Aihe: Boss GT-6/8 vs. Pod XT nauhoituskäytössä
1 2
Wezzer
16.09.2006 20:42:44 (muokattu 16.09.2006 20:43:21)
Eli, täällä on sallittua esittää mielipiteitä siitä kumpi näistä laitteista pelittää paremmin suorassa nauhoituskäytössä. Vakio-ominaisuuksiltaan Boss lienee toki toimivampi livenä, mutta haen nyt ihan tällaista koti/studionauhoitustoimivuutta. Kummalla siis saa ammattimaisemmat soundit purkkiin?

Joku kuitenkin kysyy että minkälaisia soundeja pitäisi saada niin mainittakoon että tässä tapauksessa raskaammasta musiikista on kyse. Puhtaat soundit ovat kylläkin myös tärkeitä.

Kiivasta väittelyä käyntiin, olkaatte hyvät ;)
Semmoosta... www.ankkuriklubi.com
Jesus_Plastica
16.09.2006 20:47:19
Kehtaisin väittää että Pod XT. Bossin olen omistanut jo pari vuotta enkä vieläkään ole saanut siitä haluamaani särösoundia, ehkä en vain osaa. Efektit + cleanit on tosin bossissa huippuluokkaa.
Wezzer
16.09.2006 20:53:51
...Niin ja saa toki kertoa myös jos tulee mieleen joitain muita nauhoituskäytössä toimivia laitteita, jotka pyyhkivät lattiaa noilla molemmilla...
Werihukka
16.09.2006 21:02:07 (muokattu 16.09.2006 21:10:20)

Boss GT-8 ehdottomasti... tosin itse kun sen omistan niin helppo sanoa, että se on paras... Silti oon kuullu kaikki parhaat tuotokset suoraan linjaan tuolla kasilla.

Kannattaa käydä kuuntelemassa mitä sillä on saatu aikaan www.bossgtcentral.com

Tosin se tarvitsee vähän tietämystä kaikkien niiden mallinnoksien esikuvista ja niiden käyttäytymisestä eri pedaaleihin ja efekteihin, mutta siinähän sitä saa testailtua... Meikä on saanut oikein mainiota murinaa irti juurikin bossin kasista.
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
Starlia
16.09.2006 21:33:29
GT-8:a voin vain suositella, koska itsekin omistan kyseisen vermeen.

Sellaista soundia ei taida ollakaan, mitä Bossilla ei saisi aikaan, ja jos et osaa, kysy Werihukan mainitsemasta gtcentral.comista.

Loistava peli. Kaikin puolin, eikä omaa sitä lelustatusta (Line6 :-p)....
Wezzer
18.09.2006 14:26:44
Onko kellään lyödä pöytään jotain ihan konkreettisia esimerkkejä noiden käytöstä levytyksissä? Tiettävästi ainakin Jari Mäenpää nauhoitteli Wintersunin levyn kitarat podilla. Muita? Onko Bossia mahdollisesti käytetty millään "kovemman luokan" nauhoitteella?
Werihukka
18.09.2006 17:15:02

Onko kellään lyödä pöytään jotain ihan konkreettisia esimerkkejä noiden käytöstä levytyksissä? Tiettävästi ainakin Jari Mäenpää nauhoitteli Wintersunin levyn kitarat podilla. Muita? Onko Bossia mahdollisesti käytetty millään "kovemman luokan" nauhoitteella?

Mitähä? Mäenpää Podilla? Tuohon haluan todistusaineistoa.

Kyllä kaikki "kovemman luokan" kitarasoundit on jostain ihan muusta kun digitaalisista mallintimista.

Livenä varmaan monikin käyttää mallintavia, koska ovat käteviä. Esim Poisonblackistä ja Sentencedistäkin tuttu Ville Laihiala käyttää bossin kasia LIVENÄ, mutta ei studiossa missään nimessä.
tenkainen
18.09.2006 17:21:25

Kyllä kaikki "kovemman luokan" kitarasoundit on jostain ihan muusta kun digitaalisista mallintimista.

Luulin että YUP olisi kovempaa luokkaa. Nyyh, ei se sitten tainnut ollakkaan.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
Werde
18.09.2006 17:29:19
High-gain nauhoituksiin valitsisin kuulemieni clippien perusteella XT:n. Sellaisen budjetin salliessa jossain välissä varmasti kaappaankin.

Bossin multiefektien säröt eivät ole vakuuttaneet vielä tähän päivään mennessä. Muihin efekteihin en ota kantaa, kuka niitä edes käyttää..
mailbag
18.09.2006 18:57:47
jos vaan kotinauhotuksiin tulee niin line6:en toneport tai guitarport vois olla varteenotettava vaihtoehto?
Wezzer
19.09.2006 10:48:52
Mitähä? Mäenpää Podilla? Tuohon haluan todistusaineistoa.

Livenä varmaan monikin käyttää mallintavia, koska ovat käteviä. Esim Poisonblackistä ja Sentencedistäkin tuttu Ville Laihiala käyttää bossin kasia LIVENÄ, mutta ei studiossa missään nimessä.

Mäenpää kauppasi aikoinaan Wintersunin foorumilla Pod XT:tä jolla oli kuulemma soitellut levyn kitaroita. Harmillista kun foorumi ei enää toimi niin ensi käden todistusaineistoa taitaa oll mahdoton saada, pitäisi kysellä äijältä itseltään ;)

"Jari: - Plektra on aika tärkeä kitaristille. Itselläni on Jackson ja Tokai Telecaster, joita kumpaakin luukutan Mesan Triaxis etuasteella ja Simul-Class 2:90 päättärillä. Marshalin kaapin kautta lähtee ihan OK soundi, mutta kunpa saisi joskus vielä Mesan kaapin, niin se olisi THUNDER AND LIGHTNING! Kotinauhoituksiin ja sooloihin olen toistaiseksi käyttänyt Pod Prota".

tuollainen tieto löytyi googlettamalla. Ja ottaen huomioon että mies on noita kitaroitaan pääosin nauhoitellut kotosalla uudellekin levylle niin...
Werihukka
19.09.2006 12:11:29

Mäenpää kauppasi aikoinaan Wintersunin foorumilla Pod XT:tä jolla oli kuulemma soitellut levyn kitaroita. Harmillista kun foorumi ei enää toimi niin ensi käden todistusaineistoa taitaa oll mahdoton saada, pitäisi kysellä äijältä itseltään ;)

"Jari: - Plektra on aika tärkeä kitaristille. Itselläni on Jackson ja Tokai Telecaster, joita kumpaakin luukutan Mesan Triaxis etuasteella ja Simul-Class 2:90 päättärillä. Marshalin kaapin kautta lähtee ihan OK soundi, mutta kunpa saisi joskus vielä Mesan kaapin, niin se olisi THUNDER AND LIGHTNING! Kotinauhoituksiin ja sooloihin olen toistaiseksi käyttänyt Pod Prota".

tuollainen tieto löytyi googlettamalla. Ja ottaen huomioon että mies on noita kitaroitaan pääosin nauhoitellut kotosalla uudellekin levylle niin...

:o Melkomoista postprosessointia on saanut tehä, että on saanu niinkin hyvin soundin, mitä levyllä on... Mutta siis minä ainakin luin jostain, että kitarat on nauhotettu samassa studiossa, jossa rummutkin nauhotettiin. Ja että podia ois käytetty vaan biisin pohjissa... Lopulliset äänitykset mun tietääkseni oli kyllä ihan jostain muusta lähtösin, mutta saatampa olla väärässä.

Mutta kyllähän tuo tuossa melkoisen selvästi näyttää sanovan, että sooloihin on käyttänyt... No mene sanomaan.

Pitänee ottaa yhteys salaisen yhteyshenkilöni kautta Mäenpäähän ja kysästä jos vaan jaksan. Samapa tuo toisaalta millä on vetäny.
koponen
19.09.2006 14:07:15 (muokattu 19.09.2006 14:08:21)
:o Melkomoista postprosessointia on saanut tehä, että on saanu niinkin hyvin soundin, mitä levyllä on... Mutta siis minä ainakin luin jostain, että kitarat on nauhotettu samassa studiossa, jossa rummutkin nauhotettiin.

Kannut on nauhoitettu muistaakseni TicoTicolla ja kaikki muut sooloja lukuunottamatta SundiCoopilla Savonlinnassa. Muistelen että Jarilla oli kaikki soolot digi-raiturilla valmiiksi soitettuna.

Ja että podia ois käytetty vaan biisin pohjissa... Lopulliset äänitykset mun tietääkseni oli kyllä ihan jostain muusta lähtösin, mutta saatampa olla väärässä.

En ole varma miten paljon mitäkin on lopullisessa miksauksessa käytetty, mutta kompit on raavittu tuolla mesan päätteellä ja etusella 5150 kaapin läpi. Leadit on soitettu luultavimmin juuri Podilla.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Werihukka
19.09.2006 14:15:25

Kannut on nauhoitettu muistaakseni TicoTicolla ja kaikki muut sooloja lukuunottamatta SundiCoopilla Savonlinnassa. Muistelen että Jarilla oli kaikki soolot digi-raiturilla valmiiksi soitettuna.

En ole varma miten paljon mitäkin on lopullisessa miksauksessa käytetty, mutta kompit on raavittu tuolla mesan päätteellä ja etusella 5150 kaapin läpi. Leadit on soitettu luultavimmin juuri Podilla.

No pääasia että lopputulos kuulostaa hyvältä :) ja Mäenpää on, siitäkin huolimatta että käyttää podia, Suomen parhaimmistoa kitaransoitossa. :D

En tiedä, mutta minusta levyn soundit ei kuulosta kyllä miltään osalta Podilta, mutta mikäs siinä jos toimii.
mab_
19.09.2006 14:23:07
jos vaan kotinauhotuksiin tulee niin line6:en toneport tai guitarport vois olla varteenotettava vaihtoehto?

Komppaan. XT:n soundeja en ole kuullut mutta toneportin high-gain puoli toimii hyvin ja säätöjen tekeminen on helpompaa kuin XT:ssä. Olettaen että äänitykset tehdään tietokoneelle :).
Wezzer
19.09.2006 19:36:37 (muokattu 19.09.2006 19:37:21)
No pääasia että lopputulos kuulostaa hyvältä :) ja Mäenpää on, siitäkin huolimatta että käyttää podia, Suomen parhaimmistoa kitaransoitossa. :D

En tiedä, mutta minusta levyn soundit ei kuulosta kyllä miltään osalta Podilta, mutta mikäs siinä jos toimii.

Mäenpää on munkin suurimpia suosikkeja ja Wintersunin soundit on hyvinkin kohdillaan. Siksipä juuri mietin joskus että saako Podilla muka noin hyviä soundeja... silloinhan sen täytyy olla hyvä vehje ;)

Sehän tässä on kuitenkin tullut ilmeisen selväksi että komppikitaroita ei ole podilla soitettu, vaikka niin joskus luulinkin. Ainakin omien kokemuksieni mukaan juuri sen riffisoundin saaminen mallintavista kusee. Ainakin V-Ampissa niistä tuli sellaista epäselvää puuroa.
Wezzer
19.09.2006 19:39:10 (muokattu 19.09.2006 19:39:44)
Tämä mun kysely yleisesti ottaen liittyy siihen että pitäisi saada metalli/hard rock -bändin demolle "ammattimaiset" kitarasoundit. Siksipä mietin että millä kohtuuhintaisella vehkeelle tuohon pääsee. Livelaitteet on mulla jo erikseen.
saastara
19.09.2006 19:41:31
Sehän tässä on kuitenkin tullut ilmeisen selväksi että komppikitaroita ei ole podilla soitettu, vaikka niin joskus luulinkin. Ainakin omien kokemuksieni mukaan juuri sen riffisoundin saaminen mallintavista kusee. Ainakin V-Ampissa niistä tuli sellaista epäselvää puuroa.

Kyllä minä olen ainakin saanut omasta Xt Livestäni irti sangen mallikkaita komppisoundeja.. Kaikki on kiinni siitä, että jaksaa ruuvata.. :)
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
min
19.09.2006 21:23:18
Kyllä minä olen ainakin saanut omasta Xt Livestäni irti sangen mallikkaita komppisoundeja.. Kaikki on kiinni siitä, että jaksaa ruuvata.. :)

Nimenomaan!! Mun XTL:stä lähtee nyt jo hyvät kompit.......siis viiden kuukauden ruuvamisen jälkeen.
Usko meinaa välillä loppua ja haluais vaihtaa "sukkia" ja kokeilla naapurin mummoo, mutta lopussa (siis missä on loppu?:)) kiitos seisoo!!

Kiitos.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)