Aihe: Peukalo
1 2
R2
14.11.2003 09:51:44
Soitatteko kitaraa vasemman käden peukalo otelaudan yli kurkistaen vai peukalo keskellä kaulaa? Itse yhdistelen näitä molempia, riippuen tietysti mitä soitan. Kummassakin on omat etunsa ja haittansa.

-Peukalo otelaudan yli kurkistaen: Paremmat ja voimakkaammat venytykset ja vibrato. Voimakkaampi tuntuma. Pystyy soittamaan bassokuvioita samalla.

-Peukalo kaulan keskellä: Jokainen sormi samassa asemassa, helpompi käyttää neljää sormea. Laajat intervallit. Sopii hyvin laajoihin symmetrisiin kuvioihin, es. 4 nuottia per kieli.

Nämähän ovat toki jokaisella yksilöllisiä juttuja. Kukin taplaa tyylillään.
Fortune
14.11.2003 09:55:13
En ajattele, peukku seilaa siellä missä mukavinta. Stratotyyppisillä kitaroilla peukku on oleellinen bassokielten soitossa.
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
noir
14.11.2003 09:59:44
Ei se peukula mitään oppeja katso, se kurkkaa jos tahtoo nähdä.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
StoRBa
14.11.2003 11:47:27

Pääosin pyrin "roikottamaan" kättä peukalon varassa, niin että peukalo ei kuitenkaa tule yli.
...no tears...
mie
14.11.2003 14:05:38

Minulla peukalo on otelaudan takana piilossa etenkin barreja soittaessa, mutta tässä tulee se ongelma että peukalo kipeytyy jo muutaman minuutin soiton jälkeen. Neuvoja?
Mitä eroa on muusikolla?
Vilhelmus
14.11.2003 14:13:03

En ajattele, peukku seilaa siellä missä mukavinta.

Sama.

Stratotyyppisillä kitaroilla peukku on oleellinen bassokielten soitossa.

Mulla ei, soitan heviä.
Brian May jr.
14.11.2003 14:59:40 (muokattu 14.11.2003 14:59:53)
Klassista soitellessa ehdottomasti kaulan keskellä tai opettaja huomauttelee, sähkökitarassa vaihtelee. Vibratoissa ja venytyksissä aina peukku "kurkkii" yläpuolella, koska käytän rannetta. Se riippuu mitä soitan. Ja itse en paina peukalolla ala-e:tä kuin henkka-barressa.
Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi!
Nuages
14.11.2003 17:27:29
Stratotyyppisillä kitaroilla peukku on oleellinen bassokielten soitossa.

Mulla ei tuohon riitä käden koko.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Spiridon
14.11.2003 17:35:07
Yleensä se kurkistaa, mutten kuitenkaan sitä vahdi.

Kätevähän tuo on lähinnä avoimia sointuja soitettaessa nuottien "demppaukseen". Esim kun soittaa Dn, niin peukku peittää E ja A kielet ettei vahingossakaan soi.
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
LaXu
14.11.2003 17:36:47
Mullakin peukalo seilaa missä sattuu. Ja ton kakskaulasen alemman kaulan kanssa peukalon käyttö on mulla aika pakollista, ranne ei oikein tykkää hyvää jos sitä taivuttelee tavallisiin barreotteisiin. Ylempää 7-kielistä kaulaa soittelen sitten tavalliseen tapaan enemmän jo kaulan leveyden takia.
LaXu
14.11.2003 17:38:58
Minulla peukalo on otelaudan takana piilossa etenkin barreja soittaessa, mutta tässä tulee se ongelma että peukalo kipeytyy jo muutaman minuutin soiton jälkeen. Neuvoja?

Tuttu ongelma, varsinkin Ibanezin hammastikkukaulalla. Ei siinä sen kummempaa, kuin että pitää muistaa soittaa kevyemmällä otteella.
c_barnes
17.11.2003 09:57:52
Heti kun opin soittamaan kunnolla myös tuolla peukku-kaulan-takana tekniikalla aloin säveltää riffejä joissa oli pakko soittaa kyseisellä tekniikalla ja nyt ei oo enää kiva soittaa kitaraa kun puolessa välissä mitä tahansa biisiä puutuu ranne:D
deathmetallia: http://amoral.cjb.net - http://fleshdeformation.cjb.net
mie
17.11.2003 18:16:29

Tuttu ongelma, varsinkin Ibanezin hammastikkukaulalla. Ei siinä sen kummempaa, kuin että pitää muistaa soittaa kevyemmällä otteella.

Eilen treeneissä soitin viisi minuuttia pelkillä viitossoinnuilla alkoi peulalo ikävästi kramppaamaan.
Mitä eroa on muusikolla?
aiSu
18.11.2003 11:18:41
Peukalo tukee, usein barreeootteissa, kaulan alapinnassa olevaan keskiviivaan.
Sooloissa peukalo saattaa kuitenkin nousta samaltapuolelta kuin muut sormet.
Asteikoissa peukalonpää kannattaa pitää kaulan keskiviivalla, näin yltää soittamaan hyvin (myös minun nakkinipula someni) alakieliä.
Peukalon oikean asennon löytää hyvin soittamalla G-duurisoinnun.

Näin pidän minä peukaloa.
Paska - on todellisuuden tihentymä
Spiridon
18.11.2003 14:41:18
Sooloissa peukalo saattaa kuitenkin nousta samaltapuolelta kuin muut sormet.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että mites bendit(venytykset) teet?
hjukke
18.11.2003 14:45:07

Tuohon yhdistelyyn se oma peukku on tottunut.
"- munakennot on huumorihommaa" -Leikari
ingle
18.11.2003 15:12:52
mulla on
If assholes could fly, this place would be an airport.
aiSu
19.11.2003 19:07:42
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mites bendit(venytykset) teet?

En venytyksiä ole vielä edes yrittänyt harjoitella, sen verran alussa minun kitara-harrastukseni. Eli tuohon en voi oikein vastata. Koituuko peukalosta isokin ongelma?
Paska - on todellisuuden tihentymä
Spiridon
19.11.2003 21:45:19 (muokattu 19.11.2003 21:47:10)
En venytyksiä ole vielä edes yrittänyt harjoitella, sen verran alussa minun kitara-harrastukseni. Eli tuohon en voi oikein vastata. Koituuko peukalosta isokin ongelma?

Jos peukaloa pidät samalla puolella kuin muita sormia, niin mitä luultavammin kyllä.
Peukku ylhäällä antaa vibraattoon ja bendiin voimaa tukea ja varmuutta.
Ja tuntuu ainakin omasta mielestäni tukevammalta tuo soitto, mutta tämä lienee tottumiskysymys,
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)