Aihe: miten paskoilla kamoilla pystyy tekemään uskottavan levyn?
1 2 3
loosah
15.09.2006 14:32:51
Täähän riippuu aika paljon myös musatyylistä. Jos yrität tehdä jotain Nightwishiä tms, voit äänittää vaikka tuhat vuotta sillä viidenkympin mikilläs saamatta kuitenkaan aikaan yhtään mitään.

Hyvä pointti. Uskottavia ja hyviä saundeja on kuitenki niin paljon erilaisia. Joskus tiettyyn genreen sopii paremmin phillipsin kolmen euron mikki ja c-kasetti kuin Neumann ja SSL-yhdistelmä.

Jos kamat on paskat, ni ehkä kannattaa vaan korostaa sitä lofi-estetiikkaa, eikä yrittää tehdä mitään "elämää suurempaa". Vaikeaksi hommanne tietenki tekee, jos pyrkimyksenne on tuottaa jotain modernia metallisaundia tms. Silloin voi olla vähän ongelmia edessä. Kannattaa ehkä siinä tapauksessa hakeutua johonki asialliseen studioon.

Ei masteroinnissa kuitenkaan pysty ihmeitä taikomaan, vaikka yleissaundille paljon pystyykin tekemään.
GIGO
VoodooFish
15.09.2006 15:51:53
miten paskoilla kamoilla pystyy tekemään uskottavan levyn?

soittamalla hyvin
"riks, raks ja poks" -korvat
Halsu
15.09.2006 18:51:04

Mikkien eroista puhuttaessa kannattaa muistaa että loppujen lopuksi kuitenkin puhutaan kohtuullisen pienistä eroista halpojen ja kalliiden välillä. Esimerkkinä alla ääninäytteet satasen T-bonesta ja parin tonnin Neumannista...

http://www.amazona.de/media/article … nd_examples/article_764/3_SC450.mp3
http://www.amazona.de/media/article … ound_examples/article_764/5_U87.mp3

Artikkeli aiheesta löytyy täältä, germaaniaksi kirjoitettu tosin. Olisi kiintoisaa tietää mitä tuo noista kirjoitti... saksaa en ossoo, babelfish tuotti mystistä hieman enkunsukuista siansaksaa pääasiassa...

http://www.amazona.de/index.php?page=26&file=2&article_id=764
CU -- Eki
saastara
15.09.2006 19:14:37 (muokattu 15.09.2006 19:17:58)
mä voisin nimetä monta mielestäni musiikillisesti hienoa levyä, jotka ei soundien takia vaan toimi tai potki niin kuin voisi.

Ainahan löytyy parannettavaa.. Mutta nyt puhuttiin siitä, saako paskoilla kamoilla uskottavia levyjä aikaan. Siinä tapauksessa ollaan yksisuuntaisella tiellä, imo. Hyvä musiikki + hyvä meininki + b-luokan laitteet VS. B-luokan biisit + paska meininki + A-luokan laitteet. Lopputulos on melko varma..

Emperorin Anthemsin kun saisi paremmilla soundeilla niin ah, vaikka helvetin kova levy

Pyhpah.. Helvetin kova levy jo sellaisenaan. Ja minusta nuo soundit tukevat tuon levyn matskua 100%. Ehkä olen sitten vain bm-fiilistelijä mutta ei tuo uppoaisi minuun niin paljon kaiketi "oikeasti" hyvillä soundeilla.. :)
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
virtalahde
15.09.2006 19:21:59

Kyllähän U87 vie 6-0 T-bonea noissa näytteissä. T-bone kuulosti etäiseltä ja kireältä yhtä aikaa, ja dynamiikka oli jotenkin omituinen. Kyllä, varmasti kelpo mikki kun tietää missä käyttää. Eipä voi myöskään tietää, miten testi tehtiin..
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
kimurantti1
15.09.2006 21:36:45
Mutta nyt puhuttiin siitä, saako paskoilla kamoilla uskottavia levyjä aikaan.
Ai puhuttiin vai? Otsikossa kyllä, mutta sä sanoit näin:

Jos kappaleet toimivat ja fiilis välittyy, ovat soundit täysin toisarvoisia..

Mun mielestä uskottavaan levyyn kuuluu se, ettei soundit ole aivan mitä sattuu. ;-)
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
varakeef
15.09.2006 23:05:54
Kyllähän U87 vie 6-0 T-bonea noissa näytteissä. T-bone kuulosti etäiseltä ja kireältä yhtä aikaa, ja dynamiikka oli jotenkin omituinen. Kyllä, varmasti kelpo mikki kun tietää missä käyttää. Eipä voi myöskään tietää, miten testi tehtiin..

Mun mielestä molemmat kuulostivat aivan kamalilta. Mikä tietysti todistaa oikeaksi väitteen, että biisi, tulkinta ja lähtösoundi ratkaisevat.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Halsu
15.09.2006 23:34:27

Mun mielestä molemmat kuulostivat aivan kamalilta. Mikä tietysti todistaa oikeaksi väitteen, että biisi, tulkinta ja lähtösoundi ratkaisevat.

Joskus tosi, tosi kauan sitten olin samoissa bileissä elokuvaäänittäjä Paul Jyrälän kanssa, joka teki niihin aikoihin hommia Jenkkilässä. Itse juuri koulusta valmistuneena videoviikarina siinä sitten tivasin että millaisilla taikalaatikoilla syntyy se helevetin hieno ameriikan spiikkisoundi. Jyrälä totesi aika lakonisesti ettei niillä sen kummempia kamoja siellä ole kuin meilläkään, niillä on vaan varaa valita oikeesti hyväsoundiset spiikkerit puhumaan niitä juttuja narulle.

Kännääminen kannattaa aina, tuo oli hyvä oppitunti ,-)
CU -- Eki
lindo
15.09.2006 23:54:19

Tästä huomataan ettei kuuron kannata laittaa tonneja Neumanniin, koska en huomannut mitään eroa.
Oikeesti noi linkit ois pitänyt olla niin että ei tiedä kumpi on kumpi, niin ois voinut arvuutella kumpi on kumpi :P

Artikkeli aiheesta löytyy täältä, germaaniaksi kirjoitettu tosin. Olisi kiintoisaa tietää mitä tuo noista kirjoitti... saksaa en ossoo, babelfish tuotti mystistä hieman enkunsukuista siansaksaa pääasiassa...

Kokeilitko Googlen web page translatoria:

http://www.google.com/translate?u=h … gpair=de%7Cen&hl=en&ie=UTF8

toivottavasti linkki toimii. Jos ei niin, osoite tuohon http://www.google.com/translate_t
Rok rok
loosah
15.09.2006 23:56:33 (muokattu 16.09.2006 00:12:43)
Joskus tosi, tosi kauan sitten olin samoissa bileissä elokuvaäänittäjä Paul Jyrälän kanssa, joka teki niihin aikoihin hommia Jenkkilässä. Itse juuri koulusta valmistuneena videoviikarina siinä sitten tivasin että millaisilla taikalaatikoilla syntyy se helevetin hieno ameriikan spiikkisoundi. Jyrälä totesi aika lakonisesti ettei niillä sen kummempia kamoja siellä ole kuin meilläkään, niillä on vaan varaa valita oikeesti hyväsoundiset spiikkerit puhumaan niitä juttuja narulle.

Kännääminen kannattaa aina, tuo oli hyvä oppitunti ,-)

Tuota noin.... Hmmm... Kunnioitan pappaa ihan sikana äänittäjänä. Myös osaltaan äänisuunnittelijana, mutta.... Tästä ei oo hirveen pitkä aika, ku näytin Papalle hänen pyynnöstään erilaisia keinoja kuinka nykyaikainen ja lähelletunkeva spiikkisaundi tehdään. Eikä se tosiaankaan ole pelkästään speakkereista kiinni.

Tuli hauska anekdootti mieleen Jyrälän ensimmäisistä ameriikan visiiteistä. Pappa oli ollu miksaamossa ja pohtinu, missä ihmeessä on se mulinex, jolla saadaan kaikki saundit esim. aseen laukaukset niin suureksi. Sellasta purkkia ei tietenkään löytyny, vaan vastaus löytyi äänien layeroinneista. Yhdessä laukauksessa saattaa olla vaikkapa 12 erilaista ääntä.

Siitä sitte tekemään basaria neliraiturilla, jos musiikkimaailmaan juttu käännetään

= )

edit: Pakko lisätä, ettei tarkoitus ollut todellakaan dissata Jyrälän aikaansaannoksia tai saundia. Ihan loistavia ja muistettavia duuneja on tietenkin tehnyt. Ymmärrän siis Halsun pointin. Aika ja tavat kuitenkin kulkevat kovaa vauhtia eteen päin. Mikään ei silti poista noissa hommissa hyvä speakkerin tärkeyttä.
GIGO
Timo JM
15.09.2006 23:57:05

Mulla oli aikanaan lainassa joku iso vanha hieno ja kallis Neuman (vaalean harmaa) minkä kaveri oli ostanut YLE:stä. Vertasin sitä johonkin omaan halpiskonkkaan ja ihmettelin suuresti missä se soundiero oikein on ja mikä siinä toisessa maksaa. Noista päivistä on korva varmaan harjaantunut mutta ei se soundiero todellakaan ollut laulussa kovin suuri.

(Nykyään äänitän kaikki laulut ja akustiset audio-technica AT4050/CM5 mikillä.)
...siis mun mielestä.
Halsu
16.09.2006 00:16:33

Eikä se tosiaankaan ole pelkästään speakkereista kiinni.

Ei tietenkään, itsekin jo noihin aikoihin (90 -luvun alkupuolta) ruttailin spiikkejä dominaattorilla sun muilla - mutta ei kukaan saisi esim meikäläisen spiikkisaudista hyvää mainosääntä millään mulinexilla, kyllä se hyvä lähtö tarvitaan myös ,-)

Sellasta purkkia ei tietenkään löytyny, vaan vastaus löytyi äänien layeroinneista. Yhdessä laukauksessa saattaa olla vaikkapa 12 erilaista ääntä.

Siitä sitte tekemään basaria neliraiturilla, jos musiikkimaailmaan juttu käännetään

Äh, triggaa vaan jonkun valmissoundin siihen ;)

...vaan totta tuo, aika köpösistä soundeista saa makeita kun niitä kasaa riittävästi/sopivasti päällekäin. Itse en ole tuota paljoa harrastanut musapuolella, pitäisi kyllä testailla.
CU -- Eki
Halsu
16.09.2006 00:18:44

Kokeilitko Googlen web page translatoria:

Juu tuo oli paljon parempi kuin baabelinkala - vaikka on siellä vieläkin aika hauskoja lauseita ;-)
CU -- Eki
loosah
16.09.2006 00:30:27 (muokattu 16.09.2006 00:31:30)
Ei tietenkään, itsekin jo noihin aikoihin (90 -luvun alkupuolta) ruttailin spiikkejä dominaattorilla sun muilla - mutta ei kukaan saisi esim meikäläisen spiikkisaudista hyvää mainosääntä millään mulinexilla, kyllä se hyvä lähtö tarvitaan myös ,-)

90-luvun alkupuolella mä vasta vahtailin tyttöjä lukion diskossa ja äänittelin mahtavia äänikollasejani tascamin porta two-neliraiturilla = )
GIGO
Timo JM
16.09.2006 00:41:40

Jep, joillakin on vaan SE soundi. Mä käyn kolmesti viikossa uimassa ja aina silloin tällöin törmään siellä sellaisiin äijiin joilla on aivan mieletön puhesoundi. Joskus tekis mieli sanoa, että hei oletkos koskaan harkinnut...

Naapuritalossa asuu myös mies joka tekee työkseen dubbauksia ja spiikkejä. Sillä on kanssa todella syvänvakuuttava ääni. No, se vetikin Asterixin piirretyssä Obelixin roolin :-)
...siis mun mielestä.
mhelin
16.09.2006 10:40:31
Mikkien eroista puhuttaessa kannattaa muistaa että loppujen lopuksi kuitenkin puhutaan kohtuullisen pienistä eroista halpojen ja kalliiden välillä. Esimerkkinä alla ääninäytteet satasen T-bonesta ja parin tonnin Neumannista...

Neumann kyllä vie SC450:stä selkeästi, varsinkin keskialueella on eroa kuin yöllä ja päivällä. Äänitys oli tehty ilman popfiltsua mikä ei ole kovin järkevää. Noita U87:jakin on kyllä moneksi. Mutta hintaisekseen tuo SC450 menettelee, ja pienellä modauksella siitä saisi enemmänkin irti. Paremmat konkat, muutama voltti lisää jännitettä kapselille ja grillistä sisempi verkko pois niin olisi varmaan jo toisen kuuloinen.
koopop
16.09.2006 12:02:21

Sellasta purkkia ei tietenkään löytyny, vaan vastaus löytyi äänien layeroinneista. Yhdessä laukauksessa saattaa olla vaikkapa 12 erilaista ääntä.

Jep.. Aseen laukausta on mahdoton äänittää, koska yksikään mikrofoni ei ole laukauksen transienteille tarpeeksi nopea. Atakki täytyy lisätä manuaalisesti.. Tuli koettua tää konkreettisesti kun äänitin konepistoolia. Ihmettelin ku nauhalle tuli vain pientä pierua..
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien
koopop
16.09.2006 12:21:20

Ja vielä pikku vinkki niille jotka tekee esim. lauluja halpismikeillä joissa on kirkas mutta kireä diskantti...

Laittakaa mikin kapseli otsan korkeudelle ja kääntäkää siitä osoittamaan kohti leukaa.. Kovat ässät (ominaista halpiskonkille) saavat näin paremman luonteen.
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien
Mikael
16.09.2006 12:22:56 (muokattu 16.09.2006 12:28:44)

Ja ne erot oppii sitten vasta kun mikkejä on käyttänyt pitkään. Ja miksannut niitä.

Näinpä just. Pikkuhiljaa ajan myötä ne erot rupeavat tuntumaan... tosin jo tossa testissäkin t-bone on ihan selkeästi ohkaisempi ja etäisempi. Mut erot huomaa sitten kun tekee niillä töitä ja varsinkin kun narulle tarttuu muutakin kuin pelkkää yhtä ääntä läheltä ja suoraan edestä.
Siitä mistä aita on matalin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)