Aihe: Särisee.
1
Markus91
22.09.2006 22:19:03
Elikkäs kun en bassolla mitään tee, eli koske nauhoihin, se särisee ikävästi. Jostain parisen vuotta vanhoista otsikoista luin jotain ehdotuksia, että vika voisi olla kielistä, piuhasta, ite vehkeestä tai siitä että on vahvistin maadoittamattomassa pistorasiassa kiinni.

Ensinnäkin, onko tuo "maadoittamaton pistorasia" -juttu tosiaan totta, että se vois jotakin auttaakin, ja sitten niitä ehdotuksia muutenkin lisää. Itte meinaan on näitten hommien kans vähä kieli keskellä suuta.

Taitaa olla luonnollistakin, mutta ilmoitanpa jos siitä nyt jotain apua on, että kun koittaa lisätä vahvistimesta High:tä, High Midiä ja Lowia, niin särinä tietenkin koventuu ja muuttuu. Niin ja bassonahan on Yamaha, ikävä kyllä en mallia tiedä mutta joku perusbasso, vahvistimena on Behringerin Ultrabass BX600.

Nooh, ootko koittanut toista piuhaa? Kielet nyt tuskin vaikuttaa. Pistorasiajutusta en tiedä, onko se sun vahvari sitten maadoittamattomassa pistorasiassa kiinni?

Mulla ainakin toi entinen Hartken 35wattinen piti aika isoa semmosta taustasärinää, kun oli volumet isolla, verrattuna nykyiseen Warwick Sweetiin, vaikka se olisi aivan täysillä, ei silti kuulu kuin pieni hurina.

Onko toi sun särinä vaan ihan semmoista tasaista hurinaa vai jotain epämääräistä rätinää, kuvailehan vähän tarkemmin. Ja kuuluuko se kovastikin? Vaikuttaako äänenvoimakkuus, eli kun lisäät voluumeja, kuuluuko särinä kovemmin?
Basshunter
23.09.2006 10:05:27
Elikkäs kun en bassolla mitään tee, eli koske nauhoihin, se särisee ikävästi. Jostain parisen vuotta vanhoista otsikoista luin jotain ehdotuksia, että vika voisi olla kielistä, piuhasta, ite vehkeestä tai siitä että on vahvistin maadoittamattomassa pistorasiassa kiinni.

Ensinnäkin, onko tuo "maadoittamaton pistorasia" -juttu tosiaan totta, että se vois jotakin auttaakin, ja sitten niitä ehdotuksia muutenkin lisää. Itte meinaan on näitten hommien kans vähä kieli keskellä suuta.

Taitaa olla luonnollistakin, mutta ilmoitanpa jos siitä nyt jotain apua on, että kun koittaa lisätä vahvistimesta High:tä, High Midiä ja Lowia, niin särinä tietenkin koventuu ja muuttuu. Niin ja bassonahan on Yamaha, ikävä kyllä en mallia tiedä mutta joku perusbasso, vahvistimena on Behringerin Ultrabass BX600.

Käytä aina maadoitettua pistorasiaa, jos sellainen on käytettävissä. Ja kokeiles, löytyskö näillä korjausta tuohon särinään.

Jos särinä on tasaista.
1. Vaihda basson ja vahvarin välinen piuha.
2. Jos kosket kieliin ja särinä ei katoa, on kielien maadoitus vialla. Tällöin basson takaa konehuone auki ja katso, lähteekö tone- tai volumepotikan kuoresta johto, joka on toisesta päästä (yleensä) tallassa kiinni.

Jos särinä on pätkivää.
1. Koita toisella piuhalla.
2. Tarkista, että basson jakki on kunnolla kiinni ts. se kiristysmutteri on kunnolla kiinni.
3. Avaa konehuone ja tarkista silmämääräisesti, että jokainen näkyvä piuhan juotos on kunnolla kiinni, eikä esim. vain yhden karvan varassa nippanappa roiku.
4. Näpäytä hieman kieltä, ja vääntele potikoita. Jos pätkii (eli rahisee), suhauta puhdistusspraytä tms. potikoihin.
5. Jos särinä ei vieläkään asetu, niin näpäytä kieltä ja koputtele esim. ruuvimeisselin nupilla hiljakseen konehuoneen osia, esim. potikat, ja piuhojen liitokset.

Löytykö vika?
- Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. -
Ihme Basisti
23.09.2006 12:54:37
Vai huriseeko basson mikit? Kokeileppa laittaa bassosta volat pois.
Basso on Raamattuni ja sen soitto saarnaani Withered Within
hollstro
24.09.2006 23:15:57

Ilmeisesti kyseessä on putteellisen maadoituksen (bassossa ja vahvistimessa) johdosta kuuluva häiriö. 1-kelaisilla mikeillä on taipumus kerätä häriöitä, jotka vaimenevat kun bassolla soittaa, eli koskee kieliin sillon kun maadoitus muuten on kunnossa, eli maajohto on kiinni tallassa.
Hirsimäki
06.02.2009 17:16:32
Huom! Olet kirjoittamassa yli 865 päivää vanhaan ketjuun!
I know...

Miulla on vähän samantyylinen ongelma. Eli, kun pitää basson kielistä kiinni kaikki pelaa normaalisti. Kun irrottaa kielistä, alkaa kuulua sirinää.

Toisen basson kanssa kaikki toimii just niin kuin pitääkin, mutta tällä toisella (Epiphone Nikki Sixx) tulee häiriötä. Mikä saattaisi olla vikana ja miten sen voisi korjata?
Aina ei voi soittaa...
JaS
06.02.2009 17:35:45
I know...

Miulla on vähän samantyylinen ongelma. Eli, kun pitää basson kielistä kiinni kaikki pelaa normaalisti. Kun irrottaa kielistä, alkaa kuulua sirinää.

Toisen basson kanssa kaikki toimii just niin kuin pitääkin, mutta tällä toisella (Epiphone Nikki Sixx) tulee häiriötä. Mikä saattaisi olla vikana ja miten sen voisi korjata?

Toi on aika perusvika halvoissa mikeissä. En tiedä onko tohon mitään yksinkertasta poppakonstia, jolla saada sirinä vaimennettuu tai loppumaan. Yleensä kun kääntä tonet kiinni, niin sirinä ainakin vaimenee, mutta muuttuu myös saundi. Itse olen korjannut saman vian lähinnä vaihtamalla mikit. Tollasella 100-200€ satksauksella saa uutena ihan kelpo mikkejä. Sit voi tietenkin kattoa, jos löytyy käytettynä. Pääse pikkasen halvemmalla.

Toisaalta aina voi opetella soittamaan niin, ettei päästä kielistä irti. :)
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Hirsimäki
06.02.2009 17:53:21
Toi on aika perusvika halvoissa mikeissä. En tiedä onko tohon mitään yksinkertasta poppakonstia, jolla saada sirinä vaimennettuu tai loppumaan. Yleensä kun kääntä tonet kiinni, niin sirinä ainakin vaimenee, mutta muuttuu myös saundi. Itse olen korjannut saman vian lähinnä vaihtamalla mikit. Tollasella 100-200€ satksauksella saa uutena ihan kelpo mikkejä. Sit voi tietenkin kattoa, jos löytyy käytettynä. Pääse pikkasen halvemmalla.

Toisaalta aina voi opetella soittamaan niin, ettei päästä kielistä irti. :)

Itse asiassa muistin hieman väärin. Sirinä kuuluu myös, kun pitää kielistä kiinni. Eikä tämän mallin bassossa ole Tone- eikä myöskään Volumepotikoita... pelkkä mikkivalitsin.

Nuo on kyllä todella hyväsoundiset mikit eikä olisi kyllä rahaa muutenkaan ostaa uusia. Katsoin myös takaluukun taakse ja kaikki piuhat näyttivät olevan kiinni.

Onko kellään tiedossa jotain vinkkejä, joista saattaisi olla hyötyä?
Aina ei voi soittaa...
JaS
06.02.2009 17:57:58
Itse asiassa muistin hieman väärin. Sirinä kuuluu myös, kun pitää kielistä kiinni. Eikä tämän mallin bassossa ole Tone- eikä myöskään Volumepotikoita... pelkkä mikkivalitsin.

Nuo on kyllä todella hyväsoundiset mikit eikä olisi kyllä rahaa muutenkaan ostaa uusia. Katsoin myös takaluukun taakse ja kaikki piuhat näyttivät olevan kiinni.

Onko kellään tiedossa jotain vinkkejä, joista saattaisi olla hyötyä?

Onkos se takatila häiriösuojattu? Pitäs olla jotain sellasta mustaa maalia tms. siellä puuosissa. Jos ei oo, niin kipaset sellasta häiriösuojausmaalia jostain ja maalaat ne sisätilat. Sitä voi varmaan läästiä sinne mikkienkin alle.

Onko aktiivi vai passiivibasso ja soitatko sattumalta loisteputken lähettyvillä?
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
JaS
06.02.2009 18:02:59
Ei mutta nyt tulikin mieleen. Mulla on joskus ollut jonkun tietyn vahvistimen kanssa samanlaista vaivaa. Sitten on ollut jotain sellasta, että jos basso on mennyt vahvistimen DI:stä pöytään ja vahvistin ja mikseri on ollut eri sähköissä, niin on tullut maalenkkihurinaa. Maalenkki hurinan tunnistaa siitä, että se on tasasta 50hz hurinaa, sellasta matalaa brummia. Tähän taitaa kyllä auttaa, jos vahvistimessa on ground lift kytkin, jolloin ne kytketään samaan maahan.
Hirsimäki
06.02.2009 22:13:29
Onkos se takatila häiriösuojattu? Pitäs olla jotain sellasta mustaa maalia tms. siellä puuosissa. Jos ei oo, niin kipaset sellasta häiriösuojausmaalia jostain ja maalaat ne sisätilat. Sitä voi varmaan läästiä sinne mikkienkin alle.

Onko aktiivi vai passiivibasso ja soitatko sattumalta loisteputken lähettyvillä?

Ei mutta nyt tulikin mieleen. Mulla on joskus ollut jonkun tietyn vahvistimen kanssa samanlaista vaivaa. Sitten on ollut jotain sellasta, että jos basso on mennyt vahvistimen DI:stä pöytään ja vahvistin ja mikseri on ollut eri sähköissä, niin on tullut maalenkkihurinaa. Maalenkki hurinan tunnistaa siitä, että se on tasasta 50hz hurinaa, sellasta matalaa brummia. Tähän taitaa kyllä auttaa, jos vahvistimessa on ground lift kytkin, jolloin ne kytketään samaan maahan.

Häiriösuojasta en ole varma, takaluukun avasin, mutta en tajunnut katsoa.
Passiivibasso on, eikä loisteputkia ole koko talossa.

Sirinä häviää, jos vahvistimen equsta ottaa 1,6 tai 3,2 kHz:n kohdalta pois, joten se ei siis ole maalenkki? Pitää tarkastaa, ettei ole huonoja juotoksia, kunhan kerkeää. Ja sitä häiriösuojaa voisi kokeilla.
Aina ei voi soittaa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)