Aihe: Meshuggah särö
1 2 3 4
Exhausted
21.04.2006 10:20:37 (muokattu 21.04.2006 10:20:57)

Näin kokeilematta PODia saattaisin hyvinkin uskoa, että siitä saa varsin messeviä pörinöitä ulos, kun varsinaisella särömallinnuksella ei mielestäni ole niin suurta merkitystä, jos sisään tuleva ääni on dynamiikaltaan sopivaa.

Huomattiin kaverin kanssa puolivahingossa joku aika sitten, että erityisesti mallinnettuun etuasteeseen (ja myös höyrykoneeseen) syötettävän signaalin dynamiikalla ja tasolla on todella dramaattinen vaikutus kitarasoundiin ja "lepattavankin" alakerran saa kuriin ja humahtelemaan juuri toivottavalla tavalla kompressoimalla kitarasta tulevan soundin ennen säröttämistä.

POD XT-sarjan tuotteissa on omat särö- ja kompressoripedaalimallinnukset jolla saa tehtyä saman jutun, ja kyllä ainakin niissä toimii.
Lego
21.04.2006 13:55:30
Aihetta sivuten olisi kiva kuulla kommentteja seuraavasta pätkästä: http://www.mikseri.net/artists/?id=44022

Löytyy se ainut pätkä tuolta.. Ja tähän väliin heavyy medal-varoitus.

Siinä siis soi POD PRO kun hätäisesti yritin hakea räväkkää metallisäröä, omasta mielestäni kohtuullisen onnistuneestikin jopa. Kyllä tolla soundilla himassa soittelee.

Eli mahonkinen baritoni-viperi (LTD) EMG 81 tallamikillä, vire B-->POD PRO-->Soundblaster X-FI Elite pro äänikortti (nämä kortithan kyllä kuuluisi jonnekin Pelit-lehden foorumille, vai mitä Kivi?). Yksi raita kitaraa keskellä, ei muuta.
"Whoever appeals to the law against his fellow man is either a fool or a coward. Whoever cannot take care of themself without that law is both. For a wounded man shall say to his assailant, 'If I live, I will kill you. If I die, You are forgiven.
ch LL
21.04.2006 14:46:27

Aihetta sivuten olisi kiva kuulla kommentteja seuraavasta pätkästä: http://www.mikseri.net/artists/?id=44022

Löytyy se ainut pätkä tuolta.. Ja tähän väliin heavyy medal-varoitus.

Siinä siis soi POD PRO kun hätäisesti yritin hakea räväkkää metallisäröä, omasta mielestäni kohtuullisen onnistuneestikin jopa. Kyllä tolla soundilla himassa soittelee.

Olihan siinä yllättävän hyvät säröt, siihen nähden mitä olen aikaisemmin kuullut noista mallintavista lähtevän joillain "kotidemoilla".
Joku ihme kihinä/hurina soundissa oli kokoajan, mutta kai senkin säätämällä pois saa.....
mungiisi
21.09.2006 21:31:22
Anteeksi näin etukäteen vanhan aiheen nostoa, mutta....

Kiinnostuneena luin aihetta, Meshuggah sattuu olemaan yksi lempibändeistäni. Huomasin että Nothing on nauhoitettu Line6 Pod Prolla. Eroaako tämä laite ominaisuuksiltaa/soundeiltaa PodXt:stä paljonkin? Tietääkö kukaan minkälaisia asetuksia ovat Meshuggahin miehet käyttäneet tuon levyn soundeihin? Olisi hienoa saada ruuvattua samanmoisia soundeja tuosta omastakin lootasta.
askomiko
21.09.2006 21:37:22
Soundit pitäisi olla XT:ssä paremmat. Pro on vain eka podi räkkikokoisena ja siinä on enemmän liitäntöjä eri mallisille piuhoille. Asetuksista ei o aavistustakaan, koska en edeleenkään pysty ymmärtämään miten ekasta podista saa raakaa ja repäisevää soundia.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
mungiisi
21.09.2006 21:42:15
Soundit pitäisi olla XT:ssä paremmat. Pro on vain eka podi räkkikokoisena ja siinä on enemmän liitäntöjä eri mallisille piuhoille. Asetuksista ei o aavistustakaan, koska en edeleenkään pysty ymmärtämään miten ekasta podista saa raakaa ja repäisevää soundia.

Eli Xt:n pitäisi pystyä samaan mihin Pod pro, parempaankin?
Reddie
21.09.2006 21:45:13
Eli Xt:n pitäisi pystyä samaan mihin Pod pro, parempaankin?

Teoriassa. Mutta kun puhutaan subjektiivisesta mausta soundin suhteen niin mun mielestä noihin päivityksiin tulis suhtautua sanalla "erilainen". Mun korvaan se on tässä tapauksessa myös parempi. Tosin mä ajattelen mallinuksistakin vaan että kuullostaako ne mun mielestä hyvältä, en sitä että kuullostaako ne siltä mitä ne mallintaa.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
mungiisi
21.09.2006 22:14:55
Teoriassa. Mutta kun puhutaan subjektiivisesta mausta soundin suhteen niin mun mielestä noihin päivityksiin tulis suhtautua sanalla "erilainen". Mun korvaan se on tässä tapauksessa myös parempi. Tosin mä ajattelen mallinuksistakin vaan että kuullostaako ne mun mielestä hyvältä, en sitä että kuullostaako ne siltä mitä ne mallintaa.

Aivan. Mitäköhän mahtaa olla Catch33:lla käytetty? Luin että joku jamppa oli keskustellut Fredrikin kanssa ja hän oli puhunut Pod Xt pro:sta model packeilla mutta luotettavuudesta ei taasen tiedä.
Torniojaws
21.09.2006 22:27:44

Podeihin voi ostaa erikseen niitä packejä, jotka siis sisältävät uusia mallinnuksia jne. Metal Pack on se kuuluisa, jolla Podista saa jopa käytettävää soundia. Vakiona siitä et sellaisia soundeja saa irti.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Säätäjä
21.09.2006 22:59:32 (muokattu 21.09.2006 23:09:34)
Jos mun pitäis ruveta kaivamaan neljällä podilla metallisoundeja, tekisin sen tod. näk. lyttäämällä tulosignaalia, kuten edellä jo mainittiin ja jakaisin podit omiin taajuuskaistoihin saundien ominaisuuksien perusteella, jeesaisin tota systeemiä eq:lla laittamalla niitä podien perään ja liimaisin ne läjään hyvällä kompuralla.

Jos joku pod-käyttäjä asuu pääkaupunkiseudulla, olis mielenkiintoista testata, mitä useammalla podilla saa aikaan. Mul on paja Järvenpäässä, voidaan tehdä joku vkonloppu pienet testinauhoitukset siellä, mikäli halukkaita pod-käyttäjiä löytyy? Vois nauhoittaa podit suoraan linjaan ja lisäks mikittää yksi tai useampi kaappi.

Jos joku osaa osaa vetää Meshuggahia myös rummuilla, bassolla tai naamavärkillä, vois yrittää matkia jonkun biisin saundit nauhoittamalla koko biisin.

Anyone?

Edit: niin siis mulla on yks XT räkissä, muutama podi lisää testeihin olis bueno...
niinq.
JTL
22.09.2006 10:30:24

Itse olen viimeinkin onnistunut mielestäni luomaan tiukan ja miehekkään mättösärön GT-6:lla. Käytin itse säätämiäni custom pre-amp:ia sekä custom overdriveä.
http://bedimmed.kypara.net/ -+- http://skullfucker.kypara.net/
Torniojaws
22.09.2006 10:54:24 (muokattu 22.09.2006 10:54:51)

Jos joku osaa osaa vetää Meshuggahia myös rummuilla, bassolla tai naamavärkillä, vois yrittää matkia jonkun biisin saundit nauhoittamalla koko biisin.

Noitahan löytyy pilvin pimein Andy Sneapin forumilta. Mm. tälläkin hetkellä lähes identtinen Rational Gaze:

http://ultimatemetal.com/forum/showthread.php?t=256251

Kitarat Podilla, rummut DFH Superiorilla ja basso Reason 3:lla.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
mungiisi
22.09.2006 14:18:06 (muokattu 22.09.2006 14:22:42)
Noitahan löytyy pilvin pimein Andy Sneapin forumilta. Mm. tälläkin hetkellä lähes identtinen Rational Gaze:

http://ultimatemetal.com/forum/showthread.php?t=256251

Kitarat Podilla, rummut DFH Superiorilla ja basso Reason 3:lla.

On muuten aika hyvin soitettu. Hienon kuuloista.

E: Tuolta löytyi linkki joihinkin Thordendalin pod-soundeihin. Ovatko ne muka todella näin äärimiddlescoopattuja? Bass ja treble täysissä, middle nollissa.
Lego
22.09.2006 19:39:57
On muuten aika hyvin soitettu. Hienon kuuloista.

E: Tuolta löytyi linkki joihinkin Thordendalin pod-soundeihin. Ovatko ne muka todella näin äärimiddlescoopattuja? Bass ja treble täysissä, middle nollissa.

Ei ole, joku muu ne on tehnyt ja kuvittelee saaneensa Mesi-sundin noin. Ihan järkyttävää paskaa kun omalla PROllani testailin noita presettejä. Ennemmin joku fuckin' mesa mallinnukseksi ja vähällä säröllä + joku overdrive päälle ja säätämään. Toimii.
mungiisi
22.09.2006 22:24:35
Ei ole, joku muu ne on tehnyt ja kuvittelee saaneensa Mesi-sundin noin. Ihan järkyttävää paskaa kun omalla PROllani testailin noita presettejä. Ennemmin joku fuckin' mesa mallinnukseksi ja vähällä säröllä + joku overdrive päälle ja säätämään. Toimii.

Mielestäni se on mennyt sillain että Fredrik lähetti ne Pod Pro .lib-tedostonsa ja sitten joku muutti ne xt:lle sopivaksi tms..
Torniojaws
22.09.2006 22:26:31 (muokattu 22.09.2006 22:26:43)

Muistakaa myös, että ei sitä levylle/biisille tule se puhdas Pod-soundi, vaan sitä käsitellään paljon myös jälkikäteen (EQ:t, kompurat, jne.).
Lego
22.09.2006 22:26:33
Mielestäni se on mennyt sillain että Fredrik lähetti ne Pod Pro .lib-tedostonsa ja sitten joku muutti ne xt:lle sopivaksi tms..

BS. Tai ainakin olevan todella vahvassa uskossa että F.T ei soita itse tuollaisilla säädöillä. Melko muhjua nimittäin on kun itse kokeilee.
mungiisi
23.09.2006 00:09:56
BS. Tai ainakin olevan todella vahvassa uskossa että F.T ei soita itse tuollaisilla säädöillä. Melko muhjua nimittäin on kun itse kokeilee.

Olen kyllä melkolailla samaa mieltä. Middlescoop, ja sitten vielä että tosiaankin noin löysä soundi?
Reddie
23.09.2006 00:41:35
Apulannan DVD:llä oli mahtawa pätkä ku Jani Viitanen selitti jotenkin seuraavasti:

Mulle tulee usein näitä nuoria jätkiä studioon sanomaan et "Me halutaan sit samanlainen soundi ku Toni Wirtasella!!". Sillon mä yleensä sit painan tosta presetin viis (näppäilee Pod Prota) niin tulee sama patchi mil Toni vetelee. Sit ku pojat on vähän aikaa soitelleet niin ne toteaa et "eihän tää kuullosta ollenkaan Apulannalta". Tässä vaiheessa mä totean että "Niin.". Eli kyllä se vaan se soundi on soittajassa.

Aika paljon vapautta otin noissa sanamuodoissa. Mutta tossa se pointti oli. :)
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)