Aihe: Ihanuutta, kitarakaiuttimet loppusuoralla
1
efunkelist
01.09.2006 11:47:49

Viimeyönä pärähti ekasta kaapista ekat soinnut ulos! Tosin vain elementti kerrallaan eikä vielä parina, kunhan testasin että elementit toimii. Huomenna on tarkoitus saada toinen soimaan ja sitten pari on valmis ja pääsee kokeilemaan toimiiko itse suunnittelemani prototyyppi käytännössä toivotulla tavalla.

Kyseessä siis 2x12" (2x 8ohm) kaappeja kaksin kappalein joissa on integroituna 2kpl 8ohm tehovastuksia. palikat on johdoteltu muutamaan jakkiin ja kytkimeen ja sopivilla yhdistelmillä pitäisi saada kutakuinkin kaikki kuvitellut kombinaatiot elementeistä käyttöön, ja eri kuormilla myös. Monoa ja stereota. 4-8-16 ohmia. Elementit ovat celestionin G12M, G12H, V30 sekä aito Blue Alnico
B)

Kuvia oon otellu ja kunhan kaapit ovat valmiit on seuraava projekti alkaa tehdä niistä artikkeleja nettiin. I shall keep you posted. Ja jossain vaiheessa pitää lainata/vuokrata äänityskalustoa jotta päästään todella vertailemaan noita soundeja.

Mulla on shuren 57 ja akg p200 mikit mutta koska elementtejä on 4 tarvitsen vielä kolme viisseiskaa ja ständejä. Ja mikserin. Jos jotakuta kiinnostaa jeesata niin saa jeesata ;)

Kaiuttimien projektisivu (päivittämättä vielä):
http://www.niskahiki.com/fin/efupaja/efukailottimet.htm

Kaiuttimille vahvistin (päivittämättä myös):
http://www.niskahiki.com/fin/efupaja/hk.htm

Tuosta vahvistimesta pitäis tehdä vielä oma juttunsa. Sekin on vielä vähän kesken.. Ja kunhan nämä tsiljoonat keskeneräiset on nurkista valmiit niin sitten uraltone JR:n kimppuun ym..
efunkelist
03.09.2006 22:31:26

Aikataulu vähän viivästyi kun tuli virheitä ("elektroniikkapuolella") ja niiden löytämiseen ja korjaamiseen meni oma aikansa. Mutta nyt toinen kaappi on kantokahvojen kiinnittämistä vaille valmis ja kyllä soi kivasti.

Ruma mutta painava. Sitte alkais polttelee se uraltone JR duunaaminen koska en tosiaan pidä huttukettu/EL84 -vahvaristani. En vaikka sen etusen ohittais ja käyttäis koch pedaltonea. Kai se on se pääte :X
efunkelist
12.09.2006 08:09:25

Jahas. Toinen kaappi valmis mutta lieneekö siellä sitten kylmäjuotospaholainen jossakin kun yleismittari antoi ihan eri lukemia kuin ekalle kaapille. Homma viivästyy pahasti kun joutuu purkamaan ja uusiksi tekemään.

Ensi viikolla valmista? Toivottavasti!
kojones
12.09.2006 11:46:32 (muokattu 12.09.2006 11:58:35)
Kyseessä siis 2x12" (2x 8ohm) kaappeja kaksin kappalein joissa on integroituna 2kpl 8ohm tehovastuksia.

Syökös nuo signaalitiellä olevat vastukset soundista paljonkin desibelejä? Itsellekin moinen virittely olisi tarpeen.
efunkelist
12.09.2006 16:36:56

Syökös nuo signaalitiellä olevat vastukset soundista paljonkin desibelejä? Itsellekin moinen virittely olisi tarpeen.

Tässä mun viritelmässä noiden aiheuttamaa desibelialennusta ei edes huomaa korvilla, mittarilla ehkä. Ero on hienonhieno, lähinnä soundissa eikä volumessa.

Keinokuorma on se laite mitä tarvitset. Weber MASS vaikuttaa hyvältä peliltä.
kojones
12.09.2006 18:19:28 (muokattu 12.09.2006 18:50:11)
Tässä mun viritelmässä noiden aiheuttamaa desibelialennusta ei edes huomaa korvilla, mittarilla ehkä. Ero on hienonhieno, lähinnä soundissa eikä volumessa.

Keinokuorma on se laite mitä tarvitset. Weber MASS vaikuttaa hyvältä peliltä.

Eipäs olekaan, kun pitäisi 1x12" kaapista 8 ohmin elementillä saada 4 ohmin ilman merkittävää pudotusta äänenpaineessa. Onnistuuko ihan heittämällä 50W 8,2ohmin tehovastus elementin kanssa rinnan? Ääntä lähtee melkein yhtä paljon?
efunkelist
14.09.2006 00:33:12

Viimein, valmista... kello on sen verran etten kyllä ala luukuttaa. Huomenna sitten. Ja lauantaina kuvia valmiista kaapeista. Laittelen nettiin sitä mukaa kuin vain jaksan, tod näk ensi viikolla vasta.

Melkein koko päivä meni yleismittari kädessä kun tsekkasin kytkentöjä ja kombinaatioita. Niitä on paljon.

Vielä voisi jotain pikkuviilailuja tehdä, esteettisiä detaljeja. Mutta niitä ehtii sitten ajan... vuosien mittaan ;)

Toisen kaapin kytkennöistä yksi piuha on yhä väärin päin. Se ei haittaa varsinaista käyttöä, mutta osa kombinaatioista jää sen vuoksi puuttumaan. Tärkeimmät löytyy joten tuskin tuota pikkuvikaa tulen koskaan fiksaamaankaan...
Puavali
14.09.2006 07:41:07
...Toisen kaapin kytkennöistä yksi piuha on yhä väärin päin....

Sähkö kulkee väärään suuntaan?
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
efunkelist
14.09.2006 10:19:57

Sähkö kulkee väärään suuntaan?

hoho, en jaksanu selittää "sillee oikeesti". ilmeisesti yhden kytkimen navoissa olevat johdot eivät olekaan järjestyksessä 1-2-3-4-5-6 vaan 1-3-2-5-4-6 tai jotain sellasta :S olen tuossa työpöydällä pyöräyttänyt jossain vaiheessa koko paketin ympäri. Meni kartasta siis pohjoinen ja etelä sekaisin...

Anyhow, kajarit toimii ja yleismittarilla tsekkasin kuormat vahvistimelle päin eri kombinaatioilla. Kaapit piti saada toimimaan yhdessä kuormilla 4/8/16 mutta siellä onkin seassa muutamat 2 ohmin kombinaatiot ja yksi 16 ohminen puuttuu. tjsp.

Kokeilin sittenkin varovasti yöllä kaappeja. Hiljaakin soittaessa soundi on iso ja etenkin puhtailla mukavan heleä ja moniulotteinen. Säröistä nyt ei yöllä paljoa saanu irti, kokeilen tänään luukuttaa ;)
kulmahiomakone
15.09.2006 14:31:18
"ruostutettua grilliritilää"

Mikä on grilliritilöittesi halkaisija? Mistä hankit, paljon maksoit? Itsellä on käynyt sama idea mielessä, kun olen suojia ämyreille miettinyt, mutta mun makuun grilliritilöissä on yleensä ottaen vähän turhan suuret röörit. Helposti niistä saa jotain terävää sisään...

Joten oon ajatellut taitella itse rautalangasta jonkun sortin spiraaleita ja hitsailla niihin sitten myös tukisäikeet keskeltä kehälle. Ehkä. Tosin, jos jostain löytyis sopivia ritilöitä, niin laiskuus voittaisi ja niihin tyytyisin.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
efunkelist
16.09.2006 10:44:30

Siis ihan sitä samaa grilliritilää kuin taloyhtiöiden pihoille muuratuissa on :)
Rautakaupasta ostin, suorakaiteen muotoisina levyinä. Oisivatkohan olleet ehkä vitosen kappale, ja olivat juuri sen kokoisia että yhdestä levystä sai leikattua 12" kajarille noin 13" suojan.

Kyllä noissa silmäkoko minusta riittää, mutta en silti suosittele:
-Erittäin terävät reunat kun leikkaa, veemäistä käsitellä ja työlästä fiilailla
-Ei ole niin kestävää kuin "kunnon" teräsritilä. Kyllä tuo periksi antaa jos tulee monoa/headstockia/pesismailaa. Ei siis ole niin roudaus/liveakti-prooffia...

Omissani vielä tuo ruoste jonkin verran hilseilee pois vaikka onkin lakkaa päällä. Eihän se lakka sitä siinä estä kuin pölisemästä...

Jos jaksan panostaa niin saatan duunailla uudet kunnolliset vahvat ritilät tuohon. Tuskinpa jaksan kuitenkaan. Eiköhän nämä kaapit jää koti/studiokäyttöön massansa takia. Jos sitä keikkaa mulle siunaantuu niin hommaan erikseen keikkakamat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)