Aihe: Maamme-laulu onkin juomalaulu
1 2 3 4
Jag
21.09.2006 18:51:41

Finlandiahymnille täältäkin ääni..

tai odotetaan ensin että saadaan teosto vapaaksi
"Tärkeintä ei ole se, miten sormien pitäisi olla, vaan se, mitä sieltä kuuluu." - P.Walli
Lesko
21.09.2006 19:48:51
En muista Tawastjernan, tai minkään muunkaan, lukemani kirjan esittäneen että Sibelius olisi koskaan "kääntynyt suomenkieliseksi". Itse asiassa en muista lukeneeni häneltä kommenttia äidinkielestään lainkaan. Oletkos sinä?

No, tää ei nyt liity kansallislauluun mitenkään. Joten on oikeastaan turha jatkaa tästä aiheesta.

Kyllä vaan, on turha jatkaa tästä aiheesta, koska kuitenkin tiedetään Sibeliuksen suuntaukset kansallisuuteen ja hän oli säveltäjä, Runeberg oli runoilija, eikö meidän silloin pitäisi vertailla Koskenniemeä ja Runebergia?
Mutta olkoon, mitäs me viisaat näistä kinastelemaan, molemmilla on oma hyvä kanta ja olkoon se niin =)

Mä en näe yhtikäs mitään outoa siinä, että kansallislaulun sanat on kirjoitettu maan yhdellä virallisella kielellä, ja käännetty sitten sille toiselle viralliselle kielelle. Sinä ilmeisesti näet?

Kyllä vaan, niin näen, Suomi on kuitenkin pelkän perinteen varjossa kaksikielinen, todella harva täällä edes ruotsia osaa, saatikaan haluaisi todellisuudessa opiskella sitä, mutta se on taas aivan eri asia, mistä keskustellaan, joten hyvä näin! =)
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Chemo
21.09.2006 20:22:56

Kyllä vaan, niin näen, Suomi on kuitenkin pelkän perinteen varjossa kaksikielinen, todella harva täällä edes ruotsia osaa, saatikaan haluaisi todellisuudessa opiskella sitä, mutta se on taas aivan eri asia, mistä keskustellaan, joten hyvä näin! =)

Juu, olen samaa mieltä siitä että suomenruotsalainen vähemmistö on varsin pieni siihen nähden että heidän kielensä on maan virallisena kielenä. Ehkä jonain päivänä tuolle ei enää ole riittäviä perusteita (..ja monella varmasti on sanottavaa siihen onko enää nykyäänkään). Mutta historia on historiaa, ja sitä voidaan kunnioittaa sellaisenaan ja ruotsinkielisiä kirjoittajiakin minun mielestäni siltä pohjalta, aikaansa peilaten.

Suomalaisuuden asiaa tässä ollaan molemmat ajettu, omilla tavoillamme - ja hyvä niin =)
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
texjazz
21.09.2006 22:29:31

Mitäs laulua Elmo toivoi palkintopallilla soitettavaksi, kun oli hieman hyytynyt yltiöpäiseen kansallishenkeen?
Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist."
Lesko
21.09.2006 23:03:08
Mitäs laulua Elmo toivoi palkintopallilla soitettavaksi, kun oli hieman hyytynyt yltiöpäiseen kansallishenkeen?

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie...

Lapsikuoron laulamana!
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)