Aihe: Putkivahvistimen tehoista ja impedansseista
1 2 3 4 57 8 9 10 1145 46 47 48 49
Fadead
15.06.2006 22:07:18
Sanokaas joku hyvä paketti mikä kannattaisi hommata bändisoittoon. (Olen aika ulalla näitten kaappien ja nuppien suhteen).
Nykyinen vahvari on tommonen Laneyn tuhnu tf-200, josta ei saa isoilla volumeilla kunnollisia soundeja aikaan millään.
superfly
16.06.2006 12:32:10 (muokattu 16.06.2006 12:36:09)
Riittääkö 15w täysputkicombo sellaisenaan bändisoittoon?

Mulla ainakin riittää mainiosti. Ja isommilla keikoilla kuitenkin aina mikitellään. Tuntuu välillä että pärjäisin paljon pienemmälläkin teholla, volapotikka on auki jossain kakkosen paikkeilla yleensä ja meteliä piisaa kauhiasti tuossakin vaiheessa jo.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
kiitäjä
30.07.2006 11:50:11
Tarkoittaako power amp etu- vai pääteastetta??
dbv
30.07.2006 14:52:06
Tarkoittaako power amp etu- vai pääteastetta??

Pääteastetta. Preamp on etuaste.
tommi_899
17.08.2006 08:32:16

Voinko tehdä Laney Vh100r-vahvistimeen tehonpuolituksen kiskomalla reunimmaiset päättäri pois?
-M-
17.08.2006 22:34:26
Noista mono ja stereo termeistä vielä, ojentakaa vähän tyhmää:

Kitarakaapista voidaan siis erilaisella kytkennällä tehdä mono tai stereo. Mitä hyötyä stereokaapista saadaan monoon nähden, tai toisinpäin?

On myös ilmeisesti niin että useimmissa vahvistimissa on vain tuo monolähtö?

Miksi vahvistinta ostaessani valitsisin vahvistimen, josta tuollainen stereo ominaisuus löytyy? Missä sitä voi hyödyntää ja miten?

Niin ja sitte vielä ohmeista, mikä sitten on käytännön ero oikeasti vaikkapa 8 ja 16 ohmin kaiutinkaapilla, paitsi tuo impedanssi. Jos minulla olisi vahvistin joka pystyy ruokkimaan kummankin impedanssin omaavaa kaappia, kummanlaista kannattaisi käyttää?
dbv
28.08.2006 20:33:05
Voinko tehdä Laney Vh100r-vahvistimeen tehonpuolituksen kiskomalla reunimmaiset päättäri pois?

Lopputulos on jotain sinne päin, mutta soundi yleensä muuttuu tuon toimenpiteen seurauksena jonkin verran. Olen kuullut, että kannattaa kokeilla kytkeä kaappi pienempi impedanssiseen lähtöön (eli jos sulla on 16ohm kaappi ni kytke se nuppiin 8ohm lähtöön) kyseisen putken irroitusoperaation yhteydessä.
pekurides
08.09.2006 00:52:06

Noista mono ja stereo termeistä vielä, ojentakaa vähän tyhmää:

Kitarakaapista voidaan siis erilaisella kytkennällä tehdä mono tai stereo. Mitä hyötyä stereokaapista saadaan monoon nähden, tai toisinpäin?

On myös ilmeisesti niin että useimmissa vahvistimissa on vain tuo monolähtö?

Miksi vahvistinta ostaessani valitsisin vahvistimen, josta tuollainen stereo ominaisuus löytyy? Missä sitä voi hyödyntää ja miten?

Niin ja sitte vielä ohmeista, mikä sitten on käytännön ero oikeasti vaikkapa 8 ja 16 ohmin kaiutinkaapilla, paitsi tuo impedanssi. Jos minulla olisi vahvistin joka pystyy ruokkimaan kummankin impedanssin omaavaa kaappia, kummanlaista kannattaisi käyttää?

Sreteokaappia käytetään yleensä kun on vaikka räkkikamoissa stereopääte ja siin se juju on että voidaan käyttää erilaisia stereoefektejä, delay, chorus jne. ni saa hauskoja ääniä ja syvyyttä siihen soundiin. kun vimputus heijaa puolelta toiselle:)

Itse olen välillä käyttänyt jopa kahta eri vahvistinta yhtä aikaa ja pistäny ne tulemaan sitten stereona samasta kaapista (2etuvahvistinta kytketty stereopäätevahvistimeen jne.) sitten voipi myös kummallakin kanavalla käyttää vähän erilaisia eq säätöjä saadakseen syvyyttä saundiin jne.

Yleensä kaikki kitaravahvistimet on monoja (nupit, combot) ja lähdöt aina monona! jotain kalliita stereoihmevekottimia kyllä on.... ja kaksi kanavaiset päätevahvistimet sitten asia erikseen.(kaksi erillistä vahvistinta samoissa kuorissa)

Noista ohmeista ei pitäs olla mitään vaikutusta saundiin ,ihan sama mutta ne elementtien ohmit vaikuttaa siihen miten niitä pystyy kytkee yhteen että paljon siittä kaapin kokonais impedanssisita tulee.

esim. 4x12 kaappi 160hm elementeillä monona 16ohm= stereona 2x8ohm ja sittten 2x12 kaapi 16ohm ämyreillä monona joko 32 tai 8 ohmia riippuen miten kytketään taas stereona 2x16ohm. niin näillä elementtien impedansseilla voidaan kikkailla vahvarille sopivat kuormat.
Tunteella päin vittua.
Hesrock
12.09.2006 15:22:56 (muokattu 12.09.2006 15:26:18)
En jaksanut selata vaikka vastaus saatta jollakin sivulla olla..En tiedä sitten paljon paskaakaan näistä

Eli saako putkivahvistimsta enemmän mökää jos siihen vaihtaisi uudet putket, nykyiset ovat varmaan 10,15 vuotta vanhat, ainakin luulisin. On ainakin tosi kuluneen näköiset, Uraltonesta ajattelin tilata uudet putket, minkälaisia putkia suosittelisitte? Varmaan putkien kannat/piikit pitää olla oikeanlaiset, myös..?

Toivottavasti ymmärsitte jotenki, kiitoksia jo etukäteen

E: Tässä ei varmastikkaan ollut kaikki, joten edittiä..

Pitääkö vahvistin 'biasoida' putkien vaihdossa? Jos, kannattaako teettää ammattilaisella vai tappaako helposti itsensä tuolla jos menee sorkkimaan laitteen sisälle?
SirElwood
12.09.2006 17:59:06 (muokattu 12.09.2006 17:59:35)
Eli saako putkivahvistimsta enemmän mökää jos siihen vaihtaisi uudet putket, nykyiset ovat varmaan 10,15 vuotta vanhat, ainakin luulisin. On ainakin tosi kuluneen näköiset, Uraltonesta ajattelin tilata uudet putket, minkälaisia putkia suosittelisitte? Varmaan putkien kannat/piikit pitää olla oikeanlaiset, myös..?

Aika vanhat ovat kyllä. Helpottaisi, jos kertoisit minkä tyypin putket sinne menee. Joillekin on enemmän vaihtoehtoja, joillekin ei yhtään.

Toivottavasti ymmärsitte jotenki, kiitoksia jo etukäteen

Ehkäpä ehkäpä...

E: Tässä ei varmastikkaan ollut kaikki, joten edittiä..

Pitääkö vahvistin 'biasoida' putkien vaihdossa? Jos, kannattaako teettää ammattilaisella vai tappaako helposti itsensä tuolla jos menee sorkkimaan laitteen sisälle?

Pääteputkien vaihdon yhteydessä käytännössä aina (ja nyt joku nillittää ettei tartte) pitää säätää bias. Tai ainakin tarkistaa, että asettuu kohdilleen.

Mutta juu, kannattaa viedä ammattilaiselle tai osaavalle harrastelijalle, ettei suotta tapata itteään. Eilen juurikin päiviteltiin vahvistinta jossa menee parhaimmillaan ~540V jännitettä. Se kun menee sopivasti kädestä käteen, niin irtoaa sielu lihoista pikaiseen.
Hesrock
12.09.2006 18:45:45 (muokattu 12.09.2006 18:48:58)
Aika vanhat ovat kyllä. Helpottaisi, jos kertoisit minkä tyypin putket sinne menee. Joillekin on enemmän vaihtoehtoja, joillekin ei yhtään.

Jees. Pistin omiin kuviin pari kuvaa noista jos jotain selvää saa. Vahvistin on Carlsbro TC 100, ja putkissa oli merkintää EL34 TEONEX, toisesta putkesta joka oli hieman erilainen oli alareunassa B2l1, X lt 2, (oli aika pienellä tuo lt päällekkäin, onko sitten lt..)

Etuasteputkista en osaa sitten sanoa muuta kuin että Made In England, samoin kuin itse vahvistin. Voin tarkistaa niiden tarkan mallin, paremmin säilyneet kuin pääteasteputket.

Tämmöstä, kannat näkyy kuvissa, sanokaa mitä pitää kertoa jos tarvitsee vielä jotain

E: Aika lähellä on tämännäköistä putkea, luulisin: http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=12

Ja kannat tämmöiset: http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=98
SirElwood
12.09.2006 20:59:42
Jees. Pistin omiin kuviin pari kuvaa noista jos jotain selvää saa. Vahvistin on Carlsbro TC 100, ja putkissa oli merkintää EL34 TEONEX, toisesta putkesta joka oli hieman erilainen oli alareunassa B2l1, X lt 2, (oli aika pienellä tuo lt päällekkäin, onko sitten lt..)

Jepujee. EL34. Elikkäs. Ei oikein löydy tuolle mallille vaihtoehtoja kuin eri merkkisten EL34 putkien väliltä (muutama variantti on samalla kantakykennällä, mutta erot löytyvät lähinnä jännitteen kestoista etc).

Putkimerkin valintaa voisi varmaan pähkäillä pidemmänkin tarinan edestä, mutta Uraltonen valikoimasta ottaisin itse varmaankin JJ:n "long live" mallin. Mutta jos rahamies on, ja haluaa/saa NOS putkista mojoa lisää, niin sitten RFT / Siemens. ;)

Etuasteputkista en osaa sitten sanoa muuta kuin että Made In England, samoin kuin itse vahvistin. Voin tarkistaa niiden tarkan mallin, paremmin säilyneet kuin pääteasteputket.

Veikaisin että ECC83 löytyy, ja/tai mahdollisesti joku variantti tuosta (mahdollisesti ECC81). Mutta en usko, että etusputket ovat paremmin säilyneet (vaikka päällepäin sille voikin vaikuttaa), sillä ne yleensä (aina) ovat nopeammin kuluvaa tavaraa. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että etuasteputkilla haetaan sitä säröä, ja se syö putkia nopeammin. Jos etueasteputketkin vaihdat (suosittelen), niin JJ on tässäkin erittäin hyväksi havaittu. TungSol jos tahdot enemmän säröä.

Ja tätä ei sitten kukaan lue kuin piru raamattua. Ok? :)

Tämmöstä, kannat näkyy kuvissa, sanokaa mitä pitää kertoa jos tarvitsee vielä jotain

Kannat on ihan perus. EL34 octal, ja etusessa noval.
Hesrock
12.09.2006 22:38:04
Jepujee. EL34. Elikkäs. Ei oikein löydy tuolle mallille vaihtoehtoja kuin eri merkkisten EL34 putkien väliltä (muutama variantti on samalla kantakykennällä, mutta erot löytyvät lähinnä jännitteen kestoista etc).

Putkimerkin valintaa voisi varmaan pähkäillä pidemmänkin tarinan edestä, mutta Uraltonen valikoimasta ottaisin itse varmaankin JJ:n "long live" mallin. Mutta jos rahamies on, ja haluaa/saa NOS putkista mojoa lisää, niin sitten RFT / Siemens. ;)

Veikaisin että ECC83 löytyy, ja/tai mahdollisesti joku variantti tuosta (mahdollisesti ECC81). Mutta en usko, että etusputket ovat paremmin säilyneet (vaikka päällepäin sille voikin vaikuttaa), sillä ne yleensä (aina) ovat nopeammin kuluvaa tavaraa. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että etuasteputkilla haetaan sitä säröä, ja se syö putkia nopeammin. Jos etueasteputketkin vaihdat (suosittelen), niin JJ on tässäkin erittäin hyväksi havaittu. TungSol jos tahdot enemmän säröä.

Kannat on ihan perus. EL34 octal, ja etusessa noval.

Selvä homma, kiitos!!! :) Nyt on jotain suuntaa noista putkista valita/koko hommasta :) +
oiva tumpeloinen
13.09.2006 16:25:32 (muokattu 13.09.2006 16:28:31)

Mä yritin olla lukematta tätä kuin piru raamattua, mutta mä en tainnut ihan päästä ajatuksen ytimeen.....tai sitten mä olen vain liian vähä-älyinen siihen. =)

Mä unohdan noi kaikki putkimerkit ym. vastaavat, mutta tuo ikä mua vähän hämmästyttää. Käytäntö on ainakin täällä sanonut, että etusputket kestää huomattavasti pidempään. Ja suurin särö otetaan yleensä ihan etusesta. Päätteestä yleensä haetaan enemmänkin pientä kompressiota kuin säröä (ja tätä ei sitten lueta kuin piru raamattua ;)). Esimerkkinä sanottakoon tuo mun vanha vatkain, jonka etusputki kesti noin 12 vuotta. Samalla aikajaksolla saman muljuttimen kanssa käytössä ollut pääte "söi" kolmet putket. Samalaista linjavetoa putkien iästä mä olen kuullut muualtakin.

Tietenkin tätä nimenomaista tapausta koskien, en ollenkaan miettisi etusputkien vaihtoa samaan syssyyn kuin pääteputkien, jos niillä ikää on reippaasti 10 vuotta. Mua vain kiinnostaisi ihan yleisella tasolla, voiko olla, että mä olen ollut aina täysin väärässä uskossa, että etusputki on pitkäikäisempi kuin pääteputki.
oiva tumpeloinen
13.09.2006 17:33:13
Etusputkien iästä minäkin muistaakseni joskus Uraltone sivuilla muistan lukeeneeni jotain tämmöistä, en allekirjoita mutta kuitenkin..

Tämmöistä löytyi Uraltonen sivulta:

Kuinka usein putket pitää vaihtaa?

Etuasteputet, kuten ECC83, kestävät vuosikausia normaalissa käytössä. Tyypit E83CC ja ECC803S ovat vieläkin kestävämpiä tyyppejä, näille luvataan jopa yli 10000 käyttöaika. Pääteputket kuluvat nopeammin. Nos putket ja Svetlanan putket kestävät parhaiten ; nopeiten kuluvat kiinalaiset ja sovtekit. Myös venäläiset armeijan käyttöön suunnitellut ja tehdyt NOS putket , kuten 6P3C-E (ei siis 6P3C) kestävät yllättävän kovaa käyttöä. Oikein biasoidut laatuputket saattavat kestää jopa 2000-3000 tunnin käytön, kun taas sovtekit voivat kulua loppuun todella paljon nopeammin. Kun soundi alkaa muuttumaan, häiriöt lisääntyvät jne. saattaisi olla aika vaihtaa pääteputket uusiksi.

Tuon mukaan etuset kestävät pidempään, mutta olikohan siinä kulumisessa jokin muu pointti, esim. soundin jonkinasteisesta muuttumisesta, eikä putken eliniästä? Mene ja tiedä, tyhmempi ainakin jäi vähän epätietoiseksi.....
dbv
14.09.2006 17:26:39
Tuon mukaan etuset kestävät pidempään, mutta olikohan siinä kulumisessa jokin muu pointti, esim. soundin jonkinasteisesta muuttumisesta, eikä putken eliniästä? Mene ja tiedä, tyhmempi ainakin jäi vähän epätietoiseksi.....

Yleensä noi etuasteputket tosiaan kestävät kauemmin kuin päättärit. Niitä vaihdellaan usein hakiessa vahvistimesta erilaista soundia. Vaikka etuasteella särötetään signaalia, sen tehollinen kuormitus on huomattavasti pienempi kuin pääteasteen.
MUTTA tässä tapauksessa kyllä itse panisin kaikki vaihtoon, 10 vuoteen ehtii kertyä käyttötunteja jonkin verran...
Goos7
17.09.2006 18:43:47
Sanokaas joku hyvä paketti mikä kannattaisi hommata bändisoittoon. (Olen aika ulalla näitten kaappien ja nuppien suhteen).
Nykyinen vahvari on tommonen Laneyn tuhnu tf-200, josta ei saa isoilla volumeilla kunnollisia soundeja aikaan millään.

Riippuu minkälaisia soundeja oot ottanut tosta Laneystä irti? Särö vai puhdasta... Itse vaihdoin ton Laneyn 30 wattiseen vox-tyyliseen täysputkipeliin, mutta soittelen enempi tolla puhtaalla osastolla! (tulee myös pirun hyvät särösounditkin). Nyt mulla on sit nuppi ja kaappi yhdistelmä... Se oli mun ratkaisu!

Käy kokeilemassa erilaisia vahvistimia ja valkkaile niistä sun soundi -ihanteita parhaiten palvelevat ja kysy sitten lisää mielipiteitä! Ei ole sääntöä mihin pitää Laneystä siirtyä, vaan vain taivas (ja rahat) on rajana!
Hesrock
16.10.2006 20:18:55
Heei, tuossa ylempänä pistin jo juttua kun meinaan nuo putket vaihtaa heti kun on rahaa niihin, kysyn nyt vielä jos ei tuossa ollut että voiko ostaa mitään semmoisia putkia ettei tarvi biosoida vahvistinta kun vaihtaa putket?

Jees, kiits..
dbv
17.10.2006 23:12:10
Heei, tuossa ylempänä pistin jo juttua kun meinaan nuo putket vaihtaa heti kun on rahaa niihin, kysyn nyt vielä jos ei tuossa ollut että voiko ostaa mitään semmoisia putkia ettei tarvi biosoida vahvistinta kun vaihtaa putket?

Jees, kiits..

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vahvistin kannattaa biasoida aina kun vaihtaa putket. Vaikka ostaisit saman merkkiset putket tilalle, on varsin epätodennäköistä että ne ovat identtiset. MUTTA, jos et ole hifistelijä, on hyvin suuri todennäköisyys että putkien ominaisuudet osuvat samalle hehtaarille vanhojen kanssa. Tällöin vahvistinta ei välttämättä tarvitse biasoida.

Bias- virta ei säädy itsekseen vaikka ostaisit mitkä hienot putket, vaan sitä säädetään potentiometrillä.
Jos bias- virta on riittävästi pielessä, pääteaste joko säröytyy liian helposti (ts. clean kanava saattaa heittäytyä säröiseksi hiukan suuremmilla volumeilla) tai sitten "tehot" / headroom on pienentyy jolloin soundi on "pieni".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)