Aihe: Metallican soundi
1 2
Sopuli
16.11.2003 11:59:52
Jees elikkä, miten päässä mahdollisimman todella lähelle metallican soundia? aika yleinen näyttäis olevan tuo dropped half-step mutta kertokaapas biisejä ja millasia säädöksiä niissä on.. ?

kiitos etukäten
Da Make
16.11.2003 12:16:46 (muokattu 19.11.2003 13:08:44)
Jos vahvarin säädöistä puhutaan niin on kaksi vaihtoehtoa: ns. "scooped mids", jossa ei ole keskitaajuuksia ollenkaan(säädetty nollaan)
ja sellainen, missä mid:s on säädetty about kolmoseen (3). Kannattaa kokeilla tallamikin tone säätöä jos sellainen löytyy, sillä saat muokattua trebleä ja "midiä"
Reverbiä ei yleensä ollenkaan tai sitten kolmoseen (3). Säröä sopivasti vaffarista riippuen.

Sooloihin kannattaa lisätä aikareilusti reverbiä (about 6) ja hiukan keskitaajuuksia(mid) ja tietty kaulamikki päälle jos sellainen sattuu löytymään.
Bassot korkeintaan kasiin(8) ja treblet 6-10.
Kannattaa kokeilla myös eri paksusia kieliä 10-52 antaa ainakin lyhyempi skaalaisissa kitaroissa (LesPaul)lisää potkua. Stratoon n. 9-46. (koska skaala on hieman pidempi kuin esim. lespassa).

Toivotaan että näistä oli apua.

Metallica käyttää näiden kaltaisia säätöjä yleensä kaikissa "perinteisissä" (lue särö) saaundeissa. Cleaneja on sitten erillaisia.
Esim One kappaleessa, sieltä löytyy: Compressor, ja Chorus (säädöt mulla: time 2, speed 0.32, depth 6), hallikaiku tai hyvä jousi kaiku(spring reverb).
Ja vaffarin säädöt noin
Treble: 6.5
Mid : 5.5
Bass : 6.5

Master of puppets cleani: Compura, Chorus(säädöt mulla: time 3.5, speed 0.38 ja depth 5.7). Spring reverb n. 5.
Ja vaffarin säädöt noin
Treble: 7.5
Mid : 0!!
Bass : 6.5

Where ever I may roam: "sitar" soundi onnistuu jotenkuten delay-laitteella pienellä kikkailulla: aseta viive hyvin lyhyeksi (n. 120-300 ms vehkeestä rippuen, laita paaljon feed backia ja mix:aa sopivasti).

Fade to black cleanina voi käytää tota samaa säätöä, kuion onessa, mutta ilman Chorusta tietty.

Tovotaan, että näistä on joatin hyötyä.

edit: "yleisen *****lun" takia joitain kohtia on muutettu.
Jormaz
16.11.2003 14:00:47
Voi helvetti, ei löydy Puppetsia mistään ja alko himottaa... Nyt on pakko imuttaa Kazaalla Master of Puppets että vapina lakkaa. Siinä on about täydellinen levy soundeja myöten. Mun mielestä Justice on aivan liian kylmän kuuloinen levy. Sinänsä tykkejä biisejä mutta mielikuva on aina harmaa, kylmä ja kuiva. Loistava levy kuitenkin, erilainen.

Metallican soundeista on paha lähteä mitään lopullista sanomaan, kehitystä on tapahtunut joka levyllä. Soundillisesti suosikkeja ovat juuri Puppets ja Metallica.
Back to the 80's
LaXu
16.11.2003 16:20:21 (muokattu 16.11.2003 16:22:00)
Sori mutta nyt on kyllä pakko: Haluan ehdottomasti kuulla ihmisten mielipiteitä kasarimetallicalle ominaisesta muhkeasta komppiskittasoundista. (tyypillisimmillään Master of puppets, Justice for all.) Saan nimittäin yllättävänkin usein kuulla tuttavapiirissä kommentteja tyyliin "Metallicalla on kamalan typerät ja tunkkaiset puurosäröt". Siis tottakai AC/DC tyyppiset hardrokki säröt ja Iron maiden tyyliset soundit ovat aivan asia erikseen mutta mielestäni esim. juuri Justice for allin komppisärö hivelee korvia todella kauniisti enkä oikein kykene sisäistämään tuota puuroiseksi tituleeraamista. Makuasioitahan nämä ovat tietysti mutta...

Kommentteja/Mielipiteitä?

Nuorempana poekana Metallican soundi miellytti korvaa (ja kyllähän nuo wanhemmat ennen Loadia tehdyt biisit ovat yhä rautaa), mutta nykyään kuulostavat ainakin meikäläisen korvaan ohuelta surinasäröltä. Puuroiseksi en minäkään sanoisi kuitenkaan, mutta keskialueen puute vähentää soundin perseitä potkivaa auktoriteettia. :D

Master of Puppetsilla oli vähän paremmat soundit ja mustalla älppärillä joissain biiseissä ihan asialliset. Vuosien saatossa ovat tainneet sen middle potikan käyttötarkoituksen keksiä..
Torniojaws
16.11.2003 16:54:20

Justice kuullostaa ohuelta, koska kyseisellä levyllä ei ole bassoa ollenkaan. Pelkät kitarat, rummut ja laulu.
Samaisen levyn korviahivelevä komppisaundi on aito putkisärö ;)
Swan
16.11.2003 17:47:20
Jotenkin tuo Master of Puppetsin soolosaundi on minun korvaani turhan inisevä. Varsinkin nimikkokappaleessa Hetfieldin soolo on harvinaisen kaamean kuuloinen. Komppisaundeissa ja cleaneissa ei sitä vastoin ole mitään suurempaa vikaa. Taitaa muuten olla sama juttu kaikissa wanhoissa levyissä. Esim. Onen loppusoolo kuulostaa Nintendon musiikeilta.

Uudemmissa levyissä on parannusta tältä osin. Esim. Nothing Else Mattersin soolo kuulostaa jo paljon paremmalta.
Ei tässä mitään kiirettä ole - nyt ei soiteta kitaraa!
Keppi
17.11.2003 11:07:50
Siinä on about täydellinen levy soundeja myöten. Mun mielestä Justice on aivan liian kylmän kuuloinen levy. Sinänsä tykkejä biisejä mutta mielikuva on aina harmaa, kylmä ja kuiva. Loistava levy kuitenkin, erilainen.

Olen aikalailla samoilla linjoilla. Aika kuivan kuuloinenhan tuo Justice on. Toisaalta en ole ollut erityisen innostunut Metallica soundeita mustan albumin jälkeen. Sanoisin niin, ett onhan "mustalla" varmasti "laadukkaammat" soundit ku esim. Justicella, mut mun mielestä se ehkä "tappoi" tuon perinteisen Metallica-soundin.
Lightningillä ja Puppetsilla oli mun mielestä Metallica parhaimmillaan niin soundillisesti, kun muutenkin bändinä.
...no ei vaineskaan;)
Slipknotisti
17.11.2003 12:12:29 (muokattu 17.11.2003 12:12:54)
Mä tykkään Justicen saundeista... sellane kylmä teräksen katku leijailee koko levyn läpi =) Mahtavaa. Eihän toi noin yleisesti saundeina mikää hyvä/hieno oo, mut sopii kyllä levylle kuin nenä päähän. The black album on hyvä levy, mut mielestäni se kyllä oli sellaine käännekohta äijien musiikis; sen jälkee mentii koko aja paskempaan suuntaan.
Miksi seistä kun voi istua? Miksi istua kun voi maata?
Da Make
17.11.2003 16:24:04
Oliko mun vinkit kohdallaan? Kyllä kaikki ennen Metallica-albumia(ja tietty se mukaan lukien) ovat varsin tykkiä kamaa.
Cräx, Change, Ötöm
Spiridon
17.11.2003 16:31:25
Oliko mun vinkit kohdallaan?
No se riippuu niin paljon vahvarista ja kitarasta.
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
Olli S.
17.11.2003 17:50:35

No se riippuu niin paljon vahvarista ja kitarasta.

On muuten ihan totta. Kun olen kokeillut esim. Laney TF-200 ja isolla Valvestatella leikata keskiääniä pois, niin soundista tulee ihan karsea sirkkeli. Mutta sitten kun pistän omasta Fenderistäni treblen 9, basson 8 ja middlen 1-2, niin tulee hyvin aidon kuuloinen Metallica murina.
Viimeinkin se musiikkinäyte!
Da Make
17.11.2003 21:17:57
On muuten ihan totta. Kun olen kokeillut esim. Laney TF-200 ja isolla Valvestatella leikata keskiääniä pois, niin soundista tulee ihan karsea sirkkeli

Tollasta mäkin olen joutunutkokemaan joskus syvälläysikytluvulla (1990-luvunalku) jollain fenderin 15w trankku combolla. sriiiirririrrirr Aaaargh!
Ja noi vinkithän olivat ihan vaan suuntaa antavia, eivät tietenkään aivan eksakteja...
Cräx, Change, Ötöm!?
Keppis
18.11.2003 16:08:22

Uudemmissa levyissä on parannusta tältä osin. Esim. Nothing Else Mattersin soolo kuulostaa jo paljon paremmalta.

Joo paitsi että suurin osa uudemmista sooloista on sotkettu wahilla...
Fobiayhtyeen uudet sivut www.fobiayhtye.cjb.net
Naama-amis
18.11.2003 18:58:37
Justice kuullostaa ohuelta, koska kyseisellä levyllä ei ole bassoa ollenkaan.

Pitäis joskus ottaa oikein projektiksi soittaa ite bassot siihen levylle. Saa itse valkata soundinkin. Voisi sitten kehuskella ihmisille kuinka minun justicella onkin bassot.
Vauhti korjaa virheet.
Swan
18.11.2003 20:19:35
Joo paitsi että suurin osa uudemmista sooloista on sotkettu wahilla...

Niinpä, mutta tuossa ei ole, koska se on Hetfieldin soolo. Ja jos Hammetin soolosaundi ilman wahia on samaa kuin aiemminkin, niin alan pikkuhiljaa kallistua wahin kannattajaksi.
Ei tässä mitään kiirettä ole - nyt ei soiteta kitaraa!
BlackD
19.11.2003 00:10:20
Justice kuullostaa ohuelta, koska kyseisellä levyllä ei ole bassoa ollenkaan. Pelkät kitarat, rummut ja laulu.

Nyt sitten saat laittaa aika tiukkoja lähteitä ja perusteluita näin perättömälle väittelle.

Aivan, sellaisia ei ole.

Justicella on basso soittimena siinä missä muillakin levyillä. On vaan miksattu "hiukkasen" liian pienelle. Uusi mies silloin basson varressa eikä osannut sanoa tarpeeksi tiukasti roolistaan, ja täten basso jäi taka-alalle.
BlackD
19.11.2003 00:36:42
Jos vahvarin säädöistä puhutaan niin on kaksi vaihtoehtoa: ns. "scooped mids", jossa ei ole keskitaajuuksia ollenkaan(säädetty nollaan)
ja sellainen, missä mid:s on säädetty about kolmoseen (3).

Miten voi olla vain kaksi vaihtoehtoa, kun erilaisia kitaroita ja vahvistimia on satoja?

Kannattaa kokeilla tallamikin tone säätöä jos sellainen löytyy, sillä saat muokattua trebleä ja "midiä"

En ole sellaista tonesäätöä kitarassa tavannut jota kannattaisi pitää missään muussa asennossa kuin täysillä Metallican rytmisoundia hakiessa.

Sooloihin kannattaa lisätä aikareilusti reverbiä (about 8) ja hiukan keskitaajuuksia(mid) ja tietty kaulamikki päälle jos sellainen sattuu löytymään.

Elkää hyvät ihmiset laittako sitä reverbiä kuin ihan hitusen, jos sitäkään. Tekee soundista yhtä puuroa; toki sillä saa peiteltyä tehokkaasti nopeissa kuvioissa soittotaidottomuutta. Nopsahko, lyhyt ja hiljainen delay toimii varsin hyvin soolosoundin höysteenä. Erittäin harvassa Hammettin tyypillisessä soolossa on kaulamikki päällä.

Bassot korkeintaan kasiin(8) ja treblet 6-10.

Sama kuin edellä. Totuutta ei ole kuin korkeintaan prikulleen Metallican äänityskamoja käyttäessä, ja muistaakohan herrat itsekään missä asennossa mikäkin nuppi oli 80-luvulla studiossa.

Kannattaa kokeilla myös eri paksusia kieliä 10-52 antaa ainakin lyhyempi skaalaisissa kitaroissa (LesPaul)lisää potkua. Stratoon n. 9-46. (koska skaala on hieman pidempi kuin esim. lespassa).

Mitä tähän nyt sanois, ei se kielistä ole kiinni. Soittaa niillä mitkä tuntee omakseen. Tietenkin voi olla täysfani ja laittaa samat kielisetit kuin Hammett&Hetfield..

Cleaneja on sitten erillaisia......
.....Bass : 9

Kyllä ne omien kamojen parhaat säädöt löytyy korvalla kuuntelemalla, ei tuiki tuntemattoman ihmisen neuvomana netistä.

Tovotaan, että näistä on joatin hyötyä.

Omasta mielestä Metallican Hetfieldin rytmisoundi on Se Soundi, jota parempaa ei ole. Eipä tämä voi olla vaikuttamatta omaan soundiin. Mutta jos lähdetään aivan satunnaisista kitarakamoista kaivamaan sitä Metallica-soundia, niin ei voi antaa kovinkaan paljoa yleispäteviä neuvoja.
Middle-nuppi neuvotaan usein vääntämään mahd. pienelle, mutta erittäin harvoissa se tällä tavalla toimii. Korvalla kuulee sen sopivan suhteen, ja useimmiten erillinen eq on se, mitä tarvitaan. Levyillä rytmisoundit on tuplattu/triplattu, joten soundi on jylhä ja jykevä, vaikka todennäköisesti middle on ollut aika pienellä nauhoittaessa. Omaa soundia hakiessa on parempi hakea keskiäänistä sitä jykevyyttä, kun ei ole kahta kloonia soittamassa päälle just sitä samaa.
Basson määrästä kuulin kerran hyvän vinkin, väännetään niin isolle että palmmutet alkaa pieremään, ja siitä pykälä taaksepäin :) Trebleä riittävästi. Säröä laitetaan vähemmän ;) Tarkoittaen sitä, että se chuncchunc-downstrokeissa tulee aika pitkälle plekukädestä. Ja sitä plekuahan ei säästellä Metallicaa soittaessa.
Da Make
19.11.2003 13:05:36
!Ukllum
Kiittämättömyys on maailman palkka. Ja tämän ketjun aloittaja on varmasti jonkin asteen aloittelija, ja täten nämä vinkit suunnattiin aloittelioille (eikä ns. ammattilaisille).

Tone potikkaa VOI KOKEILLA, ei se niin kaukana sentään sijaitse.
Cräx, Change, Ötöm!?
BlackD
19.11.2003 15:24:03
!Ukllum
Kiittämättömyys on maailman palkka. Ja tämän ketjun aloittaja on varmasti jonkin asteen aloittelija, ja täten nämä vinkit suunnattiin aloittelioille (eikä ns. ammattilaisille).

Tjooh.. ja siinä menikin metsään :P Katsos kun laittaa tuollaisia tarkkoja säätöohjeita, niin aloittelija (huom. yleistys) saattaa pamauttaa ne Fender Frontmaninsa nappulat juurikin netistä lukemaansa asentoon, ja soittelee sitten sillä säädöllä, koska se on "Metallica-soundi". Vaikka tosiasiassa täyttä kuraa. Pitää rohkaista käyttämään niitä korvia, eikös vaan?

Tone potikkaa VOI KOKEILLA, ei se niin kaukana sentään sijaitse.

Tjoo, juurikin kaikkea pitää kokeilla. Ja nyt sitten sorrun itse antamaan liian tarkkoja neuvoja :) mutta ei se kitaran tonen räplääminen kuulu Metallican soittoon. No, onneksi poikkeus vahvistaa säännön, ja tässä tapauksessa se on Fade To Blackin alkusoolo.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)