Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Joystickin korjaaminen
1
_pihlaja_
20.09.2006 21:10:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, miten vaikeaa on korjata joystick Korg Trinityssä? (ongelma on, että joystick palautuu normaalisti vasemmalta, mutta jos sen vetää oikealle, se myös jää sinne, ellei sitä manuaalisesti palauta yli puolen välin)
 
KoskPaavo
20.09.2006 21:31:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, miten vaikeaa on korjata joystick Korg Trinityssä? (ongelma on, että joystick palautuu normaalisti vasemmalta, mutta jos sen vetää oikealle, se myös jää sinne, ellei sitä manuaalisesti palauta yli puolen välin)
 
Joku vieteri irti tai poikki. Lapsellisen helppo korjata, paitsi ei sellaiselle joka ei ole ennenkään mitään yrittänyt korjata.
 
"Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega.
_pihlaja_
20.09.2006 21:33:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä jos ei uskalla lähteä ronkkimaan, paljon tuo maksaisi liikkeessä, jossa tuommoisia on totuttu hoitamaan?
 
KoskPaavo
21.09.2006 08:12:33 (muokattu 21.09.2006 08:13:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä jos ei uskalla lähteä ronkkimaan, paljon tuo maksaisi liikkeessä, jossa tuommoisia on totuttu hoitamaan?
 
Ainakin satasen, sen aukasu on 50 ja toinen on tunnin työstä.Saathan ainakin varmasti kuntoon noin.Ainiin , voihan ne laittaa siihen uuden tsoikkarin, se maksaa taas enemmän ja kestää kauemmin.
 
"Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega.
Windreaper
21.09.2006 08:38:33 (muokattu 21.09.2006 08:43:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luultavimmin viallinen palautinjousi. Noin pienen vian takia ei kyllä oikeasti kannata viedä laitetta huoltoon. Voit kokeilla onneasi Korgin Suomen edustuksen kanssa (mulla ei oo aavistustakaan, mikä firma sitä tällä hetkellä hoitaa), jos haluat samanlaisen varaosan, mutta mulle ne eivät ainakaan ikinä soittaneet takaisin, vaikka otin yhteyttä useampaan kertaan.
 
Jos et oikeasti itse uskalla säätää, niin osta varaosa ja teetä työ mielumin tutun teknikon tai asiaa osaavan kaverin luona - merkkihuollot voivat olla järkyttävän kalliita.
 
aimotuska
21.09.2006 12:43:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla meni X3:sta taannoin jousi tismalleen samalla tavalla särki. Pohja vaan auki ja joikkarin pohja töröttää siinä esillä. Se, miksi se menee rikki, johtuu siitä että jousi on muovisen akselin ympärillä, mutta akselin päässä ei oo prikkaa estämässä jousen liikkumista sivuttain. Siihen vaan kauhee täppä liimaa (ei jouseen!) niin että jousi ei pääse liikkumaan liikaa sivulle ja homma toimii.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Titares
21.09.2006 12:55:46 (muokattu 21.09.2006 12:57:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korjautin Karman joystickin klapin noin vuosi sitten ja hyvä tuli. Tosin en muista hintaa varmuudella, mutta kysy korjaajalta:
 
M. H. Project
Isonniitynkatu 5 O
00520 Helsinki
puh. 040 584 2095
sp. mhproject@surfeu.fi
 
A100
21.09.2006 13:19:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kannattaa kokeilla korjaamista itse, tutustuu myös samalla soittimen "saloihin" :D
 
nimim. mitäs tämä kone on syönyt?
 
Derek
21.09.2006 15:52:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse korjautin Triton Extremeni joystickin juuri tuon M. H. Project:in kautta ja toimiva tuli.Tietysti yritin ensin itse räpeltää tikkua kuntoon,mutta tais olla sen sortin vika että ei ihan kotikonstein saanut sitä korjattua.
Kannattaa tsekata sisälle ja tilata viallinen osa uutena,riippuen tietenkin missä se vika on.Tulee halvemmaksi ja laitekin tulee tutummaksi.
Korgeissa jotenkin noi joystickit tuppautuu olemaan aika helposti hajoavia.
Täytynee kammeta vähemmän ja hellemmin.
 
_pihlaja_
22.09.2006 22:43:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos näistä vastauksista. Itse asiassa tämän tiedustelun taustalla on aikomus ostaa kyseisen vian omaava soitin.
 
memories_of_green
24.07.2013 21:14:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostetaanpa wanhaa postausta esille.
 
Itselläni myös Korg Trinityssä esiintynyt ihan vastikään vastaavanlaista oirehdintaa. Joystick ei palaudu täsmälleen nollakohtaan ja tikkua hiljalleen kääntämällä esiintyy aika-ajoin pieniä portaattomia hyppyjä. Avasin kopan, löysin vian ja korjasin sen. Tähän ei tarvittu kuin ruuvimeisseli ja muoviliimaa.
 
Kyseisen joykkarin osat ovat muovia jousta lukuunottamatta. Kun vuosia metalli hinkkaa muovia vasten niin tietäähän sen kumpi ennenpitkää muovi antaa periksi.
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/114096.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/114094.jpg
 
Alemmasta kuvasta näkyy miten jousi on kovertanut ajan myötä pientä hahloa muovikiekkoon. Tästä syystä jousi ei enää pysy koherentisti kiekon ympärillä vaan osa jousesta lipsahtelee reunuksen yli eikä jaksa enää palauttaa tikkua kunnolla tai pitää kiekkoa napakasti sitä liikuteltaessa.
 
Itse korjasin vian ihan pienoismalleihin käytettävällä muoviliimalla. Sivelin sitä hammastikulla pienen kerroksen kiekolle, niin että kulumat peittyy ja odotin että liima kovettuu kiinteäksi. Nyt jousi pysyy taas jämäkästi kiekon reunoilla ja joykkari pelaa niinkuin pitää. Ratkaisu ei ole ehkä kovin pitkäkestoinen, koska liimapinta tietysti kuluu myös pitemmänpäälle pois. Toimenpiteen voi toisaalta tehdä aina uudestaan.
 
Uusia (käytettyjä) kokonaisia joystickeja ja niiden yksittäisiä varaosia voi myös etsiskellä esim. ebaysta tai syntaurista. Useimpien Korgin 90-luvun syntikoiden joystickit ovat myös samanlaisia, mm. X- ja N-sarjan sekä Trinityn joystickit käyvät tietääkseni yksi yhteen.
 
Joystick-vika vaikuttaisi siis harvemmin olevan elektroniikasta kiinni. Jos vastaavanlaista ilmenee vika on mitä ilmeisimmin kuluneissa tai pettäneissä muoviosissa.
 
Ohessa vielä video vastaavanlaisesta näppärästä joykkarifiksauksesta, tosin uudempaa sukupolvea olevalle Oasykselle.
 
https://www.youtube.com/watch?v=UDmcvitkfnc
 
Ennen oli synat rautaa jne...
 
http://soundcloud.com/jnieminen
Terzi
25.07.2013 01:05:13 (muokattu 25.07.2013 01:05:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vein joskus Triton LE:ni samaisen vian takia korjattavaksi. Ei maksanut mitään. Sanoivat liikkeessä, että ei näin pienestä työstä kehtaa mitään rahaa ottaa.
 
R0IST0
28.07.2013 13:41:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_pihlaja_: Eli, miten vaikeaa on korjata joystick Korg Trinityssä? (ongelma on, että joystick palautuu normaalisti vasemmalta, mutta jos sen vetää oikealle, se myös jää sinne, ellei sitä manuaalisesti palauta yli puolen välin)
 
onko takuu voimassa? jos ei ole niin ite aukomaan ja tutkimaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «