Aihe: Trellä hyvä soitinhuoltaja
1
Zeni
20.09.2006 19:23:15
Päätin viedä toin Epin SG:n huoltoon. Yläsatula pitäisi vaihtaa, kaularautaa (ehkä) kiristellä ja muuta pikkuista. Kuka Tampereen alueella tälläisen tekisi ja hyvin, edellinen "ammattilainen" teki vain kieltenvaihdon vaikka oli puhetta paljon muustakin, onneksi kokeneempi kaveri sitten hoiti loput. Itse en kerta tuosta näpertämisestä paljoakaan tajua. Jos joku osaa heittää hinta-arviota vielä vaikka selviäähän se sitten putiikissa.

Ovatko muuten luusatulat aina valkoisia ? Valkoista en tuohon suostu laittamaan. Ongelma on se, että kielet rämisee vaikka olis kuinka korkeella, varsinkin paksuimmat. Kaksi kertaa olen liimakikalla tuon korjannut, mutta nyt paloi hihat.
stenel
20.09.2006 19:27:16
Nyt vaan rohkeasti kirjastosta hakemaan joku kirjanen, jossa kerrotaan, kuinka kitara säädetään, ei ole perussäädöt vaikeita.
Omakuvassa nähtävissä Sexual Balance-sähkökitara
Zeni
20.09.2006 19:57:37
Nyt vaan rohkeasti kirjastosta hakemaan joku kirjanen, jossa kerrotaan, kuinka kitara säädetään, ei ole perussäädöt vaikeita.

Oon väännelly ja säädelly Suuren kitarakirjan avulla eikä auta. Sen ohjeiden perusteella kaula on suora. Ongelma on siis se, että 3 paksuinta kieltä särisevät ja demppaantuvat kokonaan. Edellisellä kielisetillä oli särinää ja nyt kielten vaihdon yhteydessä alkoivat demppaantua kokonaan vaikka ovat jo normaalia korkeammalla. Pahin on paksuin 6. eli paksuin kieli. Särisee kevyesti alusta asti, mutta 9. nauhan jälkeen häiritsevästi ja jossain 12-15. jälkeen tumppaantuu kokonaan. En ole yleensä särinästä välittänyt koska se ei vahvarista kuuluu, mutta tämä on jo vakavaa. Voi olla, että kaula ehti kielten vaihdossa "suoristua" hieman mutta uusi setti on ollut jo 2h paikallaan eikä ole muuttunut. Olen myös rämpyttänyt "ilmat pois"
Muutenkin ihmetyttää kun setti on vakionaruista vaihtunut jo 12-settiin ja kolmas kieli on punottu eikä siltikään "muka" kaularautaan ole tarvinnut koskea.

Soittokuumeessa tein jo taas liimakikatkin mutta ei auttanut.
J.Hollström
20.09.2006 20:28:15
Vasu
20.09.2006 20:33:35
Nauhan päältä kielen alapintaan pitäis löytyä väliä vähintään 2mm (12nauhan kohdalta). Katsoppa tuo ihan ensimmäiseksi. Jos mittaa löytyy toi 2-3mm niin kannattaa tarkistaa vielä se kaulan suoruus, eli painetaan kieli(kielet) alas 1. nauhalta ja 17. nauhalta ja katsotaan 7.-9. nauhan päältä, nauhan ja kielen väliin pitäis jäädä joku ohuen paperin paksuinen rako, ei enempää. Jos kaula on suora ja kielet on liian matalalla niin sitten tallaa ylöspäin. Jos taas kaula on mutkalla (notkolla) kannattaisi ehkä kysellä neuvoja joltain asiantuntijalta ,millä kaula saadaan suoraksi (homma onnistuu kyllä Suuren kitarakirjankin ohjeilla).
Fortune
20.09.2006 21:00:44
Säädätin tuon Les Paulin Harri Kauppilalla, ja suosittelen vilpittömästi.

Hyviä kokemuksia täälläkin, aikanaan teetin nauhahionnan ja jälki oli loistavaa ja palvelu oivaa.
Look behind you, a three-necked guitar!
Puavali
20.09.2006 23:33:04
Oon väännelly ja säädelly Suuren kitarakirjan avulla eikä auta. Sen ohjeiden perusteella kaula on suora. Ongelma on siis se, että 3 paksuinta kieltä särisevät ja demppaantuvat kokonaan. Edellisellä kielisetillä oli särinää ja nyt kielten vaihdon yhteydessä alkoivat demppaantua kokonaan vaikka ovat jo normaalia korkeammalla. Pahin on paksuin 6. eli paksuin kieli. Särisee kevyesti alusta asti, mutta 9. nauhan jälkeen häiritsevästi ja jossain 12-15. jälkeen tumppaantuu kokonaan...

"Suora" kaula on jalkava elikkäs pikkuisen kaareva. Kyllä nyt on tallan noston paikka. bassopuolelta tallaa puolen milliä ylös. Jos ei ole vielä hyvä, niin sitten säädetään lisää.

Ja laitata/laita joku grafiittisatula, ne ei ole valkoisia.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
flattopguitar
21.09.2006 09:15:53
Suosittelen opettelemaan kitaran kaikki mahdolliset säädöt itse ihan siitä syystä, että kitarankorjaajilla ei ole aikaa paneutua sillätavoin jokaiseen korjattavaksi tuotavaan kitaraan, jotta optimi säädöt jokaiselle kitaralle saisi aikaiseksi. He tekevät yleensä ns. perussäädöt ja mikäli soittajan mieltymykset eroavat tästä, niin hän joutuu kuitenkin itse veivaamaan ne kuntoon. Satulan teettäminen korjaajalla on järkevää, koska se on melkoisen hankalaa aloittelijalle ja vaatii erikoisviiloja, joita harvalta löytyy. Eräskin soitinkorjaaja kertoi saaneensa kitaran mukana ohjeet halutulle kielten korkeudelle 0.1mm tarkkuudella. Tietenkin hän olisi laittanut kitaran ohjeiden mukaisesti kuntoon, mutta sitten laskutettu summa olisi ollut moninkertainen, koska työaikaa kuluu paljon tuollaiseen hiomiseen.
Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/
rattledad
23.09.2006 23:47:46

Suosittelen opettelemaan kitaran kaikki mahdolliset säädöt itse

Näinkö?

Mahdolliset=avaimella säädettävät (kaularauta, säädettävä talla) niin, että säädöt pystyy palauttamaan ennalleen

vs.

'mahdottomat'=satulan ja tallanluun - säätö viilaamalla, mikä vaatii jo jonkinlaisia soitinrakentajan/korjaajan taitoja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)