Aihe: EMG-mikit
1 2 3 4
Werde
13.09.2006 16:24:03
Hvä arvaus, mutta meni väärin. :) 707 on nimittäin dino Cazaresin toiveiden mukaan alunperin räätälöity EMG Custom Shopissa ja saundiltaan se on n. kasiykkösen ja kasiviitosen välimaastossa. Se ei todellakaan ole 85. Luehan huviksesi, vaikka sevenstring.orgia tai EMG:n tuotehistoriaa.

Kyllä ne tuolla valmistajan sivulla kovasti väittävät sen olevan kovasti samanlainen kuin 85. Omat kuulohavaintoni tukevat tuota myös :)

http://emginc.com/displayproducts.asp?section=Guitar&categoryid=36

On vaikea uskoa että olisi soundillisesti noiden välimaastossa, kun resonanssitaajuus on hitusen 85:ta korkeampi ja huomattavasti 81:tä korkeampi.

EMG muuten muuttaa tuotteidensa specsejä aika ahkeraan. Vuosi, pari takaperin 85:n ja 81:n rms-output ilmoitettiin samaksi, ja 85:n piikki korkeammaksi. Tällä hetkellä ilmoittavat 81:n olevan huomattavasti korkeampi molemmilta arvoiltaan.. outoa touhua. Vanhanmallinen 85 kyllä kuulostikin rouheammalta kuin ZW-setin mukana tullut uusi malli, joten ehkä noissa on perää.

ps. 85 on omasta mielestäni parhaan kuuloinen EMG:n aktiivisarjasta, hakkaa 81:n mennen tullen. Harmittaa kun menin viikolla myymään 85:n ja jouduin 81:n laittamaan takaisin tallaan. Rouheus tippui puoleen, joskin alakerta 85:ssä oli asteen liian tukeva B-vireiseen kitaraan joss sitä pidin.
Räbbänä
13.09.2006 16:34:39
Vois kokeill kyllä laittaa kieltenvaihdon yhteydessä 85 tallaan, mutta toivottavasti sitten kaulamikin saundi ei ole kovin riipivä.
"Hattu pois päästä!"
Sleepless
13.09.2006 16:42:08
ps. 85 on omasta mielestäni parhaan kuuloinen EMG:n aktiivisarjasta, hakkaa 81:n mennen tullen. Harmittaa kun menin viikolla myymään 85:n ja jouduin 81:n laittamaan takaisin tallaan. Rouheus tippui puoleen, joskin alakerta 85:ssä oli asteen liian tukeva B-vireiseen kitaraan joss sitä pidin.

Samaa mieltä! Kerran kokeilin 85:sta tallaan ja sille tielle jäin. Mulla tosin ei tuota alakerta ongelmaa niinkään ole kun on V30 elementeillä ladattu kaappi.
Hiljaa hyvä tulee.
Juzpe
13.09.2006 17:13:02

En itse suosi aktiivimikkejä juuri siitä syystä, että ne tasoittavat soundia liiaksi. Hevin soittoon on tehty myös hyviä passiivimikkejä, jotka soveltuvat myös muunlaisen soundin kuin "maailmanlopun särön" aikaansaamiseen.

Muutamia vaihtoehtoja:

- Gibson 500T, 496R ja Burstbucker Pro
- Seymour duncan Jeff Beck, Jazz, '59, Screamin Demon
- Muutamat Dimarziot (en tosin itse tykkää)
- Lindy Fralinin humbuckerit

EMG:n aktiiveista olen kuullut erään tuttavanmi sanovan: "Soundi on varmaan ihan sama Les Paulissa ku naapurin pihakoivussa joissa molemmissa on EMG:n mikit."
Rusettiluistelusta anaaliseksiin - Suomen nuorison seksuaalikäyttäytymisen kehitys 40- luvulta nykypäivään.
oiva tumpeloinen
13.09.2006 17:21:49
En itse suosi aktiivimikkejä juuri siitä syystä, että ne tasoittavat soundia liiaksi. Hevin soittoon on tehty myös hyviä passiivimikkejä, jotka soveltuvat myös muunlaisen soundin kuin "maailmanlopun särön" aikaansaamiseen.

Muutamia vaihtoehtoja:

- Gibson 500T, 496R ja Burstbucker Pro
- Seymour duncan Jeff Beck, Jazz, '59, Screamin Demon
- Muutamat Dimarziot (en tosin itse tykkää)
- Lindy Fralinin humbuckerit

EMG:n aktiiveista olen kuullut erään tuttavanmi sanovan: "Soundi on varmaan ihan sama Les Paulissa ku naapurin pihakoivussa joissa molemmissa on EMG:n mikit."

En mä nyt ihan noinkaan rankasti sitä yleistäisi. Ja jos tallamikin paikasta puhutaan, niin ei tulisi ihan ekana mun mieleen '59 ja jazz hevimeteliin. Kyllä niille aktiiveimikeillekin oma paikkansa löytyy. Ei niiden tarkoitus nykypäivänä enään olekaan saada pelkästään lisäsäröä soundiin, sen puoleen hoitaa kyllä hi-gain vahvistimet. Niiden soundi on vain erilainen. Eikä se ihan sama ole, mihin lankkuun ne työntää.

..Tuosta kirjoituksesta vain heräsi enemmänkin kysymys, että kuinkahan tuttu juttu tuo aktiivimikki kirjoittajalle mahtaa olla....
Juzpe
13.09.2006 17:35:36 (muokattu 13.09.2006 17:38:12)

En mä nyt ihan noinkaan rankasti sitä yleistäisi. Ja jos tallamikin paikasta puhutaan, niin ei tulisi ihan ekana mun mieleen '59 ja jazz hevimeteliin.

Jazz onkin tarkoitettu kaulalle, mutta '59 toimii ainakin LP-tyyppisessä kepissä erinomaisesti sekä kaulalla, että tallassa. Jazz on kaulamikkiniä kyllä hevissäkin ihan paikallaan varsinkin JB:n tai '59:n kanssa.

Tuohon omaan tuntemukseeni aktiivimikeistä.... Arvion niiden soundia lähinnä oman soundimakuni perusteella. Väittäisin että olen kuullut EMG-soundeja aivan riittävästi muodostaakseni siitä käsityksen.
Rusettiluistelusta anaaliseksiin - Suomen nuorison seksuaalikäyttäytymisen kehitys 40- luvulta nykypäivään.
Swan
13.09.2006 17:45:58
Jazz onkin tarkoitettu kaulalle, mutta '59 toimii ainakin LP-tyyppisessä kepissä erinomaisesti sekä kaulalla, että tallassa. Jazz on kaulamikkiniä kyllä hevissäkin ihan paikallaan varsinkin JB:n tai '59:n kanssa.

Komppaan '59:ä tallamikkinä. Täälläkin moinen majailee LP-kopion tallassa, enkä kyllä kuumempaa tuohon uskaltaisikaan laittaa, vaikka hewiä soittelen paljon. Loogistakin tuo on, onhan sentään Gibsoneilla paahdettu alkuperäismikit messissä raskasta musiikkia iät ja ajat.
oiva tumpeloinen
13.09.2006 18:00:51 (muokattu 13.09.2006 18:06:11)
Komppaan '59:ä tallamikkinä. Täälläkin moinen majailee LP-kopion tallassa, enkä kyllä kuumempaa tuohon uskaltaisikaan laittaa, vaikka hewiä soittelen paljon. Loogistakin tuo on, onhan sentään Gibsoneilla paahdettu alkuperäismikit messissä raskasta musiikkia iät ja ajat.

En mä tarkoittanutkaan, etteikö '59 toimisi tallamikkinä. Ei vain olisi ihan listan kärjessä ainakaan mulla, jos jotain 81:n korvaajaa haetaan.

Tuohon omaan tuntemukseeni aktiivimikeistä.... Arvion niiden soundia lähinnä oman soundimakuni perusteella. Väittäisin että olen kuullut EMG-soundeja aivan riittävästi muodostaakseni siitä käsityksen.

En mä nyt välttämättä sano, että EMG olisi juuri sun vaihtoehto. Kovin usein vaan juurikin tuo toisilta kuultu muuttuu niin nopeasti omaksi mielipiteeksi. Sen lisäksi monella ei ole suoraa vertailukohtaa aktiivi- ja passiivimikkien eroista. Tällä tarkoitan taas sitä, että kuulijalla ei välttämättä ole käsitystä mölyketjun loppupäästä pahimmassa tapauksessa. Saatika sitten vertailukohdetta samoilla kamoilla ja kitaralla.
saastara
13.09.2006 18:22:45
Jotta ei nyt täysin EMG:n dissaamiseksi täytyy nyt kyllä kehua tuon SA-sarjan mikkejä.. Olin penkiltä pudota kun pääsin vetämään stratolla johon oli moiset kiinni isketty. Helvetin timmi, napakka ja erotteleva soundi.

Ja jos tuon Sa:n ulostulo ei riitä hevin soittoon niin sitten on kyllä ongelma enemmän kitaristissa ja soundimieltymyksessä kuin mikissä.. :D
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
Rypsolisti
13.09.2006 18:26:44
En mä tarkoittanutkaan, etteikö '59 toimisi tallamikkinä. Ei vain olisi ihan listan kärjessä ainakaan mulla, jos jotain 81:n korvaajaa haetaan.

Nii no jos passiiveista haetaan 81:n korvaajaa niin Duncan Dimebucker, Dimarzio Tone Zone, X2N ja Super Distortion varmaan pääsee lähelle.
Twistyh
13.09.2006 18:30:20
Mitenkä aktiivit eroavat passiiveista?
Siis itse mikit, eikä mitkää esivahvistinjutut.
saastara
13.09.2006 18:34:04
Mitenkä aktiivit eroavat passiiveista?
Siis itse mikit, eikä mitkää esivahvistinjutut.

Eiväthän ne loppujen lopuksi kauheasti eroakkaan muuten.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
Swan
13.09.2006 18:44:54
Onko muuten kukaan kokeillut EMG-mikkejä 18V jännitteellä? Basistikaveri kertoi, että sillä saisi enemmän dynamiikkaa aikaiseksi.
Rypsolisti
13.09.2006 20:28:30 (muokattu 13.09.2006 20:33:34)
Nyt rupesin ihan tosissani miettimään jos sittenkin hankkisin EMG SA:t tai jotkut muut EMG:n single coilit tuohon omakuvassa näkyvään valkoiseen Stratoon. Joskus taisin kokeilla jotain EMG yksikelaisia kaverin Ibanez Roadstarissa, kaula ja keski asennoissa. Hyvältä kyllä kuulosti, ensimmäinen sana joka noista tuli mieleen niin oli agressiiviset. Ilmeisesti noiden asennuskin olisi helpoa kun ymmärtääkseni kaikki on johdotettu valmiiksi.

Ainahan sitä sanotaan että kaikki EMG:llä varustetut kitarat kuulostaa samalta mutta mitäpäs väliä sillä on jos itse pitää kitaransa soundeista. Ja onhan mulla sitten toinen vintage henkisempi Strato vieressä.

Edit. Tuli mieleen että saako noita myös valkoisina? David Gilmour setissä olisi valkoiset mikit mutta maksaa vähän turhan paljon tuo setti ja en pleksiä ja knobikoita tarvitse.
Barska
13.09.2006 23:24:00 (muokattu 13.09.2006 23:26:01)

Ainahan sitä sanotaan että kaikki EMG:llä varustetut kitarat kuulostaa samalta mutta mitäpäs väliä sillä on jos itse pitää kitaransa soundeista. Ja onhan mulla sitten toinen vintage henkisempi Strato vieressä.

Edit. Tuli mieleen että saako noita myös valkoisina? David Gilmour setissä olisi valkoiset mikit mutta maksaa vähän turhan paljon tuo setti ja en pleksiä ja knobikoita tarvitse.

Pakko avautua...

Joopa joo, kaikki putkilla varustetut vahvistimetkin kuulostaa ihan samalta. Ja kaikki kaapit missä on musta etukangas. Ne jotka väittää, että kaikki EMG:illä varustetut kitarat kuulostaa samalta, yleistää aika pahasti... Totta kyllä sikäli, että EMG:issä on oma soundinsa, minkä voi tunnistaa. Sekin on totta, että etenkin 81:n käyttäjät usein hakevat samantyyppistä soundia, vieläpä usein samanlaisista vahvistimista. Mutta, soittelin äsken tuossa paria stratoani, joissa molemmissa SA-setti, mutta ihan eri puut. Ja ne ei kyllä oikeasti kuulosta yhtään samalta. Ei EMG:illä, eikä muillakaan mikeillä (joo, mä olen molemmissa kierrättänyt samoja mikkejä, milloin mitäkin, kuitenkin noihin SA:hin aina takas päätyen...). Ja aina niiden oma soundi puskee mikeistä huolimatta läpi, vaikka molemmat on vieläpä mustia... (joo, punaset stratot soundaa ihan toiselta, paitsi jos niissä on EMG:t...). Ja senkin tunnustan, mulla pari passivistratoakin on, niissä kun taas eri soundit on. Kiva niilläkin on välillä huristella... :) Ja totta, mitäpä väliä, jos itse soundeistaan tykkää...

Hip... Joo, saa niitä valkoisena, tai ainakin on saanut. Mulla toisessa noista on toi DG-setti ja toisessa muuten vaan valkoiset SA:t. Kannattaa muuten kokeilla tuota Gilmour settiä jos kohdalle sattuu ja SA:n soundi on mieleen. Nimittäin ne SPC ja EXG kyllä on aika hauskoja... Tosin, pitemmän päälle mulla ainakin tuo SPC(=mid boost) on se enemmän käytetty nupikka, ehkä nykyisin ostaisin vaan sen lisäksi perus SA-settiin.
"Hai sie rumpali, siun rummuis o jotain vikaa, ku ei kuulu ku pient suhinaa..."
Kontiak
14.09.2006 00:01:11
EMG81 on soundannut kitarasta riippuen aina erilaiselta mitä minä olen testannut. Tosin kokemusta ei ole kuin jackson rr-1,esp eclipse, brian moore mc/1, mutta kaikki emg81 tallassa soivat eri tavalla. Emg voi olla steriili, mutta esim. dynamiikkaa siinä on rutkasti, volanapilla voipi pelata kivasti.

Kerrotko hieman lisää tuosta Brian Moore-kokeilusta? Miltä EMG:t suksisauvassa kuulostivat? Maahantuoja sanoi joskus, että siitä tulee kuin viritetty Ferrari - kaikki risahdukset ja rasahdukset kuuluvat - mutta toisaalta sitä keskialuetta voi tulla jo liikaa. Mielenkiinnolla kuulisin kokemuksista lisää. :)
Nacher
14.09.2006 00:26:56
Nii no jos passiiveista haetaan 81:n korvaajaa niin Duncan Dimebucker, Dimarzio Tone Zone, X2N ja Super Distortion varmaan pääsee lähelle.

Sekä Gibson 500T, Gibson Dirty Fingers, Duncan Invader, Duncan Distortion, DiMarzio Super Distortion, Super 3, Evolution, Bill Lawrencen jotkut mikit...

Siis jos kuumuudesta puhutaan. Nykyään on mielestäni ihan turha perustella EMG aktiivien käyttöä ulostulolla, kun löytyy läjäpäin passiiveja, jotka ovat käytännössåä ihan yhtä kuumia. Soundi on toki kaikissa eri, mutta itse en ole EMG soundista pitänyt koskaan. Pointti kuitenkin se, että EMG:tä ei pitäisi valita siksi, että siitä saa niin hulppeasti säröä, vaan siksi, että pitää sen soundista, jos pitää. Itseasiassa tuo EMG-81 tuntui melkeinpä tuhnulta tuon Gibson 500T jälkeen. Dirty Fingersiä en ole kokeillut, mutta kuullut aika erikoista legendaa siitä. Esim joku oli saanut mitattua mielestään siitä yli 800mv ulostulot, ja yleisesti kuumimpana pidetyssä passiivissa (X2N) on ilmoitettu ulostulo vähän runsas 500mv.
JR
14.09.2006 00:39:26

Kerrotko hieman lisää tuosta Brian Moore-kokeilusta? Miltä EMG:t suksisauvassa kuulostivat? Maahantuoja sanoi joskus, että siitä tulee kuin viritetty Ferrari - kaikki risahdukset ja rasahdukset kuuluvat - mutta toisaalta sitä keskialuetta voi tulla jo liikaa. Mielenkiinnolla kuulisin kokemuksista lisää. :)

No kerrotaan kun pyydettiin.

Suksisauvoja on erilaisia, maahantuoja tais olla pihalla noiden häiriöitten suhteen :)
Ei ole viritetty ferrari mutta ferrari.

Jaa tossa just soittelin about 30 min sitten kyseisellä yhdistelmällä (MC/1p emg mikeillä.),
häiriöt = 0, ei mitään ylimääräistä noisea, rasahduksia, huminoita.
Dynamiikkaa on enemmän kuin tuolla toisella brian moorella passiivi seymour duncaneilla.
Samoin sustain on lähinnä ikuista, toiseksi tulee tässä kisassa tuo lespaul custom.

Miinuksena semmosta ylipaksua laulavaa vintage leadia ei tästä lähde. Ei woman toneen tai vintage juttuihin.
Tallassa emg81,keskelle SA, edessä 85. Lisäksi piezo output akustisempiin soundeihin. Tässä mun mallissa kaula on kyllä tosi paksu, ei suksisauva kuten tuossa i1.13:ssa.

Soundit olisi varmaan valtaosalle MC1 + emg:llä liian kirkkaat / erottelevat, mutta minä pidän kyllä. Eli vahvarista trebleä ehkä aavistuksen alas ja bassia ylös verrattuna muihin keppeihin.
"God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent"
Hammer Of The Gods
14.09.2006 01:04:50
Noh, työnnänpä vielä yhden lusikan tähän soppaan.

Itselleni sopivimmiksi mikeiksi ovat kaikenlaisten kokeilujen jälkeen valikoituneet EMG:n aktiivimikit. Eniten testipenkkinä on toiminut Ibanez RG760, jossa on ollut kiinni alkuperäisten passiivimikkien lisäksi Seymour Duncania, DiMarziota ja EMG:tä. EMG:t jäivät, vaikka tuli vaihdeltua edestakaisinkin yhdessä välissä. 81 tuntuu parhaalta tallamikkivaihtoehdolta. Siinä on sen verta tiukka saundi, että Powerballin suht rehevä alapääkin pysyy hyvin aisoissa. Saundi säilyy erottelevana mitä hyvänsä onkin soittamassa, yksi EMG:n aktiivien parhaimpia puolia mielestäni...

Ja se joka väittää ettei EMG:n mikeistä saa hyviä clean-saundeja, puhuu ihan höpöjä. S-, SA-, ja SV-malleista irtoaa niin hämmentävän hyvät puhtaat saundit ettei heti uskois. SA:t sopivat omiin touhuihini parhaiten. Myös EMG:n humbuckereista saa pienellä säätämisellä oikein hyvän kuuloista cleania, soittajasta itsestään se on kiinni jos ei onnistu.

Mutta en kuitenkaan sano että "aktiivimikit ovat paremmat kuin passiivimikit". Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä soittotyylinsä ja saundimieltymystensä mukaan.
Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)