2006 01:52:24

http://www.googlefight.com/index.ph … n_GB&word1=blues&word2=tilu

Haha :D Noniin, selvisi nyt sitten tämäkin. Tästä ei siis enää tarvitse kiistellä?
Tasapaino
22.09.2006 02:02:06
Tota vois ihan kysellä vaikka Leslie Westiltä.

Taikka Djangolta, joka muuten soitti kovin hitaasti aina.
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
arppah8
22.09.2006 04:29:02 (muokattu 22.09.2006 04:36:02)

Mikä w***u tähän sooloskabameininkiin on nykyään mennyt? Hyvää taustaa pukkaa ja isot miehet tappelee kuin kakarat. Ei huvita ei. Sorry, päissäni hieman olen mutta sama asia on kyllä mietityttänyt jo useamman kisan kohdalla. Asiat, jotka itseni ovat osallistumaan ajaneet ovat olleet kannustava meininki, hyvät vinkit kommenttien muodossa ja mahdollisuus soittaa erityylistä kamaa kuin normaalisti oman bändin kanssa soittaisi. Varsinkin tuo ensinmainittu on kärsinyt inflaation viime kisojen kohdalla. Eihän kitaransoitto niin vakavaa ole, eihän? Hauskaahan tämän pitäisi olla.

E: Oikeasti luulin, että "kuinka monta kitaristia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu"-vitsi on myytti. You proved me wrong.
Peace, love and good happiness stuff.
Kinnunen
22.09.2006 15:56:44

Täällähän on ollu ihan kunnon kähinät :D Niin sitä pitää.
Ajattelin kuitenkin osallistua tuohon skabaan

Tässäpä ois:

http://mp3.mikseri.net/hifi/k/kitar … -_kinnunen_mnetin_sooloskaba_54.mp3

Täytyy myöntää kyllä että ambitus pisti melekoset sointumyllytykset tuohon. Ite en teoriasta tajua juurikaan mitään. Korvakuulolta piti laittaa ne HC osiot tuosta.

kele :D
::: Downstone :: www.downstone.net
Kinnunen
22.09.2006 16:02:38

Ambitukselle semmosta viestiä vielä että ootko kauan soitellu? Oli nimittäin tuo pätkä aivan mahtava. Ja sitte toinen asia: kerää nuo kaikki soolot siihen alotus postaukseen. ei tarvi ruveta selaileen tuon paskanjauhannan keskeltä niitä, jos oikeasti haluaa kuunnella noita sooloja ;)
::: Downstone :: www.downstone.net
WanhaWetäjä
22.09.2006 16:17:49

Tasapuolisuuden nimessä en paljasta sointuprogressioita. Saatte itse ne plokata. Vinkivinki: Kuunnelkaa bassoääniä. Alussa voi tilutella vaikka A#-lyyristä =)

Huolestuttava piirre monissa soittajissa soittimesta riippumatta on se että ei osata kuunnella=ei ole korvia?
Kun kaikki on opeteltu pienestä pitäen VAIN tabeista tai nuoteista?

Tanssimusapalstalla tämä konkretisoituu "olisko kellään Paratiisin sointuja"-tyyppisiin nuottikyselyihin!Ei jaksa,ei viitsi,kaikki kun saa netista ilman vaivaa ;-/

Mitä tulee asteikkoihin...kuka prkl kerkiää miettiä skaaloja soittaessaan?Mr Ambitus on kunnioitettavan taitava soittaja,ja varmaan skaalat on katottu,ja hän osaa soveltaa niitä suvereenisti soittoonsa,siitä olemme varmasti samaa mieltä,mä olen niin wanha että en ole kade,eikä tuo ole mun juttu tuo nykytilutus,enhän mä ole tollasta edes kuunnellut ikinä.
Toisaalta...vois sitä kai vielä oppiakkin?Asteikkotreenit tekis ainakin terää..tanssimuusikkona treenaus on jäänyt aikaa sitten,sitä vaan vedellään niitä näitä,sama raha;-)

Toivon mukaan olen erittäin väärässä ja katson peiliin jo valmiiksi MUTTA tuntuu vähän siltä että herra A:n toiminnassa on havaittavissa lievää "hesalaista"mestari-ylimielisyyttä,tää tausta on(?) sillain "tosta saatte,stanat,vetäkääpäs tohon jotain jos pystytte!!!"-pohjalta tehty...?
No,pitäs varmaan sitten oikeen yrittää tehdä jotain tohon tosissaan...vaan olkoon mikä on,saunakaljoissa tehty räpellys virheineen saa kelvata,mun mielestä se kuitenkin myötäili ideana taustan häröharmoniaa mukavasti,HOHO!

Onhan toi tausta vaikea,mutta mielestä näitten sooloskabojen anti on just se että saa soittaa tyylillisesti/tasollisesti vaihteleviin taustoihin,mä soitan aniharvoin himassa muuten, kuulee varsin erilaista tulkintaa samasta aihesta,erilaista näkökulmaa musiikkiin,kuin myös muitten arvioita omasta soitosta...

Ja onhan tämä myös kehittävää,kun ei tollasiin taustoihin tuu muuten soitettua.Ja joutuu väkisin kuunteleen...siinä olen Ambituksen kaa samaa mieltä,että noi soinnut pitää ite edes yrittää kaivaa,prkl soittaa ja kuuntelee vaikka sitten yhtä kohtaa looppina nii kauan että ne soinnut löytyy!
Ostan Casion kun täytän 50v...
Muuki
22.09.2006 16:50:34
Huolestuttava piirre monissa soittajissa soittimesta riippumatta on se että ei osata kuunnella=ei ole korvia?
Kun kaikki on opeteltu pienestä pitäen VAIN tabeista tai nuoteista?

Mä en kyllä yhtään ihmettele että tällanen keskinkertanen harrastelija ei saa tuosta blokattua juuri mitään. Tuskin täällä korvattomia heppuja kuitenkaan on, "vähän" veikkaan.
Europe on maailman paras bändi.
J.Hollström
22.09.2006 17:30:54 (muokattu 22.09.2006 17:35:54)
Mä en kyllä yhtään ihmettele että tällanen keskinkertanen harrastelija ei saa tuosta blokattua juuri mitään. Tuskin täällä korvattomia heppuja kuitenkaan on, "vähän" veikkaan.

Toistaiseksi vaikein tausta tähän mennessä mihin olen osallistunut. Siksipä vielä kolmas otto samasta aiheesta. On tää vaikeeta.

http://juki.1g.fi/mp3/Juki68_Sooloskaba_54.mp3

E: ja tällä kertaa Les Paulilla. Jos se vaikka kitaraa vaihtamalla irtois paremmin...
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba
Ambitus
22.09.2006 18:14:00

Olet oikeassa tuon tilun ja musiikin suhteen. Musiikin rajat ovat erittäin häilyvät ja vieläpä hankalasti hahmotettavat. Tässä tapauksessa kuitenkin tuo musiikki asettuu varmastikin myös sinun mielestäsi ns. marginaaliosastoon, johon on kiinnostuakseen kehitettävä motivaatio. Negatiivisena siis se asia, että tuossa voi olla liikaa haastetta. Musiikin pitäisi kai näin luovuutta vaativassa tilanteessa inspiroida ja tuo minusta hyvin epätodennäköisesti suurimmalle osalle esittäytyy melkoisen irrallisena palana musiikkia. Hienot asiat saattavat jäädä täysin tajuamatta/sisäistämättä, koska niitä on määrällisesti ja laadullisesti liikaa. Olen tästä kyllä aikaisemminkin maininnut, mutta toivoisi, että näiden sooloskabojen taustat olisivat jossakin suhteessa esim. johonkin biisiin kuin irrallisia musiikkiteoksia. Pituuttakin voisi samalla vähentää.

Kyllä toi tausta uppoo sinne parinkymmenvuoden takaiselle Miami Vice-soundtrackille. Ei taida joka jätkän levyhyllyyn kuulua. Se on totta että tommonen scheisse ei kuulu humppamuusikon aivan peruskurssiin:) Noh. haaste tämäkin oli ja voin sanoa että mulle teki tosi paljon hankaluuksia kanssa päästä "sisään" taustaan. Toivoin, että ihmiset soittaisivat tähän jotain sellaista mitä he eivät normaalisti soittaisi kun tää nyt eroaa aika paljon aiemmista skaboista(tosin edellisessäkin skabassa oli kans aika friikiishittii). Hyvää settii on jengi siihen silti soitellu (toiset tosissaan ja toiset ei niin tosissaan, wich is nice! Tänhän pitäisi olla hauskanpitoa) Mitä pituuteen, niin yleensä täällä on ollut yli minuuttisia kaikki sooloskabat.

Toivottavasti et ole tosissasi tuon motiivisi kanssa. :(

Se oli puoliksi läppä.

Soititko muuten tuon soolosi improvisoimalla vai mietiskelitkö ennalta yhtään?

Treenasin kolme-neljä tuntia. Oli sen verran paha. Meinas pilkka sattua omaan nilkkaan.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
Ambitus
22.09.2006 18:17:03

Kaikille:

Tää homma alkaa mennä naurettavaksi! Onko pakko jokaiseen tyhmään kommenttiin vastata vielä tyhmemmällä kommentilla? Vai eikö teillä ole muuta elämää kuin vittuilla toisille M:netissä?

Myykää kitaranne ja ryhtykää kriitikoiksi!
Ambitus
22.09.2006 18:19:14

Ambitukselle semmosta viestiä vielä että ootko kauan soitellu? Oli nimittäin tuo pätkä aivan mahtava. Ja sitte toinen asia: kerää nuo kaikki soolot siihen alotus postaukseen. ei tarvi ruveta selaileen tuon paskanjauhannan keskeltä niitä, jos oikeasti haluaa kuunnella noita sooloja ;)

Kyllä sitä skebaa on tullu semmoset 18-19 vuotta väännettyä. Välillä paljon ja välillä vähemmän. Linkit on nyt kerätty aloitusthreadiin.
BigPapa
22.09.2006 18:24:11 (muokattu 22.09.2006 18:32:19)

Kyllä sitä skebaa on tullu semmoset 18-19 vuotta väännettyä. Välillä paljon ja välillä vähemmän. Linkit on nyt kerätty aloitusthreadiin.

Sullahan on noita soittovuosia ihan reilusti. Mulla tulee 35v soittoa täyteen ens vuonna. Reilu vuosi niin 50v mittarissa. Sithän sitä vois alkaa kutsua itseänsä nuorehkoksi blueskitaristiksi.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
John Titor
22.09.2006 18:36:18 (muokattu 22.09.2006 18:37:26)

Toivon mukaan olen erittäin väärässä ja katson peiliin jo valmiiksi MUTTA tuntuu vähän siltä että herra A:n toiminnassa on havaittavissa lievää "hesalaista"mestari-ylimielisyyttä,tää tausta on(?) sillain "tosta saatte,stanat,vetäkääpäs tohon jotain jos pystytte!!!"-pohjalta tehty...?
No,pitäs varmaan sitten oikeen yrittää tehdä jotain tohon tosissaan...vaan olkoon mikä on,saunakaljoissa tehty räpellys virheineen saa kelvata,mun mielestä se kuitenkin myötäili ideana taustan häröharmoniaa mukavasti,HOHO!

Ambitus on maailman mukavin jätkä ja itse asiassa varsin hyvin todellisuudessa kiinni ylimielisyyden sijaan:D

Tosiasiassa kyse on siitä, että täällä muusikoiden.netissä on valtava määrä A) kaiken maailman urpoja jotka jaksavat ensinnäkin haukkua kaikki maailman soittajat ihan paskoiksi (paitsi niitä vanhoja legendoja, ne on aina rautaa), vaikka soittajat vääntäisivät miten hyvin miten tahansa vaikeita juttuja miten tahansa vaikeiden taustojen päälle. Tuntuu etteivät kyseiset tyypit oikeasti ymmärrä vähääkään siitä, miten paljon aikaa ja vaivaa kovat soittajat ovat touhuunsa laittaneet, eivätkä myöskään tunnu erottavan eri tyyppisten soittajien tasoa kovin hyvin. Lisäksi täällä on myös valtava määrä B) kaiken maailman urpoja jotka haluavat olla maailman kovimpia soittajia mutta eivät ole valmiita näkemään tippaakaan vaivaa saavuttaakseen päämääränsä.
Tällainen haaste saattaa joskus herättää ihmisiä näkemään itsensä selvemmin.

Tuollainen tausta synnyttää aika paljon keskustelua ja asettaa ihmiset uuteen valoon. Jos ihmiset vielä osaavat tarkkailla itseään ja lukea keskustelua rivien välistä, on mahdollista huomata puutteita omassa itsessä ja työskentelytavoissa ja kehittyä. Jos esimerkiksi ei saa tuon taustan sointuja ylös, niin korvissa on varmastikin hiukan kehitettävää (en todellakaan sano, että on ihan persekorvat jos ei saa ylös noita sointuja, ovat ne haasteelliset, mutta korvia voi harjoittaa vaikka kuinka paljon). Vaikka saisi soinnut ylös, voi silti huomata että ei pysty kuulemaan päässään melodioita vaihtuvan harmonian päälle. Jos ei ylipäänsä pysty vetämään mitään järkevää, niin sitten voi vaan hyväksyä asian, painella treenikoppiin takaisin ja kehittää itseään mahdollisimman monipuolisesti.

Aina, kun joku bluesesko haukkuu kaiken maailman tiluttajat ihan paskoiksi eikä pysty vetämään sooloa tämänkaltaisen taustan päälle edes tonaliteetin rajoissa ja silti jatkaa henkseleiden paukuttelua entiseen malliin; tai joku tiluttaja ei ymmärrä loistavaa blues-soittoa koska se on hidasta, on mun mielestä jossain jotain mätää. Ongelma on vaan siinä, että yleensä jälkimmäisessä tapauksessa ymmärtämätön on alle parikymppinen, kun taas ensimmäisessä tapauksessa ei ole ikärajaa. Blues on siistiä musaa, mutta niin on tilukin kun vaan opettelee erottamaan sen paskan joukosta helmet.

Antakaa oikeasti kaikkien kukkien kukkia ja jos joku kukka näyttää rumalta, voi olla että vika on katsojan silmässä ennemmin kuin kukassa.
Epämuusikko
22.09.2006 19:20:17 (muokattu 22.09.2006 19:26:54)
Juccizen ja Ambituksen soittonäytteet molemmat tyyliin sopivat. Lievää kritiikkiä Ambituksen soitonalun lievästä etukenosta, ja Juccizen alkufraasista (jos ei ollut Methenyn Roots of Coincidence mielessä, niin ei sitten mikään), joka tosin oli helvetin hieno, not that there's anything wrong with it.

Nämähän toki voivat olla tarkoituksenmukaisia juttuja, joten tyydyn kuuntelemaan näitä näytteitä täällä veljeni huonessa ja diggailemaan.

Ja oikeasti: pitääkö teidän isojen ihmisten tällaisestakin saada riitaa aikaiseksi? Kuka tahansa ajaa ylinopeutta moottoritiellä, mutta ajakaapa skeptikot ylinopeutta ruuhka-aikaan helsingin keskustassa, omavalintaista ja tilanteessa ainakin osittain keksittyä reittiä, liikennemerkit huomioonottaen... :)

EDIT: olin valittamassa vielä Ambituksen omiin korviin lievästä "likki 1"--->"likki 2"- duploilusta, mutta se lienee vähänkin Gambalea kuunnelleena enemmänkin tyylinmukaisuus kuin ongelma :)
TOTO on parhaimmillaankin TOTOa. Bustard #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)