Aihe: Kaikki soittimet yhdellä ja samalla mikillä..eri aikaan.. 1 2 | |
---|---|
![]() 12.09.2006 23:25:25 | |
Edit: Ja 450 euroo yhestä mikistä on melkosen paljon, kun samalla hinnalla saa monta mikkiä, joita voi sitten käyttää pienillä keikoillakin. Jos tohon yhden mikin taikaan haluaa yrittää, se onnistuu toki muillakin kun tuolla AKG:llä. Paljon halvemmallakin. "Every being in the universe knows right from wrong, Mark."
-Prot, 2001 | |
![]() 12.09.2006 23:42:59 | |
Musta tuntuu, että Werihukan täytyy ite kokea kantapään kautta, että aina paljon ja halpaa ei ole paras vaihtoehto. Niin tutun kuuloinen tilanne vaan, kun kysellään neuvoa siitä huolimatta, että oma päätös on jo tehty. Been there done that. Kokeile, kokeile ihmeessä, mutta älä vaan osta sellaista kamaa josta et pääse käytettynä eroon. Mulla on käynyt sikäli hyvä tuuri, että kaikki vanha roju on kyllä päässyt parempaan käyttöön jonkun toisen hoiviin. Nyt on vähemmän tuota huonoa rojua ja muutama oikein hyväkin vempain. Vielä on kuitenkin matkaa tavoitteeseeni. Olisinpa heti osannut sijoittaa oikein... Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten! | |
![]() 12.09.2006 23:52:30 (muokattu 12.09.2006 23:59:46) | |
Musta tuntuu, että Werihukan täytyy ite kokea kantapään kautta, että aina paljon ja halpaa ei ole paras vaihtoehto. Niin tutun kuuloinen tilanne vaan, kun kysellään neuvoa siitä huolimatta, että oma päätös on jo tehty. Been there done that. Kokeile, kokeile ihmeessä, mutta älä vaan osta sellaista kamaa josta et pääse käytettynä eroon. Mulla on käynyt sikäli hyvä tuuri, että kaikki vanha roju on kyllä päässyt parempaan käyttöön jonkun toisen hoiviin. Nyt on vähemmän tuota huonoa rojua ja muutama oikein hyväkin vempain. Vielä on kuitenkin matkaa tavoitteeseeni. Olisinpa heti osannut sijoittaa oikein... Ok. Täytyy nyt ehotella muillekin bändissä sitten sitä yhtä kunnon mikkiä aluksi. Täytyy vaan sitten yrittää ne rummut virittää kunnolla! Perskule se on hankalaa hommaa loppujen lopuksi saada juuri oikealta kuulostamaan. Mitäs jos ostaisikin 2 konkkaa tolla hinnalla? Saisko sillä sitä stereotuntua rumpuihin? Tykkään että rummut kuulostaa siltä että niitä ei työnnettäs ulos yhestä tuutista. Tietty sillä kunnon mikillä saisi sitten jo hyvin kitaratkin äänitettyä ja laulut... Mites 2 tommosta?: http://www.thomann.de/thoiw3_akg_c2 … sn=09f82405e1b8d8ead6dce5c259a73a69 Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä! | |
![]() 13.09.2006 09:31:54 (muokattu 13.09.2006 09:32:05) | |
Stereokaiun voi aina lisätä vaikka rummut oiskin vain monoa... | |
![]() 13.09.2006 11:20:21 | |
Huomauttaisin vain, että tuollainen 1 - 2 mikin mikitys toimii rummuilla vain jos rumpalilla itsellään on jo setin dynamiikka hallussa. On katkeria kokemuksia rumpaleista, jotka hakkaa esim haitsua mielipuolisen lujaa verrattuna virveliin saatika bassariin. Siinä ei paljoa parilla mikillä hyvää saada. Taas se sama juttu: hyvät soittajat pääsee helpommalla ;) | |
![]() 13.09.2006 12:04:16 | |
Täytyy vaan sitten yrittää ne rummut virittää kunnolla! Perskule se on hankalaa hommaa loppujen lopuksi saada juuri oikealta kuulostamaan. Kyllä se epävireinen rumpu kuulostaa huonolta lähimikitettynäkin. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 13.09.2006 12:58:58 | |
Hienoa jälkeä on saatu aikaan! Näkemystä ja osaamista tuntuu riittävän ainakin demomeininkeihin. Kuten moni muukin on mun pakko hämmästellä rumpujen soundia ja rumpalin soiton hyvää balanssia. Ei taida kauhian isolla kädellä mäiskiä? Myös bassosoundista taputusta! Toivottavasti levy-yhtiökuviot etenee halutulla tavalla. Hienostihan teillä oli radiosoittoa jo sillä aiemmalla demoviisulla. Lykkyä viilipyttyyn! Pitäiskö laittaa lisää delayta? Pitää! | |
![]() 13.09.2006 16:46:54 | |
Huomauttaisin vain, että tuollainen 1 - 2 mikin mikitys toimii rummuilla vain jos rumpalilla itsellään on jo setin dynamiikka hallussa. On katkeria kokemuksia rumpaleista, jotka hakkaa esim haitsua mielipuolisen lujaa verrattuna virveliin saatika bassariin. Siinä ei paljoa parilla mikillä hyvää saada. Taas se sama juttu: hyvät soittajat pääsee helpommalla ;) Tuota kyllä pelkään, kun ei tässä mitään ammattilaisia olla... Ja helpompi on muokata siitä kakasta konvehtia, kun on erikseen mikitetty. Ja mahdollisesti saisi jotain efektin poikasta käytettyä jossain kikkaillessa. :P Ja kyllä tiedän että rummut kuulostaa aina huonolta jos ne on huonosti viritetty. Ei se mikki sieltä sitä huonoutta poimi, kuhan tokaisin. Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä! | |
![]() 13.09.2006 17:30:10 | |
Täytyy vaan sitten yrittää ne rummut virittää kunnolla! Perskule se on hankalaa hommaa loppujen lopuksi saada juuri oikealta kuulostamaan. Hommaat yhden kokeneen ketun antamaan rumputunnin rumpujen virityksestä. Yhden rumputunnin hinta, hieman lisää tietotaitoa itselle ja rummut valmiiksi vireessä, a vot:-) "Good is in the details..." | |
![]() 13.09.2006 19:08:05 | |
Hommaat yhden kokeneen ketun antamaan rumputunnin rumpujen virityksestä. Yhden rumputunnin hinta, hieman lisää tietotaitoa itselle ja rummut valmiiksi vireessä, a vot:-) Nää... Me opetellaan kaikki itse! :) Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä! | |
![]() 13.09.2006 19:18:49 | |
Jäi muuten tuo "Vasta huomenna" soimaan päähän... Jos levyä tulee niin johkin tänne m.nettiin ilmotusta tai vaikka ihan pikaviestillä! :) Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Aina tapahtuu Backstagella | |
![]() 13.09.2006 20:19:53 (muokattu 13.09.2006 20:21:02) | |
Tuota kyllä pelkään, kun ei tässä mitään ammattilaisia olla... Ja helpompi on muokata siitä konvehtia, kun on erikseen mikitetty. Ja mahdollisesti saisi jotain efektin poikasta käytettyä jossain kikkaillessa. :P Jooei. Mulla on kovalevyllä yks kolme vuotta sitten äänitetty projekti, johon on rummut lähimikeillä äänitetty. Rumpujen vire on huono ja soittajan tatsi kehno. Olen tässä n. kerran vuodessa tuohon projektiin törmätessäni ottanut sen työn alle ja uhonnut mielessäni, että nyt mä osaan ja nyt on sellaset plugarit, millä saadaan rumpusoundit kuntoon. Neljä tuntia vääntöä ja säätöä ja miljoona plugaria päällekkäin ja silti ne vaan kuulostaa paskalta, tosin hieman erilaiselta paskalta. Sitten suljen sen projektin kiroillen ja taas vuoden päästä siihen kovalevyllä törmätessäni alan saman homman alusta. Sain kymmenen kertaa paremmat rumpusoundit viimeisimmälle äänittämälleni (ja itse soittamalleni) demolle käyttäen halpaa konkkamikkiä (T.Bone SC150, hinta about 40e) ja virvelissä tavallista dynaamista Carolin perus viiskasikopsua. Eikä tarvinnut edes säätää. Jonkun puoli tuntia - tunnin haeskelin mikille parasta paikkaa ja toki sitä ennen olin viettänyt aikaa rumpusettiä viritellen useamman tunnin. Nyt tuosta viisastuneena olisin tehnyt muutaman asian toisin, kuten esimerkiksi soittanut toisella virvelillä, tai ainakin erilaisella vireellä. Samoin olisi pitänyt treenata paljon enemmän, jottei olisi tarvinnut äänittää rumpuja kolmea kertaa uudestaan ja monella otolla per biisi. Mä vähän veikkaan, että kysyt nyt neuvoa/mielipidettä, vaikka olet päättänyt jo. Ajattele se niin päin, että säästät rahaa ja huomattavasti miksaajan aikaa ja hermoja (tärkeä juttu varsinkin jos itse miksaat ;)) ihan vaan pelkästään virittämällä huolellisesti ja treenaamalla biisit kunnolla. Osta vaikka ensin joku edullinen konkka, perusdynaaminen(SM57 tms.) ja vaikka se basarimikki ja harjoittele niillä. Tuolla setillä saa komeasti demokelpoista kamaa, ellei nyt mikään Portnoysetti sulla ole, että tarttis sen toisen konkan. Mikkien tarve tulee kyllä sitten kokemuksen myötä. Eli osta mikki sitten kun vasta oikeasti huomaat tarvitsevasi sitä. Sitten on ehkä jo hajua, että minkälaista mikkiä lähteä etsimään. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 13.09.2006 21:39:51 | |
Jooei. Mulla on kovalevyllä yks kolme vuotta sitten äänitetty projekti, johon on rummut lähimikeillä äänitetty. Rumpujen vire on huono ja soittajan tatsi kehno. Olen tässä n. kerran vuodessa tuohon projektiin törmätessäni ottanut sen työn alle ja uhonnut mielessäni, että nyt mä osaan ja nyt on sellaset plugarit, millä saadaan rumpusoundit kuntoon. Neljä tuntia vääntöä ja säätöä ja miljoona plugaria päällekkäin ja silti ne vaan kuulostaa paskalta, tosin hieman erilaiselta paskalta. Sitten suljen sen projektin kiroillen ja taas vuoden päästä siihen kovalevyllä törmätessäni alan saman homman alusta. Sain kymmenen kertaa paremmat rumpusoundit viimeisimmälle äänittämälleni (ja itse soittamalleni) demolle käyttäen halpaa konkkamikkiä (T.Bone SC150, hinta about 40e) ja virvelissä tavallista dynaamista Carolin perus viiskasikopsua. Eikä tarvinnut edes säätää. Jonkun puoli tuntia - tunnin haeskelin mikille parasta paikkaa ja toki sitä ennen olin viettänyt aikaa rumpusettiä viritellen useamman tunnin. Nyt tuosta viisastuneena olisin tehnyt muutaman asian toisin, kuten esimerkiksi soittanut toisella virvelillä, tai ainakin erilaisella vireellä. Samoin olisi pitänyt treenata paljon enemmän, jottei olisi tarvinnut äänittää rumpuja kolmea kertaa uudestaan ja monella otolla per biisi. Mä vähän veikkaan, että kysyt nyt neuvoa/mielipidettä, vaikka olet päättänyt jo. Ajattele se niin päin, että säästät rahaa ja huomattavasti miksaajan aikaa ja hermoja (tärkeä juttu varsinkin jos itse miksaat ;)) ihan vaan pelkästään virittämällä huolellisesti ja treenaamalla biisit kunnolla. Osta vaikka ensin joku edullinen konkka, perusdynaaminen(SM57 tms.) ja vaikka se basarimikki ja harjoittele niillä. Tuolla setillä saa komeasti demokelpoista kamaa, ellei nyt mikään Portnoysetti sulla ole, että tarttis sen toisen konkan. Mikkien tarve tulee kyllä sitten kokemuksen myötä. Eli osta mikki sitten kun vasta oikeasti huomaat tarvitsevasi sitä. Sitten on ehkä jo hajua, että minkälaista mikkiä lähteä etsimään. Kiitoksia vaan paljon informoinnista. En ole mitään päättänyt, vaan kuhan mietiskelin. Itse tosiaan miksaan. Basarille ja virvelille voisi kyllä ostaa ainakin erilliset mikit... sitä mietin, kun jos ei nopeassa grindi/blast-kompissa rumpali saa virveliä kuulumaan ja jos jossain tarvitsee basarin soundia saada muokattua vähän toisenlaiseksi... tosin basari on todella hyvän kuuloinen jo siltään eikä sitä kannata oikestaan mennä hirveästi muokkaamaan, mutta luulen että sille tarvetta tulisi. Tuo SM57 pitää ehkä kitaralle hommata muutenkin kyllä. Saako tomit sitten kuulumaan hyvin vaikkei niitä mikkittäisikään? Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä! | |
![]() 14.09.2006 01:47:36 (muokattu 14.09.2006 01:53:18) | |
Itse omistan täällä usein parjatun "halpisrumpumikkisetin", mutta kämpällä on käytössä myös "oikeita" mikkejä - työn puolesta on tullut ääniteltyä "oikeasti kalliillakin" kalustolla. Hetkeäkään ei ole kaduttanut tuon halvan setin osto. Onhan niissä mikeissä (ja etusissa jne.) toki havaittavissa eroja, kun a/b -testejä tekee. Juu. Mutta erot eri valmistajien samantyyppisten mikkien välillä ovat yleensä pienemmät kuin esim. ne erot jotka syntyvät - soittajan tatsista - soittimen virityksestä / säädöistä - tilasta jossa nauhoitetaan - mikin siirtämisestä muutamalla sentillä - mikin kääntämisestä muutaman asteen - jne. Ylläolevalla yritän lähinnä tarkoittaa, että nykyään halvallakin saa jo sangen hyvää. Ja että äänitysharrastuksessa pitää mennä kyllä erittäin pitkälle ennenkuin nuo erot alkavat olla oikeasti merkityksellisiä lopputuloksen kannalta. On niin paljon muita, oleellisempia seikkoja joihin kannattaa panostaa aiemmassa vaiheessa. Hyvästä lähtösaudista saa hyvän tallenteen T-Bonella tai Neumannilla. Huonosta ei kummallakaan. Edit: lahimikitetyn kaman yksi etu on, että kakkaa voi timantisoida vaikkapa triggaamalla soundeja - tälllainen ei yhden mikin taltioinnissa onnistu. Silti, on kyllä nastan kuuloinen rumpusoundi tämän keskustelun aiheena olevassa biisissä... diggaan. CU
--
Eki | |
![]() 14.09.2006 17:49:52 | |
Piti vaan tulla sanomaan, että onpas muuten hyvä biisi ja soundaakin hyvin! Onneksi olkoon! Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty | |
![]() 14.09.2006 17:50:44 | |
Piti vaan tulla sanomaan, että onpas muuten hyvä biisi ja soundaakin hyvin! Onneksi olkoon! Joo, samaa piti tulla tänne hehkuttamaan. Mainiota settiä, radioon vaan. ... "Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002. | |
![]() 14.09.2006 19:12:44 | |
Liitytään kerhoon. Saundaa aika hyvältä, ihan mukava pannusaundi myös... Hyvässä vireessä ollut virppa ja tosiaan hyvä settibalanssi. Ei hullumpaa! Tosin oon kai mä vähän nilkki kun soisin et pannuissa ois kuitenkin ollut stereomikitys... Tän tyyppisesssä matskussa siihen on kait vähän ehdollistunut. (Jos jostain pitää valittaa ni laulu on vähän alhaalla ja etäällä...) Uutta näytettä... | |
![]() 14.09.2006 19:29:56 (muokattu 14.09.2006 19:44:12) | |
Miksauksesta en ala mitään puoskari kommenttia viljelemään. Mutta laulajan ääni, olipas pysäyttävää yhtäläisyyttä tuossa vetäisyssä 2 minuutin kohdalla. Ai yhtäläisyyttä kehen, no kuuntele... Rock Rock, lisää tota! EDIT:) Hyvä biisi! "Good is in the details..." | |
![]() 14.09.2006 19:39:26 | |
Tosin oon kai mä vähän nilkki kun soisin et pannuissa ois kuitenkin ollut stereomikitys... Tän tyyppisesssä matskussa siihen on kait vähän ehdollistunut. (Jos jostain pitää valittaa ni laulu on vähän alhaalla ja etäällä...) Laulua ois voinu nostaa vähän, mut ei jostain syystä viitsinyt. Ja tosiaan ei natsannu stereona (vaikka ois toinenkin samanlainen mikki ollut) kun ei ollut kun yksi(kanavainen) etuaste. KIITOS KEHUISTA KAIKILLE! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)