Aihe: Dropped-D vire?
1 2
Shakermaker
12.11.2003 19:06:24
mitenkä saan kitaran viritettyä Dropped-D vireeseen?
mittari ei viritä kuin normaliin ja b sekä bb vireisiin!
apua tarvitaan!
...shake along with anyone you like to...
lxi
12.11.2003 19:22:31
Epäilen, että olet käsittänyt mittarisi toiminnan väärin. Ne b:t tarkoittavat luultavasti alennuksia. Kai siitä löytyy myös #-merkintä?

Dropped-D -vireen saat kun löysäät paksua E-kieltä yhden sävelaskelen eli kaksi nauhaväliä eli sen verran, että sen 12. nauhalta lähtee sama ääni kuin vapaalta D-kieleltä.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
baron
12.11.2003 19:27:46

Voisko joku (Nahkis?) selittää, miksi dropped-D on niinkin suosittu kuin on?

Nimimerkki "Entinen kitaristi"
lxi
12.11.2003 20:17:19

Saa melkoiset riffipeijaiset aikaan, kun vitossoinnut irtoavat yhdellä sormella.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Mättöpiiska
12.11.2003 20:20:23

Omasta puolestani voin vastata tohon, että E-kieli soi raskaammin kun sen löysää tohon D-vireeseen. Tulee sellanen ronskimpi soundi. Ja aloittelevat kitaristit voi helpommin soittaa vitossointuja, kun ei tarvitse muuta kuin barree-ote yhden nauhan kohdalta.

Esimerkkibiiseistä voisin mainita vaikka Kotiteollisuuden tuotannon (ainakin suuri osa) ja CMX:ltä vaikka "Lepattajat".

Meidän bändillä on myös pari biisiä, joissa viritän basson (!) niin. :)
Tässä lauseessa on kirjoitusvirha.
Fortune
12.11.2003 20:38:11
Saa melkoiset riffipeijaiset aikaan, kun vitossoinnut irtoavat yhdellä sormella.

Ja rraskaita riffejä.

Vielä kivempi on DADFAD särökitaralla. On nykyään minulla omissa rokkibiiseissä vireenä suunnilleen joka toisessa.
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
baron
12.11.2003 21:04:19

Ja rraskaita riffejä.

Vielä kivempi on DADFAD särökitaralla. On nykyään minulla omissa rokkibiiseissä vireenä suunnilleen joka toisessa.

Sulla on varmaan kaksi kitaraa?? Vai??

(Ehkä mä tunnun hölmöltä, mutta olen lopettanut kitaransoiton kauan sitten ja silloin ei ollut tapana muunnella viritystä)
MeatPie
12.11.2003 22:42:03
Dropped-D:n avulla saa myös vähän erilaista otetta siihen riffien tekemiseen, kun huomaa, ettei niiltä samoilta nauhayhdistelmiltä enää tulekaan niitä samoja intervalleja kun soittelee esim. 5. ja 6. kielillä. Häipyy myös se tavallinen skaala-ajattelu matalia riffejä tehdessä.
Locrian
13.11.2003 13:33:03
Ronskimman soundin lisäksi tuo kivasti lisäulottuvuutta sointujen maailmaan.Itse käytän dropped-d:tä nykyjään vähän liikaakin.Sitäpaitsi se on helppo viremuunnos ihan lennostakin jos ei omista kelluvaa tallaa.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Fortune
13.11.2003 13:41:09
Sulla on varmaan kaksi kitaraa?? Vai??

(Ehkä mä tunnun hölmöltä, mutta olen lopettanut kitaransoiton kauan sitten ja silloin ei ollut tapana muunnella viritystä)

Ihan oikein ajattelit. Toistaiseksi vain yksi, mutta heti kun rokkikeikat alkavat, niin toinen ja kolmaskin on hommattava.

Treeneissä nyt vielä viitsii virittää, kun soitetaan ensin vaikka normivireisiä ja sitten DADFAD:eja.

Pelkän D:n nyt pudottaa vaikka kesken keikan.
Sarjakuvaa?
Paskaskitta
13.11.2003 14:42:47 (muokattu 13.11.2003 14:43:08)
Jos osaa virittää korvakuulolta niin soita D-oktaavi pari kertaa niin että jää mieleen. Ja sitte väännät E-kieltä alaspäin kunnes kuulostaa oktaavilta. Siis sillon ku soitetaan E- ja D-kieliä. tai siis D ja D :P
" Ja vitut hiteistä. Nimetkää mahatauti mun mukaani" -Kurt Cobain
Mättöpiiska
13.11.2003 18:51:46
Huomasinpa vaan että Ibanezin ax-sarjassa on tuossa tallassa tommonen vipu, jolla voi virittää e:n d:ksi ilman veivaamista. :)
Tässä lauseessa on kirjoitusvirha.
tenkainen
13.11.2003 18:57:42

Esimerkkibiiseistä voisin mainita vaikka Kotiteollisuuden tuotannon (ainakin suuri osa) ja CMX:ltä vaikka "Lepattajat".

Miksi sinä soitat Lepattajat drop-d:llä???
"tupakka suussa ja kahvikuppi toisessa..."
Fortune
13.11.2003 20:32:31
Huomasinpa vaan että Ibanezin ax-sarjassa on tuossa tallassa tommonen vipu, jolla voi virittää e:n d:ksi ilman veivaamista. :)

D-tunan sukuinen?

http://www.dtuna.com/
Sarjakuvaa?
rainmaker
13.11.2003 22:12:48
Esimerkkibiiseistä voisin mainita vaikka Kotiteollisuuden tuotannon...

eikös kotiteollisuuden biisit soiteta dropped-C# vireessä?
Ainakin mie soitan ne tuosta vireestä. Kuulostaa todella raskaalta
-Spade-
14.11.2003 10:00:15

Ei välttämättä mikään kaunistus:

http://www.ibanez.co.jp/world/guitar/gtr_pict/AX125BK.jpg
Zervoska haidis!
Sintti
14.11.2003 14:44:37
eikös kotiteollisuuden biisit soiteta dropped-C# vireessä?
Ainakin mie soitan ne tuosta vireestä. Kuulostaa todella raskaalta

mutta ne voi kyllä soitta dropped-deestäkin...
Humppaa taikka kuole...^_^
Sintti
14.11.2003 14:46:00 (muokattu 14.11.2003 14:46:16)
oma mielipide dropped-deestä on, että se on aika turhaa räpellystä... tietysti sillä saa erilaisia riffejä aikaan, mutta se on vaan niin jotenkin basisti maista se soitto sitten... ;) en tykkää...
ja tämä on sitten minun mielipide... :)
Humppaa taikka kuole...^_^
Väinämöinen
14.11.2003 18:29:53
mutta ne voi kyllä soitta dropped-deestäkin...

suurimman osan, näin luulisin. ainakin biisissä jos sanon tarvitaan myös sitä C#:ää
Naiset edustavat kauneuden voittoa älystä, miehet älyn voittoa moraalista (Dorian Grayn muotokuva, Ocsar Wilde)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)