Aihe: EMG-mikit
1 2 3 4
Nacher
14.09.2006 01:07:08
Ainakin itse kun sanon ettei EMG:istä saa hyvää cleania, tarkoitan aina näitä 81/85, joita 99,99% EMG käyttäjistä soittelevat... Muista sarjoista en toki sano mitään.
Juustonaksu
14.09.2006 06:41:26 (muokattu 14.09.2006 06:43:53)
Ainakin itse kun sanon ettei EMG:istä saa hyvää cleania, tarkoitan aina näitä 81/85, joita 99,99% EMG käyttäjistä soittelevat... Muista sarjoista en toki sano mitään.

Mielestäni tuon 707:n kaulapuhtaat ovat oikein passelit. Ihmeellistä sinänsä, että mielettömän basso ja middlerunsas mikki pysyy suht kirkkaana kaulapositiossa ja vielä pienellä volumella. :) Ja se kuka väittää, ettei EMG:ssä ole dynamiikka puhuu myös läpiä päähänsä. Tasan tarkkaan tottelee tatsia.

Omaa valintaani aktiiveihin kyyditti lähinnä se erittäin erotteleva (seiskan takia), napakka, tiukka ja crunchahtava soundi. Toki, trankkuvehkeellä soiteltaessa tuo jatkuva sirisevä ääni käy hieman hermoon, kun tykkään sellaisesta jyrästä. Putkivahvistimen kanssa tuokin herää eloon, kun se massiivinen output yliajaa putket huomattavasti pehmeämmin. :)

Sen voin kyllä helposti allekirjoittaa, että noissa EMG:n aktiiveissa, mitä itse olen kokeillut (81, 85, 707, 81-7) on hyvin samankaltainen ja tunnistettava perussaundi, mutta se ei tosiaankaan tarkoita, että kaikki kitarat, missä ko. mikit on asennettu, kuulostaisivat automaattisesti samalta. Se sama sivuääni sieltä puskee aina läpi, mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Edit: Tämä EMG:n saundipolitiikka on tällaista perinteistä M.netin HB-dissailua. Minä jopa uskoin osaan kirjoituksista, kun täältä luin ennen mitään kokemuksia aktiivimikeistä. Kokeilu avartaa visioita eikä vahingoita ketään. Aktiivit eivät ole kaikille ja minäkin olen enemmän passiivien asialla, mutta seiskassa se passiivi aiheuttaisi tarpeetonta mössööntymistä ääneen, mitä en todellakaan kaipaa. Aktiivien takia mm. seuraavien pumppujen seiskasaundi on hyvin kasassa: Mokoma, Stamina, Nevermore.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Diego
14.09.2006 11:00:13
Aktiivien takia mm. seuraavien pumppujen seiskasaundi on hyvin kasassa: Mokoma, Stamina, Nevermore.

Pakko viilata pilkkua, Stam1nan Olkkonen ei käytä aktiiveja... :) Hähä.

sori.
Ota Mobilatia jos närästää
Juustonaksu
14.09.2006 12:27:08
Pakko viilata pilkkua, Stam1nan Olkkonen ei käytä aktiiveja... :) Hähä.

sori.

Kyllä sillä livekuvissa taisi olla muutaman biisin kohdalla. :) Jollain Ibaneesin romuillahan ne kaiketi alkujaan soitteli.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Werde
14.09.2006 15:14:14 (muokattu 14.09.2006 16:32:23)
Kyllä sillä livekuvissa taisi olla muutaman biisin kohdalla. :) Jollain Ibaneesin romuillahan ne kaiketi alkujaan soitteli.

Kyllä Pexi vetelee vieläkin Ibanezin "romuilla", JEM7V ja UV777P on pääasialliset aseet. Kiellon päälle taustalla on yleensä vielä JPM-P4. Köyhällä käy kateeksi.

Ja Dimarziota on mikkiosasto noissa tosiaan. Hyrdellä on CS-ESP:ssä ja SC-LTD:ssä EMG:n aktiiviosastoa.

Mokoman toinen puolikas soittelee aktiivimikitetyllä seiskalla myös, toinen ei seiskoja käytä lain.
Räbbänä
14.09.2006 16:31:36
Mokoman toinen puolikas soittelee aktiivimikitetyllä seiskalla myös, toinen ei seiskoja käytä lain.

Ja jos jotain vielä tarkemmin kiinnostaa mitä se Tuomo käyttelee niin ainakin Duncanin Customia tallassa ja 59' kaulassa. Mutta on sillä monia muitakin käytössä.
"Hattu pois päästä!"
aptoriar
14.09.2006 16:41:39 (muokattu 14.09.2006 16:43:20)
Mites tämä väite pitää paikkaansa että aktiivit eivät tykkää trankuista?

Edit. Ja muutenkin aiheeseen lisäten, että itse olen soittanut passiiveilla aina, mutta pari viikonloppua sitten kokeilin EMG-mikkejä kaverin LTD:ssä Blackmoren läpi. Kyllä oli hienot saundit imho, juuri sopivat mäiskeeseen. Kliinit olivat kyllä hieman "Metallicamaiset".
"There's something out there waiting for us, and it ain't no man. We're all gonna die."
Rypsolisti
14.09.2006 16:50:49
Pakko avautua...

Joopa joo, kaikki putkilla varustetut vahvistimetkin kuulostaa ihan samalta. Ja kaikki kaapit missä on musta etukangas. Ne jotka väittää, että kaikki EMG:illä varustetut kitarat kuulostaa samalta, yleistää aika pahasti... Totta kyllä sikäli, että EMG:issä on oma soundinsa, minkä voi tunnistaa. Sekin on totta, että etenkin 81:n käyttäjät usein hakevat samantyyppistä soundia, vieläpä usein samanlaisista vahvistimista. Mutta, soittelin äsken tuossa paria stratoani, joissa molemmissa SA-setti, mutta ihan eri puut. Ja ne ei kyllä oikeasti kuulosta yhtään samalta. Ei EMG:illä, eikä muillakaan mikeillä (joo, mä olen molemmissa kierrättänyt samoja mikkejä, milloin mitäkin, kuitenkin noihin SA:hin aina takas päätyen...). Ja aina niiden oma soundi puskee mikeistä huolimatta läpi, vaikka molemmat on vieläpä mustia... (joo, punaset stratot soundaa ihan toiselta, paitsi jos niissä on EMG:t...). Ja senkin tunnustan, mulla pari passivistratoakin on, niissä kun taas eri soundit on. Kiva niilläkin on välillä huristella... :) Ja totta, mitäpä väliä, jos itse soundeistaan tykkää...

Hip... Joo, saa niitä valkoisena, tai ainakin on saanut. Mulla toisessa noista on toi DG-setti ja toisessa muuten vaan valkoiset SA:t. Kannattaa muuten kokeilla tuota Gilmour settiä jos kohdalle sattuu ja SA:n soundi on mieleen. Nimittäin ne SPC ja EXG kyllä on aika hauskoja... Tosin, pitemmän päälle mulla ainakin tuo SPC(=mid boost) on se enemmän käytetty nupikka, ehkä nykyisin ostaisin vaan sen lisäksi perus SA-settiin.

Joo olet varmasti ihan oikeassa, itsellä kun ei ole hirveämmin kokemuksia EMG:n mikeistä eri kitaroissa joten minun on vähän paha mennä sanomaan. Kerran eräässä haastattelussa Steve Lukather mainitsi käyttävänsä loimuvaahtera kansia kitaroissaan juuri niiden antaman soundin takia, mikkeinähän oli EMG 85 SA SA setti samaisissa kitaroissa.

Täytyy Musamaailman asiakaspalvelusta kysyä noiden valkoisten saatavuutta.
oiva tumpeloinen
14.09.2006 16:54:42
Höpö höpöä. ZW-setti kiinni X-Plorerissa ja trankussa kiinni. Hyvin pelittää.

Tuo varmastikin riippuu pitkälti tapauksesta. Aktiivimikkien höngällä tulee helposti signaalin yliajamista, josta toiset trankut ei tykkää. Vähän sama juttu boosteri-pedaalin kanssa. Jotkuttransut nielee ne ihan kivasti, toiset ei millään. Putkivahvarit yleensä tykkää enemmän signaalin yliajamisesta. Siitä varmastikin yleistys, ettei aktiivit toimii trankkuvahvarin kanssa.
Minushuman
14.09.2006 17:00:27
Täytyy olla varmaan aika kehno trankkuvehe jos tulee EMG:n kanssa ongelmia. Niinkin paskalla vehkeellä kuin Peaveyn Bandit 112:sta toimii hyvin. En tosin ole kokeillut jollain Microcubella. Luulis kyllä, että kun volaa tai särön määrää säätää ei tulis ongelmia. Luulee hän kahden paskan trankkukokeilun jälkeen. Paskan ja vielä paskemman.
oiva tumpeloinen
14.09.2006 17:15:29
Täytyy olla varmaan aika kehno trankkuvehe jos tulee EMG:n kanssa ongelmia. Niinkin paskalla vehkeellä kuin Peaveyn Bandit 112:sta toimii hyvin. En tosin ole kokeillut jollain Microcubella. Luulis kyllä, että kun volaa tai särön määrää säätää ei tulis ongelmia. Luulee hän kahden paskan trankkukokeilun jälkeen. Paskan ja vielä paskemman.

No kitaran volaa säätämällä ainakin ongelma ratkeaa. Silloin ei tule enään sitä yliajamista. Herää sitten vain kysymys, että miten hyvin aktiivimikki toimii jonkun trankkuvahvarin kanssa, jos siitä pitää aina vähän pakittaa volaa.

Omat korvathan sen sopivuuden loppupeleissä ratkaisee. Joidenkin mielestä se Banditkin on hyvä vahvistin.
aptoriar
14.09.2006 17:22:52
Aktiivimikkien höngällä tulee helposti signaalin yliajamista, josta toiset trankut ei tykkää.

Tarkoittaako tämä "tykkääminen" nyt käytännössä sitä että se vain mahdollisesti kuulostaa paskalta, vai voiko vahvari ottaa damagea siitä yliajamisesta?
"There's something out there waiting for us, and it ain't no man. We're all gonna die."
Minushuman
14.09.2006 17:38:09
Toisaalta sitä volaa ei välttämättä tarvitse pakittaa, jos ei ole pakkomiellettä sen särön täysillä olon kanssa. Jos laittaisin DD-11:sta särön määrän 10:lle ja kompuran pakkauksen vääntäisin kaakkoon, niin eihän siitä puurosta pirukaan ottaisi selvää. Mulla on skebassa volat täysillä ja säröpedaalista vähän vähemmällä. EMG ja säröspedu tarkoittaa sitä, että on mahdollista saada särkeä signaalia enemmän kuin on tarpeen. Saundi vaan puuroutuu jos sitä liikaa särkee.
Mutta vaikea olisi uskoa, että noin kahdella voltilla saisi tehtyä vahvistimelleen kovasti damagea. Eiköhän ongelmat ole enemmän saundipoliittisia.
oiva tumpeloinen
14.09.2006 18:12:30
Toisaalta sitä volaa ei välttämättä tarvitse pakittaa, jos ei ole pakkomiellettä sen särön täysillä olon kanssa. Jos laittaisin DD-11:sta särön määrän 10:lle ja kompuran pakkauksen vääntäisin kaakkoon, niin eihän siitä puurosta pirukaan ottaisi selvää. Mulla on skebassa volat täysillä ja säröpedaalista vähän vähemmällä. EMG ja säröspedu tarkoittaa sitä, että on mahdollista saada särkeä signaalia enemmän kuin on tarpeen. Saundi vaan puuroutuu jos sitä liikaa särkee.
Mutta vaikea olisi uskoa, että noin kahdella voltilla saisi tehtyä vahvistimelleen kovasti damagea. Eiköhän ongelmat ole enemmän saundipoliittisia.

Soundipoliittisiahan ne ongelmat onkin. Ei kukaan ole sanonut, että mikään vahvari aktiivimikeillä rikki menisi.
Karvarusina
14.09.2006 19:36:23
Miten tuollainen 81/85 setti kannattaa kitaraan sijoittaa? Ainakin ESPllä on kaulamikkinä 85 ja 81 tallamikkinä.
Hammer Of The Gods
14.09.2006 19:45:59 (muokattu 14.09.2006 19:46:43)
Miten tuollainen 81/85 setti kannattaa kitaraan sijoittaa? Ainakin ESPllä on kaulamikkinä 85 ja 81 tallamikkinä.

Noinhan se perinteisesti laitetaan. Jotkut tykkää enemmän 85sta tallassa, makuasioita. Jos tommosen setin ostaa uutena siinä pitäs tulla mukana semmoset pikaliittimet, joiden avulla mikkien paikkoja on helppo vaihtaa ja testailla.
Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal
Räbbänä
14.09.2006 20:26:21
Kylä aattelin laittaa nuo EMG:t nyt vaihtoon. Moneskohan kerta on kun päätän näin? Muuten hyvin pelittää mutten saa kirveelläkään laulaa lead-saundia. Halppis Squierillakin saan helpommin ne lähtemään. Se on joko Evolution setti tai JB/Jazz.
"Hattu pois päästä!"
morb
14.09.2006 21:48:59
Meikää vähän kiinnostais tollasen 85 tallamikiks, mutta kun se on niin helvetin ruma. En halua pilata kauniin kitarani ulkonäköä semmosella rumalla mustalla palikalla.

Saiskohan noita mistään metallinvärisillä kiiltävillä kuorilla ?
"The truth will always get the best of you inside or out ."
Rypsolisti
14.09.2006 22:10:57
Meikää vähän kiinnostais tollasen 85 tallamikiks, mutta kun se on niin helvetin ruma. En halua pilata kauniin kitarani ulkonäköä semmosella rumalla mustalla palikalla.

Saiskohan noita mistään metallinvärisillä kiiltävillä kuorilla ?

No valkoisena noita saattais löytyä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)