Aihe: Uusi soitin pianistityyppiselle soittajalle
1 2 3
A100
20.09.2006 14:15:19
En oikein usko, että vasaran rikkimenosta on kysymys. Kosketin soi ihan oikein, jos nostaa itse pohjaan menneen koskettimen ylös ja soittaa sen. Lisäksi soitan harvoin edes keskivoimakkaasti - yleensä suhteellisen hiljaa ja pehmeästi.

Musiikki Fazerilla arvelivat tämän johtuvan koskettimen muovista. Jotain hiomisesta puhuivat.

Lieneekö Yamaha S90 ES:ssä samanlaiset vasaratoimiset?

Ehkä Yamahalla ovat ottaneet opikseen tuon P120-mallin kosketinmuovista... Hope so!

Entäs jos kurkkaisit sisälle, missä kunnossa se "vasara" on? Vanhasta katiskasta, RD-600:sta, josta oli pari vasaraa vaihdon tarpeessa (murtuneet), vaihdoin alimman oktaavin koskettimen kanssa keskenään. Ja hyvin toimi.

Se _ei_ ole yleensä kovin vaikeaa. Irrotus ja kokoaminen päin vastaisessa järjestyksessä, merkitsee teipillä tms. piuhat ja liittimien paikat.
Mikko T.
20.09.2006 14:59:58

Vielä pitäisi päästä kuulemaan kunnolla S90 ES:n pianoääntä kunnon laitteilla. Sanoivat kyllä, että sen pianosaundit on syntikoista parhaat tällä hetkellä. Varmaan ovatkin.

Hihihii, pääsee vittuilemaan!

Nimittäin, varmasti sanoivatkin, että sen pianosaundit on syntikoista parhaat tällä hetkellä. Ihmettelisin, jos eivät olisi sanoneet!

Ja jos menet kysymään Rolandilta TAI Kurzweililta TAI Korgilta TAI Alesikselta niin "itse asiassa juuri tässä meidän koneessamme on tällä hetkellä se kaikkein paras pianosoundi". Tokkopa Korg-liikkeessä sanotaan että mee tohon naapuriin ostamaan toi Alesis kun siinä on paremmat soundit.

Siksi tuossa aikaisemmin kirjoitinkin, et ostamasi koneen pitää miellyttää nimenomaan SINUA, koska SINÄ
1) paitsi soittimen maksat omilla rahoillasi, myös
2) sillä ihan ite soitat useita vuosia, ja
3) tykkäät soundista tai et tykkää.
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
A100
20.09.2006 15:29:52
Siksi tuossa aikaisemmin kirjoitinkin, et ostamasi koneen pitää miellyttää nimenomaan SINUA, koska SINÄ

Pitää olla reilusti itsekäs, kun soitinta on hankkimassa.

Toki tiettyyn rajaan asti on ihan tervettä kysellä toisilta kokemuksia eri merkeistä ja peleistä, mutta ei pidä muiden mielipiteiden antaa vaikuttaa liiaksi. Luottaa omiin korviin ja tatsiin, mikä tuntuu hyvältä.
yuci
20.09.2006 15:41:26
Nimittäin, varmasti sanoivatkin, että sen pianosaundit on syntikoista parhaat tällä hetkellä. Ihmettelisin, jos eivät olisi sanoneet!

Ja jos menet kysymään Rolandilta TAI Kurzweililta TAI Korgilta TAI Alesikselta niin "itse asiassa juuri tässä meidän koneessamme on tällä hetkellä se kaikkein paras pianosoundi". Tokkopa Korg-liikkeessä sanotaan että mee tohon naapuriin ostamaan toi Alesis kun siinä on paremmat soundit.

Näinhän se on. Toki olen noita eri soittimia koittanut - toistaiseksi Yamahan soittimet ovat olleet eniten minun makuuni sekä soittotuntumaltaan että saundeiltaan. S90 ES:n saundeja en päässyt vielä erityisen tarkasti kuulemaan, mutta CP300 kuulosti ja tuntui hienolta. Tämä käynti vain herätti kysymyksen, tuleeko tarvetta syntikalle. Tuo S90 ES toimisi ilmeisen hyvin sekä pianona että syntikkana. CP300 olisi enemmän piano. Mutta mietitään.
Fuzzy Boner
20.09.2006 15:46:58
Näinhän se on. Toki olen noita eri soittimia koittanut - toistaiseksi Yamahan soittimet ovat olleet eniten minun makuuni sekä soittotuntumaltaan että saundeiltaan. S90 ES:n saundeja en päässyt vielä erityisen tarkasti kuulemaan, mutta CP300 kuulosti ja tuntui hienolta. Tämä käynti vain herätti kysymyksen, tuleeko tarvetta syntikalle. Tuo S90 ES toimisi ilmeisen hyvin sekä pianona että syntikkana. CP300 olisi enemmän piano. Mutta mietitään.

Mulla on toi ES. Toimii pianona hienosti. Ja synajuttujakin välillä sillä vedän. Hyvä peli.
Midge T
yuci
20.09.2006 16:33:17
Mulla on toi ES. Toimii pianona hienosti. Ja synajuttujakin välillä sillä vedän. Hyvä peli.

Miten kannat sitä? Vai roudaatko lainkaan?
Fuzzy Boner
20.09.2006 16:45:24
Miten kannat sitä? Vai roudaatko lainkaan?

Heh. Roudaan kyllä, joka päivä.. Siit on jo kaikki ruuvit lähteny pohjasta. Kulutustavaraa. Kyl sen just ilman casee jaksaa yksin kantaa. Case pitäis kyl hommata.. Ehkä sit seuraavaan ainaki. Pyörillä
Midge T
yuci
20.09.2006 16:51:08
Heh. Roudaan kyllä, joka päivä.. Siit on jo kaikki ruuvit lähteny pohjasta. Kulutustavaraa. Kyl sen just ilman casee jaksaa yksin kantaa. Case pitäis kyl hommata.. Ehkä sit seuraavaan ainaki. Pyörillä

Ruuvit lähteny pohjasta?? :o Mikäs ne on vienyt / syönyt?
Tuo nykyinen P120 on laukulla yksin kantaen kyllä painava... Ja S90 painaa vielä enemmän. Eli pitäisi saada sille sitten joku kevyemmän sorttinen case - jos sen soittimen hommaa siis ;)
Fuzzy Boner
20.09.2006 16:55:14 (muokattu 20.09.2006 16:57:27)
Ruuvit lähteny pohjasta?? :o Mikäs ne on vienyt / syönyt?
Tuo nykyinen P120 on laukulla yksin kantaen kyllä painava... Ja S90 painaa vielä enemmän. Eli pitäisi saada sille sitten joku kevyemmän sorttinen case - jos sen soittimen hommaa siis ;)

Jep. Se on nähnyt elämää; alkaa olee kehikko käytännössä irti. Paljon kilometrejä.

Joo; case olis kova. Kaikki nauraa aina mun "Näkymättömälle caselle" On mul muutama pussi electroille ja motiffille etc mut ei noille 88-lle.. (RD-300SX, Fantom S-88, RhodesMkjotain ja toi S-90ES)
Midge T
yuci
20.09.2006 17:27:04
Jep. Se on nähnyt elämää; alkaa olee kehikko käytännössä irti. Paljon kilometrejä.

Joo; case olis kova. Kaikki nauraa aina mun "Näkymättömälle caselle" On mul muutama pussi electroille ja motiffille etc mut ei noille 88-lle.. (RD-300SX, Fantom S-88, RhodesMkjotain ja toi S-90ES)

Ja se kun näytti niin kestävältä liikkeessä metallikuorineen ... Kestävältä samaan tapaan kuin kuin se CP70, jolla myös soitan mutta jota en liikuta mihinkään.

Mut kai se kestäis elämää paremmin casen kanssa... I suppose.
v_m_kangas
20.09.2006 17:46:28

Ne ruuvit/kumitulpat olikin vain siihen vaneriin lyhyellä puuruuvilla kiinni. Otin ne ensitöikseni poikkeen kun synalle on semmoinen case, josta kansi nostetaan irti ja se pohjalevy jää siihen tellingille synan alle. Nuo tulpat vain turhaan nostivat synaa ylemmäs sieltä pehmusteista.

TransitCasella oli näppärä loota, jossa toisessa päässä pyörät. Pyörät ei juuri tule laatikosta ulos, joten se on siistin näköinen.
Humppaa tai soita humppaa
yuci
20.09.2006 19:21:05

Tiedätkö, onko ES:ssä koskettimet toteuttu vasaroin vai miten se pianomainen tuntuma on siihen aikaansaatu?

Sen pianotuntuma oli ihan hyvä. CP300:n pianotuntuma oli minusta siis jopa parempi, mutta CP300:ssa on taatusti vasaramekanismi... Mutta ne ominaisuudet muuten on laajemmat tuossa synassa.
Fuzzy Boner
20.09.2006 19:51:37
Tiedätkö, onko ES:ssä koskettimet toteuttu vasaroin vai miten se pianomainen tuntuma on siihen aikaansaatu?

Sen pianotuntuma oli ihan hyvä. CP300:n pianotuntuma oli minusta siis jopa parempi, mutta CP300:ssa on taatusti vasaramekanismi... Mutta ne ominaisuudet muuten on laajemmat tuossa synassa.

Vasarashow on! Toimii! Mä vedän pianokeikkoja sillä.
Midge T
Mikko T.
20.09.2006 20:41:24 (muokattu 20.09.2006 20:44:51)

Vasarashow on! Toimii! Mä vedän pianokeikkoja sillä.

Eikös siin CP300:ssa oo sama näppis kuin S90 ES:säs säs säs säs?

Kyllä sen vois netistä ettii mutten jaksa.

"Vanha ja sopivan laiska."
Mikko T.
20.09.2006 20:43:33

Case pitäis kyl hommata.. Ehkä sit seuraavaan ainaki. Pyörillä

Teetä Transit Casella. Toistan: teetä Transit Casella.

On puhdasta idiotismia olla ostamatta kunnon casea, jos siirtää laitetta useammin kuin kaksi kertaa vuodessa.
Mikko T.
20.09.2006 20:59:57

Eikös siin CP300:ssa oo sama näppis kuin S90 ES:säs säs säs säs?

Kyllä sen vois netistä ettii mutten jaksa.

"Vanha ja sopivan laiska."

Ei oo sama näppis.

CP300: Graded-Hammer Effect Keyboard

S90 ES: Balanced Hammer Effect Keyboard

Jos nyt oikein ymmärsin, S90 ES:ssä on painotettu näppis kauttaaltaan samanlaiseksi, CP300:ssa on aavistuksen painotetumpi alarekisteri joka liukuvasti kevenee klaviatuurin ylärekisteriä kohden.

Mä en kyllä huomannut mitään.

Tosi kovia koneita S90 ES ja CP300 ovat molemmat. Kyllä Yamaha on harpannut aimo askeleen Rolandin edelle näissä sähköpianojutuissa. Soitin just peräjälkeen S90 ES:ää ja RD-700SX:ää ja täytyy myöntää, et niin hyvä peli kuin RD-700SX onkin, kyllä se S90 ES:än soittamisen jälkeen kuulostaa aika synteettiseltä.

Totta kai aito piano on aito, ja esim. oma hiukan epävireinen pianoni (konserttipiano vuodelta 1902) kuulostaa aina vaan paremmalta kuin mikään sähköpiano.

Kuitenkin S90 ES:llä ja CP300:lla Turun F-Musiikissa aikani leikittyäni multa tuli ihastuksensekainen nauru ja heräsi kysymys, että voiko sähköpianosta enää parempaa saada. Kyllä nekin vaan tänä päivänä tosi hyvältä kuulostaa, ei voi mitään.
Fuzzy Boner
20.09.2006 21:03:55
Teetä Transit Casella. Toistan: teetä Transit Casella.

On puhdasta idiotismia olla ostamatta kunnon casea, jos siirtää laitetta useammin kuin kaksi kertaa vuodessa.

Tai sit pitää vaihtaa konetta pari kertaa vuodessa. hoho
Midge T
U.Honey
20.09.2006 21:30:39 (muokattu 20.09.2006 21:32:48)

Mulla kulkee S90ES myös kainalossa ilman casea, 22 kg. 'Kunnon' casen kanssa paketti olisi liian painava.
My name is Baron, U.Honey Baron.
baron
20.09.2006 21:31:51

Mulla kulkee S90ES myös kainalossa ilman casea, 22 kg. 'Kunnon' casen kanssa paketti olisi liian painava.

Paa se case toiseen kainaloon, tasapaino pysyy!
"Speaking about music is like dancing about architecture"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)