Aihe: Ansatsi, aloke, hengitystekniikka.
1 2
Baryton-B
18.09.2006 15:45:34

- Jotta tulee hyväksi puhaltajaksi pitää olla hyvä ansatsi = asete. Käsitteellä tarkoitetaan miten soittimen suukappale asettuu huulia vasten ja miten niiden välinen yhteistyö toimii.

- Läheinen käsite on myös insatsi = aloke. Tällä tarkoitetaan äänen syttymishetken tapahtumaa, äänen syttymisen laatua, kovuutta, pehmeyttä jne.

- Oikea hengitystekniikka on oleellista pyrittäessä soittamaan tehokkaasti, taloudellisesti ja laadukkaasti.

- Aihe koskee myös puupuhaltimien-, saxofonistien-, huilun ym. soittimien puhaltajia.

- Oikea hengitystekniikka on myös tärkeää laulajille. He voivat kertoa ongelmistaan, miten hengitystekniikka vaikuttaa/auttaa laulamista. Mitä eroa on puhaltajien ja laulajien hengitystekniikalla ym.

Tämän otsikon alla kaikki voivat keskustella näistä ja näihin liittyvistä aiheista. Mitä ongelmia kullakin on ja miten niitä voitaisiin korjata tai vain yleistä asiallista jutustelua aiheesta. Aloittelijat ja väärille jäljille ajautuneet voivat kysellä neuvoja; "miten aloittaisi, mikä minulla on pielessä, miten korjaisin ongelmani?".
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia ja ei tarvi osata transponoida"
Cliffies
18.09.2006 15:50:11
Tämä täältä puuttui, hyvähyvä!
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
isojussi
19.09.2006 00:06:58
- Oikea hengitystekniikka on oleellista pyrittäessä soittamaan tehokkaasti, taloudellisesti ja laadukkaasti.

- Aihe koskee myös puupuhaltimien-, saxofonistien-, huilun ym. soittimien puhaltajia.

- Oikea hengitystekniikka on myös tärkeää laulajille. He voivat kertoa ongelmistaan, miten hengitystekniikka vaikuttaa/auttaa laulamista. Mitä eroa on puhaltajien ja laulajien hengitystekniikalla ym.

....

Mä saan leipäni sekä laulamalla että puhallinta soittamalla, enkä loppupelissä näe kyllä mitään eroa hengitystekniikoissa - ja miksi pitäisikään olla?

Mutta what ever - tää on hyvä threadi. Toki vaskisoittajat vasitenkin tietäen varsinainen ikiliikkuja.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Cliffies
19.09.2006 14:03:27
Lainaus Cup-mute puolelta, sopinee paremmin tälle palstalle:

Mutta vielä siihen, että on aivan järjetöntä ajatella, että olisi vain yksi oikea ansatsi. Jos tuolle radalle lähdetään, niin varmaan aika monella olisi jäänyt soitot soittamatta. Mielestäni kyse on lähinnä siitä, että opettaja saa oppilaan löytämään itselleen parhaanlaisen ansatsin, jos niitä ansatsiongelmia on, tai miksei vaikka muutenkin.

Jos tuohon nyt kommentoisin... Opettajan on lähdettävä oikeasta soittotavasta liikkeelle, yleensä "persoonalliset" soittotavat johtuu vain siitä että opettaja ei ole osannut tarkkailla ja valvoa oppilaan soittotapaa ensitunnista lähtien. Lisäksi homma täytyy pitää simppelinä, jotta oikea soittotapa vakiintuu. Kyllä torvesta äänen saa melkein miten vaan ja ylös ja alaskin pääsee mutta on niin paljon soittotapoja joissa rajat tulee liian pian vastaan. Opettajan vastuulla onkin että alusta alkaen oppilas lähtee liikkeelle opettajan mielestä oikeasta soittotavasta. Hyvällä säkällä epänormaali soittotapa voi olla fantastinen, mutta yleensä se on myös suuri riski.

Suuren kuormituksen myötä alkavat yleensä ongelmat suureta, vinot ansatsit alkavata vinoutua lisää koska toisen puolen lihakset ovat vahvemmat kuin toisen, "kevyet" ansatsit alkavat sattua, varsinkin jos on hammasrivissä teräviä kulmia jne.

Suurin ero eri ihmisten välillä tuleekin siinä miten opetaan. Jokainen hahmottaa naamansa eri tavalla (ihanaa/kurjaa) ja siksi lähestymistavan pitää olla mahdollisimman yksinkertainen ja selkeä. Mielikuvia pitää olla lukuisia, joku voi ymmärtää heti, joku vuoden päästä mutta siinä välilläkin täytyisi homman mennä eteenpäin. Jos jokaista oppilasta lähestyy samalla tavalla niin varmasti tulee hankalaa, paitsi jos on todella pitkälle viety lähestymistapa, vuosien kokemuksen tuoma ja ykinkertaistettu.

Hommahan on sinällään helppoa, pitää vain opettaa/oppia kuinka huulten värähtelevä osa saadaan pysymään aina ilmavirrassa, muutoinhan ääntä ei voi edes syntyä. Niin simppeliä mutta NIIN hankalaa oppia/opettaa.
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
Cliffies
19.09.2006 14:06:40
Mä saan leipäni sekä laulamalla että puhallinta soittamalla, enkä loppupelissä näe kyllä mitään eroa hengitystekniikoissa - ja miksi pitäisikään olla?

Mutta what ever - tää on hyvä threadi. Toki vaskisoittajat vasitenkin tietäen varsinainen ikiliikkuja.

Vaskisoittaminen ja laulaminen on lähellä toisiaan. Kannattaa perehtyä kumpaankin.

Jep, ansatsista puhuminen on loputon suo, paitsi jos puhutaan kun on soittimet mukana.
Cliffies
19.09.2006 16:58:49
Sarmas tällaisen kaverin oppilaakseen, jos haluja riittäisi ;-) Minulla olisi haluja korjata tuo ansatsi.

Moni varmasti ottaisi jos soittamisen palo olisi voimakas ja olisi musikaalinen tapaus. Ja jos kaveri olisi valmis jatkamaan sen jälkeen kun on selvitetty kuinka kivinen tie on odotettavissa.

On toisiakin jotka ei ottaisi. Suotakoon se heille. Jos isoon ansatsiremonttiin ryhdytään niin opettajalla pitää todella olla kokemusta ja näkemystä.
Musiikkimyyrä
19.09.2006 21:00:58
Otsikossa puhuttiin hengitystekniikasta. Sain vihdoinkin syyn pistää mieltäni askaruttaneen kysymyksen tänne.

Puhallinmuusikko ja astma? Oletko? Tunnetko?
Kuinka paljon astma vaikuttaa hengitystekniikkaan?(tietty riippuu myös sairauden tilasta) Kuinka paljon hengitystekniikka vaikuttaa soittamiseen?
Olisi kiva saada erilaista kommenttia tähän.
Aamu sarastaa pitkän yön jälkeen ja pelloilla on usvaa. Keijut tanssivat, tanssivat. Minä otan trumpettini ja soitan heille.
Cliffies
19.09.2006 21:40:13
Otsikossa puhuttiin hengitystekniikasta. Sain vihdoinkin syyn pistää mieltäni askaruttaneen kysymyksen tänne.

Kuinka paljon astma vaikuttaa hengitystekniikkaan?(tietty riippuu myös sairauden tilasta) Kuinka paljon hengitystekniikka vaikuttaa soittamiseen?

En ole asiantuntija mutta tunnen kovan luokan vaskiammattilaisen jolla on astma. Se kyllä pitää itsensä tosi hyvässä kondiksessa urheilemalla. Muuta en oikein osaa sanoa, onko kenelläkään omakohtaista kokemusta?
isojussi
19.09.2006 22:24:10
Vaskisoittaminen ja laulaminen on lähellä toisiaan. Kannattaa perehtyä kumpaankin....

No on kyllä tullut ja se on itse asiassa mulle etu - ne tukee toisiaan erinomaisesti.

Jep, ansatsista puhuminen on loputon suo, paitsi jos puhutaan kun on soittimet mukana.

Hehe - näin on.
isojussi
19.09.2006 22:28:05
En ole asiantuntija mutta tunnen kovan luokan vaskiammattilaisen jolla on astma. Se kyllä pitää itsensä tosi hyvässä kondiksessa urheilemalla. Muuta en oikein osaa sanoa, onko kenelläkään omakohtaista kokemusta?

Mulla oli astaman puhkeaminen lähellä keväällä. Sain viime tipassa kunnon lääkityksen, joka hoiti yskän pois.

Ongelma oli juuri siinä, että mitä "paremmin" hengitit, sitä paemmin se aiheutti oireita.

Toisaalta kunnon hengitysteniikkaha käytää keuhkoja tehokkaammin - koko kapasiteetiltaan - joten luulisi sen olevan hyvää "kuntoiluakin" astmaiselle.
Baryton-B
19.09.2006 22:29:55

En myöskään tunne astmaa tarpeeksi sanoakseni jotain viisasta, mutta yksi 'erilainen' selitys versio:
Hengitystekniikka vaikuttaa soittoon tosi paljon. Karkeasti sanottuna kaikki yläpäässä, huulissa, kasvolihaksissa ym. jännityksistä, kireydestä pyritään siirtämään pallean tehtäväksi. Samalla keinolla laulajat pystyvät laulamaan vapautuneesti, ääni ei värise ja on avoimen puhdas.

Voit itse testata asiaa vaikkapa näin; äännä pitkään "äääää", huomaat, että kurkku on kireällä ja ahdas. Jännitä pallea ja äännä vapautuneesti "haaaaaa", huomaat, että kurkku on avonainen. Kumpi tapa sinusta on astman kannalta helpompaa?

Oikeassa hengitystekniikassa voidaan ajatella, että ilma tulee alhaalta pallesta asti avointa rentoutunutta putkea pitkin suukappaleeseen asti. Välissä ei ole kireää jännittynyttä kurkkua, se pitää olla avonaisen rento. Pidä myös kieli rentona alhaalla (tässä tapauksessa), ettei se estä ilman virtausta. Mitä voimakkaammin puhallat sitä voimakkaammin pallea 'työntää' ilmaa ulos ja tekee työtä. Pallea on koko soiton 'tukipilari'. Soittimen kanssa kannattaa paljon harjoitella äänen sytyttämistä ilman kielen apua työntämällä ilma pallealla ja ääntämällä "haaa". Kurkku on koko ajan auki, eikä osallistu äänen syttymiseen.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
isojussi
19.09.2006 22:41:40
... Samalla keinolla laulajat pystyvät laulamaan vapautuneesti, ääni ei värise ja on avoimen puhdas....

Totta turiset.

Ja aivan samalla tavoin auttaa kileln tyven laskeminen mahdollisimman alas.

....Oikeassa hengitystekniikassa voidaan ajatella, että ilma tulee alhaalta pallesta asti avointa rentoutunutta putkea pitkin suukappaleeseen asti. Välissä ei ole kireää jännittynyttä kurkkua, se pitää olla avonaisen rento. Pidä myös kieli rentona alhaalla (tässä tapauksessa), ettei se estä ilman virtausta. Mitä voimakkaammin puhallat sitä voimakkaammin pallea 'työntää' ilmaa ulos ja tekee työtä. Pallea on koko soiton 'tukipilari'. Soittimen kanssa kannattaa paljon harjoitella äänen sytyttämistä ilman kielen apua työntämällä ilma pallealla ja ääntämällä "haaa". Kurkku on koko ajan auki, eikä osallistu äänen syttymiseen.

Ehdottomasti allekirjoitan ton - laulaessa laitan vielä kielen kärjen aivan alahuulen taakse, mutta se nyt ei ihan niin toimi torven kanssa.

Esim. Bart van Lier neuvoo tekemään homman niin, että yksinkertaisesti kuvattuna selkälihaset on levitettynä ja rintakehä lievästi kohollaan hartioiden ollessa silti alhaalla antaen näi keuhkoille lisää tilaa lajentua. Oikein tehtynä tästä ei tule ylimääräisiä jännitteitä.

Vatsalihasten retouttaminen ja ulos ja alaspäin päästäminen antaa taas pallealle lisää työskentelytilaa.

Bart neuvookin harjoittelemaan keuhkojen täyttä mistä kolmessa osassa. Ensin alas, sitten keskelle ja lopuksi ylärintaan. Aivan samanlaiset opit olen saanut Heikkisen Eskolta. On ainakin mua auttanut hitosti. Lierin "Coordination training program for trombone" on todella vasta opettanut mut hegittämään kunnolla.

Eskolla oli mielenkiintoinen juttu: Niskalihasten venyttäminen kurkun avaamisen apuna. Auttaa kyllä ja tekee saundista avoimemman, mutta alussa tulee kyllä helposti jopa päänsärkyä.
Baryton-B
20.09.2006 00:27:04

Moni varmasti ottaisi jos soittamisen palo olisi voimakas ja olisi musikaalinen tapaus. Ja jos kaveri olisi valmis jatkamaan sen jälkeen kun on selvitetty kuinka kivinen tie on odotettavissa.

Niin, pitkä ja kivinen tie on edessä. Mielestäni tuota ei korjata muutoin kuin aloittamalla kaikki alusta. Tuo ansatsi ei ole 'kouluttanut' oikeita huulien lihaksia lainkaan, eli kaikki tehty työ on ollut turhaa.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Baryton-B
21.09.2006 13:25:30

Jotta keskustelu ei lopahtaisi, niin keksitään aiheita lisää.

"Puhaltajat" otsikon alla oli ihan mielenkiintoisesti toteutettu callup, Saxofoni oli yleisin puhallin ja trumpetti kakkonen. Samalla periaaatteella minua kiinnostaisi seuraavanlainen tieto:

- "kuinka kauan _oletatte_ menevän aikaa, kun aloittaa alusta, harjoittelee optimaalisesti hyvän opettajan avulla päästäkseen suht hyvään soittotaitoon (sisältää otsikon aiheet)?
- "kuinka kauan sinulla meni?

Koska "hyvä soittotaito" on subjektiivinen käsite, pitäisi mittariksi keksiä joku parempi, mutta mikä ja kiinnostaisiko tällainen callup? Tarkemmin, kauanko menee, kun huulet alkavat kestämään 'jatkuvaa' ylärekistelissä seikkailua (ylin ääni vaikkapa c). Taiteellisuuden ja tekniikan voisi sulkea pois. Tekniikalla tarkoitan nuotinluku- sormi- ja kielitysnäppäryyttä. Soittimet kannattaisi ehkä laittaa kahteen ryhmään:
!. Trumpetti, kornetti, flygeltorvi, käyrätorvi
2. Pasuuna, baryton/euphonium, basso/tuuba, tenori

Jos mielestänne tästä ei saa mielekästä calluppia, niin asiasta voi kertoa vapaamuotoisestikin omia ja tuntemiensa kokemuksia. Minulle kerrotut luvut ovat niin suuria, että kannattaa valita joku toinen soitin ;-) ..ja minä en koskaan päässyt tuolle tasolle.
Klezberg
21.09.2006 15:34:59

Tarkemmin, kauanko menee, kun huulet alkavat kestämään 'jatkuvaa' ylärekistelissä seikkailua (ylin ääni vaikkapa c).

Tämä "huulet ja ylärekisteri"-aihe tuntuu varsin vaskikeskeiseltä. Kokemukseni fonista ovat että haasteina on hyvä soundi ja intonaatio. Intonaatio on sitä ongelmallisempi mitä ylemmäs mennään.

Klarinetilla, jota olen soittanut vasta puoli vuotta, rekisterinvaihto on melkoinen haaste, paljon vaikeampi kuin fonissa. Kovin ylös en pääse vieläkään, clarion-rekisterin ylä-cee ei tule kovin varmasti, altissimoa en ole yrittänytkään. Jostain luin että varsinkin ohuemmilla lehdillä on tyypillistä että aukko menee tukkoon clarionrekisterin yläpäässä. Toinen asia on, että ylöspäin meneminen klaralla vaatii volyymia ja se tuntuu kotona soittaessa kiusalliselta.

Ja olikos niin, että huilussa alarekisteri oli ongelmallisempi?
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Baryton-B
21.09.2006 18:33:05

Tämä "huulet ja ylärekisteri"-aihe tuntuu varsin vaskikeskeiseltä.

Niin, se on keskeinen aihe vaskeilla, kiusallisen keskeinen ja jos se sujuu, niin se on ihan oikeasti ylpeilyn aihe. Tämän otsikon alla voi keskustella myös fonien ym. ansatsiongelmista ja toivottavasti myös keskustellaan, sillä kyllä se ainakin minua kiinnostaa.

Klarinetilla, jota olen soittanut vasta puoli vuotta, rekisterinvaihto....

Se hyvä puoli vaskeilla on, että sormitus lienee helpoin mahdollinen ja oktaavin vaihto on yhtä helppoa kuin muidenkin äänien vaihto. Tässä EWI:ssä rekisterin vaihto on minulle lähes ylipääsemättömän vaikea legatossa. Sähköiset näppäimet kun reagoi lähes valon nopeudella ja kun klikki tulee, niin se voi olla oktaavin suuruinen. Tuo 'lähes' sen vuoksi, että tässä voi näppäinviivettä säätää, mutta aivan liian vähän...niin vähän, etten huomaa eroa. Mutta kun ei ole ansatsiongelmaa, niin hitaita voin vihdoinkin 'tulkita', jos päässä on millä tulkitsee. Hitaat oli minun heikko kohta vaskeilla, ei ollut taipuisaa ansatsia.
No, taidostahan se kiinni on, kyllä noi Matt & Morrison näyttävät soittavan näillä sähköisillä mitä lystää ja pirun nopeasti.

Fonia olen hiukan soittanut ja klarinettiakin kokeillut ja ongelmia minullakin oli rekisterin vaihdossa. Huilusta en saa edes ääntä.
IJarro
21.09.2006 18:38:25
Antakaa hyviä vinkkejä mimmosella reenillä saa hyvin paranneltua ansatsia. Soittimeni on siis baritonitorvi (nykyisin eufonium). En siis nyt hae mitään viikon kirjekurssia vaan yleisiä harjotusmuotoja jolla saa tuloksia pidemmällä aikavälillä.
Klezberg
21.09.2006 18:50:46

Tämän otsikon alla voi keskustella myös fonien ym. ansatsiongelmista ja toivottavasti myös keskustellaan, sillä kyllä se ainakin minua kiinnostaa.

Fonin ansatsista on ollut aika nihkeätä saada aikaan keskustelua ja mikään mitä olen klarinetista kirjoittanut ei ole herättänyt mitään reaktioita. Siihen verraten tämä viimeaikainen vaskiansatsikeskustelu on ollut todellinen joukkoliike.

Tässä EWI:ssä rekisterin vaihto on minulle lähes ylipääsemättömän vaikea legatossa. Sähköiset näppäimet kun reagoi lähes valon nopeudella ja kun klikki tulee, niin se voi olla oktaavin suuruinen. Tuo 'lähes' sen vuoksi, että tässä voi näppäinviivettä säätää, mutta aivan liian vähän...niin vähän, etten huomaa eroa.

Hoksasinkin tässä vähän aikaa sitten että sinähän soitat sitä EWI:ä sillä vaskisormituksella. Voi olla että se on herkempi oktaaviglitcheille, kun se soitin on varsinaisesti tehty fonin tapaiselle sormitukselle.

Fonia olen hiukan soittanut ja klarinettiakin kokeillut ja ongelmia minullakin oli rekisterin vaihdossa. Huilusta en saa edes ääntä.

Fonin kanssa minulla ei tuota ongelmaa juurikaan ollut. Nokkahuilusta lienee ollut apua. Klarinetin hankaluus on siinä että ylipuhallettaessa ei tule oktaavia vaan duodesiimi. Foniin verrattuna ikäänkuin pitää jatkaa jo alarekisterissä lusikoille asti ja sitten yhtäkkiä sieltä lätkäistä kaikki sormet paikoilleen ja rekisteriläppä alas. Jekku on siinä että oikean käden sormet voi laittaa paikoilleen jo etukäteen, mutta se vaatii totuttelua. Alaspäin tuleminen on helpompaa, kun nostaa sormet paikoiltaan ja painaa vain yläpäästä sitten mitä pitää.

No, tenorifonin kanssa oli hiukan sitä että toiseen rekisteriin mennessä d:n sijaan tahtoi tulla a (eli toisen harmoonisen sijaan kolmas). En ole vieläkään varma oliko vika puhaltajassa vaiko torvessa.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Baryton-B
21.09.2006 20:29:33

Antakaa hyviä vinkkejä mimmosella reenillä saa hyvin paranneltua ansatsia. Soittimeni on siis baritonitorvi (nykyisin eufonium). En siis nyt hae mitään viikon kirjekurssia vaan yleisiä harjotusmuotoja jolla saa tuloksia pidemmällä aikavälillä.

Teit niin laajan kysymyksen, ettei siihen voi vastata viikon kirjekurssillakaan. Lue vaikka tuolta ylhäältä minkälainen on väärä ansatsi. Jos tunnistat siitä jotain joka on itselläsi, voisi yrittää kertoa enemmän. Tai voisit kuvata yksityiskohtaisemmin ongelmaasi. Onko sinulla esim. hyvä opettaja saatavilla?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)