Aihe: Huomaatko biisistä jotain, mitä muut ei?
1 2 3 4
CryptoFib
21.09.2006 10:56:53 (muokattu 21.09.2006 11:00:18)
..niin. Onko tullu eteen biisiä, jossa joku vivahde, sointu, tai joku muu ääni antaa ahaa-elämyksen ja kuulostaa siistiltä/ärsyttävältä, mutta "kukaan" muu ei muka huomaa sitä?

Esimerkiksi minusta on hyvä esimerkki se, kun Foo Fightersin biisissä Best of you koko stereokuva kääntyy päälaelleen. Oikea puoli menee vasemmalle ja päinvastoin (monta kertaa).

Onko kukaan pistäny merkille, miten Audioslaven cochise'n ja your time has come'n perusriffit on kohtalaisen samat?

keksiikö joku vastaavia?
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Lesko
21.09.2006 11:19:33
Minulla on sellaisia kohtia lähes joka kappaleessa joista pidän. Aina joku pieni vivahde tulee esiin ja hehkutan sitä, mutta muutaman kuukauden päästä en itsekään enää huomaa sitä ja ihmettelen, että miksi joskus juuri tuosta kohdasta on mennyt kylmät väreet.
Esim. Led Zeppelin: Immigrant song, kohdassa "Valhalla i am coming" tuo 'ValHALLA':n lauluviba on aivan ehdoton, tämä ei tosin ole koskaan painunut unholaan, vaan tuntuu aivan mahtavalta edelleen!
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
TheLemon
21.09.2006 11:34:41
Oon kyllä huomannu ittenkiki kohalla tollasia ilmiöitä monissa biiseissä... Varsinki jotku kohat tietyistä biiseistä on laulettu / soitettu niin siihe tilanteesee sopivasti et aina kuulostaa hyvältä tms... Ku viel keksis jotai esimerkkejä sellasista ..
"Her face is cracked from smiling, all the fears that she's been hiding."
CryptoFib
21.09.2006 11:58:21
Jos kylmistä väreistä sen verran sitte, että jos joku tietää Dire Straitsin On the night -livelevyn, niin kuunnelkaas raita 9 (money for nothing). En tiedä montako päätä yleisesössä on, mutta kuvitelkaa olevanne knofler ja edessä on arviolta 150 000 ihmistä. Alotat ko. biisin maailman yhdellä kovimmista kitarariffeistä ja ku se yleisö menee sekasi!!! Mulla se on ainoa (!!!) biisi joka mulle tuottaa kylmät väreet. Se on ihan hurmoksellinen veto. =)
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Memu
21.09.2006 12:01:44 (muokattu 21.09.2006 12:05:05)
Minulla on sellaisia kohtia lähes joka kappaleessa joista pidän. Aina joku pieni vivahde tulee esiin ja hehkutan sitä, mutta muutaman kuukauden päästä en itsekään enää huomaa sitä ja ihmettelen, että miksi joskus juuri tuosta kohdasta on mennyt kylmät väreet.

Joo, näin juuri se menee itselläkin. Vähän (mutta vain vähän) ärsyttää näissä "liian" tuotetuissa levyissä semmoinen seikka kun ei tosiaan kuulu mitään virheitä/vahvistimien rupinaa/plektrojen tippumista jne. Jotenkin tuommoiset saavat bändin kuulostamaan siltä kuin soittaisivat aivan siinä vieressä. Tämä taisi kyllä olla hieman aiheen vierestä.

Useasti kun ottaa vaikkapa kuulokkeet korville ja rupeaa oikeasti keskittymään siihen musaan niin ei osaa enää kuunnella sitä kokonaisuutena vaan huomaa kuuntelevansa jotain yksittäistä soitinta. Tällöin sieltä sitten poimiikin kaikenlaista jännittävää.
Lesko
21.09.2006 12:11:24
Joo, näin juuri se menee itselläkin. Vähän (mutta vain vähän) ärsyttää näissä "liian" tuotetuissa levyissä semmoinen seikka kun ei tosiaan kuulu mitään virheitä/vahvistimien rupinaa/plektrojen tippumista jne. Jotenkin tuommoiset saavat bändin kuulostamaan siltä kuin soittaisivat aivan siinä vieressä. Tämä taisi kyllä olla hieman aiheen vierestä.

Tuo on kanssa aivan totta, kuulin itse tuosta Zeppelinin Since i've been lovin' youn alussa se basarin "kitinän" joka olisi auttamatta poistettu tämän päivän levyistä, siis esimerkkinä tämä... se on loistavan kuuloista!
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Heartwood
21.09.2006 18:16:08
Onko kukaan pistäny merkille, miten Audioslaven cochise'n ja your time has come'n perusriffit on kohtalaisen samat?

Kuunteles tuo Your Time Has Come ja Metallican Bad Seed peräkkäin.
"Now I ride with the mocking and friendly ghouls on the nightwind" Romantikkoitkijät #42
Klezberg
21.09.2006 18:53:41

Piano Hassisen koneen Tällä tiellä.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
THE RIPPER
21.09.2006 19:11:42 (muokattu 21.09.2006 19:11:58)
oon huomannu että ynkkä käyttää samoja riffejä mitä sillon 80- luvullakin vähän eri muotoon muokattuna.

ja iron maiden. sillä on muutamia liian samanlaisilta kuulostavia biisejä
ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi
Coelhinho21
21.09.2006 19:20:22

oon huomannu että ynkkä käyttää samoja riffejä mitä sillon 80- luvullakin vähän eri muotoon muokattuna.

ja iron maiden. sillä on muutamia liian samanlaisilta kuulostavia biisejä

Esim. uuden levyn "A Matter Of Life And Death" 6. raita "Out Of The Shadows" on tosi saman kuulonen, ku "Fear Of The Dark" levyn 6. "Wasting Love" ..varsinki kertsi..
Kesä on filosofia ja asenne kysymys..hyvä on..syksy on tullut..
Tee
21.09.2006 19:28:14 (muokattu 21.09.2006 19:30:51)
Jos kylmistä väreistä sen verran sitte, että jos joku tietää Dire Straitsin On the night -livelevyn, niin kuunnelkaas raita 9 (money for nothing). En tiedä montako päätä yleisesössä on, mutta kuvitelkaa olevanne knofler ja edessä on arviolta 150 000 ihmistä. Alotat ko. biisin maailman yhdellä kovimmista kitarariffeistä ja ku se yleisö menee sekasi!!! Mulla se on ainoa (!!!) biisi joka mulle tuottaa kylmät väreet. Se on ihan hurmoksellinen veto. =)

haha :D samat. muistan ku sain tuon levyn aikanaan, tuli vedettyä just tuota alkua aina uudestaan ja uudestaan :) Muutenkin tykkään koko levystä saatanasti, ei juurikaan kuule hehkuttelua muuten. Calling Elvisistä, Private investigationssista ja You and your friendistä on vielä lisäksi meikäläisestä studioversioita paremmat vedot.
It's so relieving, to know that you're leaving, as soon as you get paid :-EEEEEEEEEE
VJP
21.09.2006 21:09:52
Esim. Led Zeppelin: Immigrant song, kohdassa "Valhalla i am coming" tuo 'ValHALLA':n lauluviba on aivan ehdoton, tämä ei tosin ole koskaan painunut unholaan, vaan tuntuu aivan mahtavalta edelleen!

Tuo kohta on parhautta.

Monessa Black Sabbathin biisissä on kuultavissa kielten vikinä sormiproteesien liukuessa niitä pitkin ja ohuiden kielten mahdollistama todella laaja ja tiheä vibrato. Black Sabbath ei kuulostaisi samalta ilman noita.

Rainbown Stargazerissa on loistava kohta kun Dio laulaa että "I've seen a rainbow rising... Look, there, on the horizon". Varmat kylmät väreet. Siinä on vain sitä jotakin.
Torniojaws
21.09.2006 21:46:28 (muokattu 21.09.2006 21:46:49)

Itse taas kuulen lähes biisissä kuin biisissä yhtäläisyyttä johonkin toiseen kappaleeseen ja joskus kun soitan niitä kahta peräkkäin, niin siltikään kukaan muu ei tunnu huomaavan sitä yhtäläisyyttä, vaikka joskus se on jo ihan naurettavan samanlainen.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Tympee Huttunen
21.09.2006 22:03:43
Tuo kohta on parhautta.

Monessa Black Sabbathin biisissä on kuultavissa kielten vikinä sormiproteesien liukuessa niitä pitkin.

Eikö proteesit ole vasemmassa kädessä ja Iommin ollessa vasenkätinen, plektrakädessä on proteesisormet?
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää syksyä:(
hullu_ukko
21.09.2006 22:14:32
Eikö proteesit ole vasemmassa kädessä ja Iommin ollessa vasenkätinen, plektrakädessä on proteesisormet?

Muistaakseni Iommilla proteesit ovat oikeassa kädessä.
M.A.C.H.O. # 5 ''You are a funny guy Sully.. That's why I'm going to kill you last'' | ''Mulla on työ/palkka -suhde aika hyvä, kun vehkeet pysyy kunnossa :P '' -Noir
Torniojaws
21.09.2006 22:23:46

Muistaakseni Iommilla proteesit ovat oikeassa kädessä.

In an industrial accident in his youth on his last day of work in a factory, he lost the tips of the middle and ring fingers of his right hand

http://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Iommi
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Thet
21.09.2006 22:33:59 (muokattu 21.09.2006 22:35:15)
Metallican wherever i may roam biisissä on yks kohta joka sai hyvän fiiliksen aikaan.
Meni näin:

carved upon my stone
my body lie, but still I roam yehhh

Ja samoin Harvester of sorrowissa:

Anger
Misery
Youll suffer unto me

Ei ne enää kuulosta samalta, mutta sillon joskus kuulosti.

E. Miten saakaan näin palojhon3 kirjotusvihreitä alkaan yhdesä vistissä.
motherfucker die
Pedroz
22.09.2006 00:15:30

..niin. Onko tullu eteen biisiä, jossa joku vivahde, sointu, tai joku muu ääni antaa ahaa-elämyksen ja kuulostaa siistiltä/ärsyttävältä, mutta "kukaan" muu ei muka huomaa sitä?

Liekin Sinun Luona Kerran -biisin intro, kaksi viimeistä virvelin iskua ennen säkeistöä. Aijai miten täydellistä kamaa. Tätä hehkutin viikkotolkulla kaverille, ei tajunnut siinä mitään erityisen hienoa.

Saman tyyppinen juttu on Metallican Live Shitin Mexico City -keikan Creeping Deathissa, yksi Jamesin äänensävy yhdessä motherfucker-fillissä siellä loppupuolella. Se jälkimmäinen "er" on jotenkin äärettömän hienosti murahdettu.

Muitakin vastaavia on tullut paljon, mutta nuo ovat päällimmäisenä mielessä.
*Vapaa on vasta kun päivissä sekoaa* -Tommi Liimatta
Lord of the strings
22.09.2006 00:16:53
Genesiksen Dancing with the Moonlit Knight. Kohta jossa lauletaan: "The Captain leads his dance right on through the night".

Jumalauta niitä kuoroja ja sitä mahtipontisuutta.
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)