Aihe: Yhtyeen nimestä..
1
Bentley
20.09.2006 00:35:17 (muokattu 20.09.2006 00:35:54)

Moorientes.

Tuli miettineeksi sellasta asiaa että kun on aina noista sävellys / sovituskrediiteistä ollu puhetta et kelle ne kuuluu jne niin mitenkä on esim. Bändin nimen kanssa?

Jos esim. Jaska on keksinyt bändinimen ja muille se käy että sitä käytetään niin mitä oikeuksia Jaskalla on jos hän sitten lähtee bändistä esim. puolen vuoden jälkeen pois ja haluaisi ottaa sen nimen mukaan?

Sen mä ymmärrän että jos tämän puolen vuoden aikana keikkaa on ollut esim. joka viikonloppu ja bändi tekee jo tunnettavuutta sillä nimellä niin silloin se on vähä vaikeampaa mutta jos on ollut esim. yksi keikka puolen vuoden aikana ja silloinkaan sitä nimeä ei olla mainostettu mitenkään niin eikö silloin tällä Jaskalla ole oikeus siihen nimeen?

Sori, meni ehkä vähä hifistelyksi mutta tulipaha vaa miettineeksi tällasta :)

EDIT: Tulikohan oikeenlainen teksti otsikkoon.. no kai ymmärtänette :)
For those who can't be without the music!
Lennu
20.09.2006 00:42:33

Antakaa jaskan pitää se nimi, jos se sille on niin hengen asia. Sillä musalla sitä naamaa saadaan, nimiä tulee ja menee.
"Ei, sä et näköjään ollenkaan käsitä missä suunnassa ongelmat on." "Mä käsitän,mut mä en tiedä sitä että saatko sä niihin ammattitaitoista apua?"
Lennu
20.09.2006 01:12:46

Nojoo, tavallaan näin. Riippuu tietenki asiayhtydestä. Mutta haluaisin kyllä tietää että onko tässä mitään oikeuksia Jaskalla...

Ei. Jos menee vaikeaksi, niin tappelemalla selviää. Jos mitään ei ole paperilla, niin se ei mitään instanssia kiinnosta. Meinaatko, että jaska menee poliisin päivystykseen itkemään, että te veitte hänen keksimänsä jonkun tuotesuojaamattoman nimen? Ei mene. Jaska vetää viinaa ja tulee teille keikalle vittuilemaan. Silloin täytyy miettiä, miten pääsee helpommalla. Eli jaska pitää sen nimen ja kaikki jatkaa elämäänsä.

Onko tilanne päällä, vai onko tää muuten vaan pohdintaa?
"Ei, sä et näköjään ollenkaan käsitä missä suunnassa ongelmat on." "Mä käsitän,mut mä en tiedä sitä että saatko sä niihin ammattitaitoista apua?"
kivi
20.09.2006 08:40:03
Nojoo, tavallaan näin. Riippuu tietenki asiayhtydestä. Mutta haluaisin kyllä tietää että onko tässä mitään oikeuksia Jaskalla...

Riippuu aivan siitä, mitä sovitte. Kannattaa ottaa asia puheeksi avoimesti.

Tuolla maailmalla kiertää eräitä nimibändejä kahdella eri kokoonpanolla kun bändin hajotessa molemmat johtohahmot ovat halunneet sen bändin nimen itselleen. Huumorin puolelle menee semmoinen.

Mutta jos tunnettuutta ei ole, on uusi nimi yleensä helpoin valinta. Tai sitten kehut sille Jaskalle että on niin loistava nimi, että kun hänellä on noita nimeäjän lahjoja, mitäpä jos hän keksisi teille uuden nimen "...tai saatasko me käyttää tätä edelleen, kun tää on niin hyvä?"
:-)

Eräs entinen bändikaveri osallistui ulkopuolisena ideamoottorina bändinnimipalavereihin toistakymmentä vuotta koska oli tunnetusti hyvä keksimään omintakeisia nimiä. Bändin nimi on tärkeä asia, sen pitää kuulostaa heti tutulta, kertoa bändin tyylisuunta, pysyä helposti mielessä eikä se kuitenkaan saa olla korni.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Listen
20.09.2006 08:48:37
Tuolla maailmalla kiertää eräitä nimibändejä kahdella eri kokoonpanolla kun bändin hajotessa molemmat johtohahmot ovat halunneet sen bändin nimen itselleen.

Suomessa To/Die/For-yhtyeellä taisi olla tuonsuuntaista vääntöä entisen laulajan ja loppubändin kesken.
McNulty
20.09.2006 12:37:27
Suomessa To/Die/For-yhtyeellä taisi olla tuonsuuntaista vääntöä entisen laulajan ja loppubändin kesken.

Noin surkeasta ja typerästä nimestä jaksoivat kaverit battlea vääntää?
Mikä nykyihmisiin on oikein mennyt?
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
-Cale
20.09.2006 18:55:47

Samaa ihmettelen minäkin.
Janus
20.09.2006 20:12:21

Ymmärtääkseni: To/Die/For-nimellä oli jo sen verran tunnettuutta (ja laulajan persoonallisesta laulutavasta/soundista johtuen edes jossakin määrin "oma soundi"), että kun bändi hajosi ja laulaja halusi koota ympärilleen uuden kokoonpanon, vanha levy-yhtiö ilmoitti että diili on voimassa jos uusi kokoonpano jatkaa To/Die/For-nimellä. Vaikka "vanhan" TDF:n biiseistä suurimman osan tekikin rumpali Tonmi Lillman (mm. ex-Sinergy, Kylähullut).
Tympee Huttunen
20.09.2006 20:39:29
Kaksi Ratt-yhtyettä taisi aikoinaan kiertää Yhdysvaltoja.

Aikamoinen kiista taisi myös Peer Guntin nimestä olla.
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää syksyä:(
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)