Aihe: Puun vaalennus
1
Pavezer
18.09.2006 17:38:00
Luin tämmösen jutun jostain aikoinaan:
Kun 50-luvun loppupuolella Fenderillä siirryttiin pääasiallisesta saarnin käytöstä pääasialliseen lepän käyttöön, niin sielläpä sitten valkaistiin lepän pintaa muistuttamaan enemmän saarnea. Pinta päälle ja komia tuli.

Tämä juttu herätti nyt mielenkiintoni, kun tuossa lojuu bodypuut ameriikan lepästä ja lopullisen tuotteen pintakäsittelynä mielellään pelkästään värjäisin hieman vintageksi ja lakkaisin. Lepän sävy tuppaa vaan olemaan lakattuna pikkuisen turhan tummanrusehtavanpunertava tuohon vintagen elähtäneeseen sävyyn ja nytpä kysyisin, että onko joku täällä koskaan kokeillut puun valkaisemista. Eli blondausta. :) Ei voi olla ihan tuhoon tuomittua, jos aikoinaan tehtaallakin on näin tehty.

Puullehan on olemassa jonkinlaisia valkaisuaineita, mutta suomenmaasta niitä ei vaikuta juurikaan löytyvän.

Perus-kloriitti olis ehkä toimivaa.. Vai onkohan se kaupan hyllyltä liian laimeaa? Vetyperoksidi varmasti toimisi, mutta ei tässä nyt ihan hiustenvaalennusaineilla taida viitsiä alkaa läträämään. Tai vois kai sekin onnistua, mutta alkaa testeille tulemaan aika paljon hintaa kun nuo purkit maksaa jonkin verran ja ne on käytettävä saman tien.

Kokemuksia? Ideoita?
Mike M. Hiirenloukku
18.09.2006 18:02:28
Testaa sillä kloritilla johonkin testipalaan. Minä luulen että se saattaa hyvinkin (ainakin jossain määrin) onnistua.

Toinen mikä äkkiä tulee mieleen on vaalea petsilakka. Ohut kerros semmosta voisi hyvinkin toimia niinkun tarve olisi.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
jarmos
18.09.2006 18:21:16
Kloritella olen valkaissut, esim pieleen menneen petsauksen, mulla ainakin toimi, kandee testata. Se vaalentaa ihan pintakerroksen vain, eli jos hiot niin tulee tummempi puu näkyviin, ihan viimeisen hionnan jälkeen klorite käsittely.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
jarmos
18.09.2006 19:54:11
Mä kokeilin tuota apteekkikamaa, muttei tehonnut samalla lailla kuin klorite..
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
CD
18.09.2006 19:55:29
Oho, kyllä toi blondori vaan vaalentaa puuta :) omakuvassa testikappaleet. Koivuvaneria ja mäntyä
CD
18.09.2006 20:00:12
Kannattaa sitten laittaa tuota vaalennusmömmöä semmonen peittävä kerros, liian ohuena se kuivuu liian nopeasti eikä vaikuta enää kuivuttuaan, vedella kostuttamalla aine aktivoituu mutta menettää hieman tehoaan (laimenee). Lämpö lisää vaikutusta ja mitä enemmän vaalennusjauhetta sen tehokkaampi aine, mutta kuivuu nopeammin ja mitä enemmän vetyperoksidia sen laimeampi, mutta vaikuttaa pidempään. Notkea kiisseli on sopivan vahvuista :)
Pavezer
18.09.2006 20:33:12
Kiitos kiitos vastaajille!

Ja erityskiitos CD:lle testaamisesta! Käytitkö testissä "blondorina" kaupan blondausainetta vai apteekin vastaavaa? En uskalla mennä suoraan arvaamaan kumpaa sieltä hyllystä löytyi ;)

Jarmos: Kloritella olen valkaissut...
...vaalentaa ihan pintakerroksen vain.

Ilmeisestikin se vaalentaa juuri sen verran kuin se sinne puuhun imeytyy. Eli ei varmasti kovinkaan paksua lohkoa. Ei onneksi ole ajatuksissakaan lähteä läpiblondia tekelettä väsäämään. Mutta hyvä tietää, että kloriittikin toimii ainakin jossain määrin.

...kokeilin tuota apteekkikamaa, muttei tehonnut samalla lailla kuin klorite..
?? Kloriitti siis toimii tehokkaammin kuin apteekin kama, jonka pitäisi toimia tehokkaammin kuin CD:n demossa vallan mainiosti toimiva kaupan(?) blondaus-aine. Hmmm. ??

CD, jos käytit kaupan tököttiä, niin minkä merkkistä? Merkeillä saattaa olla ilmeisen paljon merkitystä. :) Riittoisuus voi olla myös yksi ongelma...

Optimaalistahan olisi, jos kotoa löytyisi just tällä hetkellä kloriittia ja blondaus-ainetta niin vois koukata apteekin kautta ja tehdä näistä kaikista täysimittaisen vertailun.

Mutta siis, kiitoksia rohkaisevista vastauksista! Testaukseen menee ja lopputulos selviää jossain vaiheessa.
CD
18.09.2006 20:57:29
Toi mun vaalennusaine on ammattikäyttöön tehtyä "blondoria" (sinistä jauhetta, johon sekoitetaan kiisselimäistä vetyperoksidia = hapetetta. Vetyperoksidin vahvuus oli 4%. Mahdolliset vahvuudet ovat 2%-12%). Vastaavaa löytyy marketin hyllystä "raita-aine" "värinpoisto" polyblonde tms. nimisenä. "kestovärit/kevytvärit" ei sitten ole sama asia, eli kesto / kevyt hiusvärit, niiden vaalennusteho ei ole yhtä hyvä.

Taisin sekoittaa sanomalla tuosta apteekin tavarasta, eli apteekista saa vetysuperoksidia eli kansankielellä vetyperoksidia, joka ei ole hiusten vaalennusaine. Vetyperoksidi toimii hiusväreissä lähinnä hapettajana. Vaalennustehon määrittelevä aine on hiusväreissä yleensä jauhetta ("raita"aine). Tuubeissa oleva tahna on hiusväriä (kestoväri, kevytväri, kestosävy...), joka ei ole samaa kamaa kuin mitä minä käytin tuossa testissä.

Schwarzkopfin Poly Blonde Ultra taitaa olla haluamaasi tavaraa!?! en ole tuosta kuitenkaan ihan 100%, kun ei ole tullut tutustutta noihin marketeiden tuotteisiin. Nimi löytyi pikaisella googletuksella :)
CD
18.09.2006 21:00:22
Tuota ainetta sitten kuluu aika paljon. Todennäköisesti yksi purkki ei riitä bodyyn, edes yhteen puoleen. Helpompaa olisi jos saisit joltain tutulta kampaajalta vaikka 500g pussin jotain "halpis" jauhetta ja litran 9% hapetetta. Toi aine tosin maksaa aika paljon. Laadukkaimmat on ~40e/500g ja 20e/l. Noilla sitten värjääkin useamman bodyn ja vielä tukan kaupantekijäisiksi :)
Juniper
18.09.2006 21:00:49
Mä oon kanssa käyttänyt kampaamotuotteita puun vaalennukseen.
Hypokloriitti ei ole mun mielestä yhtä tehokas kuin peroksidi pohjainen valkaisu.
Pavezer
18.09.2006 21:41:37 (muokattu 18.09.2006 21:56:09)
Mä oon kanssa käyttänyt kampaamotuotteita puun vaalennukseen.
Eli ei päivittäistavarakaupan tuotteita?

Eetteristä löytyi aiheesta lisää.
http://www.antiquerestorers.com/Articles/jeff/using_wood_bleach.htm
Tuolla suositellaan puun värin vaalentamiseen juurikin kaksi-komponettista vetyperoksidi-hässäkkää. Jenkeistä sitä saa näköjään ihan puuta varten toteutettuna näppäränä säädöksenä, eli kaksikomponenttisena purkkituotteena. Ensin puulle levitetään nestemäinen natriumhydroksidi, jonka jälkeen sekaan levitetään vetyperoksidi. Nämä sitten reagoi suoraan puun pinnalla - on ilmeisen näppärää tasaisuutensa vuoksi.

Juuri tällainen purnukka/paketti kun löytysi paikallisesta puutavarakaupasta, niin avot. Eipä kuitenkaan taida hyllyssä olla...

Säädetään, säädetään. Hätä keinon keksii ja kun ei ole hätä niin silloin keinoja keksitään useampia. :)

EDIT: Lisätäänpä nyt sitten tämäkin, että natriumhydroksidihan on lipeää. Eli Kodin Putkimiestä ja apteekin vetyperoksidia pintaan ja huhhuh.. menee aika pelottavaksi kotikemistitouhuiluks :D
Juniper
18.09.2006 22:49:16
Älä kodin putkimiestä laita, koska se ei ole pelkkä lipeää. Kaikki tensidit sun muut voi tehdä ikävviä yllätyksiä. (jos satut kokeilemaan, niin kokeile testipalikkaan ja huolehdi tuuletuksesta.)
Minulla on helppoa, kun vaimo sattuu olemaan kampaaja :D
Ja itse oon kemian alalla töissä, joten saan ihan mitä vaan kemikaalia tarvitsen hyvin pienellä vaivalla.

Lopuksi peroksidista muutama sana. Vaikka käytätte laimeita peroksideja, on se huuhdeltava pinnalta, ettei se kuivu ja rikastu.
Jos huuhtelua ei tehdä, on olemassa vaara, että puu syttyy itsestään palamaan.
Sama pätee erityisesti rätteihin sun muihin. (olen nähnyt kun 3% peroksidi sytytti roskiksen...)
Pavezer
18.09.2006 23:28:34
Älä kodin putkimiestä laita, koska se ei ole pelkkä lipeää...
Lopuksi peroksidista muutama sana..

Aivan. Kun näistä ei tiedä ihmeempiä niin tällainen kotikemisti-touhuilu tuntuu jo ajatuksenakin hieman epäilyttävältä. Ei tässä ihan pää edellä seinään ole tarkoitus juosta. :) Pyrin kyllä löytämään järkevän ja oman taidon puitteissa toimivan vaihtoehdon.

Kiitoksia kaikille kommenteista ja neuvoista!
jarmos
19.09.2006 07:47:56
Toi mun vaalennusaine on ammattikäyttöön tehtyä "blondoria" (sinistä jauhetta, johon sekoitetaan kiisselimäistä vetyperoksidia = hapetetta. Vetyperoksidin vahvuus oli 4%. Mahdolliset vahvuudet ovat 2%-12%). Vastaavaa löytyy marketin hyllystä "raita-aine" "värinpoisto" polyblonde tms. nimisenä. "kestovärit/kevytvärit" ei sitten ole sama asia, eli kesto / kevyt hiusvärit, niiden vaalennusteho ei ole yhtä hyvä.

Taisin sekoittaa sanomalla tuosta apteekin tavarasta, eli apteekista saa vetysuperoksidia eli kansankielellä vetyperoksidia, joka ei ole hiusten vaalennusaine. Vetyperoksidi toimii hiusväreissä lähinnä hapettajana. Vaalennustehon määrittelevä aine on hiusväreissä yleensä jauhetta ("raita"aine). Tuubeissa oleva tahna on hiusväriä (kestoväri, kevytväri, kestosävy...), joka ei ole samaa kamaa kuin mitä minä käytin tuossa testissä.

Schwarzkopfin Poly Blonde Ultra taitaa olla haluamaasi tavaraa!?! en ole tuosta kuitenkaan ihan 100%, kun ei ole tullut tutustutta noihin marketeiden tuotteisiin. Nimi löytyi pikaisella googletuksella :)

Niin siis apteekki kamana tarkoitin tuota vetyperoksiidia 9% vahvempaa ei ollut..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)